Dezvoltarea eCommerce-ului este factorul cu cel mai important impact asupra designului, operatiunilor si managementului unui centru comercial, iar toti marii proprietari de centre comerciale spun ca au o strategie pentru a veni in intampinarea cresterii retailului online si a-si asigura succesul intr-o noua paradigma a comertului, potrivit unui sondaj efectuat de compania de consultanta imobiliara Cushman&Wakefield la nivel global.

Sondajul companiei de consultanta are la baza raspunsurile a 22 de investitori imobiliari care detin 1.500 de centre comerciale ( echivalentul a circa 20% din numarul total din Europa). Potrivit expertilor care au participat la sondajul companiei de consultanta eCommerce-ul este o forta cruciala care schimba industria, peste 68% din respondenti declarand ca sunt de acord ca este cel mai important factor cu impact asupra industriei centrelor comerciale. Nu este insa singurul factor, multi proprietari (20%) dezaproband idea ca ar fi cel mai important factor care influenteaza managementul, operatiunile sau designul centrelor comerciale. Paradoxal insa, chiar si cei, care nu cred ca acesta este factorul crucial in viitorul centrelor comerciale, au o strategie pentru a face fata dezvoltarii comertului online si chiar a profita de pe urma acestei noi realitati.

Toti proprietarii de spatii comerciale care au raspuns sondajului spun de altfel ca au o strategie care vizeaza adaptarea si gasirea raspunsurilor in fata dezvoltarii eCommerce-ului. De ce? Abordarea omnichannel din retail, un trend la nivel global, face foarte dificil de trasat o granita intre retail si e-tail. Avansul tehnologic incurajeaza modele de business noi, clientii sunt in permanenta conectati ca urmare a dispozitivelor mobile, iar retailerii isi adapteaza conceptele pentru acest nou tip de consumator.

In acest context pe ce isi bazeaza strategiile proprietatii de centre comerciale ? Mixul de chiriasi este considerat de cei mai multi proprietari ca fiind cel mai important factor din strategia cu care raspund avansului comertului online, cu accent pe cresterea componentei de food si leisure. Centrele comerciale incearca sa devina atractii multi-scop si de eveniment. De altfel, cei mai multi respondenti considera ca cele mai expuse centre comerciale sunt cele de dimensiuni medii din cartiere, prea mari pentru a se baza pe servicii si prea mici pentru a fi dominante.

Al doilea factor in strategiile de minimizare a efectelor comertului online este zona de customer service. Aici proprietarii considera importanta zona de entertainment cu precadere evenimentele, dar si abilitatea de a localiza rapid magazinele, serviciile suport sau posibilitatea de a ridica din magazine.
Imbunatatirea designului centrului comercial si a cresterii gradului confortului, dar si includerea tehnologiei in spatiu sunt alte elemente pe care proprietarii de centre comerciale spun ca le-au inclus in strategie.

Includerea tehnologiei in-store, este un alt element nominalizat, alaturi de nevoia unor magazine de dimensiuni mari mari. In ceea ce priveste dimensiunile unitatile, potrivit consultantilor, aceste elemente arata mai degraba nevoia unei mai mari flexibilitati a spatiului, iar proprietarii de centre comerciale trebuie sa fie pregatiti pentru reconfigurari mai rapide ale magazinelor.

Nevoia unor spatii logistice mai ample este un alt aspect pe care proprietarii de centre comerciale trebuie sa-l ia in calcul. Cu siguranta spatiul de retail fizic nu este pe moarte, insa schimbarile comportamentului consumatorului necesita o adaptarea a centrului comercial la un nou tip de retail, bazat pe o interconectivitate intre canalele de vanzari. Zona de click&collect a prins deja avant in tarile occidentale si devine una din modalitatile de vanzare puse la dispozitia clientului si la noi. Un alt trend major pe piata este orientarea pe partea de flagship store sau concept store, marii retaileri deja marind suprafetele magazinelor la nivel global. In acelasi timp, in-store isi face loc din ce in ce mai mult tehnologia, de la cabine de proba virtuale, la posibilitatea de a-ti ridica produsele comandate online. Ce tehnologii se adopta sau sunt in plan de a fi adopate in centrele comerciale? Ecranele interactive sunt cele mai populare printre proprietarii de centre comerciale fie ca au fost adoptate, fie ca urmeaza. Propriul site de vanzari online si wi-fi gratuit sunt urmatoarele pe lista, alaturi de aplicatiile mobile interactive si punctele de incarcare a dispozitivelor electronice.

Un consens larg in randul proprietarilor a venit din nevoia de a creste spatiile logistice din centrele comerciale pe masura ce serviciile de click&collect devin din ce in ce mai populare.

Potrivit investitorilor termenii contractelor de inchiriere vor fi mai flexibile si mai scurte in viitor. In ceea ce priveste centrul comercial cu cele mai mari sanse de succes, potrivit respondentilor acesta este intr-o zona centrala, este un centru comercial dominant sau unul mic, dar foarte bine focusat pe nevoile publicului tinta. In viitor centrele comerciale vor fi mai mult un spatiu de intalnire decat doar un spatiu de comert si vor fi dinamice reactionand rapid la schimbarile si trendurile din retail. Marketing-ul puternic, bazat pe experienta si evenimente mai degraba decat pe promotii, este de asemenea un element al succesului viitor, potrivit respondentilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri