Prima bere au produs-o in urma cu un an in fabrica de bere din satul Maneciu-Ungureni, judetul Prahova. S-au simtit precum alchimistii, incercand, alaturi de berarul-sef, diferite combinatii pentru a obtine in final gustul perfect. La numai un an de atunci, Zaganu o bere artizanala, nepasteurizata, ajunge in peste 70 de locatii din tara.

Cei doi antreprenori care au pariat pe microberaria din satul Maneciu-Ungureni sunt Alexandru Geamanu (37 de ani), care a lucrat mai bine de 15 ani in publicitate, si Laurentiu Banescu (35 de ani), nume asociat cu industria bauturilor si bunurilor de larg consum timp de un deceniu. Ideea unei afaceri proprii a aparut in 2012, desi cei doi se cunosc din 1997, fiind buni prieteni.

“Ne-am gandit initial la o berarie mica, de tip pub, dupa care am inceput sa ne informam. Am urmarit mai multe piste si am descoperit o fabricuta de bere pe care am achizitionat-o. Asta se intampla in martie 2013”, povesteste Alexandru Geamanu.

Ne concentram mai mult pe ce este in sticla, decat ce e in afara

De ce o microberarie? Motivatia este una simpla: pentru ca isi doreau un produs autentic, pe care sa il prezinte atat consumatorului roman, cat si unui turist strain despre un brand romanesc. Drumul nu a fost unul usor, incepand cu numele ales pentru aceasta bere. Au trecut prin 70 de posibile denumiri, de la denumiri istorice ale unor locuri, pana la cuvinte vechi sau personaje istorice. S-au oprit insa la Zaganu, care este numele unui varf de munte (1.817 m) din apropierea fabricii, dar si denumirea populara pentru vulturul barbos, o pasare care traia in zona, dar care a disparut din Romania din cauza vanatului excesiv.

“Am facut o paralela cu micile berarii locale, care si ele au disparut in ultimii ani. Ne concentram mai mult pe ce este in sticla, decat ce e in afara. Un alt element de diferentiere a fost ca vorbim de o bere nepasteurizata”, explica Laurentiu Banescu.

Investitia in mica fabrica a fost de 250.000 de euro, bani pe care cei doi antreprenori estimeaza ca ii vor recupera in 6-7 ani. Capacitatea de productie maxima este de 4.000 de hectolitri, proprietarii intentionand sa atinga pana in primavara anului viitor 70-75% din capacitate. “Vrem sa crestem capacitatea. Noi am inceput in octombrie anul trecut. La inceput a fost destul de greu. Am avut doua luni bune aprilie-mai si speram la un septembrie calduros. Anul trecut cand am imbuteliat prima bere ningea la fabrica. Asta ca sa ne ridice moralul”, rade Alexandru (foto).

Acest detaliu nu i-a descurajat, astfel incat in prezent Zaganu ajunge la peste 70 de locatii din Bucuresti, Iasi, Brasov si statiunile Vama Veche si 2 Mai. “Imbuteliem la cerere, berea ajunge proaspata la client. Primim comenzile astazi, se imbuteliaza peste noapte si ajunge a doua zi la destinatie. Am primit un telefon chiar din Belgia din partea unui roman stabilit acolo, care a cerut bere Zaganu pentru nunta pe care o organiza. A fost foarte motivational”, mai spune Alexandru Geamanu.

Pretul unei halbe variaza intre 7 si 9 lei, iar o sticla de Zaganu poate fi cumparata cu preturi intre 8,5 lei si 12 lei. “Faptul ca si consumatorilor le place ii transforma in purtatori de cuvant, in mini-ambasadori ai brandului. Totul se propaga in mod natural. Ne-a scris cineva ca e cea mai buna bere pe care a baut-o in Romania. Ne bucura foarte mult genul acesta de feedback-uri. Noi venim cu o propunere diferita, nu concuram cu branduri internationale, suntem diferiti si de brandurile locale”, adauga Laurentiu Banescu.

Oamenii vor sa incerce ceva diferit, cu precadere branduri romanesti, atunci cand ies in oras

In prezent, in microberaria Fabrica de Bere Buna lucreaza opt persoane, coordonate de berarul-sef, Ileana Draghici. Etichetarea se face manual, iar capsarea sticlelor este realizata cu un dispozitiv activat cu piciorul. Planul pe trei ani vizeaza marirea echipei, dar si a numarului de beri din portofoliu si a capacitatii de productie pana la 90%. Si de ce nu, o berarie proprie, afirma cu entuziasm Laurentiu.

“Nu e usor sa fii antreprenor in Romania, mai ales cand nu ai finantare, intr-o piata in care toata lumea este precauta. Am gasit cu greu o sursa de finantare din partea unei banci mai mici. Ei au fost singurii care au avut incredere in noi, mai ales ca nu aveam nici macar un an de activitate. A fost ca o gura de oxigen, mai ales pe perioada iernii, a contat sa putem plati salariile, taxele la stat, chiria. Exista insa potential pe piata microberariilor, oamenii vor sa incerce ceva diferit, cu precadere branduri romanesti, atunci cand ies in oras”, mai spune Laurentiu (foto).

In Romania, in afara de acest proiect mai exista o microberarie in Timisoara – Clinica de Bere – respectiv Fabrica de Bere Ursus, din Cluj-Napoca. Spre comparatie, daca la inceputul anilor ’90 in Cehia exista o singura microberarie, datand din anul 1449, acum sunt 120 de astfel de proiecte. Numarul berariilor urmeaza o tendinta crescatoare si in Polonia. Astfel, la inceputul anilor ’90 existau doar doua microberarii, in 2011 numarul lor atingea 27, iar alte 25 de proiecte erau in executie.

Consumul de bere a inregistrat anul trecut o contractie de 10,3%, atingand un volum de 16,3 milioane de hectolitri, in timp ce in termeni de valoare cifrele sunt similare. Consumul pe cap de locuitor a atins valoarea de 81 de litri, in linie cu cel din 2005-2006, cand romanii consumau in jur de 84 de litri de bere. Valoarea este net inferioara fata de nivelul record atins in 2008, de 99 de litri per capita, in timp ce consumul de bere era de 20,2 milioane de hectolitri.

Cei mai importanti producatori de bere pe plan local sunt Bergenbier, Heineken, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.

Laurentiu Banescu, co-fondator Fabrica de Bere Buna, este unul dintre speakerii celei de-a doua editii a conferintei retailArena, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate comertului traditional si online, organizat de wall-street.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri