Doi tineri din Ramnicu Valcea au lansat in urma cu un an un bagel shop in "jungla" corporatista din Pipera. Alex Petrescu (26 ani) si Ionut Rusu (25 ani) au pariat pe un produs specific evreiesc, foarte popular in Manhattan. Bagel-ul este o alternativa sanatoasa pentru un mic-dejun pe fuga. Alex a povestit intr-un interviu acordat wall-street.ro cum au raspuns romanii provocarii Sunday Bagels and Coffee si cat de dornici au fost sa incerce un sandvici "american" intr-o piata dominata de shaorma si celebrul snitel cu cartofi prajiti.

Conceptul propus de cei doi antreprenori se adreseaza corporatistilor care, in drumul grabit spre birouri, opresc sa isi ia o cafea si un sandvici. De altfel, dimineata este si varful de vanzari pentru Sunday Bagels and Coffee. Nu sunt multi clienti care sa stea la masa, dar spre pranz mai apar corporatisti care sa leneveasca in pauza de masa pe leaganul instalat in fata rulotei (foto jos).

Mai mult, Alex a reusit sa creeze un loc de relaxare in jungla corporatista. "De multe ori vin oameni doar sa fumeze o tigara si sa ne salute, dar asta nu ne deranjeza. Asta arata ca am creat un loc in care lumea vine sa se relaxeze". In plus, relaxarea si micul dejun vin si la locul de munca, in contextul in care tinerii antreprenori livreaza bagels sau organizeaza evenimente de promovare a micului dejun sanatos la corporatiile din Pipera.

"Bagel Boxes sunt foarte apreciate la firmele care doresc sa organizeze un mic dejun pentru angajati sau la meeting-urile de la birou, cand ai nevoie de o forma de snack hranitor in jurul caruia un grup se poate strange cu usurinta. De aceea, planuim sa fim mai vizibili si in afara zonei Pipera", precizeaza Alex.

Cei doi tineri si-au deschis in urma cu doi ani un SRL-D, dar afacerea au inaugurat-o efectiv in mai 2014. Deocamdata nu au luat fonduri de la stat, dar beneficiaza de faptul ca timp de 3 ani nu platesc CAS pentru angajati. "Ne vom gandi sa accesam banii de la stat pentru SRL-D-uri daca vom deschide o a doua locatie", afirma Alex.

Am facut precum japonezii, adica am adoptat mersul testoasei, pentru ca am stat sa gandim fiecare lucru foarte mult si bine am facut, pentru ca ne-am dat seama ca piata nu este chiar asa mare cum credeam.

Conceptul de "street food", adica bagels livrati din rulota, a fost o decizie motivata de costul chiriilor din Bucuresti. "Chiriile, mai ales in spatile comerciale, sunt imense. Si aici in Pipera, daca am vinde intr-o cladire de birouri, am avea o chirie de doua-trei mii de euro. Cu rulota dam pana in 500 de euro, pentru ca platim practic doar un loc de parcare catre un privat".

Alex si Ionut au trebuit sa lupte cu dificultatile unei piete neformate, in care clientii, fie ei si corporatisti, nu prea stiau "cu ce se mananca un bagel". Alex isi aminteste ca, la cateva zile dupa lansare, veneau clienti si nu intelegeau ce este un bagel. Unii intrebau de covrigi sau chiar de gogosi. "Nimeni nu stia de bagels. Chiar am scris pe primele flyere cum se citeste acest bagel (beigal - n.r.). Multi il denumeau <bigal> (precum rasa de caine - n.r.). Noi a trebuit sa ii invatam ce este acest produs, dar e greu sa treci peste piedica psihologica de a comanda ceva ce nu ai mai mancat", spune Alex.

Cum a inceput povestea bagels-ilor din Pipera

Cei doi tineri nu stiau nimic despre bagels sau despre industria panificatiei, dar isi doreau foarte mult sa inceapa o afacere. "La 23-24 de ani, ne doream mult sa facem experienta in afaceri, sa invatam si sa facem niste bani. Asa ca am inceput sa analizam industriile si am observat ca panificatia a crescut chiar si pe perioada crizei", isi aminteste Alex.

Initial, Alex si Ionut s-au gandit la o "boulangerie" frantuzeasca, dar aveau nevoie de un maestru patiser, iar costurile erau mult mai mari. In cele din urma, ideea unui bagel shop a fost mult mai atragatoare, avand in vedere ca in jurul unui bagel puteau construi un brand mult mai usor.

"Dintotdeauna ne-am dorit sa avem brandul nostru. Nu am vrut o franciza. De asta am si facut scoala de marketing, ca sa invatam cum sa construim un brand". La brandul Sunday au ajuns pornind de la ideea unei "experiente matinale remarcabile". "Am observat ca nu exista o cultura a micului dejun in Romania si am vazut aici o oportunitate. Este o piata care astepta sa fie creata", sustine Alex.

Cei doi tineri au inceput sa faca bagels acasa si au inceput sa ii testeze printre prieteni si la evenimente. La un concurs de squash au cunoscut un roman care a stat 20 de ani in Statele Unite si care le-a oferit un feedback obiectiv pentru produsele create. "Tin minte ca americanul ne-a spus asa: Bai baieti, in New York bagel-ul asta ar fi cam de nota 4. Atunci am realizat ca trebui sa ne calibram gusturile si retetele si am luat decizia sa mergem in State", povesteste Alex.

Cei doi tineri au facut un tur de forta in Manhattan, capitala bagels-ilor, unde au testat timp de o saptamana zeci de retete la cele mai renumite bagel shop-uri din New York. Alex si Ionut au adus astfel in Pipera gusturile new-yorkeze ale bagels-ilor de calitate.

Prima lectie de business: ieftin si bun nu exista

Pana la deschiderea afacerii au mai fost doar cativa pasi, insa cea mai mare piedica a fost - in mod surprinzator - rulota, pe care cei doi tineri au amplasat-o in Pipera. "La inceput, rulota era doar o cutie, era complet goala. Am luat-o de la un "nea", nea Auras il chema, care ne-a spus ca poate sa ne modifice rulota dupa orice design. <<Da mai baieti, daca vreti elicopter, eu elicopter va fac>>. Doar ca nea Auras nu doar ca nu a terminat proiectul la timp, a mai intarziat inca 3 luni si produsul pe care ni l-a livrat am fost nevoiti sa il darmam complet. Era o rulota valurita, semicercul din brandul nostru era parca decupat de un copil de gradinita. De atunci am zis ca nu mai lucram cu un nea", spune Alex.

In cele din urma au gasit o firma serioasa, care le-a modificat rulota dupa un design profesionist. "Noi am crezut ca exista ieftin si bun, dar nu exista asa ceva. A fost prima lectie de business si dupa aceasta experienta am invatat sa nu mai lucram asa".

De altfel, Alex recunoaste ca cele mai mari probleme in afacere le-a avut cu furnizorii de servicii si nu cu autoritatile. "La oricine am apelat, fie ca a fost vorba de aceste dale din fata rulotei, in fiecare caz au depasit deadline-urile sau au trebuit sa refaca". El se declara nemultumit si de taxa de restaurant, de 3.000 lei, pe care trebuie sa o plateasca anual catre Primarie. "Problema este ca este aceeasi taxa si pentru restaurantul cu 100 de locuri si pentru noi. Ar trebui sa fie cat de cat echitabil".

Cat de profitabila este afacerea

Alex recunoaste ca nu si-a recuperat inca investitia, tinand cont de investitiile recente in achizitia unei copertine pentru rulota, dar si in livrarea la domiciliu. De fapt, anticipand o cerere mare de comenzi, cei doi parteneri au inchiriat a doua locatie, special pentru catering, in care au instalat un cuptor. "Am investit in ea, ne-am luat frigidere, ne-am luat cuptor si nu am folosit-o nici macar o singura data, pentru ca nu au fost niciodata suficiente comenzi astfel incat sa nu faca fata rulota".

O alta lectie de business: mai bine sa nu faci fata comenzilor, decat sa investesti fara sa stii cat de mare va fi cererea.

Investitiile in lansarea serviciului de livrare la domiciliu au cantarit mult si sunt, pe de-o parte, motivul pentru care Alex nu poate vorbi inca de recuperarea investitiei, cu toate ca din punct de vedere operational Sunday Bagels and Coffee a avut multe luni profitabile. "Dupa ce ne-am lansat, din a doua luna eram deja profitabili, dar asta pentru ca eram doar doi angajati. Ulterior au mai crescut costurile pe masura ce am crescut si echipa. Acum suntem 4 oameni. In ritmul actual, am putea sa recuperam investitia in doi ani, poate si mai mult. Daca am reusi sa avem pe tot parcursul anului profitul pe care il avem vara, am recupera investitiile in mai putin de doi ani", concluzioneaza Alex.

Tanarul antreprenor vrea sa dubleze vanzarile in urmatoarele luni, ceea ce ar aduce afacerea pe profit, ajutat si de o campanie de promovare pe Facebook si prin flyere. In prezent, Sunday Bagels and Coffee face in medie vanzari de 600-700 lei/zi, dar cand incasarile vor depasi 1.200 lei pe zi Alex va incepe sa isi amortizeze investitia.

Sfaturi pentru antreprenorii care isi doresc o afacere in alimentatie publica

  • Nu exista ieftin si bun
  • Atentie mare la costuri, pentru ca o chirie de 2.000 de euro poate sa te duca in faliment repede daca cererea nu este la fel de mare precum ai anticipat
  • Cash-flow-ul este cel care iti arata sanatatea afacerii
  • Testeaza-ti produsul pe piata inainte de a-l lansa. Inainte sa faci o investitie trebuie sa vezi cum se vinde produsul
  • Industria HoReCa este foarte migaloasa si nu iti permite sa stai acasa nicio clipa. Doar ca sa tii o afacere pe linia de plutire trebuie sa muncesti foarte mult
  • Inzestrati-va cu rabdare! Este un cosmar sa gasesti angajati in aceasta industrie

Sunday Bagels and Coffee este acum singurul bagel shop din Bucuresti, iar Alex si Anca Firtat - noul partener al lui Alex, care i-a luat locul lui Ionut dupa ce acesta a plecat la studii in Danemarca - se lupta sa promoveze acest produs extrem de iubit de americani. "Nu vorbim de o piata formata, asa cum este cea a shaormei, unde Calif are un succes fenomenal tocmai pentru ca a intrat pe o piata matura, imensa, unde a adus un plus de calitate".

"Chiar daca piata micului dejun este una subdezvoltata, Sunday Bagels and Coffee isi propune sa o dezvolte, cu misiunea de a oferi o experienta matinala remarcabila, cu mancare hranitoare si servita cu grija, in drum spre birou sau chiar pe masa din sala de sedinte", concluzioneaza Alex.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri