Ambitia lui Mircea Turdean, cel care conduce business-ul celui mai mare producator roman de cosmetice, ramane neschimbata: in cinci ani exporturile sa reprezinte 50% din vanzarile Farmec. Si pentru asta se uita in continuare la noi piete de desfacere, in afara celor 40 deja existente. O piatra de incercare o reprezinta si China.

In ultimii cinci ani producatorul de cosmetice Farmec Cluj-Napoca, care a afisat anul trecut afaceri de 121 mil. lei, si-a dublat ponderea detinuta de exporturi in business. Astfel, de la 28 de tari in 2008 aria statelor in care clujenii exporta produse cosmetice s-a extins la 40. In fabrica din Cluj Farmec produce branduri precum Gerovital H3 Evolution, Gerovital H3 prof. dr. Ana Aslan, Gerovital Plant, Aslavital si gama Farmec.

“Avantajul nostru este ca suntem o companie cu o prezenta veche la export, avem un brand cunoscut – Gerovital – pe care il exportam de peste 35 de ani. Ne-am creat partneriate si imagine in Europa, Orientul Mijlociu, Nordul Africii. In Japonia avem un partener de aceeasi varsta ca tatal meu, a fost prima tara unde am iesit la export. Lucram cu ei de atunci. La fel si in Dubai. In ultimii 2-3 ani ne-am concentrat pe tarile invecinate, am investit in Ungaria, Polonia, Ucraina si Republica Moldova. Am ajuns ca in momentul de fata aceste tari sa fie pe primele locuri. Acum ne uitam tot la piete invecinate”, explica Mircea Turdean.

O piata deosebit de interesanta ramane insa China. Cu toate acestea, exista dificultati in a intra ca producator strain pe aceasta piata, intrucat “este greu sa mergi sa le faci concurenta chinezilor in tara lor”, spune Turdean.

Guvernul chinez incurajeaza foarte mult economia si industria locala. Am putea scrie niste carti de specialitate pe tema asta

Acesta subliniaza importanta sustinerii de catre statul roman a investitorilor strategici existenti pe plan local.

“Noi suntem angajati intr-un lant. Producatorul de cosmetice supravietuieste foarte greu in lipsa unor furnizori. Furnizorii de materie prima si ambalaje se inchid in Romania in fiecare luna. In primul rand noi am dori sa lucram cu partneri romani, daca ei se inchid – si ultimul exemplu dureros este Oltchim – ne pun in situatia de a lua o lista intreaga de materii prime din import. Luam la aceeasi calitate la un pret de 2-3 ori mai mare. Asta te da peste cap in privinta costurilor de productie. In orice tara sunt producatori strategici care trebuie sprijiniti si ajutati pentru ca nu se prabuseste numai el, ci tot lantul care aprovizioneaza, furnizori, clienti. Atentie sporita! Suntem in UE, legislatia trebuie sa fie uniforma, fara ca autoritatile sa inventeze diferite masuri: TVA, accize. Am liste intregi”, completeaza Mircea Turdean.

Una dintre ingrijorarile sale consta in scaderea puterii de cumparare a romanilor coroborata cu inchiderea tot mai multor afaceri ceea ce are implicatii in ultima instanta si asupra bugetului alocat de consumatori produselor cosmetice.

“Piata a scazut cu cateva procente pe segmentul produselor de ingrijire a tenului, insa noi am reusit sa crestem cu 15% la 9 luni, pana la 70 mil. lei. Noua ne place concurenta, este unul din stimulentele care ne-au adus unde suntem acum. Lucram mai bine si mai eficient in concurenta”, afirma Turdean.

Inainte, in toate companiile romanesti daca vedeai un numar cat mai mare de oameni intr-o sectie care lucrau manual era o mandrie. Acum discutam pe tehnologii

Faptul ca producatorul clujean se lupta pe piata cosmeticelor cu giganti internationali precum L’Oreal, Procter&Gamble sau Beiersdorf se datoreaza in primul rand investitiilor in inovatie, retehnologizare si marketing.

“Dupa privatizare, am avut de ales intre a suporta concurenta sau a te duce in jos si a muri. Am ajuns in ultimii ani sa fim lideri de piata pe anumite segmente, sa ne batem de la egal la egal cu multinationalele si sa fim deasupra de multe ori. Inovatia este cheie. Dupa Revolutie multe companii au copiat produselor firmelor straine, insa astfel nu poti supravietui. Si in trecut si in prezent am avut un department de cercetare foarte bine pregatit, in prezent avem 30 de angajati pe aceasta zona. Am investit in retehnologizare. Inainte, in toate companiile romanesti daca vedeai un numar cat mai mare de oameni intr-o sectie care lucrau manual era o mandrie. Acum discutam pe tehnologii. Daca nu ai tehnologii performante nu ai nicio sansa sa faci fata din punct de vedere al costurilor si a calitatii si productivitatii muncii cu companiile mari”, declara Mircea Turdean.

Cea mai recenta investitie realizata de companie a fost deschiderea unui Centru de Frumusete pe locul fostului magazin de prezentare din Cluj, proiect pentru care a fost alocat un buget de circa 350.000 euro.

Potrivit datelor statistice, un roman aloca un buget anual pentru cosmetice de maxim 50 de euro, de sase ori mai putin decat un ceh sau un slovac. Cei care aloca cel mai mare buget pentru astfel de achizitii sunt consumatorii din SUA, Marea Britanie, Brazilia, Germania, Finlanda, Cehia, Slovacia, Polonia.

In Romania, industria de cosmetice a atins valoarea de circa 820 de milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri