Al doilea scenariu, cel pesimist, este insa mai greu de crezut, avand in vedere eforturile din ce in ce mai palpabile ale bancilor, liderilor pietei dar si a procesatorilor de plati de a populariza platile online si achizitiile de pe Internet. In Romania, livrarile online pe segmentul electroIT acopera 23,7% din totalul vanzarilor, media europeana fiind de doar 16,8%.

Cu toate acestea, Romania nu sta bine la cheltuieli pe cap de locuitor pe segmentul electroIT, unde statul ocupa ultimul loc, cu 66 euro/an, in spatele Bulgariei (86 euro), conform eMag, companie care estimeaza ca in 2012 piata de retail electroIT a crescut cu 4,5% anul trecut, pana la 1,25 mld. euro. Evolutia estimata de companie a segmentului electroIT este de doar 4% pentru anul in curs.

eMAG a raportat afaceri de 165 de milioane de euro in 2012, in crestere cu 14% comparativ cu nivelul de 145 de milioane de euro inregistrat in 2011 si de trei ori mai mare fata de intreaga piata de electroIT estimata la 1,25 de miliarde de euro anul trecut si 1,3 miliarde de euro in acest an.

Trecand exclusiv pe online, comertul electronic cu plata pe Internet a crescut in 2012 cu 38%, pana la 220 mil. euro, insa valoarea tranzactiilor a cunoscut o scadere de 8%, de la 58 euro la 53 euro, conform Romcard, principalul payment gateway din Romania. Estimarile pentru acest an arata ca piata se va apropia de 290 milioane de euro. Va creste insa si segmentul electroIT in online?

PayU, principalul procesator de plati, a subliniat ca in primele sase luni ale anului curent a crescut substantial numarul magazinelor online. In sistemul PayU,
numarul clientilor activi noi a crescut cu 35% fata de acceasi perioada a anului trecut.

Totodata Au fost lansate multe proiecte interesante, noi pentru aceasta industrie - ING Life, Carrefour, Medlife, Star Taxi sunt cateva astfel de proiecte inovatoare in Romania prin prisma industriei in care isi desfasoara activitatea companiile respective. "Devine tot mai clar ca orice companie poate folosi oportunitatile din mediul online pentru a-si creste afacerile", spun oficialii PayU.

"De asemenea discutam des si cu tot mai multi clienti despre extinderea in afara tarii, pe pietele din regiune. Este un semn destul de clar, ca numarul afacerilor care au crescut suficient pentru a se gandi la o extindere internationala este tot mai mare".

Industria vedeta in primele sase luni ale anului a fost fashion-ul, conform reprezentantilor companiei.

Mihai Patrascu, seful Evomag.ro, spune ca daca e sa comparam prima jumatate a anului 2013 cu perioada similara a anului trecut, piata de comert online a ramas in continuare dinamica “si cu o crestere destul de buna.

“Totusi putem observa o usoara scadere a cresterii accelerate cel putin din punctul nostru de vedere. evoMAG este in bugetul setat la inceputul anului dar este posibil sa facem cateva ajustari pana la finele acestui an”, spune el.

Intr-un trend preluat deja de mai multi jucatori – Koyos.ro, eMag.ro sau Elefant.ro -, si EvoMag a introdus noi categorii de produse in portofoliu, precum electrocasnice mici sau produse de ingrijire personala. “Consider ca acesta este pasul natural ce trebuie urmat in viitor pentru ca business-ul sa isi pastreze potentialul de crestere de pana acum”.

Acest fapt a dus la cresterea veniturilor companiei cu 32% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

“Consider ca piata s-a maturizat cel putin pe comertul online de IT&C si impreuna cu aceasta maturizare vom vedea campanii mult mai bine puse la punct. Obiectivul nostru este sa atingem o cifra de afaceri de 20 milioane euro in acest an. Conform primei jumatati din an, suntem in grafic dar sa nu uitam ca perioada urmatoare este definitorie in atingerea acestui obiectiv”, incheie seful EvoMag.ro.

Citeste si:

Tiberiu Pop de la Cel.ro se arata mai pesimist decat colegul sau de la EvoMag.ro.

“In toti anii primele 6 luni au adus crestere de la luna la luna, martie tot timpul fiind o luna mult mai buna decat ianuarie. Dupa cresterile din luna ianuarie ne asteptam ca in S1 sa avem o crestere de 70%”.

“Anul acesta lucrurile au fost exact invers fiecare luna aducand doar o noua scadere fata de luna precedenta, fapt resimtit de toti jucatorii din piata”, considera Pop.

La sase luni, compania pe care o conduce a generat venituri de 50 mil. lei, fara TVA, in creste cu circa 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. El spera la o crestere de 30% a afacerilor pe anul acesta, pana la circa 115 mil. lei (circa 26 mil. euro). Totul tine insa de Black Friday si vanzarile de sarbatori.

Radu Sitaru, general manager/CEO la Netbridge Services, companie ce detine platforma Okazii.ro, nu a dorit sa discute despre veniturile companiei, axandu-se in schimb pe evolutia tranzactiilor ce au avut loc pe site.

Astfel, Sitaru spune ca prima jumatate a anului a adus o crestere a valorii totale a tranzactiilor pe Okazii.ro cu 30% fata de primul semestru din 2012. El se arata multumit de primele sase luni ale anului curent.

“Comparand primul semestru din 2012 cu primul semestru al lui 2013, cresteri importante ale vanzarilor au avut loc in urmatoarele categorii ale Okazii.ro: Casa, gradina, sport – crestere de 57%; Telefoane mobile&Smartphones – crestere de 50% si Fashion&Beauty - crestere de 39%”, detaliaza el, fara a oferi insa date concrete de vanzari.

In ceea ce priveste intreaga industrie de retail online din Romania, Radu Sitaru spune ce cele mai importante evenimente au fost intrarea retailerilor traditionali in zona de livrari online si accentuarea dezvoltarii marketing-ului afiliat in Romania (subiecte analizate in amanunt de Wall-Street.ro).

Vorbind despre Okazii.ro, Radu Sitaru spune ca cele mai importante miscari de business au fost dezvoltarea serviciului “Garantia de Livrare”, update-uri aduse aplicatiilor de iPhone si Android, lansarea punctului de livrare Okazii din Domo Baneasa dar si lansarea programului de afiliere adresat blogurilor si site-urilor din Romania.

Categoriile cu potentialul cel mai ridicat sunt fashion&beauty, telefoane, casa, gradina si sport.

Cele mai importante evenimente ale celei de-a doua jumatati a anului curent vor fi: dezvoltarea accelerata a marketingului afiliat in Romania si cresterea numarului de cumparatori veniti prin intermediul terminalelor mobile. “La nivel general pe Okazii.ro, estimam in semestrul urmator o mentinere a ritmului de crestere inregistrat in primul semestru al anului 2013”, incheie Sitaru.