• 2014 se incheie intr-o nota de restabilire relativa a mediului de afaceri. Cumva, investitorii si oamenii de afaceri se afla din nou pe un val de optimism la final de an. Ei asteapta bugetul de stat si mai ales ce se va intampla din perspectiva fiscala in 2015. Toate companiile mari isi fac planurile de afaceri in acest moment.
  • Pentru consultanta fiscala, 2014 a fost un an similar cu 2013, cel putin din perspectiva business-ului, cu exceptia probabil a unor industrii care au reusit sa creasca ma bine. Sunt cateva motoare de crestere, cum sunt litigiile si fuziunile si achizitiiile. In general, a fost un an al stagnarii.
  • Nimeni nu se poate lauda cu un boom fantastic. Am vazut si restrangeri de activitati si de buget la unii dintre clienti, ceea ce indica o concentrare pe reducerea de costuri si optimizare din aceasta perspectiva. Sunt cateva industrii care "se simt bine": industria de software, unde am vazut cresteri si tranzactii; zona de servicii medicale; energia, mai putin cea verde s.a.m.d.
  • In ulitimii ani, piata de consultanta fiscala a fost supradimensionata din punct de vedere al resurselor umane, pentru ca se anticipa un volum de munca mult mai mare. Este foarte greu sa ai oameni pregatiti, exact de cati ai nevoie in permanenta, pentru ca nu este un business precum cel de audit, unde clientii sunt recurenti.
  • Exista, totusi, foarte multi tineri in consultanta fiscala, mai mult decat in alte piete de consultanta. Fiind o piata de nisa, nu avem in zona universitara o facultate care sa pregateasca consultanti fiscali. Practic, noul val de consultanti fiscali sunt formati in bransa, de catre firmele specializate.
  • Presiunea pe onorarii a inceput practic odata cu startul crizei si, in masura in care acestea erau prea mari inainte comparativ cu nivelul de valoare adaugata pe care o percepea clientul. Intr-un fel este o reasezare a pietei la perceptia clientului despre ce inseamna valoare adaugata. Nu este neaparat bine sau rau. De cele mai multe ori, am vazut si situatii de dumping cu calitate proasta in ceea ce s-a livrat ulterior.
  • Sunt situatii de dumping in ceea ce priveste onorariile. Exista concurenta acerba in piata de consultanta fiscala, clientii fac incontinuu pitch-uri (licitatii) si nu lucreaza cu un consultant de casa. La fiecare proiect realizeaza cate o mica licitatie si, cum toata lumea vrea sa castige proiecte, se pune o presiune foarte mare pe onorarii. Din pacate, cu un onorariu mic nu poti livra calitate.
  • Pentru 2015, este important sa urmarim ce se va intampla dupa negocierile cu FMI si sa stim foarte clar pe ce buget mergem. Am auzit de impozitul pe avere si, asemenea altor consultanti, nu sunt un fan al acestuia, pentru ca nu mi se pare oportun in momentul de fata. Cred ca marile averi se afla, oricum, in vizorul ANAF.

Emisiunea WALL-STREET 360 este difuzata in fiecare zi la ora 12:30. Saptamanile 1- 15 decembrie sunt alocate bilantului de business al anului 2014. Invitatii emisiunii abordeaza din diverse unghiuri tendintele celor mai importante industrii din Romania.

Broadcast live streaming video on Ustream