• Piata de arta a crescut intre 2008 si 2013 de sase ori. Motivul pentru care piata a crescut a fost vectorul de profesionalizare si instrumentele nou lansate in piata.
  • Vorbim de subiectivism in piata de arta, dar exista si repere concrete, indici si fonduri de investitii. Cresterile si scaderile pietei de arta sunt asemanatoare cu ale altor piete. Piata de arta reflecta firescul dintr-o societate, normalitatea dintr-o societate.
  • Piata in 2013 era de 12 mil. euro (tranzactiile publice). In 2014 este dificil de estimat pentru ca nu s-au consolidat toate cifrele. Piata a scazut pana in septembrie anul trecut, iar apoi am vazut cresteri. Piata de arta a avut scaderi ca volum, insa ca numar de tranzactii, au fost circa 30% mai multe tranzactii. Artmark a tranzactionat circa 5.000 de loturi. In total pe piata cred ca au fost peste 10.000 de tranzactii. Din ce in ce mai multa lume este interesata sa cumpere arta.
  • A cumpara arta nu este un lux. Luxul este daca vreti preocuparea pentru arta.
  • Numarul de clienti noi a crescut cu 34% in cazul Artmark. Clientii noi reprezinta circa 20% din total clienti in 2014. 2014 a fost un an in care ne-am concentrat pe educare si accesibilizare. Tematicile foarte diverse aduse anul acesta in licitatii intra in aceasta incercare de accesibilizare. In majoritatea licitatiilor, majoritatea loturilor aveau preturi de pornire de sub 500 euro.
  • Criza financiara a fost pentru noi oportunitate. Piata de arta a devenit interesanta, in incercarea de diversificare a portofoliului. Orice investitor serios este un investitor educat. Daca in 2009 aveam in top 10 un total de 800.000 euro, in 2013 avem un total de peste 2 mil. euro.
  • In 2014, cel mai lichid a fost Rudolf Schweitzer-Cumpana, pe locul 2 a fost Corneliu Baba, ca numar de lucrari aflate in piata. Pe primul loc, ca volum, a fost Tonitza si pe locul doi Grigorescu.
  • Printre tranzactiile aparte de anul trecut se numara si limuzina lui Ceausescu, care s-a vandut cu 37.000 euro, pretul de pornire fiind de 3.000 euro. Licitatia a avut peste 40 de pasi. O tabachera a Reginei Maria a crescut cu 22 de pasi. Un afis Cico, care a avut un pret de pornire de circa 40 de euro si a crescut 30 de pasi de licitatie, se numara de asemenea printre tranzactiile aparte din licitatiile Artmark.
  • A crescut numarul de tranzactii online. Numarul celor care au licitat online in timpul evenimentului de vanzare a crescut cu 20%. Ca procent din total, acesta reprezinta insa sub 10%. Casa de licitatie si-a diversificat businessul si a lansat o casa de licitatii virtuala pentru arta contemporana- Lavacow.
  • Cea mai mare tranzactie realizata online s-a ridicat la 11.000 euro pentru o lucrare de Corneliu Baba.
  • Un set de mai multe sticle de vin ( circa 40) s-a vandut cu 6.000 euro anul trecut. Licitatia de vin s-a bucurat de mult succes. Si perioada conteaza. A fost o licitatie in perioada Craciunului.
  • Ce randamente cauta investitorul in arta? Ca orice investitor isi doreste un randament cat mai mare. Fiecare colectionar, fiecare investitor este diferit si face o astfel de investitii din motive diferite. Fata de alte investitii, in piata de arta cel mai rau scenariu este ca ramai cu un Tonitza

Manuela Plapcianu, CEO si actionar al Casei de Licitatii Artmark, a fost invitata emisiunii de business WALL-STREET 360. Manuela Plapcianu este colectionar de arta din 1985, CEO Artmark din 2009 si actionar al Casei de Licitatii Artmark. Ea are peste 15 ani de experienta in functii de conducere si leadership in institutii financiare internationale . Cateva dintre acreditarile postuniversitare importante: Colegiul Bancar ABN AMRO, EMBA Asebuss (Universitatea Washington) si Universitatea Columbia NY, Certificare in Business Excellence si Coaching.

Artmark este o casa de licitatii de arta infiintata in 2008 care selecteaza, evalueaza si pune in circuitul pietei de arta opere cu autenticitate garantata, sustinand in paralel activitatea Centrului Cultural ArtSociety, care organizeaza expozitii de arta la nivel national. In cei cinci ani de existenta, Artmark, liderul pietei de arta din Romania (76% cota de piata in 2013, conform datelor Indexului Pietei Romanesti de Arta), a organizat peste 120 de licitatii de arta, care au pus in vanzare peste 15.000 de opere de arta si obiecte de colectie (dintre care, numai in 2013, aproximativ 5.000). Piata licitatiilor de arta din Romania s-a situat in 2013 la aprox. 15,1 milioane euro (comparativ cu valoarea de 14,6 milioane euro in 2012 si 13,7 milioane euro in 2011), intr-o piata de arta ce poate fi estimata ca depasind 28 milioane euro. Diversificarea ofertei in piata a dus la cresterea numarului de tranzactii, licitatiile de arta inregistrand adjudecarea mai multor obiecte de arta decat in 2012 cu 6%.