“Daca scriu «iPhone» pe un site, vreau ca telefonul sa iasa pe primul loc in cautari, nu castile – pur si simplu search-ul integrat nu este, de cele mai multe ori, eficient. Un plugin bun costa in jur de 600 de euro, nu este extraordinar de scump, iar efectele sunt benefice”. Apoi, mai sunt extensii care fac corelari automate intre produse – “de exemplu, cumperi un laptop si, automat, iti recomanda un mouse wireless. Chestiunile acestea sunt populare in afara si apoi sunt deja sisteme care fac asta pentru tine”.

Cristian Pena a fost prezent la emisiunea WALL-STREET 360 in cadrul saptamanii eCommerce. El va fi prezent la ecomTEAM 2015, pe 1-2 aprilie 2015, la Brasov, unde veti avea ocazia sa discutati, pe situatii practice, in business lounge-ul special amenajat.

Atunci cand alegi ce platforma sa folosesti pentru un magazin online, trebuie sa iei in calcul mai multe elemente, subliniaza Pena, care are peste opt ani de experienta in optimizarea proceselor de business prin dezvoltarea de aplicatii web complexe, lucrand pentru clienti precum Paravion, eMag sau Altex. In primul rand, trebuie sa te gandesti ce produse vei incarca pe site si sa sortezi caracterisiticile lor. Apoi, trebuie sa estimezi cat mai corect traficul pe care il vei avea si sa iti faci un business plan realist pe cel putin doi ani.

“In functie de acesti factori poti decide daca ti se potriveste cel mai bine o platforma precum Magento, Prestashop, una locala sau chiar in-house. De asemenea, inca de la inceput, e bine sa faci site-ul responsive, adaptabil terminalelor mobile. In Romania, magazinele se arata interesate sa intre pe mobile, dar ceva parca ii opreste sa si actioneze. Este absolut necesar sa optimizeze site-urile pentru mobile, acest lucru costand circa 4-5.000 de euro, daca folosesti o platforma cunoscuta”, estimeaza el.

Cum iti alegi echipa IT?

Pentru un magazin din Romania, desi costurile pot fi mai mari, este indicat ca echipa de IT sa fie una locala sau cel mult regionala. Motivele sunt mai multe – in primul rand, diferentele culturale. “Cei din India, de exemplu, nu stiu sa spuna «nu». Ii intrebi daca pot sa faca ceva anume, zic ca sigur ca da, apoi iti vin dupa cateva luni cu ceva gresit sau ceva ce nu voiai de fapt. Apoi, sunt diferente de fus orar – atunci cand ai nevoie de ceva rapid, cel mai bine este sa ai echipa aproape, sa poti apela oricand”, considera Cristian Pena.

De cealalta parte, pretentiile salariale ale specialistilor IT cresc. “Sunt, intr-adevar, multi absolventi de Politehnica sau Cibernetica, insa asta nu iti garanteaza ca esti specialist. Tehnologiile din scoli fie nu se folosesc, fie nivelul la care sunt studiate este foarte mic. Oricum, daca urmezi cursurile cu constiinciozitate, iti formezi cel putin un mod de gandire bun”.

Instrumente de vanzare vs. de fidelizare

Instrumentele (plugin-urile) de vanzari sunt folosite mai mult de magazinele romanesti decat cele de engagement, de fidelizare. “Nu stiu daca este o chestiune de educatie, a poporului; ce am vazut ca merge afara este sa dai inapoi ceva in comunitate. Nu acele puncte de fidelitate, ci sa spui ca 2% din valoarea comenzilor se duce catre o cauza sociala. La noi inca nu s-a implementat, din pacate”.

O alta problema si ceva ce lipseste aproape cu desavarsire in Romania este asa numitul “behavioral shopping” – urmarirea traseului/preferintele de cumparaturi ale clientului si apoi targetarea in functie de aceste obisnuinte. “Un astfel de sistem este foarte dificil de realizat si implementa; o data, ai nevoie de o baza foarte mare de clienti, apoi iti trebuie o putere de calcul mare si apoi vine costul de dezvoltare, destul de mare”, explica Cristian Pena.

“Exista algoritmi care te poate ajuta, dar nu exista inca un sistem plug and Play. eMag face deja ceva pe segmentul acesta, dar inca nu la fel de eficient ca Amazon sau eBay. Apoi, mai este un considerent de luat in seama aici, si anume gama de produse. Daca tu esti un magazin foarte axat pe ceva, nu o sa poti sa analizezi foarte multe date si sa le corelezi cu alte produse. De aceea Amazon, eBay reusesc, eMag incepe sa faca treaba buna deoarece au marketplace-ul”.

Un exemplu – oamenii care isi cumpara o calatorie pot fi apoi targetati pentru a achizitiona ceva din gama audio-video. “Daca te gandesti, are sens, este o targetare foarte inteligenta, dar greu de pus in practica. Este un segment care se exploreaza in Romania, deocamdata mai ales de eMag. Va mai dura insa pana cand va deveni realitate”.