Francisc Peli intra in categoria avocatilor antreprenori, dupa ce in 2008 a creat, alaturi de alti patru parteneri, Cristina Filip, Carmen Peli, Alexandru Birsan si Ioan Dumitrascu, o casa de avocatura care a ajuns in prezent la 63 de avocati. Primii pasi in avocatura i-a facut insa in urma cu 17 ani, ca avocat de litigii.

Mediul antreprenorial era mai dezorganizat in urma cu 17 ani, spune Francisc Peli. "Cei care plecau pe cont propriu nu aveau neaparat un plan, o evaluare a sanselor de a reusi, nu aveau un obiectiv (...) In anii '90 rata esecurilor in antreprenoriat era destul de mare", arata el, precizand insa ca antreprenorii au devenit acum mai realisti cu privire la perspectivele de reusita.

In ceea ce priveste avocatura, antreprenoriatul a devenit o tendinta care acapareaza aceasta piata si o atomizeaza, explica avocatul PeliFilip. "Cred ca in sine este bine, este un tip de presiune competitionala in interesul clientilor, pentru ca au o varietate de optiuni". Acest fapt da insa nastere unei lupte intre firmele de avocatura antreprenoriale si cele internationale. Cu toate acestea, primele cinci locuri de pe piata de avocatura sunt ocupate de firme antreprenoriale. Avocatura pastreaza insa o tendinta specifica antreprenoriatului din orice industrie: pastrarea unor vase comunicante intre firmele antreprenoriale si corporatii."

Pragul crizei, un hop pentru avocatura?

Casa de avocatura PeliFilip s-a dezvoltat in plina criza: a plecat la drum cu 14 avocati, iar in primele sase luni a ajuns la 25. Cum a surmontat criza? Prin calitatea echipei, care si-a castigat singura cota de piata.

Partenerii cu care te insotesti iti dau atat atuurile, cat si limitarile pe care le ai intr-un parteneriat.

"O echipa puternica este premisa perfecta pentru succes. In schimb, daca ai o baza de clienti puternica, dar nu ai o echipa care sa livreze calitate, in general te duci in jos", spune partenerul PeliFilip. "Partenerii cu care te insotesti iti dau atat atuurile, cat si limitarile pe care le ai intr-un parteneriat", adauga el.

Cum poti sa lucrezi ca avocat la PeliFilip:

Dincolo de cunostintele juridice, care pot fi verificate relativ rapid, casa de avocatura pune accentul si pe alte calitati ale viitorilor angajati. "Ceea ce conteaza in faza urmatoare este caracterul. Daca esti tipul de caracter pe care noi il dorim intr-o organizatie care este deschisa, informala si in care comunicarea si coachingul sunt permanente, locul tau e langa noi", arata avocatul, care face recrutari de 15 ani.

Nise de business: cum cresti o afacere in avocatura

O afacere de succes se creste greu, insa intotdeauna exista un ingredient cheie care aduce succesul. In cazul casei de avocatura PeliFilip, este vorba de atitudinea fata de clienti si proiecte. "La inceput, in 2008-2009, eram un connaisseur product. Lumea venea la noi pentru ca voia sa faca un anumit tip de dosar, voiau un anumit tip de avocat si aveau un anumit timing si o anumita structura in cap", arata Francisc Peli. Clientii se impart in doua categorii, spune el, respectiv cei care cumpara un brand si cei care stiu ce vor de la avocatii lor. De altfel, aceste doua caracteristici au individualizat casa de avocatura PeliFilip, spune reprezentantul ei. "Avocatura e un business reputational. Am crescut de la tranzactie la tranzactie si prin referrals (n.r. - recomandari)".

Avocatura de business in 2015

Avocatura antreprenoriala se supune legilor care caracterizeaza orice domeniu antreprenorial, de aceea si in 2015 se va mentine tendinta desprinderii avocatilor de casele de avocatura in care lucreaza.

Totusi, in opinia avocatului Francisc Peli, sunt putine sansele sa vedem mari schimbari, avand in vedere ca in ultimii sapte ani au aparut putine case de avocatura care sa schimbe peisajul in ceea ce priveste cota de piata.

O deosebire fundamentala intre corporatii si antreprenori apare, in avocatura, la nivel de clienti, considera avocatul de la PeliFilip. In cazul casei de avocatura pe care o conduce, clientii care sunt la randul lor antreprenori reprezinta o treime din total. Acestia vin din sectoarele imobiliar, energetic sau bancar.

Spre deosebire de pietele dezvoltate, cum ar fi Statele Unite, piata din Romania este putin lichida, in care nu au loc multe tranzactii, spune Francisc Peli, pentru ca antreprenorii romani nu iau in calcul ciclul normal al unui business: realizarea unui afaceri fezabile, etapa finala fiind exitul. Potrivit acestuia, romanii isi pun prea putin problema valorii propriei afacerii si a momentului potrivit pentru a o vinde.