Primul trimestru din 2015 arata o evolutie mai buna decat anul precedent in imobiliare pe segmentul rezidential, fiind caracterizat de o crestere a cererii, o oferta foarte bine adaptata si o stabilizare a preturilor, tendinta care se manifesta inca din 2013.

Coldwell Banker nu face exceptie de la aceasta tendinta: a incheiat 2014 cu 1.070 de tranzactii la apartamentele noi, doar in Bucuresti, in conditiile in care piata a numarat circa 7.500 de tranzactii. In primul trimestru din 2015, numarul tranzactiilor in sectorul rezidential a crescut la peste 2.000 la nivelul pietei.

"Sunt optimist cu privire la acest an, pentru ca vad o cerere solida si sanatoasa. Observ ca acum, in comparatie cu 2008, cand salariul mediu net era in jur de 340 de euro pe luna, iar acum a crescut la putin peste 390 de euro pe luna. Daca atunci un apartament cu doua camere costa circa 100.000 de euro, acum e in jur de 55.000 de euro, ceea ce inseamna ca un credit se poate rambursa in 12-23 ani, comparativ cu 20 de ani la nivelul anului 2008", detaliaza Gabriel Voicu, director Coldwell Banker, care are o experienta de aproape 7 ani in sectorul imobiliar.

In afara de tranzactiile cu apartamente la preturi medii pe piata, o companie de consultanta imobiliara se poate lauda si cu recorduri. In cazul Coldwell Bankers, cea mai mare tranzactie din 2014 a fost de 1 milion de euro, pentru un penthouse de aproximativ 400 de metri patrati cu terasa dotata cu piscina, situat la etaju 19 din 20. Cea mai scumpa casa tranzactionata a ajuns la 750.000 de euro, fiind vorba de o casa din perioada interbelica, cu o suprafata de 350 de metri patrati si cu teren.

Schimbare de paradigma in imobiliare: cum si-au schimbat strategia dezvoltatorii imobiliari

In ceea ce priveste oferta, ea este similara cu cea din perioada de boom imobiliar, avand in vedere ca numarul apartamentelor livrate in 2014 l-a depasit pe cel din 2008: doar in Bucuresti s-au finalizat peste 7.000 de unitati. Directorul Coldwell Banker estimeaza ca in acest an nivelul acesta va fi depasit si va ajunge la peste 8.000 de unitati.

"Un alt motiv care ma face sa fiu optimist sunt preturile. Ele s-au stabilizat, avem fluctuatii mult prea mici ca sa mai conteze", completeaza el. In schimb, strategia dezvoltatorilor s-a schimbat in raport cu acest trend. Daca pana acum ei afisau preturi mai mari decat cele reale, pentru a putea negocia, acum vin cu preturi la un nivel minim, pentru a sustine competitia din piata, iar negocierile raman la 5%-7%. Atata timp cat cererea este echilibrata de oferta, preturile raman la un nivel constant, sustine Gabriel Voicu. "Lectia" predata de criza financiara ofera insa si motive de prudenta pentru consultantii imobiliari, tinand cont si de specificul regiunii. "Romania este o tara sensibila la contextul macroeconomic si la cel geopolitic".

O dicrepanta intre cerere si oferta apare insa la nivelul zonelor. Daca multi cumparatori din Capitala tintesc Nordul si Centrul, dezvoltari masive s-au facut, in ultimii trei ani, in Sud si Vest. In plus, apare tendinta de a se construi suburbii, asa numitele "orase langa orase", model preluat din strainatate si aplicat mai mult in Nordul Bucurestiului. Aceasta zona ramane una atractiva atat pentru dezvoltatori cat si pentru consumatori, fiind conectata foarte bine la reteaua de transport in comun, dar si in apropierea unor ample zone de birouri, insa preturile nu sunt adaptate cererii.

Speculatiile imobiliare, aproape de extinctie?

Sectorul rezidential renunta treptat la investitori si se concentreaza mai mult asupra end-userilor (consumatori finali). "La nivelul intregii tari, procentul s-a rasturnat comparativ cu anii 2007-2008, iar in prezent 85% sunt end-useri, iar 15% investitori", arata directorul companiei Coldwell Banker, precizand ca acesta este un lucru pozitiv in contextul unei cereri solide.

Acest procent este alcatuit, preponderent, din investitori mici, care cumpara de la 3 pana la 10 unitati, fata de cei cu portofolii de sute de apartamente, foarte activi la nivelul anului 2008.

Emisiunile de business WALL-STREET 360 de saptamana aceasta (23-27 martie), difuzate in fiecare zi, de la ora 12:30, vor analiza tendintele momentului in sectorul rezidential si sunt realizate in parteneriat cu Wienerberger Romania, reprezentanta locala a celui mai mare producator de caramizi la nivel global.