Dan Berteanu a setat astfel trei tendinte care "ameninta" piata de training.

  1. Clientii sunt foarte rigurosi in decizia de a angaja companii de training, mult mai rigurosi decat oricand altcandva.
  2. Apare un tip de polarizare in industrie, adica exista o perioada, intre martie si iunie si inca o perioada intre septembrie si noiembrie, cand se face business, iar restul sunt discutii.
  3. Clientii vor contracte pe termen scurt. "Avem nenumarate situatii in care semnam contracte-cadru, dupa care toata munca pe care o prestam se intampla pe anexe sau pe acte aditionale care sunt punctuale. Cumva contractul-cadru seteaza regulile jocului si usureaza birocratia. Dar din perspectiva predictibilitatii sau unui forecast nu are niciun fel de valoare", spune Dan Berteanu.

"Deja, de 2-3 ani de zile, cred ca numar pe degetele de la o mana contractele care trec dintr-un an in altul. Sunt din ce in ce mai putine. Si eu prevad ca nu prea vor mai exista. O sa avem tipul asta de aranjament, furnizor agreat sau preferat, dupa care vor fi elemente punctuale de dezvoltat la oameni. Practic, trebuie sa repeti ciclul de vanzare de fiecare data si nu poti sa te linistesti ca ai vandut la un client", a explicat managing partner-ul Equatorial, la emisiunea de business WALL-STREET 360.

Dan Berteanu argumenteaza aceasta situatie prin faptul ca exista tot mai multe optiuni pe piata pentru companiile-client. "Astazi, sunt clienti la care concuram cu freelanceri. Un client mare nu mai are probleme in a angaja un freelancer, chiar daca exista riscuri atasate", a adaugat reprezentantul Equatorial. Pretul conteaza "foarte tare" in momentul de fata. La proiectele mari, pretul este un factor determinant. Din acest motiv, o companie de training care participa la o licitatie trebuie sa fie pregatita din start. La proiectele speciale, acolo unde exista o miza, oamenii care urmeaza sa fie pregatiti sunt mai sofisticati, calitatea are prioritate.

Astfel, presiunea pe tarife este tot mai simtitoare. Preturile pentru programele de training s-au redus la jumatate comparativ cu 2008 sau chiar sunt mai jos in unele cazuri. "Depinzand de volum, ajustarea (n.r.: preturilor) a fost absolut dramatica. Este o discutie daca atunci plateau prea mult sau acum platesc prea putin, dar piata regleaza aceste lucruri. Este o piata concurentiala foarte puternica si in continuare foarte segmentata", mai spune Dan Berteanu.

Prin urmare, Equatorial se simte fortata sa schimbe modelul pe care il vinde, forma de produs. Compania incearca sa se departeze de "spatiul" produselor de tip proiect, unde "nu ai niciun fel de predictibilitate si tot timpul stai intr-o capcana" si sa creeze un pachet de proiecte inchegat pe care sa-l vanda clientului. Totodata, Equatorial va continua sa se ocupe de un proiect de talent management intre companii diferite, pe care l-au implementat "din mers", in premiera in Romania, in urma cu doi ani.

Productia industriala, banking, IT si telecom sunt domeniile care investesc cel mai mult in training pentru angajati.

Principalii concurenti pe piata de training din Romania sunt Trend Consult, CBC Romania, Ascendis, Human Invest, Dale Carnegie Training Romania, Qualians, Hart Consulting, Accelera.