Piata training-ului angajatilor este in continua transformare, aproape la fel de rapid ca viteza de rotatie a noilor tehnologii, considera Ionela Moldovan, training & development manager la Orange Romania. Se pune din ce in ce mai mult accent pe partea psihologica, comportamentala a angajatilor. “Inca de la inceput verificam empatia, toleranta, altruismul lor. Deseori e mai important decat o diploma de facultate”.

Ionela Moldovan este trainer in cadrul Orange de peste zece ani si “i-au trecut prin maini” mii de angajati, fiecare cu un potential diferit, o cariera diferita si dorinte de dezvoltare diferite. Este un job cel putin provocator si, pentru a reusi in el, este absolut necesar sa stii cum sa lucrezi cu oamenii si cum sa abordezi fiecare problema in parte.

“Echipa de traineri se intalneste cu absolut toti colegii, imediat dupa recrutare. La un anumit nivel, sesiunile de training nu difera, indiferent de pozitia pe care o ai in companie; zona de dezvoltare este importanta pentru toti si, din punctul meu de vedere, oamenii care au capacitate de autodezvoltare, sunt autodidacti, sunt cei care au succes. De foarte multe ori, chiar in zonele de top, avem cerintele cele mai interesante si provocatoare”.

Trainerilor operatorului telecom li se cer cursuri de sala in zona competentelor importante pentru Orange, li se cer programe de coaching, individualizate, unu la unu, in care fiecare persoana isi stabileste propriile obiective de dezvoltare si porneste “in drumul invatarii”, alaturi de un coach care il ajuta. “Romanii au inceput sa fie mult mai atenti la evolutia lor pe termen mediu si lung. Piata de munca nu mai fluctueaza atat de mult, asa ca sunt interesati de dezvoltare mult mai mult ca acum 10-15 ani”, puncteaza Ionela Moldovan. “Apar investitii personale in dezvoltarea anumitor competente, in paralel cu munca efectiva”.

Orice carte din zona abilitatilor de coaching este bine venita. Una dintre cartile importante este “Manager la minut”, o carte extrem de simpla, o brosura, insa include sfaturi foarte usor de aplicat a doua zi si care pot face diferenta intre un manager care este in mijlocul oamenilor si ii pasa de echipa, si ceilalti care sunt ceva mai distantati, cu probleme de comunicare.

Importanta serviciilor cu valoare adaugata

Ionela Moldovan considera ca zona de dezvoltare este cea mai importanta. De foarte multe ori, colegii isi doresc sa primeasca in pachetul de beneficii zone de dezvoltare personala. “Avem programe de well being – atat pentru creier, cat si pentru trup si suflet -, masajul este important si cautat, de exemplu. Dincolo de asta exista cursuri de parenting, de mindfulness – parte dintr-o educatie in care esti atent la lucrurile care se petrec in jurul tau si esti prezent, constient, de ceea ce simti”.

Daca suna putin a psihologie, nu te inseli; trainingul angajatilor implica si mai mult de un dram de cunoastere a fiintei umane. Fiecare individ este unic, in felul sau, iar parte din rolul trainerilor este si acela de a scoate in evidenta calitatile acestuia, sa le puna in valoare si sa ii ajute sa se integreze mai bine in echipe. Cursurile variaza, de la cele strict profesionale la cursuri de comunicare sau chiar persuasiune – pana la urma, toti incercam, candva, sa “vindem” ceva unui semen de-ai nostri, si acest lucru este cu atat mai valabil intr-o companie telecom.

Ionela se ocupa de dezvoltarea profesionala, in cea mai mare parte. “Trebuie sa acoperim anumite lacune in cunostintele angajatilor, sa le identificam si sa cream solutii de training care sa acopere aceste decalaje. Sa te ajuta pe tine, ca angajat Orange, sa aplici si sa iti imbunatatesti rezultatele de business”.

Exista o legatura constanta intre managerii echipelor si trainerii Orange. “Este o cultura foarte deschisa, in cadrul Orange valorile nu apar pe pereti, nu sunt scrise – suntem prietenosi, deschisi si asa mai departe. Se dovedesc prin spatiul deschis, prin culori prietenoase, interactiunile oamenilor conteaza extrem de mult. Capitalul cel mai important din cadrul unei companii sunt oamenii, ei duc mai departe brandul de angajator si ei aduc la randul lor, in companie, oameni capabili care impartasesc aceleasi valori”.

Training-urile viitorului

Inovatia are nevoie de timp si de spatiu si are nevoie de oameni care sunt deschisi si dispusi sa incerce ceva nou. “Ceea ce vedem noi in zona de learning este ca o generatie noua vine puternic din spate si vrea sa invete repede, sa invete doar lucrurile care ii sunt utile chiar a doua zi. Rar mai vedem oameni care au timp sa intre in detalii, sa studieze foarte mult timp un singur domeniu. Totul din jurul nostru se grabeste”.

Ionela Moldovan a intrat in Orange, pe pozitia de trainer, acum zece ani si, de atunci, remarca cresterea complexitatii procesului de training, aproape direct proportional cu zona de servicii si produse lansate de-a lungul unei decade de operatorul telecom. “Odata cu tehnologia evolueaza serviciile, zona de device-uri mobile. Si ca tot a venit vorba, facem si training-uri cu telefoanele mobile. In anii 2000 invatam sa facem setari SMS, acum am evoluat si facem gamification, programe mai complexe, aplicatii”.

Ce ii lipseste din acei ani? “Poate claritatea. Insa sunt dependenta de telefon si ce face acesta nu a facut nimeni pentru mine, nicodata! Telefonul imi ofera posibiltiatea de a-mi stoca amintiri, de a imi contacta prietenii, de a cauta orice informatii”.

In contextul tehnologiei, va deveni depasita meseria de trainer?

Da, si nu. Contactul uman este si va ramane important. “Atunci cand vorbim de o anumita problema, de foarte multe ori discutia fata in fata, relatia, este mult mai importanta decat informatia care merge pe flux. La nivel personal, la nivel de incredere, la nivel de relevanta si de dorinta de a-l ajuta, eu cred ca pana la urma training-urile fata in fata nu o sa dispara, dar o sa se transforme. Se va merge din ce in ce mai mult pe arii de exercitii, gamification – aducem jocuri si in sala de training”.

Practic, in salile de exercitii, au fost abordate principii de business in jurul unui boardgame. Jocul implica situatii reale insa si, la sfarsit, a ramas un schimb de experienta interesant, intr-un timp scurt, alert si foarte puternic in zona de memorabilitate – un aspect important. “Cat la suta din cat ai auzit intr-o zi de curs iti ramane tie si poti lua mai departe? Trebuie sa te intrebi asta de fiecare data”.

Sunt din ce in ce mai multi colegi care, la interviul de angajare, intreaba care este zona de dezvoltare profesionala de care pot sa beneficieze si aici nu se gandesc doar la urmatoarea pozitie pe care pot sa o acceseze cand intra in Orange, ci se gandesc la tot ce implica pachet de trainig-uri – certificari, training-uri profesionale si as amai depate.

Cat de mult mai conteaza pregatirea din facultate? Ce anume ar schimba trainerul Ionela Moldovan la industria in care activeaza si cum va arata training-ul viitorului? Afla toate acestea si multe altele din interviul video WALL-STREET 360!

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri