Ii place sa citeasca istorie militara, sa joace squash si in general sa cunoasca oameni, asa ca din perspectiva acestui din urma interes, Gijs Klomp, noul sef al JLL, considera real estate-ul un domeniu fascinant, in care intalnesti oameni speciali cu idei diferite.

L-am intalnit pe Gijs Klomp in restaurantul La Cantine de Nicolai din Piata Romana din Bucuresti, la nici doua saptamani dupa preluarea conducerii consultantului imobiliar Jones Lang LaSalle.

Gijs Klomp, fostul manager al operatiunilor din Romania ale ING Real Estate Investment Management (ING REIM) ( in prezent CBRE Global Investors, dupa o tranzactie prin care CBRE a preluat ING REIM-n.r.), a fost numit director general al JLL incepand cu 1 mai. El a petrecut 11 ani in ING REIM si ulterior CBRE Global Investors.

In Romania este un mediu de lucru mai pozitiv decat in alte piete

“Am lucrat doar in real estate, la ING, insa in foarte multe domenii: research, evaluare, strategie, asset management, achizitii. Acum la JLL ma ocup de departamentul de investitii si evident de coordonarea intregii companii. Ma bucur ca m-am intors in Romania, imi place aici, oamenii sunt mai calzi decat in alte tari din regiune si atmosfera de lucru este mai placuta”, spune Klomp, care adauga ca romanii sunt si mai muncitori, nu se plang, nu spun ca nu se poate. Ce-i drept, pe de alta parte, se intampla sa spuna ca rezolva un proiect imediat si sa dureze, dar per total daca iti iei o marja de timp pentru rezolvarea unei sarcini, “Romania este un mediu de lucru pozitiv. In alte piete, angajatii iti spun de multe ori ca nu se poate ceva, aici nu se intampla asta”.

Noul manager al JLL este un pasionat al lucrului bine facut. “Muncesc din greu, imi place jobul meu, o pasiune pentru mine, dar trebuie sa te gandesti si la alte aspecte, daca le poti combina pe cele doua, asa cum se intampla in meseriile noastre atunci este grozav. Intalnesti oameni noi, auzi idei noi tot timpul. Cel mai mare pericol este sa te complaci”.

Cand eram student, inainte de aventurile mele romanesti am lucrat si in fabrica, la un centru de distributie, unul de becuri si altul de componente auto. Atunci realizezi ce privilegiati suntem acum, ca nu facem ceva repetitiv. Sigur orice meserie iti aduce bucurie, am invatat mult din aceea experienta, avand in vedere ca avem colegi din zeci de nationalitati diferite, inveti sa lucrezi cu oameni diferiti.

Jobul din fabrica si l-a luat pentru a-si finanta calatoriile si in una din aventurile sale studentesti a ajuns si la studii in Bucuresti.

De la munca in fabrica, la studentia din Bucuresti

Stiam ca managerul olandez, ca urmare a functiei detinute anterior a locuit in Romania, insa am fost suprinsa sa aud ca Klomp a ajuns si in vremea studentiei la Bucuresti.

“Am facut facultatea in Romania, am fost pentru o perioada de 3 luni intr-un stagiu de practica la Ion Mincu, Facultatea de Arhitectura si Urbanism, iar in ultimul an de facultate, cand imi faceam teza de licenta, am avut o parte de practica si in Romania, asa ca am venit din nou aici ca student al facultatii din Olanda”, povesteste Gijs. Ca orice student din acele vremuri, cand centrul vechi nu era ticsit de cafenele si pub-uri, era nelipsit din Club A sau Twice, unele din putinele localuri din zona.

Ce-i drept, la prima sosire din Bucuresti, la doua saptamani dupa ce a ajuns, a aflat ca facultatea se inchide urmand vacanta de vara, asa ca din cele 3 luni pe care urma sa le petreaca la universitate, doua au fost de vacanta.

“Nu pot spune ca ne-a deranjat neaparat”, spune Gjis Klomp, zambind.

Cum a fost scurta perioada a studentiei in Bucuresti?

“Era o perioada a schimbarii, Isarescu era prim-ministru, Constantinescu presedinte, economia isi revenea dupa o perioada grea, incepeau pregatirile pentru integrarea europeana”, spune Klomp, care studia real estate management si era interesat de zona de urbanism in ideea in care un plan urbanistic trebuie sa reflecte cererea pietei.

Dupa finalizarea studiilor a lucrat timp de 3 ani in Olanda, apoi in Cehia, revenind in Romania in 2006.

“Romania s-a schimbat mult, lucrarile din infrastructura s-au miscat si daca se vor livra lucrarile promise anul acesta Romania va depasi Cehia la kilometrii de autostrada. A durat mult, dar este important ca s-au facut progrese pentru ca Romania este o tara de export, productie, comert, iar infrastructura este cruciala. Uitati-va spre exemplu la decizia Mercedes de a deschide, in urma cu cativa ani, o fabrica in Ungaria, desi era si Romania pe lista scurta. A fost o decizie determinata de lipsa infrastructurii de pe plan local, in investitii in aceasta zona vor fi atrasi bani in tara”, spune seful JLL.

Cand m-am intors in Bucuresti lumea se uita la mine ca la un nebun. Romania are nevoie de marketing activ

“Cand m-am intors in Bucuresti lumea se uita la mine de parca as fi nebun”, spune Klomp. Discutia curge spre motivele care determina aceasta perceptie, iar concluzie este ca Romaniei ii lipseste marketingul, atat ca imagine generala, cat si ca destinatie de investitii.

“Orice strain care a lucrat sau locuit in Romania stie ca este o piata cu un mare potential, cu un cost al vietii scazut, personal calificat si relativ ieftin. Din nefericire, Romania nu este promovata corespunzator, asa ca international apar doar stirile negative, preconceptiile. Daca nu faci marketing activ este normal ca presa internationala sa vada doar partea goala a paharului”, spune Klomp.

Discutand despre un brand de business al Romaniei alunecam rapid in zona brandului turistic.

Citeste si:

“Este un lucru foarte bun ca exista un brand turistic, cum este in cazul Romaniei, Gradina Carpatilor, dar trebuie sa mergi in paralel si cu oferta si infrastructura, dupa brand trebuie sa fie si substanta. Oamenii nu inteleg ce are Romania de oferit pentru ca nu ajung aici. Daca ajungi insa in vama Nadlac nu si impresia ca ai intrat in gradina carpatina. Asta este realitatea noastra, nu ai cum sa o negi. Ca business, asociatiile noastre trebuie sa mearga la targuri, dar acolo noi firmele trebuie sa facem o alianta si sa vindem Romania, pentru ca este in interesul nostru. Facand asta cativa ani, fiind constant o prezenta, investitorii vor incepe sa vina si spre Romania, dar este un proces de durata", spune Klomp.

“Luati spre exemplu Expo Real, acolo fiecare oras important din Suedia sau Rusia are cate un stand. Romania este prezenta doar prin unele firme care au prezenta si aici sau companii romanesti”, spune Klomp.

Romania nu are liderii pe care ii merita

Discutia este intrerupta pentru cateva clipe de chelnerul care ne aduce comanda, dupa care Klomp continua “daca pe langa aceasta prezenta coerenta, noi ca agenti avem si calitate, este un cliseu acest argument al calitatii, dar adevarul este ca in Romania nu a existat acel nivel de experienta ca in Polonia-unde sunt multe tranzactii si automat nivelul de experienta este mai mare in piata. In Romania mai avem un pas de facut in aceasta directie”, spune seful JLL.

"Trebuie sa existe o pasiune comuna pentru a aduce tara inainte. In Romania sunt oameni foarte buni, ospitalieri, onesti, sociabili. Daca ducem insa discutia la nivel de tara totul devine incetosat. Am impresia ca Romania nu are liderii pe care ii merita”, a mai spus Klomp.

Cum este plecarea intr-o alta companie, dupa 11 ani de ING REIM?

“ING a fost o companiei minunata pentru care sa lucrez. Sunt arii diferite. Ca investitor esti intr-un turn de fildes, in consultanta esti foarte orientat spre client, ai un spatiu de manevra mult mai mare, avand mai multe departamente”, spune Klomp.

Klomp a preluat de nici o luna conducerea JLL, dupa o perioada in care compania a trecut printr-o reorganizare ca urmare a fuziunii cu King Sturge.

“Este normal ca dupa o fuziune sa existe o reorganizare intr-o firma. Acum acest process este finalizat, Troy ( Javaher- fostul sef JLL-n.r.) a facut greul”, spune Klomp zambind.

Romania este in teorie o piata mare, in practica a ramas inca mica

Ce urmeaza acum? “Pentru JLL, Romania este o piata interesanta, o piata care in teorie este mare, dar care practic este inca mica. Daca iei toate afacerile brokerilor de aici si le compari cu cele ale companiilor similare din Polonia vei vedea ca sunt mai mici, desi Romania este o tara mai mare. In teorie, Romania va deveni a doua piata din Europa Centrala, pentru asta, insa, trebuie sa promovam toti imaginea de tara".

Nu trebuie sa intri in capcana compromisului. Este mai greu sa repari o reputatie decat sa o mentii

Cum motivezi oamenii intr-o piata in care rezultatele vin greu? “Am avut surpriza sa gasesc oameni motivati. Fee-urile sunt sub presiune, trebuie sa muncesti mai mult pentru o tranzactie, profitabilitatea este efectata. In aceasta situatie, trebuie impulsionezi afacerea si sa nu intri in capcana compromisului. Trebuie sa ai standarde ridicate, etica, reputatie. Nu trebuie sa faci compromisuri care sa iti afecteze reputatia pentru ca este mai greu sa o repari decat sa o pastrezi. Este un business pe termen lung si daca iti pastrezi standardele vei beneficia in timp. Romania este la o rascruce spre crestere. Intrebarea va fi daca va fi una lenta sau rapida, din nefericire nu vad o revenire rapida. JLL a avut tot timpul o reputatie buna si este vital sa o pastreze. Oamenii din domeniu au in fata provoceri, dar la motivare poti face multe fara prea multi bani, cum ar fi spre exemplu sa scoti oamenii la o iesire in oras, sa te apropii de ei. Trebuie sa te asiguri ca toti lucreaza pentru companie”, spune seful JLL.

Cum trebuie sa fie un manager in aceasta perioada?’Consistent, rapid si sa conduci prin exemplu, sa arati ca esti sigur.Un manager trebuie sa arate incredere, in caz contrar nici trupele lui nu o vor avea”, a conchis Klomp, care se descrie ca un manager direct, orientat spre rezultat, ambitios si caruia nu ii plac oamenii care doar vorbesc si nu livreaza si mai mult decat orice crede ca oricat de greu si de presat ai fi trebuie sa ramai la standardele tale.

Fotografii de Mircea Dragos.
Nota de plata

Sursa foto: Mircea Dragos