Dieter Schulz, 43 de ani, este unul dintre cei mai discreti manageri din industria bunurilor de larg consum, chiar daca afacerea pe care o conduce este numarul 1 pe piata iaurturilor. Austriac la origine, el si-a setat cu exactitate obiectivele pe care le are de indeplinit in Romania. Si este un joc in care se vede doar in postura de invingator.
Este ora 9.30, intr-o zi de vineri. Seful Danone Romania apare cu precizia unui ceas elvetian si cu un zambet relaxat in cantina companiei. Momentul din zi si locul intalnirii noastre nu au fost alese intamplator: Dieter Schulz este poate unul dintre cei mai activi manageri din peisajul local, in conditiile in care pentru el ziua incepe foarte devreme in sala de sport si se incheie tarziu, tot cu cateva exercitii de intretinere.

“Sportul reprezinta o parte importanta din viata mea. Il practic de cand am fost copil. Cel mai mult imi place tenisul. Am fost jucator, am fost si antrenor si am castigat primii mei bani de buzunar pe timpul vacantelor de vara, cand aveam 16-17 ani. In timpul iernii schiez. Se spune despre austrieci ca inainte de a merge se urca mai intai pe schiuri. Schiez in Austria. De trei ori pe saptamana merg la sala”, isi schiteaza rapid seful Danone una dintre pasiuni.

Din sport a invatat ce inseamna disciplina, un element indispensabil in viata personala si profesionala. Iti dai seama de acest lucru numai dupa o scurta privire in cantina companiei. In frigidere cu marca Danone stau asezate la linie produsele companiei, in timp ce angajatii intra pe rand pentru a-si depozita mancarea pentru pranz in spatii special amenajate.

Sportul te invata cum sa pierzi

“Daca vrei sa castigi in sport si in cariera trebuie sa fii disciplinat. Trebuie sa stii sa iti depasesti limitele. Nimic nu este usor in viata sau in sport. Poti sa fii talentat insa tine si de exercitiul zilnic. De asemenea, sportul te invata cum sa pierzi. Uneori castigi, alteori pierzi. Conteaza mentalitatea de dupa – esti demoralizat si renunti, ori spui ca vei merge inainte, perseverand”, completeaza Dieter Schulz.

Salile de sport modern echipate reprezinta si unul dintre lucrurile care l-au impresionat la venirea in Romania, in aprilie anul trecut, cand a preluat coordonarea activitatii Danone in regiunea Europa de Sud-Est. Se intorcea in Romania dupa o perioada de 12 ani de la ultima vizita. Conducand de la aeroport spre centrul orasului nu a putut sa nu observe faptul ca in Bucuresti exista acum mai multe masini luxoase decat traditionalele Dacii. Mai multe chiar decat in Viena, ceea ce spune “multe despre starea unei economii”. In schimb, au mai disparut din cainii vagabonzi si din chioscurile pe care le gaseai inainte la fiecare colt de strada, unde erau vandute tigari si bautura nefiscalizate.

Pe de alta parte, Dieter Schulz vorbeste despre faptul ca romanii de rand merita un “trai mai bun”, in conditiile in care costurile lunare pe care trebuie sa le achite sunt inca destul de ridicate si pun o presiune enorma pe bugetul unei familii. O solutie?

“Trebuie crescut salariul sau autoritatile trebuie sa gaseasca modalitati prin care sa gestioneze inflatia. Pentru a reporni economia trebuie marite veniturile populatiei. Pe de alta parte, 40% din bugetul unei familii este alocat mancarii, romanilor le place mancarea, ceea ce reprezinta o oportunitate pentru companii”, raspunde Schulz.

Un avantaj pentru o companie precum Danone este si consumul scazut de iaurt per capita din Romania. Unul dintre obiectivele pe care si le-a setat la inceputul mandatului suna simplu: un iaurt pe zi pentru fiecare consumator. Insa daca ne uitam la cifre drumul este destul de lung. Romanii consuma doar 6 kg de iaurt pe an, in timp ce bulgarii se lauda cu 22 kg.

“In Bulgaria ne gandim cum sa-i facem pe consumatori sa manance mai mult iaurt. In Romania marea provocare este sa-i convingem pe romani sa manance iaurt. 6 kg pe an inseamna un iaurt o data la doua saptamani. In Franta sau Olanda se consuma un iaurt pe zi. Iaurtul nu a fost pe masa romanilor dintotdeauna. Este si o chestiune de educatie. Sunt convins ca voi reusi acest lucru. E un drum lung, insa faptul ca romanii sunt din ce in ce mai constienti de importanta unei alimentatii sanatoase ne va ajuta”, crede seful Danone Romania.



Managerul mizeaza insa si pe inovatie, domeniu spre care merg in fiecare an doua procente din bugetul companiei. Anual Danone si-a propus sa lanseze 3-5 produse noi. Chiar luna aceasta compania va intra pe un nou segment de piata, despre care Dieter Schulz spune cu entuziasm ca va fi “ceva mare”. Atat.

Vorbeste despre proiectele la care a lucrat in timpul carierei sale de 16 ani in domeniul FMCG cu entuziasmul unui antreprenor. Chiar asa se si considera – “un antreprenor care are in spate o multinationala cu multe miliarde de euro”.

“In ciuda faptului ca Danone este o multinationala, suntem foarte antreprenoriali in modul in care executam strategia in fiecare tara. Daca faci parte din Danone ori iti place, ori nu-ti place si pleci. Asta ne face atat de dinamici. Danone este o companie puternica, cu resurse financiare, insa daca intentionez sa dezvolt un proiect la nivel local am sustinerea grupului”, afirma Schulz.

Ii lansez o provocare si il intreb ce afacere ar deschide daca i s-ar oferi 10.000 de euro. Dupa cateva secunde, managerul imi raspunde razand: un magazin mobil de iaurturi. Pe modelul chioscurilor mobile de inghetata, magazinul de iaurturi este deja un fenomen in tari precum Spania, Franta sau Austria.

“Iti poti alege iaurtul in functie de ce aroma preferi, cu diferite toppinguri, diferite culori. Ai propriul tau iaurt inghetat”, explica Schulz, in timp ce fata i s-a luminat precum cea a unui copil intr-un magazin cu dulciuri.

Ambasador al Romaniei in Austria

In timpul sau liber se autointituleaza “ambasador al Romaniei” in Austria, acolo unde locuieste familia sa – sotia si cei doi copii.

“Pentru multi straini care nu au vazut-o, Romania apare mai mult ca o tara agricola, cu multe ferme, nu foarte dezvoltata coroborat cu background-ul politic. Toti stiu de Ceausescu. Sunt putin precauti, insa cand vin aici - si eu am devenit un ambasador al tarii in randul prietenilor mei - sunt surprinsi ca lucrurile sunt foarte diferite. Schimbarea politica a fost una foarte curajoasa, exista stabilitate pe acest plan, accesul la UE ajuta, numarul locuitorilor este mare. Romania este un loc bun pentru investitii. Austria este cel mai mare investitor in Romania. Ar trebui insa sa fie facute mai multe eforturi pentru a va promova in afara tarii”, crede Dieter Schulz.

Pana acum a calatorit si a vizitat Brasovul (care ii aminteste de Austria prin prisma reliefului), Clujul si Branul. Chiar daca recunoaste ca mai are multe locuri pe care doreste sa le viziteze, spune ca a testat deja toate preparatele cunoscute din bucataria romaneasca, in topul preferintelor regasindu-se sarmalele si mititeii. In plus, se declara un mare fan al vinurilor rosii romanesti si a palincii, “din cand in cand”.

“Am trait in opt tari din toate colturile lumii si experienta mancarii este foarte interesanta. Nu sunt mofturos. Cand eram mic am fost invatat sa nu fiu selectiv, mancam ce aveam. Sunt insa un mare fan al produselor din carne”, completeaza managerul Danone.

Din punct de vedere cultural, cea mai interesanta experienta a fost legata de cei cinci ani petrecuti in Asia, unde Dieter Schulz a invatat cum sa isi adapteze stilul de conducere unei civilizatii cu totul diferite. Vorbim de o cultura in care mentinerea armoniei, inclusiv in timpul unei sedinte de rutina, este deosebit de importanta.

“Cand asiaticii spun <<da>> intr-o intalnire nu inseamna ca si sunt de acord cu ce ai spus. Inseamna doar ca au inteles ce ai spus. Trebuie sa verifici de doua ori si sa te asiguri ca oamenii iti sustin ideile. In Europa discutiile sunt mai antrenante, oamenii sunt mai implicati in a dezbate un anumit subiect”, explica Schulz.

Tot de Asia este legata si cea mai “dificila” perioada din cariera sa, momentul in care a trebuit sa inglobeze operatiunile a doua firme intr-o singura entitate.

“Trebuie sa creezi un strategie comuna, sa pastrezi ce e mai bun din cele doua companii. De asemenea, trebuie sa comunici bine. In timpuri de incertitudine oamenii vor sa stie direct si fara ocolisuri ce se va intampla cu locurile lor de munca, in cazul acesta fiind vorba uneori de restructurari”, argumenteaza seful Danone Romania.

Cat de distractiv este succesul

Atat cazul fuziunii celor doua companii din Asia, cat si crearea entitatii Danone pentru Europa Sud-Est, care inglobeaza Romania, Bulgaria, Grecia si Tarile Adriatice si are sediul la Bucuresti, reprezinta doua dintre reusitele cele mai importante in cariera sa, spune Dieter Schulz. Succesul este de fapt un laitmotiv al discutiei noastre.

“E mai distractiv cand ai succes, faci lucrurile cu mai multa placere. Am foarte multa energie si astept acelasi lucru de la echipa mea. Trebuie sa fii flexibil la schimbari, mai ales intr-o industrie ca cea a bunurilor de larg consum. Romanii sunt deschisi la schimbare si sunt constienti ca este necesara. Cred in expresia <<oamenii potriviti si mintile stralucite fac o afacere de succes>>”, subliniaza Schulz.

Cel mai bun sfat de business pe care l-a primit de-a lungul cariei sale a fost sa exceleze in pozitia in care se afla intr-un anumit moment.

“Nu toata lumea trebuie sa devina director general, dar in orice faci trebuie sa fii cel mai bun. Am aceleasi asteptari de la angajatii mei. Managerii romani sunt deschisi spre schimbare si incearca sa faca lucrurile bine, le place sa celebreze succesul. Sunt foarte muncitori”, crede Dieter Schulz.

Un alt aspect sesizat de managerul Danone este legat de faptul ca romanii prefera sa lucreze pana tarziu, in conditiile in care de regula ajung la birou in jur de ora 9 dimineata.

“Sunt zile cand ma plimb prin birouri si la ora 6-7 seara majoritatea angajatilor sunt la munca”, afirma Schulz.



In opinia sa, echilibrul viata personala – profesie este deosebit de important, insa din ce in ce mai greu de atins pe masura ce inaintezi pe scara ierarhica.

“Uneori ajungi sa lucrezi si in weekend. Nu poti fi acasa in fiecare zi la ora 18.00 insa poti profita la maxim de clipele in care stai cu familia. De exemplu, in timpul saptamanii sunt foarte concentrat pe aspectele ce tin de munca, iar la final de saptamana profit de timp pentru a iesi in oras cu familia, pentru a merge la un film sau pentru a juca tenis cu copiii mei”, povesteste seful Danone Romania.

Spre exemplu, la inceputul lunii iunie, acesta a navigat pentru prima oara cu fiul sau si cu doi vechi prieteni si fosti colegi de scoala pe care nu ii mai vazuse de cativa ani. “Cum sa va spun, erau 3,5 oameni pe o barca. A fost o vacanta in care ne-am distrat, dar am avut parte si de aventura si de senzatii tari”, isi aminteste Schulz.

Atunci cand nu calatoreste, activitate care ii ocupa cam jumatate din timp, Dieter Schulz nu refuza niciodata un zbor cu parapanta, o carte buna sau un film interesant.

“M-au atras de fiecare data biografiile atletilor faimosi – spre exemplu <<It's not about the bike>> de Lance Amstrong sau <<Open>> de Andre Agassi. Acum citesc <<One last thing before I go>> de Jonathan Tropper, o poveste interesanta si amuzanta despre un barbat care incearca sa-si gaseasca scopul in viata. Si….cum am fost crupier intr-un cazino pe perioada studiilor, imi place foarte mult <<Cincinnati Kid>>, un film din anii ‘60, cu Steve McQueen. E o poveste excelenta despre doi jucatori de poker (unul tanar si talentat, altul batran si experimentat) si despre lupta dintre ei despre a castiga sau a pierde”, conchide managerul Danone.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri