A inceput sa lucreze la McDonald’s in 1994, facand parte din prima echipa de angajati ai companiei americane in Romania. Daniel Boaje, actualul director general al McDonald’s, a acceptat invitatia wall-street.ro la un “pranz” foarte matinal si ne-a povestit parcursul sau in McDonald’s, companie ce a implinit 18 ani de prezenta in Romania, ce inseamna pentru el sa conduci aceasta companie, dar si ce prioritati sunt in lantul de restaurante fast-food.
L-am intalnit pe Daniel Boaje intr-o dimineata in restaurantul McDonald’s din cladirea de birouri America House, unde este si sediul central al companiei. Cu o cafea in fata, managerul crescut in McDonald’s ma astepta deja de cateva minute. Intr-o discutie care a durat circa o ora, Daniel Boaje mi-a povestit cum a ajuns sa lucreze in companie cu o exactitate care m-a surprins.

Restaurantul de la parterul America House este si locul in care Boaje ajunge de multe ori sa isi ia micul dejun.

“In fiecare zi mananc la McDonald’s: o briosa, o portie de Morcobete sau doar o cafea”, spune seful McDonald’s in timp ce ne incepeam ziua cu o cafea de la McCafé.

Seful McDonald’s are si cateva produse preferate cum este Big Mac, Grill Chicken sau McWrap. Trebuie sa mananc din toate pentru ca descrierea postului prevede verificarea calitatii”, spune Daniel Boaje, caruia ii place in general mancarea chinezeaza, italiana si cea romaneasca. “Aveam si un restaurant preferat chinezesc, dar s-a inchis”, ne spune seful McDonald’s.

Inceputul in McDonald's: "Am avut 8 interviuri, dupa fiecare mi s-a spus sa astept. Asta intr-o perioada doar cu telefonie fixa"

Daniel Boaje a inceput sa lucreze la McDonald’s in vara lui 1994. Facea parte din echipa de vanzari a Colgate Palmolive si a vazut un anunt de angajare al McDonald’s pentru manageri de restaurant. “N-am inteles nimic din anunt in afara de manager si McDonald’s”, isi aminteste Daniel Boaje. “Am avut 8 interviuri, dupa fiecare interviu mi s-a spus sa astept. Asta intr-o perioada in care exista doar telefonie fixa. De asemenea, imi amintesc ca de fiecare data mi s-a spus ca la McDonald’s este importanta echipa”, a completat seful McDonald’s. Abia mai tarziu avea sa inteleaga Daniel Boaje ce inseamnau aceste vorbe ‘este importanta echipa’.

“Marti, 13 septembrie 1994 am plecat la o proba de lucru in Ungaria”, isi aminteste cu exactitate Boaje. De altfel, era si greu sa uite, postul de manager incepea cu proba practica la mop. Timp de trei zile a lucrat intre 12 si 14 ore, in zona de bucatarie, alaturi de alti 11 oameni care au fost recrutati. La 1 octombrie a primit vestea cea mare: a fost angajat. Pregatirea pentru postul de manager de restaurant a avut loc tot in Ungaria, ei fiind prima generatie de manageri trainee ai McDonald’s in Romania.

“Manager trainee inseamna 8 luni in care am spalat pe jos, geamuri, am sters mese, am curatat toalete si am lucrat in bucatarie. La servire era mai greu pentru ca nu stiam limba. Ne-am intors in Bucuresti in mai si am facut angajarile pentru McDonald’s Unirii. Am pregatit oamenii, iar pe 15 iunie 1995 am deschis restaurantul.

Experienta de la mop

Care a fost prima lui reactie, ca fost om de vanzari, cand a aflat ca trebuie sa dea cu mopul? ‘ca sa poti sa ceri unui om sa faca ceva trebuie sa stii tu despre ce este vorba si astfel sa fii rezonabil in cerinte. Aceasta este marea valoare a sistemului. Intelegand asta, restul este un mix de efort, sansa si inspiratie”, mai spune Daniel Boaje.

Boaje, care a facut parte din echipa de management al primului restaurant McDonald’s din Romania ne povesteste ca in medie sunt 9 manageri intr-un restaurant si ca sef de restaurant nu inseamna ca nu lucrezi din cand in cand si pe zone sau ca nu lucrezi pe ture, ‘fiecare pozitie se remarca printr-o mai mare responsabilitate”.

Cat de important este sa lucrezi intr-un restaurant? Aici ajungem la importanta echipei. “Compania este construita in jurul importantei lucrului in echipa, a responsabilitatii pentru o treaba bine facuta”, spune Boaje, iar experienta de muncii in restaurant te ajuta, in felul in care comunici cu ceilalti, in intelegerea importantei fiecarui hamburger, a fiecarei secunde, atunci cand omul de langa tine depinde de ceea ce tu faci, iar prin efortul tau intreaga echipa are succes.

De altfel, toata aceasta cultura a companiei a fost motivul pentru care primul lucru la care s-a gandit in Ungaria sa fie faptul ca va fi destul de complicat sa gaseasca oameni care sa vrea sa lucreze asa pentru McDonald’s. Din fericire insa temerea nu s-a adeverit. “In fiecare an, in fiecare azi am descoperit oameni extraordinari, coordonati, atenti, responsabili”, spune Boaje.

Cum arata procedura de recrutare acum in McDonald’s? Potrivit lui Boaje trebuie sa existe un job experience de 3 zile, pentru a vedea daca exista o adaptare reciproca. “Angajam 12 luni pe an- in fiecare zi, iar de doua ori pe an o sa angajam si manager trainee. Promovarile se fac prin doua modalitati. Din restaurant, majoritatea directorilor de restaurant au fost lucratori, iar cea de-a doua ca manager in pregatire, cand trece prin toate etapele de lucru in restaurant doar ca intr-un ritm mai alert”, spune Boaje.

Vrem sa acreditam cursurile McDonald's si in Romania

De altfel, Boaje ne explica ca McDonald’s are cel mai complex sistem de pregatire care faciliteaza trecerea de la lucrator la sef de restaurant, existand atat pregatire practica, cat si teoretica. “exista tari, cum este Olanda in care a parcurge pregatirea pentru a ajunge manager de restaurant este echivalentul unora dintre examenele din facultatea economica si practic se recunoaste academic aceea pregatire. Ne propunem si noi sa acreditam cursuri ale McDonald’s”, a spus directorul general al McDonald’s, care a precizat ca au inceput demersurile in acest sens.

In cat timp se urca ierarhic in companie? “ Sunt oameni care au ajuns sefi de restaurant dupa 5 ani, altii dupa 9 ani, dar avem si cazuri in care au ajuns sefi dupa 9 luni”, mai spune Daniel Boaje.

In McDonald’s lucreaza foarte multi tineri, multi studenti care vor un job part time, cum incercati sa ii pastrati? “Peste 40% din angajati sunt studenti sau urmeaza o forma din invatamant. Sunt oameni la care ne uitam cu mare atentie. Evaluarile sunt facute de doua ori pe an, atat la nivel de rezultate cat si de competente. Am avut si angajati relocati in zona de marketing. Departamentul de operatiuni este format cu precadere din personal de la restaurant, cei de la training sau din resuse umare la fel”, spune Daniel Boaje.

McCafé, primul proiect coordonat dupa ce s-a intors in McDonald’s

La intoarcerea in McDonald’s, in 2010 ( dupa 6 ani petrecuti in Credisson-n.r.) a avut un prim proiect definitoriu pentru schimbarea la fata a brandului pe plan local: cafenelele McCafé.

“Vom avea 10 McCafé pana la finalul anului 2013, asa ca vom fi si lant de cafenele”, spune Boaje.

Exista planuri de extindere si in orasele mici? “McDonald’s a avut o evolutie sanatoasa in Romania si se descurca bine chiar si intr-o perioada economica dificila. Nu ne-am oprit din dezvoltare, fie ca vorbim de remodelari, noi dezvoltari sau diversificarea ofertei prin elemente cum ar fi mic-dejunul. In partea vizibila am continuat sa deschidem, dar un pic mai lent, doar cateva restaurante, insa suntem foarte activi in zona de real estate si asteptam doar putina stabilitate si predictibilitate. Cand o sa scap de stresul de dimineata legat de cat o sa fie cursul astazi, exagerez putin, evident, nu cursul este preocuparea zilei, dar incerc sa subliniez ca pana la o stabilitate trebuie sa fii prudent. Ne uitam in continuare la orasele in care existam, dar si la noi oportunitati, In fiecare an facem una sau doua calatorii de real estate in care vizitam zone pe care le consideram oportune pentru o viitoare extindere. Drive-ul este prioritatea noastra pentru ca zicem noi este tipul de restaurant in care oferim toata experienta McDonald’s”, a declarat Boaje.

Cum se simte criza la nivelul clientilor? “Urmarim foarte atent evolutia industriei si increderea consumatorilor. Industria restaurantelor resimte situatia economica, exista un declin al numarului de vizite, nu accentuat, dar este acolo. Venind mai aproape de McDonald’s, in zona de servire rapida, numarul clientilor ramane constant, scade usor frecventa. La aceste evolutii trebuie sa fii foarte atent si trebuie sa tii pasul cu inovatiile si cu oferte care se potrivesc puterii de cumparare a clientilor. McDonald’s are o astfel de platforma economica. A fi atent la nevoile clientilor nu numai ca este ceea ce ne garanteaza rezultate bune, dar astfel le castigam si increderea si ne asiguram ca si maine sunt clientii nostri.”

Ziua de munca dureaza peste 10 ore si incepe dupa un tenis la 7 dimineata

Ce l-a surprins la intoarcerea in McDonald’s? “Este o companie foarte dinamica care incearca sa se reinventeze in fiecare zi si sa tina pasul cu nevoile clientilor. La intoarcere m-a surprins varietatea gamei de produse. La Unirea, pe vremuri, aveam 20-30 de produse, acum avem peste 100 de produse, iar gama este foarte adaptata fiecarei categorii de clienti care intra intr-un restaurant. Wi-fi, McCafé, micul dejun sunt aparent introduse foarte usor, dar au in spate sute de ore de munca si echipe intregi dedicate", spune Boaje.

Printre noutatile recente de la McDonald’s se numara si livrarea la domiciliu in zona Victoriei, dar si campania Saptamani Romanesti, cand lantul de restaurante a adus pentru prima oara in oferta produse cu specific romanesc.

Cum au prins la public? “Ambele initiative s-au dovedit a fi de succes, cererea fiind peste asteptari. McDelivery inseamna zeci de comenzi pe zi, iar sandvisurile McMici i Dublu McMici au devenit cele mai de succes produse McDonald’s Romania - la mai putin de 3 saptamani de la debutul campaniei Saptamani Romanesti”

Cum arata acum o zi de munca a managerului McDonald’s? “Cu siguranta nu este plictisitoare. Vin dimineata, am sansa ca avem un restaurant la partenerul cladirii in care avem birourile. Incep ziua ori cu un sandvis ori cu o cafea. Vad ce s-a mai intamplat in ziua precedenta, urmeaza discutiile zilnice, multe intalniri, multe vizite in restaurante-vorbesc in fiecare zi cu angajatii, apoi, se face 6, se opresc mailurile, nu mai suna telefonul, si pot sa ma apuc si eu de treaba”, spune zambind Daniel Boaje, a carui zi de munca dureaza in general mai bine de 10 ore. Ca manager, Boaje spune ca este deschis si foarte exigent.

Ziua lui Daniel Boaje nu incepe insa direct la birou, pentru ca, in fiecare dimineata, la ora 7, joaca tenis. “In fiecare dimineata este greu, dar de fiecare data sunt multumit ca am facut-o. Incerc sa fac miscare. Mai merg si cu bicicleta seara si imi fac de asemenea si timp pentru familie”.

Familia Boaje este de altfel foarte apropiata de companie. “Mi-am intalnit sotia in McDonald’s. Ne-am cunoscut in perioada de pregatire din Ungaria, iar Ioana, fiica noastra a fost prima fetita care s-a nascut intr-un cuplu din companie”, povesteste Boaje.

Sotia lui Daniel Boaje a lucrat timp de 10 ani in departamentul financiar al McDonald’s.

Pana la urma cum s-ar putea sintetiza cultura corporatiei? “Succesul este dat de lucrul in echipa. Nu sunt seful companiei, ci unul dintre cei care au responsabilitatea bunului mers al lucrurilor”, spune Boaje.

Fotografii de Mircea Dragos.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri