Mi-au fost intotdeauna pe plac strainii care, odata stabiliti in Romania, s-au incapatanat sa invete limba locala. Imi plac si mai mult cei care si-au setat in minte ca, oricate piedici vor intalni pe traseu, vor ramane aici si vor face business. Halil Bulut, turcul care in anii ’90 facea din Romania a doua lui casa bifeaza la ambele capitole. Mai mult a reusit sa duca biscuitii din Bragadiru pana in Canada si China.

Pe Halil Bulut nu il mai intalnisem de aproape trei ani de zile, timp in care business-ul RoStar, fondat in 1996, a trecut prin mai multe schimbari. In bine, spune omul de afaceri, pe care l-am revazut la pranz, in una din locatiile sale preferate, cu specific turcesc, din Bucuresti.

Mai mult o prezenta discreta, Halil Bulut prefera sa vorbeasca mai putin despre viata sa personala, rezumandu-se sa enumere rapid cateva dintre activitatile care ii ocupa timpul liber. In top se afla calatoriile, atat in tara – pe care o cunoaste deja in detaliu – cat si in strainatate. Prefera locurile apropiate de mare, fiind un fan declarat al inotului. Iubeste insa zonele mai salbatice din Grecia, o destinatie de vis fiind, in opinia sa, Insula Moni. In perioada urmatoare spune ca isi doreste sa ajunga in Maramures, regiune pe care nu a avut ocazia sa o viziteze pana acum, Craciunul fiind rezervat tarii de origine. “De Craciun vom merge in zona Kurdistanului, unde, din pacate, in aceasta perioada este razboi. Totul este in stare de asediu, au bombardat moschei, case. Avem acolo doua apartamente pe care le-am oferit unor familii care au ramas fara nimic. Sunt oameni educati, medici, ingineri, care nu mai au nimic din cauza bombardamentelor”, explica Halil Bulut.

Urmeaza un moment de tacere, dupa care omul de afaceri revine pe un ton mai optimist. “Noi suntem oricum obisnuiti cu starea aceasta de razboi”, spune repede managerul RoStar. Pentru el insa Romania este de zeci de ani a doua casa, fiind stabilit aici impreuna cu sotia si cei doi baieti, deja implicati in afacerea cu biscuiti. Baiatul cel mare si-a castigat deja increderea tatalui, acesta vorbind despre el drept “mana dreapta” si chiar succesorul sau la conducerea afacerii, in timp ce fiul cel mic este orientat mai mult spre activitatile de marketing.

“Am venit in Romania in 1992, cu sotia si un copil de zece luni. Dupa un an s-a nascut si mezinul. Am inceput ca importator de biscuiti, sapun si masline din Turcia si Dubai. Am lucrat cu Rusia, Ucraina, Bulgaria, insa am decis sa raman in Romania. Nu m-am simtit niciodata strain, ma simt ca acasa aici”, spune Halil Bulut.

In 1996 investea aproape trei milioane de dolari in constructia unei fabrici de biscuiti la Bragadiru, langa Bucuresti, si un an mai tarziu, timp in care a supervizat indeaproape acest proiect fiind de formatie constructor, incepea productia. A pornit cu cativa angajati si o productie de 40 de tone de biscuiti RoStar. A ajuns la aproape 390 de angajati si o capacitate de 50 de tone de biscuiti pe zi. Drumul nu a fost unul usor, mai ales in contextul crizei financiare care si-a aratat “coltii” incepand cu 2008. Au fost in acest timp momente grele, marcate de intarzieri de salarii, amanari de investitii si mai mult decat atat de dezamagirea provocata de angajati pe care ii considera parte din familia sa.

Regret ca am avut incredere in oameni care nu meritau. Criza a fost o palma buna. Usor, usor ne-am revenit. Am reusit si am adus un tehnolog din Turcia, am schimbat echipa de conducere, am redus costurile, era risipa mare inainte, am descoperit si furturi din partea unor angajati care lucrau de ani buni in firma. Erau oameni de incredere, cu care lucram de 10 ani. Cel mai mic salariu in cazul lor era de 6.600 de lei, deci consider ca nu aveau motiv. Am renuntat la ei. A contat mult ca i-am adus in firma pe baietii mei, ei au descoperit aceste nereguli, au o cu totul alta viziune si au reprezentat un suflu nou. In criza asta am invatat multe lucruri, e ca si cum as mai fi terminat 5-6 facultati. Am invatat sa nu fiu atat de generos cu increderea. Inainte toata lumea se imbogatea artificial. Acum este nevoie de control asupra business-ului, a oamenilor”, considera managerul RoStar.

Ajunge! Au trecut 7 ani de criza

Piedici in mediul de afaceri actual exista in continuare, mai spune Halil Bulut, oferind ca exemplu sistemul bancar restrictiv sau regulile impuse de marile retele comerciale in detrimentul producatorilor locali. “Chiar daca din partea bancilor exista bunavointa, regulamentul BNR le restrictioneaza in a acorda credite companiilor. Toata lumea este speriata, statul nu face nimic, in ultima perioada doar scandaluri ceea ce ne afecteaza direct pe noi. Trebuie redusa evaziunea si trebuie relaxat sistemul de acordare al creditelor. Ajunge, au trecut 7 ani de criza! Inainte, daca vroiai sa iei un credit de zeci de milioane de euro aveai aprobare in 2 zile, acum daca vrei sa iei cateva mii de euro semnezi mii de hartii si poate nici nu ii primesti. O alta problema este generata de retelele mari de magazine, care vor sa distruga producatorii locali, iar statul nu ia nicio masura. Impun mii de taxe, fac profit pe spatele nostru si daca nu le convine ceva te delisteaza. Exista si o problema de comportament in cazul unor retaileri, care la negocieri ii trateaza urat pe reprezentantii producatorilor. Cand pierd nu pierd doar eu personal, am in spate mii de familii carora trebuie sa le asigur ziua de maine”, afirma Bulut.

In prezent, afacerile RoStar sunt sustinute in proportie de 60% de comertul modern, restul fiind generat de retailul traditional, zona spre care compania va directiona mai multe resurse incepand de anul viitor. Pe lista de prioritati pentru 2015 se regaseste si extinderea pe noi piete precum Germania, Israel, Canada sau China. In luna noiembrie, exportul a atins un procent de 8-9% din afacerile RoStar, evolutie generata de piete precum Bulgaria, Ungaria, Polonia, Suedia, Cipru sau Grecia.

“Piata locala ramane in continuare baza. Noi lucram si in weekend-uri acum, deci cerere exista. Anul viitor ne propunem sa extindem capacitatea de productie, ceea ce va genera o crestere de cel putin 30% a afacerilor anul viitor. O noua investitie intr-o unitate de productie este in plan, daca reusim sa mai valorificam niste terenuri pe care le detinem o vom construi in urmatorii 2-3 ani”, declara Halil Bulut.

O alta zona de interes pentru omul de afaceri turc o constituie imobiliarele, Halil Bulut detinand mai multe terenuri. “Am vandut un teren in Bragadiru companiei LukOil, avem si un magazin Mega Image in Militari caruia i-am inchiriat un spatiu pentru urmatorii 15 ani. Avem imobiliare pe care dorim sa le instrainam, iar banii sa ii folosim pentru a acoperi creditele bancare pe care le avem si care se ridica la circa 12 mil. euro”, completeaza Bulut.

In afara de RoStar, care va incheia anul acesta cu afaceri de 8,2 milioane de euro, Halil Bulut a mai avut alte cateva afaceri mici in tara, pe care le-a inchis pentru ca nu erau profitabile. “Am avut doua ferme, una de vaci, cu o capacitate de 2.000 de litri de lapte, la Titu, si una de capre si oi in Ciorani, pe care insa le-am inchis cand au venit normele europene peste noi. Daca vom gasi oportunitati pentru a le valorifica o vom face. E o rusine insa ca o tara ca Romania, cu o minune de pamant, importa fructe si legume”, crede managerul RoStar.

Acesta asteapta insa o schimbare din partea noului presedinte, Klaus Iohannis, pe care il vede mult mai implicat in discutiile cu mediul de afaceri. “Astept de la el mai multa corectitudine, mai multa curatenie la nivelul aparatului de stat. Spre exemplu, in Turcia exista un club al oamenilor de afaceri, care are un cuvant greu de spus in luarea deciziilor. As vrea ca si la noi oamenii de afaceri sa fie consultati, sa nu existe lucruri numai in teorie. Si nu in ultimul rand sa sprijine productia autohtona”, conchide Halil Bulut.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri