Complexul The Grand include hotelul JW Marriott din Capitala, cel mai mare hotel de 5 stele din Capitala, dupa cifra de afaceri, include galeria comerciala The Grand Avenue, cel mai exclusivist spatiu comercial din capitala. Aici exista magazine ale unor branduri de lux cunoscute ca Alfred Dunhill, Valentino, Ermanno Scervino, Escada, Roberto Cavalli, Louis Vuitton, D&G sau Rolex si un spatiu de birouri, Grand Offices. Societatea Companiilor Hoteliere Grand, compania care detine complexul, a inregistrat in 2013, potrivit datelor de pe ministerul de finante, o cifra de afaceri de peste 106 milioane de lei.

gregor aufhauser

Asa cum era de asteptat, l-am intalnit la pranz pe Gregor Aufhauser in restaurantul JW Steakhouse, unul dintre cele mai apreciate restaurante de acest gen din Capitala. Aufhauser a preluat conducerea complexului The Grand, controlat de austriecii de la Strabag, la 28 de ani. Acum are 32 de ani si deja peste 10 ani in campul muncii, incepand sa lucreze de la varsta de 19 ani in cadrul businessului familiei din Viena, concomitent cu studiile. Intrarea in zona de real estate a facut-o tot prin businessul familiei, dupa ce a vandut unitatea de productie de piatra de zidarie pe care o detineau in Viena, iar din 2008, dupa finalizarea studiilor, a inceput sa lucreze pentru Strabag, compania care controleaza Societatea Companiilor Hoteliere Grand.

Prin businessul familiei, Aufhauser spune ca "si-a luat o portie mare de antreprenoriat". Austriacul Gregor Aufhauser a finalizat initial o scoala tehnica devenind inginer constructor, iar apoi a urmat studii de administrarea afacerilor. Aufhauser considera ca a fost foarte importanta imbinarea studiilor cu munca intr-o companie in care castiga experienta. "Trebuie sa iti castigi experienta la job, insa si focusul pe studii este in egala masura important. In cazul meu a contat si faptul ca era un business de familie pe de o parte pentru ca am avut parte de flexibilitate a programului si pe de alta parte pentru ca au fost si provocari: trebuie sa intelegi ce este antreprenoriatul, succesul si cum sa ai grija de business", a spus managerul The Grand.

gregotr aufhauser

Din perioada aceea, spune ca principalul lucru invatat a fost importanta intelegerii nevoilor oricarui business: cat de de dependent esti de succes in orice moment, pentru ca atunci cand operezi o companie inseamna si mari responsabilitati. The Grand spre exemplu are 350 de angajati, iar in cladiri mai lucreaza alte cateva mii. Asa ca ai o mare responsabilitate si trebuie sa ai grija in fiecare minut ca strategiile implementate de tine ca general manager sa fie de succes.

Este o diferenta intre Lipscaniul din 2010 si felul in care arata acum.

Cum a evoluat businessul The Grand? Gregor Aufhauser spune ca 2014 a insemnat un trend pozitiv pentru businessul companiei. Gradul de ocupare mediu pe 2014 este estimat la circa 70%, in usoara crestere, iar desi cei mai multi turisti au fost de business, el a sesizat si o crestere pe leisure. Ce anume a determinat cresterea de pe segmentul de leisure? Potrivit managerul The Grand au fost mai multe tururi organizate, iar asta aduce mai multi straini in oras. "Cred ca atractivitatea generala a Bucurestiului este in crestere. Este o diferenta intre Lipscaniul din 2010 si felul in care arata acum", a comentat Gregor Aufhauser.

Pe zona de birouri din complex s-a inregistrat in 2014 o usoara scadere, la circa 90% de la 100%, insa Aufhauser este optimist ca in 2015 se va ajunge din nou la o rata de ocupare aproape de 100% a birourilor. "Unul din marile avantaje este ca putem inchiria unitati mici de birouri, cea mai mica suprafata fiind 25 mp, intr-un mediu exclusivist si intr-un complex cu facilitati", a mentionat managerul.

gregor aufhauser

Despre termenul in care expira contractele de inchiriere din zona de office, Aufhauser spune ca nu sunt multe in aceeasi perioada. Fiind din 2000 pe piata, exista constant contracte care ajung la maturitate si nu sunt perioade mai pline. Despre competitia cu Green Gate, Aufhauser mentioneaza ca apreciaza complexul deoarece reprezinta o dezvoltare pozitiva a zonei. "Poate reprezenta o competitie pe termen scurt pentru zona de birouri, insa pe termen lung este o dezvoltare buna pentru noi si asteptam mai multe in zona", spune Aufhauser, care zambind completeaza ca ii asteapta la masa in incinta hotelului. Il intreb daca se observa o crestere a numarului clientilor din restaurante, ca urmare a inaugurarii Green Gate. Aufhauser spune ca a vazut la masa si persoane care au businessul in Green Gate, dar ca nu este un impact important.

Pentru a crea o zona stradala de retail puternica ai nevoie de un concept de trafic bun.

Nu trece mult si comandam, seful complexului Grand alege una dintre celebrele fripturi din restaurantul din incinta hotelului si dupa ce chelnerul ne prezinta in detaliu diferitele preparate si incheiem comanda revenim la discutia despre business. "Anul acesta per total am avut o dezvoltare foarte buna si 2015 va fi de asemenea pozitiv. La birouri estimam ca gradul de ocupare va fi din nou mai aproape de 100%, iar galeria comerciala functioneaza foarte bine. Strategia noastra a functionat si avem acum o marketare si o pozitie puternica pe piata. Am semnat cu alte doua branduri de top internationale pentru deschideri in 2015 si mai avem agreate cu inca 2 head of terms, majoritatea sunt fashion, dar momentan nu pot da nume. Lucram in permanenta sa imbunatatim mixul comercial", a spus Aufhauser.

Cum este negocierea cu branduri high end pentru Romania? Aufhauser marturiseste ca acum, cand galeria s-a pozitionat puternic ca o destinatie a luxului, este foarte usor. In 2010, insa nu era atat de simplu. "Daca un brand international decide ca vrea sa intre pe piata din Bucuresti suntem automat pe harta lor. Oferim un produs diferit si o oferta concentrata, asa cum exista in The Grand Avenue, nu mai gasesti in Bucuresti si gasesti cu greu in Europa", a declarat managerul.

De ce nu functioneaza high street in Romania pe zona de lux? Despre Calea Victoriei, principala artera comerciala care a atras branduri de lux pana acum, dar care din nefericire nu s-a pozitionat inca foarte bine pe acest segment, Aufhauser spune ca modificarile recente din zona sunt benefice pentru imaginea generala a orasului, dar nu este sigur ca sunt pozitive pentru magazinele de acolo. Pentru a crea o zona stradala de retail puternica ai nevoie, in opinia lui Gregor Aufhauser, de un concept de trafic bun. Trebuie sa ai grija sa existe transport public, astfel incat oamenii sa aiba o experienta placuta. Sa existe locuri de parcare. Sunt dezavantaje din pacate. In plus, multe din cladiri nu sunt in conditiile in care ar trebui sa fie, a adaugat managerul, explicand, ca spre exemplu, in The Grand, compania are grija de fiecare detaliu.

Citeste si:

Gregor aufhauser

Cea mai mare parte din veniturile The Grand provin din operatiunile hotelului Marriott, insa mixul ofera companiei si venituri stabile din chirii, compenseaza fluctuatiile care pot exista in operatiunile hoteliere. Pentru 2015, Aufhauser este optimist ca vor creste veniturile The Grand, estimand un procent de o cifra. "Situatia rezervarilor pentru 2015 arata bine. In galerie avem deja contracte pentru noi branduri".

In ceea ce priveste dezvoltarile imobiliare, in general, Gregor Aufhauser spune ca in zona hoteliera nu au fost dezvoltari mari care sa intre in competitie cu businessul Marriott in ultimii ani. Oferta de birouri insa va creste mult, iar in opinia managerul The Grand aici este un risc pentru ca daca nu oferi clientului ceva exceptional, ceea ce el isi doreste, va fi greu pentru tine ca dezvoltator. De asemenea, Aufhauser atrage atentia ca unele proiecte de birouri nu sunt in conditii bune si dezvoltatorii vor trebui sa investeasca pentru a ramane in piata.

Trebuie sa implementezi ambitia. Asa apar targheturile.

In ceea ce priveste complexul The Grand, Aufhauser a declarat ca refurbishmentul este continuu in cadrul complexului. Unul dintre cele mai importante planuri pentru 2015 este realizarea a doua noi camere mostra in hotel, prin care se va decide designul viitor al spatiilor de cazare. Cat de lung este procesul de upgrade al camerelor dupa amenajarea celor doua unitati mostra? "Facem asta pentru a fi pregatiti. Camerele sunt in prezent in conditii foarte bune, iar acest proiect este realizat doar pentru a ne pregati pentru viitorul apropiat. Un astfel de proces de reamenajare este realizat in etape si va demara cel tarziu in 2016", spune Aufhauser. Tehnologia este si ea importanta si tehnologiile sunt upgradate continuu, in 2014, spre exemplu, realizandu-se o noua aplicatie pentru check-in online.

gregor Aufhauser

Ce a adus Aufhauser din perspectiva de management businesului? "Personal cred ca in orice business ai nevoie sa creezi situatii win-win cu toti partenerii de afaceri. Fie ca esti vanzator sau cumparator, fiecare trebuie sa castige o data cu businessul. Acest lucru duce la sustenabilitate, nu sa alergi dupa bani si succes pe termen scurt. Este foarte important sa intelegi asta si incerc sa maximizez outputul echipei in aceasta zona. Sunt foarte multumit de echipa. Cred ca avem multi oameni care isi fac treaba excelent", spune managerul The Grand.

Austriacul considera ca fara motivarea si ambitia fiecaruia din echipa nu poti avea succes, nu poti optimiza ceea ce ai. "Trebuie sa implementezi ambitia. Asa apar targheturile.Trebuie sa faci asta si sa iti asculti echipa. Este foarte important ca manager. Trebuie sa asculti atent pentru ca ei sunt profesionisti exceptionali, motivati. Tu ca manager nu esti cel mai bun bucatar, sa zicem, asa trebuie sa obtii input de la toti”, spune managerul care chiar locuieste in hotelul Marriott Bucuresti din complexul pe care il conduce.

gregor aufhauser

Pasionat de calatorii si sport, managerul complexului The Grand spune ca a facut drumetii la munte in Romania si a schiat in Poiana Brasov. Locuri precum Sinaia, castelul Peles sau castelul Bran au fost deja bifate pe lista sa de turist si marturiseste ca isi doreste sa viziteze si manastirile din Moldova, unde nu a ajuns inca fiind un drum lung pana acolo.

Lista destinatiilor vizitate de managerul austriac este una foarte lunga, de la Japonia, Vietnam si India, la Australia si Noua Zeelanda. "America de sud este inca o pata alba pe lista mea. In fiecare tara gasesc culturi diferite si interesante si intotdeauna mai este ceva de descoperit pentru un pasionat al calatoriilor", spune Aufhauser, care marturiseste ca intotdeauna ai nevoie sa te reimprospatezi, ca este important sa faci asta, sa iti aloci timp pentru tine.

"Nu te ajuta sa muncesti tot timpul pentru ca iti scade eficienta. Esti mai de succes cu o minte limpede, relaxat, asa esti mai focusat la job si devii mai eficient", a completat managerul care considera ca Bucurestiul dispune de o mare oferta culturala si are in acelasi timp multe locuri de petrecere a timpului liber.

Fotografii de Mircea Dragos.