Elena Pap conduce Up Romania (fosta Cheque Dejeuner) de 10 ani si este singurul director roman printre companiile de tichete de masa din tara noastra. Asadar, pot sa spun ca in fata mea o am pe "doamna tichetelor de masa", un om nascut pentru cifre care a renuntat la confortul si la evolutia profesionala dintr-o companie romaneasca pentru a incepe de la zero in stil frantuzesc.

In Romania, sunt trei companii mari care emit tichete de masa (Edenred, Sodexo si Up Romania) si care formeaza o piata de oligopol. Dintre acestea, doar Up Romania este condusa de un manager roman.

Este prima oara cand o intalnesc pe Elena Pap si se intampla la o discutie relaxanta la pranz. Suntem in restaurantul Roberto's din cadrul hotelului Athenee Palace Hilton, unde urmeaza sa aflu ce inseamna sa lucrezi pentru francezi.

Primul conctact cu presedintele grupului: "Mi-a fost greu sa-i spun pe nume."

"In momentul in care am facut cunostinta cu presedintele grupului pe 10 tari si cu mii oameni in subordine eu m-am adresat cu Monsieur Lambrio. S-a uitat in stanga, s-a uitat in dreapta, eu nu intelegeam ce face. M-a intrebat 'Dar cu cine vorbesti?', 'Cu dumneavoastra', i-am raspuns. 'Eu sunt Jacques', a insistat. Mi-a fost greu sa-i spun pe nume", imi marturiseste Elena Pap, obisnuita cu barierele dintre sefi si subordonati din sistemul romanesc de acum 13 ani. "Uneori nu-mi raspundea cand nu-i spuneam pe nume. Era alta apropiere, pe care societatea romaneasca inca nu era pregatita sa o primeasca. Era altfel in compania internationala, lumea era mult mai deschisa, puteai sa vorbesti fara sa-ti fie teama ca esti judecat", continua managerul roman.

Inainte sa ajunga la Up Romania (fosta Cheque Dejeuner) in 2002, ca director financiar, Elena Pap a lucrat la o companie de consultanta financiara, unde a fost seful departamentului de contabilitate. "In momentul in care a aparut aceasta provocare de a ma alatura unei companii internationale a fost un declic. Si atunci m-am intrebat daca sa parasesc acel confort si acea evolutie profesionala pentru ca muncisem. Era un confort psihic pentru ca deja imi castigasem pozitia. Eram vazuta ca un lider in departamentul meu", povesteste Elena Pap despre alegerea facuta in urma cu 13 ani.

Nu ai de multe ori sansa in viata sa incepi ceva de la zero.

I s-a parut o provocare sa se alature unei echipe cu 5 oameni, intr-un apartament inchiriat si sa o ia de la zero pe o piata mica, caci tichetele de masa abia cunosteau Romania. "Chiar daca cifrele si imaginea erau frumoase la nivel international, m-am gandit: imi asum riscul, intru in aceasta aventura sau nu? Feelingul mi-a spus ca da, trebuie sa incerc pentru ca nu ai de multe ori sansa in viata sa incepi ceva de la zero, sa fii tu acolo si sa construiesti o companie", spune Elena Pap.

In domeniul tichetelor de masa, pentru ca o companie sa functioneze, are nevoie de anumite autorizatii si interfereaza cu multe institutii publice, in special cu Ministerul de Finante. In Romania, sistemul tichetelor de masa este mult mai reglementat decat in Franta. Companiile sunt verificate anual de catre Ministerul de Finante, lucru care in Franta nu se intampla. Si paleta de servicii si de produse este mult mai mare in Franta. Pe langa tichetele de masa, tichetele cadou, exista si tichet cultura, tichet carte, care nu sunt in Romania, cu care angajatii pot cumpara carti sau bilete la teatru sau la concerte. "Deci ai avea o valoare in buzunar pe care sa o folosesti pentru tine", spune Pap.

Doi si jumatate pana la scaunul de director general

Si atunci, Elena Pap, desi era director financiar, a fost implicata si in procesul de autorizare a companiei Up Romania. A emite bonuri de valoare echivaleaza cu a pune bani in circulatie. Asa ca sistemul trebuia sa fie verificat, controlat si autorizat de catre Ministerul de Finante. "Faptul ca m-am implicat in acest proces legislativ poate ca a si fost sansa mea de a promova. Vazand ca fac fata tuturor provocarilor, cred ca de aici a venit in mod natural si propunerea lor, dupa doi ani si jumatate, in 2005, de a ocupa postul de director general", povesteste Elena Pap.

De atunci si pana la inceputul crizei, compania a mers a avut o singura directie: in sus. Asta si pentru ca, in special intre 2006 si 2009, economia generala a cunoscut o crestere si se infiintau companii care au fost interesate sa acorde tichete de masa. Pe scurt, "a fost mult mai usor", descrie Elena Pap lucrul cu destinul companiei de atunci.

A urmat 2009-2010, cand au fost luate masuri de reducere a cheltuielilor la nivel guvernamental, o perioada mai delicata pentru tichetele de masa si alte tipuri de tichete, care nu au mai fost cerute de companiile nou infiintate. Un exemplu sunt si tichetele de vacanta. Cum legea care le reglementeaza a fost aprobata in 2009, "din pacate" nu a mai fost o perioada atat de favorabila, explica directorul general Up Romania. Fiecare tip de tichet are o lege speciala in Romania, ceea ce iarasi este diferit fata de Franta sau de alte tari.

Cand castigi un client ca Petrom, ai crescut cu 200%.

"Odata cu venirea crizei, primul reflex al celor care acordau si tichete de masa, si tichete cadou a fost sa reduca din valoarea tichetelor cadou, intr-o prima faza. Stiu ca faceam analize constant. In ce priveste tichetele de masa, cei care le acordau au mentinut in proportie de 95%, dar nu au mai fost companii doritoare sa le introduca in perioada de criza", spune Pap.

Astfel, in anii de criza s-a simtit o scadere cu 5% a numarului de tichete emise. Totusi, o revenire s-a simtit in 2013-2014, cand companii, care nu au mai dat niciodata bonuri de masa, si au inceput sa le adauge la salarii. Tot in criza, ritmul de crestere a numarului de clienti a stagnat, dupa ce pana in 2009 a fost de 6%-7% pe an. Mai mult, la 6 luni de zile, clientii cereau o reducere de costuri. Dar "in momentul in care castigi un client cum este Petrom, nu mai poti sa faci o comparatie cu numarul de clienti pe care i-ai castigat in anii anteriori. Ai crescut cu 200% in momentul in care ai asa ceva in portofoliu", sustine Elena Pap.

Este prea devreme sa spunem cati clienti vor trece la tichete electronice.

Piata este intr-o usoara crestere in prezent, de 4%-5% pe an. Iar 2015 este anul dematerializarii, asa cum ii place "doamnei tichetelor de masa" sa numesca trecerea la tichete electronice. Mai sunt cateva etape de pus la punct, asa ca Elena Pap crede ca in doua luni de zile poate sa le faca o oferta companiilor. Clientii sunt curiosi, vor sa stie de cand si unde poate fi folosit cardul de tichete, insa "este prea devreme sa spunem cati vor trece la tichete electronice", subliniaza Pap. "Nu ne aflam in aceeasi situatie din punct de vedere economic ca acum 5 ani. Dar o previziune clara se poate face abia cand ai produsul pe piata si vezi cum se comporta in mainile utilizatorilor", explica in continuare managerul roman.

Pana atunci insa, grija principala a Elenei Pap este sa anticipeze schimbari. "Cand m-am angajat, inainte de Revolutie, era un singur calculator la un departament cu 10 persoane. Am evoluat mult ca societate si schimbarile pe care le vad in ultimul timp sunt tot mai dinamice. Acum trebuie sa anticipam schimbarile", descrie directorul general al Up Romania contextul economic de astazi, care estimeaza o crestere de 10% a cifrei de afacere, dupa ce in 2014 a revenit pe profit.

Dar doamna tichetelor de masa se baza si pe intuitie si fler. "Sunt foarte multe carti despre management pe care le poti citi, dar important este sa-ti urmezi si instinctul. Au fost persoane cu care am ales sa merg la drum din intuitie. Si vorbesc aici de directorul financiar, cu care am baut o cafea si cu care am simtit ca pot sa lucrez. Nu am avut nici cea mai mica indoiala", povesteste Elena Pap despre persoana pe care a ales-o in functia de director financiar in 2016. O intreb, deci, cat considera ca inseamna intuitie in business. "Au fost cazuri in care a inseamnat 100%", imi raspunde increzatoare Elena Pap.

La anticipat schimbarile lucreaza cu cei 150 de angajati ai companiei, din care 70% se ocupa de vanzari si servicii clienti. Ei au parte de mai multe ori pe an de traininguri de 25.000 de euro si teambuildinguri de 30.000 de euro in 2015. Si cum vorbim despre o companie cu iz frantuzesc, si teambuildingurile prin accent de Paris, acolo unde anul trecut angajatii companiei au mers intr-o vacanta scurta de 3 zile, in valoare totala de 90.000 de euro. Pe langa acestea si tichetele de masa si tichete cadou, angajatii Up Romania primesc, dupa modelul francez, 3 zile de extra-concediu si doua zile de concediu de boala, fara sa fie justificat, peste cele 21 de zile date oficial anual.

Cu doamna Mariana Gheorghe poate am sanse mai mari sa ies la masa decat cu Bill Gates.

Cum discutia este pe final si asa cum obisnuim in interviurile Wall-Street Lunch, imi intreb invitata cu cine din intreaga lume i-ar placea sa ia un pranz. Imi spune direct ca este o persoana ancorata in realitate si i-ar placea sa iasa la masa cu cineva cu care ar avea sanse mai mari. "Am avut ocazia sa fiu in preajma doamnei Mariana Gheorghe de la Petrom, este o fericire sa stai langa dansa, ca mentor, ca lider, ca femeie. In momentul in care esti langa ea, ii simti toata caldura, feminitatea si echilibrul. O data, am trecut pe langa ea intr-un magazin de electrice. Era atat de normala, puteai spune ca e oricine. Si asta face ca omul sa fie cu atat mai mare cu cat este valoarea lui in ochii celorlalti. Imi place sa fie si ceva realist. Orice lucru incerc sa fac, prefer sa fie ancorat in realitate. Cu doamna Mariana Gheorghe poate am sanse mai mari sa ies la masa decat cu Bill Gates. Avem multe de invatat de la oamenii nostri", conchide Elena Pap, director general la Up Romania.

Ce am consumat:

Penne alla Norma: 45 lei

Spaghetti al pomodoro e basilico: 50 lei

Apa plata: 17 lei

Coca-Cola: 14 lei

Expresso dublu: 17 lei

Cappuccino: 19 lei

Total: 162 lei

Fotografii realizate de Andrada Mihailescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri