Locurile 11-20

Locurile 11-20Enel Distributie Banat, Nokia Romania, Romgaz, Coca-Cola HBC Romania, E.on Modova, Transgaz, OMV Petrom, Alro, Azomures si Hidroelectrica ocupa in ordine locurile 11-20 in topul primelor 10 companii in functie de profitabilitatea pe angajat.

Topul a fost realizat pe baza rezultatelor financiare pentru anul 2010 declarate de cele mai profitabile 25 companii din Romania.

Vezi in slide-urile urmatoare cum arata top 10 PLUS citeste aici ce spun specialistii.

Locul 10 - Continental Automotive

Locul 10 - Continental AutomotiveContinental Automotive, unul dintre cei mai importanti furnizori de componente pentru industria automobilelor, a incheiat anul 2010 cu un profit de 45,4 milioane euro.

Astfel, cu un numar de 1.573 de angajati, profitabilitatea per angajat s-a ridicat la 28.800 euro.

Vezi aici ce spun specialistii.

Locul 9 - Cez Distributie

Locul 9 - Cez DistributieCompania de distributie a electricitatii CEZ Distributie a avut anul trecut un profit net in valore de 44,5 milioane de euro si un numar mediu de 1.456 de angajati.

Astfel, profitabilitatea pe angajat s-a ridicat la peste 30.000 euro.

Vezi aici ce spun specialistii.

Locul 8 - Vodafone

Locul 8 - VodafoneVodafone, al doilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, a obtinut anul trecut o profitabilitate de aproximativ 40.000 euro/angajat, dupa un castig total de 116 milioane de euro.

Compania a avut in 2010 un numar mediu de 2.964 de angajati.

Locul 7 - Holzindustrie Schweighofer

Locul 7 - Holzindustrie SchweighoferHolzindustrie Schweighofer, unul din principalii jucatori din industria prelucrarii lemnului, a inregistrat in 2010 un profit net total de 68,3 milioane euro si a avut un numar mediu de 1.231 angajati. Astfel, un angajat a contribuit cu peste 55.000 euro la profitul companiei.

Locul 6 - GDF Suez Energy

Locul 6 - GDF Suez EnergyCompania de utilitati GDF Suez Energy a incheiat anul 2010 cu un profit net per angajat de peste 56.000 euro.

In 2010, compania a obtinut un castig de 47,4 milioane de euro, avand in component un numar de 843 angajati.

Locul 5 - Carpatcement Holding

Locul 5 - Carpatcement HoldingProducatorul de ciment Carpatcement Holding, subsidiara locala a grupului HeidelbergCement, a obtinut anul trecut un profit net in valoare de 56,3 milioane de euro, avand o echipa fomata din 884 de angajati.

Astfel, profitul pe angajat s-a ridicat la aproximativ 64.000 euro per angajat.

Locul 4 - Orange Romania

Locul 4 - Orange RomaniaOrange Romania, cel mai mare operator telecom din Romania, a realizat anul trecut un profit de peste 80.000 euro per angajat.

Compania a inregistrat in 2010 un castig in valoare de 221,8 milioane de euro numarand in medie 2.732 de angajati.

Locul 3 - Lafarge Ciment

Locul 3 - Lafarge CimentGrupul francez Lafarge Ciment, cel mai mare producator de ciment din lume, prezent si in Romania din 1997, a avut anul trecut o profitabilitate de circa 100.000 euro per angajat.

In 2010, compania a inregistrat un profit net in valoare de 55,6 milioane de euro si a avut un numar mediu de 561 de angajati.

Locul 2 - British American Tobacco

Locul 2 - British American TobaccoBritish American Tobacco (BAT), cea mai mare companie din sectorul vanzarilor de tigarete de pe piata locala, a realizat anul trecut un profit de 52,7 milioane de euro avand 290 de angajati.

Astfel, un angajat a contribuit cu peste 180.000 euro la castig.

Locul 1 - Spedition UMB

Locul 1 - Spedition UMBCompania de constructii Spedition UMB, controlata de omul de afaceri bacauan Dorinel Umbrarescu, a inregistrat anul trecut un profit net de 43,4 milioane de euro cu un numar de 43 de angajati, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

Astfel, rezulta ca profitul generat de un angajat depaseste un milion de euro.

Ce spun specialistii

Ce spun specialistiiSpecialistii sustin ca multe dintre companiile de pe piata locala apeleaza la outsourcing de personal din mai multe motive, principalul fiind reducerea costurilor.

“Piata de outsourcing este in crestere, foarte multe companii optand pentru aceasta solutie in ultima perioada. Romania, prin prisma costurilor de extrenalizare poate fi o optiune pentru multe compani multinationale, insa, pe termen mediu, va trebui sa isi alinieze politicile de acordare de subventii si facilitati pentru furnizorii de servicii externalizate la nivel european pentru a isi mentine acest avantaj competitiv”, a declarat pentru Wall-Street.ro Monica Dona, PR manager la Lugera & Makler, cel mai important jucator de pe piata locala de recrutare.

Ea a adaugat ca “perioada de recesiune a impus companiilor o atenta considerare a costurilor, iar varianta optima pentru multe dintre acestea a fost cea a externalizarii. Optiunea este viabila atat pentru optimizarea costurilor, cat si pentru a permite angajatilor sa isi concentreze atentia asupra operatiunilor de baza, cu adevarat importante pentru organizatie”.

Potrivit acesteia, in perioada mentionata companiile au optat pentru externalizarea centrelor de servicii, respectiv centre de asistenta tehnica si call-center, a operatiunilor de support, printre care curatenie, managementul facilitatii, gestiunea depozitelor, in institutiile financiar bancare - back office si front office support, receptie.

De asemenea, companiile au externalizat unele functiuni ale departamentelor de resurse umane, printre care calcul salarial si administrare de personal, training, recrutare, angajare pe proiect prin agentiile de munca temporara, precum si audit financiar contabil sau chiar a intregului departament financiar contabil, arhiva (arhive externe), servicii de IT.

“Motivele pentru care se decide externalizarea sunt variate si depind de foarte multi factori. Spre exemplu, sunt companii care nu mai pot reduce costurile in anumite departamente si decid externalizarea functiunilor respective catre furnizori de servicii care pot suplini activitatea acelor departamente, cu costuri mai mici. Alte companii se confrunta cu o lipsa de competente interne pentru o anumita activitate si atunci decid ca este mai convenabil sa apeleze la un furnizor extern, care sa acopere acel deficit de competente. Orice companie are ca obiectiv strategic competitivitatea, iar gestiunea salarizarii si administrarii personalului prin outsourcing si munca temporara contribuie din plin la atingerea acestui obiectiv”, considera Laurentiu Lazar, Business Development Manager al companiei de resurse umane Smartree.

El a adaugat ca, in prezent, cele mai multe cereri vin din zona de industrie. Astfel, exista solicitari pentru profesiile calificate, precum electricieni de intretinere, electromecanici, operatori de productie, ambalatori.

In zona de servicii, exista o intensificare a cererii in zona de call center, telesales, cash collection, IT support. De asemenea, in cazul altor profesii cu un grad ridicat de calificare precum inginerie, finante contabilitate, administrativ, se fac angajari temporare pentru o perioada de 3-6 luni de zile, urmand ca, ulterior, persoanele respective sa devina angajati permanenti ai utilizatorului.

Principalele avantaje ale companiilor care aleg sa externalizeze unele servicii sunt posibilitatea ca angajatii interni sa se concentreze pe activitati semnificative, de importanta pentru organizatie, si a dezvoltarii resurselor umane interne in acest sens, reducerea de costuri si optimizarea cheltuielilor, precum si reducerea costurilor cu personalul. De asemenea, printre beneficiile externalizarii se numara avantajul unui control mai bun asupra operatiunilor, flexibilitate in cresterile sezoniere de volum, precum si externalizarea riscurilor, sustine Dona.

“Prin externalizare, angajatorul are acces la anumite resurse, atat cat are nevoie pentru atingerea unui obiectiv sau target. Acesta poate intrerupe proiectul in anumite conditii, in functie de situatia cu care se confrunta (de exemplu, scaderea comenzilor la export). Munca temporara ofera companiilor din industriile cu volatilitate mare, cu variatii semnificative de comenzi si activitate, posibilitatea de a-si gestiona mai eficient nevoia de capital uman, in functie de nevoile de business, mai ales in conditiile eliminarii unor constrangeri legale importante, odata cu schimbarea Codului Muncii. Pentru angajat, activitatea sa de salariat externalizat inseamna un proiect nou, experienta diversificata, venituri intr-o perioada plina de incertitudini si, nu in ultimul rand, angajarea legala”, a explicat Laurentiu Lazar.

“Riscurile pentru compania care externalizeaza sunt o mai slaba gestiune a managementului procesului externalizat, eventuale costuri ascunse, riscuri crescute privind confidentialitatea si securitatea, precum si cele asociate nivelului de calitate pentru serviciile externalizate”, a explicat Monica Dona.

In ceea ce priveste productivitatea angajatilor, Lazar afirma ca acest factor este influentat de mai multi factori, de la salariu la mediu de lucru, siguranta locului de munca, tipul de munca prestata, motivatia personala, s.a.

“Aparitia crizei poate fi considerata un factor de stres suplimentar, care poate afecta productivitatea angajatilor. Desigur, in acelasi timp, siguranta locului de munca fiind amenintata in multe cazuri, angajatii doresc sa demonstreze printr-o productivitate crescuta ca merita sa ocupe in continuare postul respectiv”, a mai spus Laurentiu Lazar.

El a mai spus ca anii 2008 si 2009 au fost marcati de impactul puternic al crizei financiare. In cel de-al patrulea trimestru din 2008, organizatiile din mediul privat au luat masuri de repliere, constiente fiind ca perspectivele pentru 2009 nu erau deloc incurajatoare. Au urmat restructurari mai mult sau mai putin rasunatoare, iar in anul 2009 raportarile Statisticii legate de someri erau au fost de interes pentru toata lumea.

Daca ne referim la externalizarea serviciilor de resurse umane, a adaugat acesta, 2010 a adus o revenire importanta a serviciilor de munca temporara, dar si o recuperare partiala la 20-30% din scaderile pe recrutare si alte servicii (training, consultanta, etc.). Angajatorii au inteles in sfarsit ca au nevoie de flexibilitate, care vine odata cu externalizarea anumitor functiuni. Anul 2011 continua trendul crescator al externalizarii.