10. Turcia

10. TurciaTurcia a urcat opt pozitii in acest an pana pe locul 10 in Indexul AT Kearney, in contextul in care economia si-a revenit din recesiune, iar PIB-ul a crescut cu 8,9% in 2010.

Odata cu apetitul mare al turcilor pentru cumparaturi si numarul mare de mall-uri, mai ales in Istanbul si in alte orase mari, piata din Turcia dispune de potential, scriu consultantii AT Kearney, desi competitia este intensa.

Discounterul national BIM este lider de piata raportat la venituri, urmat de Migros Turk si Carrefour. Ceilalti jucatori relevanti sunt Metro Group (prin hipermarketurile Real), Bizim Toptan, Tesco Kipa, Kiler, Makromarket si discounter-ul A101. AT Kearney mentioneaza ca retailerii locali si regionali au crescut cu 50% in ultimii doi ani, iar piata este intr-o continua consolidare, in conditiile in care primii patru jucatori detin 14% din industrie.

Totodata, in sectorul de electronice, Best Buy a iesit de pe piata din Turcia in 2001, retailer-ul de imbracaminte H&M a intrat pe piata la sfarsitul anului trecut, iar C&A a anuntat planuri pentru 10 magazine noi. Un alt jucator international care mizeaza pe Turcia este retailer de incaltaminte Deichmann, care a deschis 44 de magazine in 2010 si va investi 8,5 milioane dolari pentru deschiderea altor 20 de magazine in 2011. Deichmann vrea 200 de magazine in Turcia in 10 ani.

Romania a iesit din clasamentul celor mai atractive 30 de piete emergente pentru retailerii internationali realizat de firma de consultanta A.T. Kearney, in conditiile in care anul trecut coborase cinci pozitii pana pe 28, iar Bulgaria se mentine in top. Scaderea atractivitatii Romaniei era pusa anul trecut pe seama saturarii pietei locale de retail.

Continua sa navighezi pe acest slide pentru a vedea ce state se afla pe celelalte pozitii.


9. Emiratele Arabe Unite

9. Emiratele Arabe UniteEmiratele Arabe Unite (populatie 5,4 milioane) se refac rapid de pe urma declinului economic, reflectat in atractivitatea pietei de retail. De asemenea, turismul, consumul menajelor si spatiul de retail disponibil impulsioneaza dezvoltarea sectorului de retail.

Pentru multi retaileri Emiratele Arabe Unite reprezinta punctul de intrare in regiunea Orientului Mijlociu si a Africii de Nord pentru desfacerea de noi produse si branduri, fiind de asemenea, o cauza a suprasaturarii pietei. De exemplu, in 2010, retailerul Bloomingdale a deschis primul sau magazin din afara SUA in Dubai, si, la randul sau, Victoria Secret a intrat in regiune printr-un parteneriat cu MH Alshaya.

Torusi, incetinirea cresterii economice cauzat o stagnare in sectorul de retail, desi pana de curand, multi jucatori deschideau magazine in orice spatiu comercial, indiferent de mall, fara a lua in considerare factorii exogeni. Acest lucru a condus la situatii de esec in randul companiilor.

De exemplu, francezii de la Auchan au trebuit sa renunte la o parte din operatiuni in ianuarie 2011, iar retailerul de moda si produse de lux BinHendi Enterprises a inchis 26 de magazine. Acum, retailerii sunt mai atenti la profilul consumatorilor si destinatia magazinului.

8. Peru

8. PeruIn Peru cererea pentru spatii de retail din partea jucatorilor din piata este intr-o continua crestere, intr-o tara cu 29,5 milioane de locuitori si unde activitatea economica a tarii este sustinuta de orasele mari.

Cresterea puternica a sectorului de retail a urcat Peru pe pozitia a 8-a in Indexul AT Kearney, evolutie catalizata si de sporul anual de 5% al PIB-ului, din perioada ultimiilor ani.

Se estimeaza ca investitiile imobiliare curente din sectorul comercial vor adauga 10 mall-uri la cele 15 pana la sfarsitul lui 2011 si va ajunge la un total de 100 pana in 2015. De exemplu, grupul financiar Interbank a preluat compania de real estate Millenia, care detine patru locatii principale ale concurentului direct de la Metro - Cencosud si urmareste integrarea operatiunilor unui lant farmaceutic recent achizitionat.

Si retailerii straini investesc masiv in Peru. Compania Cencosud a primit aprobarea de a crea Banco Cencosud si, de asemenea, planuri de a crea branduri private. Va introduce, de asemenea, si alte marci in 2012, pentru a concura cu retailerii chilieni Falabella si Ripley. Ultimul dintre acestia planuieste sa-si dubleze, la randul sau, numarul de magazine pana in 2013.

Deoarece concurenta pe piata creste continuu, jucatorul care va realiza primele mutari poate avea cel mai mare succes in Peru, spun analistii AT Kearney, daca acesta achizitioneaza cele mai bune locatii in orasele cele mai mari.

7. Arabia Saudita

7. Arabia SauditaArabia Saudita, cu o populatie de 29,2 milioane de persoane, a coborat 3 pozitii pana pe locul 7 in acest an, dar ramane un punct fierbinte pentru sectorul de retail, considera analistii AT Kearney. Increderea consumatorului in arabia Saudita este destul ridicata, iar volumul cheltuielilor de consum creste rapid.

Noi branduri si jucatori internationali si-au facut simtita prezenta pe piata in 2010, iar operatiunile acestora s-au extins in majoritatea sectoarelor de retail, de la moda, electronice, mobilier sau automobile.

Pe partea alimentara cele mai mari supermarketuri sunt Panda si BinDawood in timp ce Carrefour furnizeaza know-how si expertiza internationala pentru dezvoltarea sectorului de retail. Firma saudita Savola Group intentioneaza sa creasca numarul magazinelor Panda la 120 de supermarkete si 140 de hypermarkete in 2012, dar a achizitionat si active de la competitori.

Totusi, retailerii trebuie sa tina pasul cu reglementarile guvernului privind ocuparea fortei de munca si obiceiurile religioase. In ciuda multor provocari, Arabia Saudita nu ar trebui ignorata, spune AT Kearney.

6. China

6. ChinaChina s-a plasat pe locul 6 in Indexul din 2011, pe masura ce economia locala continua sa cresca la un ritm de 10.3% in 2010. In acest context, piata de retail din China a atins 2.1 trilioane de dolari (reprezentand aproximtativ 50% din piata americana de profil), iar cresterea sectorului de retail continua la un ritm de 15% inregistrat in utlimii doi ani.

Totusi, un boom este intotdeauna urmat de o contractie, spun analistii de la AT Kearney, pe masura ce inflatia creste si increderea consumatorului scade. Cu toate astea, cresterea organica a retailerilor straini continua, tintind in special regiunile suburbane si rurale, ceea ce conduce la o suprasaturare si competitie intensa pe piata. De exemplu, Wal-Mart, Carrefour si Rt-Mart au deschis 13, 18 si respectiv 17 magazine. Un alt retailer local, Vanguard a achizitionat 2.000 de magazine de la jucatori regionali intre 2004 si 2010.

Consolidarea sectorul de retail va continua in conditiile in care cota de piata a primilor 20 de retaileri a crescut de la 8,4 la 8,9% in utlimii doi ani.

5. Kuwait

5. KuwaitDesi Kuwait, locul 5 in Indexul AT Kearney, are doar 3,1 milioane de locuitori, o pondere de 96% dintre acestia isi duc exsitenta in zonele urbane, iar 65% se incadreaza in categoria de varsta cuprinsa intre 15 si 39 de ani.

Acest trend demografic au sustinut o crestere anuala a sectorului de retail de 8% in ultimii 5 ani. Se estimeaza ca la nivel general, volumul vanzarilor ar putea ajunge de la 8,41 milioane de dolari la 11,92 milioane in 2015.

In aceste conditii, Kuwait prezinta unul dintre cei mai mari indici ai vanzarilor pe cap de locuitor in indexul AT Kearney (4.300 dolari).

Compania de consultant argumenteaza ca in timp ce Kuwait ofera o destinatie interesanta pentru retaileri, avand in vedere populatia redusa, intrarea pe aceasta piata, reprezinta si un pas important catre o prezenta regionala.

4. India

4. IndiaRatele inalte de crestere a populatiei ocupate si avansul sustinut al cheltuielilor in randul consumatorilor evidentiaza India drept un mediu favorabil pentru dezvoltarea sectorului de retail, plasand tara pe pozitia a 4 a in Indexul realizat de AT Kearney.

Consumatorii indieni continua urbanizarea din ultimii ani si tot mai multi bani sunt alocati pentru bunuri non-alimentare, iar din punct de vedere al atractivitatii pentru retailerii straini si locali, India ar putea depasi China.

Retailul organizat din India constituie doar 7% dintr-o piata in valoare de 425 de miliarde de dolari si este de asteptat sa urce cu pana la 20% in 2010, in conditiile in care jucatorii locali si-au optimizat portofoliile de magazine in timpul recesiunii, iar in prezent sunt pregatiti sa ia cu asalt oportunitatile de retail din India.

De exemplu, Aditya Birla Group intentioneaza sa deschida un numar de 100 de magazine de tip supermarket si 10 de tip hypermarket pana la mijlocul acestui an, iar Spencer’s va descide 25 de magazine hypermarket in 2012. Reliance Retail, liderul pietei de retail organizat, planuieste sa deschida, de asemenea, 150 de unitati in urmatorul an.

Si jucatorii straini vizeaza deschideri de magazine. Wal-Mart vrea sa deschida pana la 12 magazine outlet si Metro Group un numar de 50 in urmatorii 5 ani.

3. Chile

3. ChileChile, locul 3 , este considerata una dintre cele mai competitive si promitatoare piete de retail din America Latina. Sectorul de retail din aceasta tara a crescut cu 10 procente in 2011, ca urmare a majorarii puterii de cumparare de lcasei de mijloc is urbanizarea continua.

Stimulentele guvernului pentru incurajarea consumului din ultimii ani vor scadea insa, pe masura ce tot mai multe fonduri vor fi redirectionate catre proiecte de infrastructura.

AT Kearney mentioneaza ca piata de retail din Chile este foarte concentrata, cu primii 5 retaileri cumuland o pondere de 60% din vanzari. Ca urmare, intrarea pe aceasta piata este extrem de dificila, iar o achizitie este cea mai buna alternativa.

De exemplu, retailerul de imbracaminte Gap a anuntat planuri de a intra pe piata din Chile prin franciza cu un partener din Santiago.

2. Uruguay

2. UruguayUruguay urca pana pe pozitia a doua in Indexul AT Kearney, desi este o tara cu o populatie de numai 3,4 milioane de locuitori. O pondere de 95% dintre acestia au insa acces facil la zonele urbane, iar rata de crestere din sectorul de retail a fost de 8,5% in 2010.

Un raport recent al JP Morgan arata ca sporul investitiilor straine, boom-ul turismului si sectorul de real estate va atrage multi investitori straini in statul din America de Sud.

Piata de profil pentru retailerii mari si internationali este concentrata in Montevideo si imprejurimile sale, in timp ce brandurile locale sunt prezente in cele mai multe mall-uri si magazine de tip supermarket. Cele de tip hypermarket sunt inca reduse ca numar, din cauza legislatiei.

Abordarea dinamica a pietei din Montevideo si a cererii sezoniere in zonele turistice reprezinta factori critici de succes in Uruguay, potrivit AT Kearney. Totusi, presiunea de a intra pe piata nu este deosebit de mare, deoarece nu au existat investitii semnificative in domeniul imobiliar de retail, dar Uruguay dispune de potential pe masura ce infrastructura atinge dezvoltarea pietei.

1. Brazilia

1. BraziliaBrazilia, locul 30 in 2002, se situeaza in prezent pe prima pozitie in Indexul AT Kearney, urcand 4 locuri comparativ cu 2010. In general, prognozele sunt optimiste pentru Brazilia, in conditiile in care o crestere anuala de 5 procente este asteptata pana in 2013.

De asemenea, Jocurile Olimpice din 2016 si Campionatul Mondial de Fotbal din 2014 sunt asteptate sa genereze investitii noi in valoare de 50 de miliarde de euro.

Astfel, potrivit AT Kearney Brazilia reprezinta una dintre cele mai atractive piete pentru retailerii internationali, iar in ultimii 8 ani puterea de cumparare a brazilienilor a crescut cu 40%.

Majoritatea investitorilor de retail considera Brazilia o piata stabila, comparativ cu alte tari, piata fiind incurajata si de investitiile imobiliare de retail. Dezvoltarea mall-urilor a explodat in 2010 cu 16 noi deschideri, 25 in 2011 si alte 30 planificate pentru 2010. Aceste investitii atrag si foarte multe lanturi de retail internationale.

De exemplu, britanicii de la Debenhams se arata interesati de a intra pe piata braziliana, in timp ce Burberry, prezent din 2010, opereaza deja doua magazine.

Ca urmare, potrivit AT Kearney cea mai atractiva tara pentru retaileri este in anul 2011 Brazilia, urmata de Uruguay, Chile, India, Kuweit si China (vezi top 10 in tabelul alaturat - click pentru marire).