Criza ne scoate din lentoarea ultimilor cinci ani de crestere

Criza ne scoate din lentoarea ultimilor cinci ani de crestereActuala criza economica a adus si plusuri pentru afacerile din retail, sunt de parere retailerii. Delia Nica (foto), head representative office in cadrul Metro Romania, spune vor supravietui acei comercianti care vor deveni inovatori si apropiati de clienti.

"Criza ne scoate din lentoarea ultimilor cinci ani. Pana acum, toata lumea era pregatita de cresteri, bancile ne sunau la sfarsit de an sa ne intrebe cand ne schimbam masinile, dar acum vom vedea cine poate sa vanda ieftin si bun, sa-si reinventeze formatul. Altfel am fi devenit foarte plictisiti, ne-am fi mutat cu totii biroul acasa", a conchis oficialul celui mai mare retailer de pe piata romaneasca.

Cauza falimentelor PIC sau Spar este modul in care a fost gandit si construit business-ul

Cauza falimentelor PIC sau Spar este modul in care a fost gandit si construit business-ulAdrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), crede ca retelele locale, relativ nou-intrate pe piata romaneasca, au adus formate neconfirmate de retail si s-au dezvoltat cu ajutorul creditelor in locatii care nu s-au dovedit a fi tocmai profitabile.

"Cand vrei sa castigi cu orice pret cota de piata, cand te imprumuti scump, cand faci achizitii scumpe de la furnizori si cand nu reusesti sa te promovezi suficient, atat din punctul de vedere al managementului personal, cat si din cel al formarii profesionale a directorilor de vanzari, atunci cu siguranta vorbim despre un esec", explica Manolache.

Retailerii celor 13 mari lanturi de magazine sunt prea optimisti pentru 2010

Retailerii celor 13 mari lanturi de magazine sunt prea optimisti pentru 2010Romanii sunt, in mod nejustificat, optimisti in privinta crizei economice din cauza lipsei de experienta cu situatii similare, dar si a apetentei inca destul de crescute pentru consum, sunt de parere specialistii Grupului de Economie Aplicata (GEA).

In cifre, criza din sector s-a facut resimtita mai ales in segmentul nealimentar, unde descresterea merge pana la cateva procente fata de 2008. "La sfarsitul lui 2009 vom constata ca intreaga piata s-a contractat, cea mai evidenta restrangere inregistrandu-se in segmentul produselor nealimentare", a spus Alexandru Vlad, directorul executiv al retelei de magazine de tip cash&carry Selgros Romania. Managerul a adaugat ca nu se asteapta anul viitor la cresteri spectaculoase si ca unii dintre retaileri sunt prea optimisti in bugetarea pe care o fac pentru 2010.

Optimismul unor retaileri se bazeaza, in mare masura, si pe raspunsul pe care l-au dat consumatorii fata in fata cu criza. "Venim dupa noua ani de crestere economica, iar lumea raspunde cu incredere la studiile despre consumator care se fac acum, dar ele nu sunt relevante fara termeni de comparatie. Romania s-a mai confruntat cu situatii de criza in doua randuri, intre 1990 si 1992, respectiv 1996-1997, dar atunci consumul era inca scazut si nu s-a resimtit prea mult", a explicat Liviu Voinea (foto), director executiv al Grupului de Economie Aplicata.


Magazinele mici apeleaza la piata neagra ca sa-si tina preturile mici

Magazinele mici apeleaza la piata neagra ca sa-si tina preturile miciAdrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), a adaugat ca anul viitor vom asista si la ascensiunea magazinelor online, ale caror costuri sunt si mai mici si ale caror ponderi in total comert vor creste. Pe de alta parte, micile magazine vor intampina tot mai multe dificultati in a-si mentine preturile la un nivel competitiv.

"Preturile pe care si le permit unele magazinele mici nu pot ramane competitive decat daca se vor aproviziona cu produse de pe piata neagra", este de parere reprezentantul AMRCR. In cazul carnii, piata neagra inseamna jumatate din cea totala, potrivit estimarilor Deliei Nica, head of representative office in cadrul Metro Cash&Carry Romania, cel mai mare retail pe plan local.

In prezent, cei mai dinamici jucatori in deschideri de magazine sunt operatorii de formate mici - supermarketuri si discounteri, care au investit numai in primul semestru al anului peste 100 de milioane de euro in extinderea retelelor. Daca anul trecut operatorii de hipermarketuri au investit jumatate de miliard de euro in extinderea lanturilor, anul acesta doar Carrefour, Real si Selgros au continuat investitiile in aceasta directie.

Hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc anul viitor

Hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc anul viitorCriza ecomica va fi o rampa de lansare pentru magazinele de tip discount, cu preturi mici, singurele care au anuntat investitii masive in extindere in perioada urmatoare.

"Cred ca odata cu intrarea masiva a hard discounterilor (magazine cu preturile cele mai mici - n. red.) pe piata romaneasca impreuna cu scaderea preturilor din real estate, peisajul retailului local se va schimba total. Anul viitor va fi primul in care hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc", a declarat Alexandru Vlad (foto), directorul executiv al Selgros Romania.

Potrivit acestuia, magazinul de tip discount este modelul cel mai potrivit pentru criza economica, prin politica sa de mentinere a preturilor la nivel scazut. "Magazinele de tip discount au costuri mici, rotatie mare a produselor, o selectie mai scazuta a acestora si suprafete comerciale mai mici", a explicat Vlad in cadrul unui forum organizat de Mediafax.

Executivul Selgros a mai spus ca desi magazinele de tip discount au intrat timid de cativa ani pe piata romaneasca, in tarile occidentale acestea au cote de piata ridicate. "In Germania s-a dovedit ca produsele la un prim nivel al pretului nu sunt neaparat proaste, ci chiar au un nivel relativ bun al calitatii", a apreciat Alexandru Vlad.