#8 ForPeople 60.000 de euro

Locul 8 in clasamentul intocmit de Wall-Street este ocupat de furnizorul de training ForPeople, care a acumulat venituri de 60.000 de euro in primele trei luni ale acestui an, in scadere cu 40% raportat la aceeasi perioada a anului trecut.

“Surprinzator, in 2009 cifra de afaceri pentru primul trimestru a fost una foarte buna, realizand mai mult de 100.000 euro. Din pacate, dupa primul trimestru din 2009 a urmat o perioada destul de grea, care nu ne-a permis sa evoluam asa cum ne propusesem in planul strategic realizat in 2008. Nu stiam ce inseamna criza economica si nici cat de afectata va fi piata in urma acestei crize. In 2010 am avut asteptari mult mai realiste si am si ajuns acolo unde ne-am propus”, afirma Marius Balasoiu, general manager al ForPeople.

Pentru 2010 Balasoiu estimeaza afaceri de 400.000 euro, adaugand ca cea mai mare crestere a veniturilor se realizeaza in trimestrul doi si patru.

Compania a raportat in 2008 o cifra de afaceri totala de peste 300.000 de euro si profit de 68.000 de euro in 2008.

“Spre deosebire de anul trecut, in care am avut de-a face cu o piata total inchisa si reticenta la orice ar fi putut insemna cheltuieli care nu aduceau profit direct, anul acesta am constatat ca firmele s-au obisnuit cu ideea de criza si au inteles ca este nevoie sa investeasca in dezvoltarea angajatilor”, explica Balasoiu.

#7 TMI 185.000 euro

Cotata anii trecuti ca una dintre cele mai puternice trei companii din training-ul local, cu afaceri de 2,1 milioane de euro in 2008, TMi a anuntat o cifra de afaceri de 185.000 de euro in 2010, similar veniturilor inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut.

In valori absolute, businessul TMI Romania a pierdut 900.000 de euro intr-un an, de la 2,1 mil. euro in 2008 la aproximativ 1,2 milioane de euro in 2009, potrivit lui Octavian Pantis (foto), managing director al TMI.

Piata de training in 2010 va fi probabil cam la acelasi nivel cu cea din 2009 si tot cu o prima jumatate mai slaba si o a doua jumatate mai consistenta. Cam aceasta e tendinta in fiecare an, tendinta care se vede si mai bine in anii mai grei”, subliniaza Pantis.

Pentru finalul anului 2010 TMI tinteste afaceri comparabile cu anul 2009, cand acestea au ajuns la 1,2 milioane de euro.


#6 Trend Consult 210.000 euro

Compania de pe locul sase, Trend Consult, a raportat o cifra de afaceri de 210.000 de euro in primul trimestru al anului, ajungand la un venit comparabil cu cel intregistrat in aceeasi perioada a anului 2008, inainte de instalarea crizei. Fata de primele trei luni din 2009, afacerile Trend Consult au urcat cu pana la 30% in acest an.

“Desi inceputul de an a fost si este dificil, pana se lamureste noua directie a businessului clientilor, anticipam Q3 si Q4 extrem de solicitante, cu cereri de training acumulate in piata, din cauza inactivitatii din ultimii doi ani. Credem ca ultimele doua trimestre din 2010 vor fi chiar mai active decat aceeasi perioada a anului 2008”, spune Adrian Florea, managing partner Trend Consult.

Compania isi propune pentru anul in curs o cifra de afaceri cu 30% mai mare decat in 2009, cand afacerile s-au oprit la pragul de 960.000 de euro.

“In 2010 creste nivelul de customizare a programelor de training. Vorbim din ce in ce mai des de programe “tailor made”, construite special pentru client, programe care ajung sa difere foarte mult de produsele standard”, explica Florea.

Companiile care au bugetat cele mai importante cheltuieli pentru training in 2010, in portofoliul Trend Consult, au fost organizatii active in sectoarele banking, IT&C si industrie.

In luna februarie a acestui an Trend Consult a deschis in Polonia al doilea birou din afara tarii. Investitia necesara pentru deschiderea locatiei din Polonia s-a ridicat la 150.000 de euro. Trend Consult detine 70% din actiunile biroului extern, restul fiind proprietatea unui partener local. In 2008, grupul de firme a iesit pentru prima oara in strainatate, dupa deschiderea unui birou in Austria, care a necesitat investitii de 300.000 de euro.

Grupul de firme a fost infiintat in 2000 de catre Adrian Florea si Sabin Gilceava. In prezent, Trend Consult este detinut de sase romani, patru dintre acestia fiind si consultanti, iar ceilalti sunt investitori privati.

Incepand cu 2007, Trend Consult a devenit un grup cu patru divizii: Lime Experience (training pentru customer service), ETRO Learning (platforma eLearning), Eagle's Flight Central Europe (training experiential) si Sales Academy (training de vanzari).


#5 Interact - 220.000 euro

#5 Interact - 220.000 euroCu o cifra de afaceri de 182.000 de euro in primul trimestru din 2009, business-ul Interact Communication a raportat anul acesta un avans de 18%, la 220.000 de euro. Interact a realizat anul trecut venituri de 0,85 mil. euro, in scadere cu aproape 40% fata de anul precedent.

Compania a resimtit un aflux de cerere pentru pe proiecte de consultant si o crestere semnificativa a termenelor de plata cerute de clienti cu presiune pe fluxul de numerar, potrivit lui Lucian Mihai(foto), managing partner Interact.

“Eu vad o mentinere a pietei la un nivel similar cu cel din 2009, poate cu o usoara crestere spre sfarsitul anului, aceasta fiind o varianta optimista”, apreciaza Mihai evolutia businessurilor de training in 2010.

Spre deosebire de alte firme de training de pe piata locala, Interact nu detine birouri proprii la nivel national, ci doar un sediu inchiriat, situat in centrul Bucurestiului, cheltuielile fixe anuale fiind minime. Cu toate acestea, la inceputul anului trecut, compania a renogociat atat contractul de inchiriere, cat si contractele semnate cu anumiti furnizori.

Interact a avut o cifra de afaceri de circa 1,4 milioane de euro in 2008, clasandu-se pe locul al cincilea in topul celor mai importanti jucatori din piata locala de training, potrivit datelor financiare inregistrate pe site-ul Ministerului de Finante.

Cei mai importanti clienti ai firmei de training sunt Petrom, Nestle sau Vodafone. Tarifele medii practicate de Interact pentru o zi de training se ridica in 2009 la 1.500-2.000 de euro, in scadere cu 20-25% fata de 2008.

Infiintata in 1997, Interact a devenit mult mai cunoscuta pe piata locala dupa ce, in 2007, l-a adus in Romania pe Michael Porter, profesor la Harvard Business School si unul din cei mai cunoscuti ganditori de business la nivel mondial.

#4 Human Invest - 228.000

#4 Human Invest - 228.000Compania Human Invest a inregistrat o cifra de afaceri de 228.000 de euro in primele trei luni din 2010, in crestere cu peste 250% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

“Licitatiile castigate in ultima parte a anului trecut precum si contractele noi semnate la inceputul lui 2010 au asigurat un cash-flow consistent pentru anul in curs. In ceea ce priveste evolutia pietei de training si consultanta din Romania in 2010, Human Invest si-a stabilit trei scenarii financiare, cel mai realist implicand o cifra de afaceri de 1,5 mil. euro si o rata de profit de 15%”, spune Viorel Panaite(foto), partener la Human Invest, cu afaceri de 0,8 mil. euro in 2009.

Compania isi propune pentru 2010 consolidarea si extinderea portofoliului de solutii adresate cumparatorilor individuali.

Programele care au generat cea mai mare parte din cifra de afaceri pe 2009 au fost cele de leadership, soft skills si time management.

#3 UBD - 230.000 euro

#3 UBD - 230.000 euroCu afaceri de 1,7 milioane de euro in 2008, UBD ocupa locul trei in topul Wall-Street, cu o cifra de afaceri de 230.000 de euro pentru primul trimestru al acestui an.

Cifra de afaceri din primele trei luni ale anului se apropie de valoarea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut, iar Diana Rosteka (foto), general manager al UBD estimeaza pentru sfarsitul 2010 afaceri in valoare de 1,6 milioane de euro, cu aproximativ 200.000 mai mult decat in 2009.

“Ceea ce s-a schimbat fata de anul trecut este modalitatea de atingere a cifrei de afaceri. Daca in T1 2009 implementam cu precadere finaluri de proiecte demarcate in 2008, in 2010, vorbim despre proiecte care vizeaza mai ales anul in curs”, afirma Rosetka.

Comparativ cu anul 2008, inainte de instalarea crizei, bugetele dedicate instruirii angajatilor se mentin la cote scazute, cu toate ca in acest an sectoarele consumatoare de servicii de training – banking, FMCG si telecom – au decis sa investeasca in programe pentru dezvoltare organizational, apreciaza managerul UBD.

“In ceea ce priveste valoarea contractelor de anul acesta, ne asteptam la o crestere a proiectelor de peste 50 000 de euro, in raport cu anul trecut”, afirma Rosetka.

Anul 2009 a adus doua schimbari importante pentru UBD – plecarea de la conducerea companiei a trainerului Dan Berteanu, inlocuit in functie de Diana Rosetka, si reducerea cu aproximativ 20% a personalului, pe fondul declinului inregistrat de piata training.

UBD detine pe piata locala trei divizii: Achieve Global – training, Kepner – Tregoe – consultanta si instruire si ROI Institute – cercetare, benchmarking si consultanta.


#2 Codecs - 500.000 euro

#2 Codecs - 500.000 euroDupa un an 2009 furtunos, in care compania de consultanta si training Codecs - unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata locala de profil, cu afaceri estimate la 3-3,5 milioane de euro in 2009 - si-a schimbat managerul si a disponibilizat 40 de angajati pe fondul crizei, primele trei luni ale anului au generat o cifra de afaceri de 500.000 de euro.

“Nu am calculat cu exactitate cifra de afaceri, insa estimam ca in primul trimestru am atins cifra de jumatate de milion de euro. Inregistram o contractie fata de aceeasi perioada a anului trecut, pentru ca efectele crizei sunt abia acum vizibile pe piata”, spune Adrian Dan Babutan, director general Codecs.

Scaderea inregistrata de piata de training in primul an de criza s-a reflectat in afacerile Codecs, care s-au plasat la 1,6 milioane de euro, fata de 1,95 milioane de euro in aceeasi perioada a anului 2008. In plus, la jumatatatea anului trecut, compania avea de recuperat 0,6 milioane euro de la clienti, fiind la randul sau datoare cu 0,7 milioane de euro catre diversi furnizori.

CEO-ul Codecs estimeaza ca businessul nu va sari de 2,5 milioane de euro in acest an, in scadere cu doua milioane comparativ cu anul 2008, cand compania se plasa in fruntea clasamentului celor mai mari furnizori de traning, cu afaceri de 4,7 milioane de euro.

“Anul acesta trebuie sa avem estimari realiste. Primele bugete taiate de companii din cauza crizei au fost cele de publicitate si training, deci este normal sa incheiem contracte mai mici valoric decat anul trecut”, explica Babutan.

La inceputul anului trecut compania si-a redus cu circa 40% numarul de angajati full-time de la 74 de salariati la 45. Cateva luni mai tarziu, Catalin Ionescu, unul dintre cei mai experimentati oameni de pe piata demisiona de la conducerea organizatiei, motivand decizia prin diferentele de opinie ale actionarilor in ceea ce priveste directia de evolutie a businessului.

Codecs a fost infiintata in 1993, Ionel Chera fiind cel care a pus bazele companiei. Pe parcursul timpului, organizatia s-a transformat intr-un conglomerat educational, care detine o divizie de training, o tipografie, o fundatie, precum si un program de MBA, oferit pe piata locala prin parteneriat cu Open University School din Marea Britanie.

#1 Ascendis - 610.000 euro

#1 Ascendis - 610.000 euroAscendis a raportat in primele trei luni ale anului venituri totale de 610.000 de euro, ce plaseaza compania in varful topului intocmit de Wall-Street in functie de veniturile din primul trimestru.

“Pentru primul trimestru am inregistrat o cifra de afaceri in crestere cu 10% comparativ cu 2009. In training, trimestrul 1 si 3 sunt mai slabe, iar 2 si 4 - mai bune. Aceasta este ciclicitatea activitatii noastre”, Andrei Gosu (foto), general manager al companiei.

Pentru anul in curs reprezentantii companiei estimeaza o cifra de afaceri in crestere cu 10% fata de anul trecut, mizand pe fondurile nerambursabile pentru dezvoltarea resurselor umane acordate de Uniunea Europeana pana in 2013.

“Asistam la un reviriment a carui amplitudine este strict legata de gradul de absorbtie al fondurilor europene derulate prin AMPOSDRU”, apreciaza Gosu evolutia pietei locale de training.

In 2009, un milion de euro din businessul total al companiei a fost generat de fonduri europene. Ascendis a obtinut in 2008 o finantare europeana in valoare totala de 1,8 milioane de euro, din care 95% reprezinta finantare nerambursabila, pentru un proiect care se desfasoara in perioada 2009-2010, al carui principal scop este oferirea de pregatire profesionala pentru aproximativ 1.600 de angajati din 160 de IMM-uri.

Compania a trecut prin mai multe schimbari interne la inceputul anului 2008, dupa ce Adrian Stanciu, unul din fondatorii companiei, a decis sa paraseasca businessul. In urma plecarii lui Stanciu, Ascendis a numit trei noi parteneri, pe Andrei Gosu, Ruxandra Milca si Florin Radulescu, care s-au alaturat partenerilor existenti, respectiv Costea Dumitrescu, Sorin Paun si Marius Opris.

In prezent, din businessul Ascendis fac parte trei firme, Ascendis Consulting, Ascendis Experienial si WKH Dezvoltare Organizationala.