In fiecare zi sunt negocieri. Mediul privat autohton este viu

In fiecare zi sunt negocieri. Mediul privat autohton este viuTrei din cele patru tranzactii mari din primul semestru al anului apartin domeniului alimentar, iar una se situeaza in segmentul produselor de ingrijire personala. Astfel, nu putem vorbi de o diversitate a domeniilor de activitate, ci mai degraba a contextelor care au stat la baza tranzactiilor, spune Cornelia Bumbacea (foto), partner Transaction Advisory Services Ernst&Young.

In opinia sa, doua dintre tranzactiile importante efectuate in S1 - achizitia Wella de catre Interbrands si vanzarea Kandia – Excelent de catre Kraft - pot fi considerate ca avand un efect neutru. Aceste tranzactii nu se vor concretiza intr-o dezvoltare imediata a business-ului, ci mai degraba in pastrarea si consolidarea cotei lor de piata.

Pe de alta parte, pe piata mezelurilor, alianta Caroli–Campofrio se poate metamorfoza intr–un jucator capabil sa lupte de la egal la egal cu Cris–Tim, in timp ce prin achizitia Delaco, Bongrain poate realiza in viitor, o crestere a cotei de piata prin introducerea de noi produse combinate cu actiuni de promovare a brandului.

La randul sau, Adrian Iordache, business manager al firmei de cercetare si consultanta InterBiz, sustine ca tranzactiile efectuate nu releva nimic altceva decat faptul ca mediul privat autohton este viu, asa cum este si normal. “Din punctul meu de vedere cea mai interesanta si importanta tranzactie este Bongrain-Delaco pentru ca aceasta ar putea influenta pozitiv piata produselor lactate. Este a patra firma franceza ce va avea o expunere vizibila in piata autohtona, dupa Danone, Lactalis si Yoplait (parteneriat cu Tnuva)”, spune Iordache.

Una din particularitatile tranzactiilor efectuate in primul semestru a fost “divestment-ul fortat cauzat fie de reglementatori (ex. Kandia), de nevoia cresterii cotei de piata printr-o consolidare intr-un segment fragmentat (ex. Caroli-Campofrio), de nevoia unui partener care sa sustina afacerea in continuare, considera Cornelia Bumbacea.

Afla din slide-ul urmator care sunt cele mai atractive domenii pentru viitoare tranzactii in al doilea semestru

Vom mai vedea tranzactii si in al doilea semestru

Vom mai vedea tranzactii si in al doilea semestruCe urmeaza? Oficialul Ernst&Young crede ca vor exista cu siguranta tranzactii si in al doilea semestru, insa acestea vor veni cel mai probabil din zona companiilor care au potential pe un orizont mediu de timp, dar care in acelasi timp intampina probleme ca urmare a schimbarii conditiilor macro-economice ce au afectat pietele in care acestea activeaza.

Problemele intampinate de companiile din FMCG, in special de tip antreprenorial, pot fi cauzate printre altele de o nealiniere a strategiei la noile conditii de piata, capacitate redusa de a-si restructura costurile (fixe si variabile) probleme de lichiditate generate de accesul dificil la linii de credit pentru finantarea capitalului circulant dar si probleme de incasare/plata pe lantul valoric (“value chain”).

Jucatorii interesati de achizitii sunt atat cei strategici cat si fondurile de investitii, cele doua tipuri de cumparatori insa, urmarind profiluri diferite de companii. “Jucatorii strategici pot «specula» pozitia pietei de M&A in Romania, una a cumparatorilor, pentru a intra pe o piata greu accesibila in trecut, in parte datorita pretentiilor ridicate ale antreprenorilor–actionari ai firmelor vizate. De asemenea, piata de M&A in aceasta perioada este favorabila constituirii de parteneriate strategice si joint–ventures intre firme romanesti cu probleme de lichiditati si parteneri strategici ce vor sa intre pe o piata destul de atractiva cel putin din punct de vedere al numarului consumatorilor”, explica Cornelia Bumbacea.

La randul lor, fondurile de investitii pot incheia tranzactii pentru a achizitiona cu precadere societati “in distres” (aflate in dificultate), dar cu potential de crestere pe termen mediu, dupa ameliorarea situatiei macroeconomice, afirma Bumbacea.

De asemenea, Adrian Iordache spune ca mai exista posibilitatea concretizarii a 2 sau 3 tranzactii in al doilea semestru, in timp ce 2011 si 2012 vor marca dezghetarea apetitului tranzactional in FMCG. “Cele mai atractive domenii pentru tranzactii sunt in sfera produselor de baza din industria alimentara si bauturi (in special lactate, panificatie, carne, apa minerala). Cu certitudine vor aparea si mari jucatori din Germania-Austria, ca urmare a dezvoltarii retailerilor germani. Franta are un pas inaintea Germaniei in acest sens, in special in cazul hypermarketurilor, dar ecartul s-a redus semnificativ in ultimii ani. Urmand acest curs, ne asteptam la o prezenta mai mare a firmelor din Germania si Austria in sectorul FMCG”, sustine Iordache.

In opinia Corneliei Bumbacea, consolidarea va fi cuvantul de ordine pe piete fragmentate cum sunt cele ale branzeturilor, brutariei si panificatiei, dar si a bauturilor alcoolice.

Care a fost cea mai asteptata tranzactie a acestei veri, in slide-ul urmator

Familia Meinl cumpara din nou Kandia Excelent

Familia Meinl cumpara din nou Kandia ExcelentFamilia austriaca Meinl, unul din fostii actionari ai Kandia Excelent, care a vandut in 2007 afacerea cu dulciuri catre Cadbury pentru suma de 100 mil. euro, a reintrat in actionariatul companiei la inceputul lunii iulie prin fondul de investitii Oryxa Capital.

Negocierile pentru achizitia operatiunilor Cadbury din Romania au inceput in luna mai, spune Nicholas Hill, consultantul financiar al cumparatorului, valoarea tranzactiei fiind "net inferioara celei din 2007". Conform surselor consultate de Wall-Street, valoarea tranzactiei se situeaza in jurul a 30-40 milioane de euro.

"Ne-a placut compania, suntem familiari cu mediul de afaceri de aici. Vrem sa transformam compania intr-un model de business de succes si ca atare vom investi sume importante in dezvoltarea brandurilor, peste nivelul celor alocate de Cadbury pana acum. Consideram ca business-ul din Romania este unul solid, avem un activ deosebit de valoros si anume fabrica din Bucuresti", declara Nicholas Hill la momentul respectiv.

Un alt plan al Oryxa Capital il constituie exportul anumitor branduri din portofoliul Cadbury pe piete din Europa Centrala si de Est.

Cele mai importante branduri intrate in portofoliul Cadbury in 2007 sunt Kandia, Magura, Silvana si Sugus. De la intrarea pe piata romaneasca, Cadbury nu a investit in branduri noi, concentrandu-se doar pe finalizarea rebranding-ului Silvana si a prajiturilor Magura. In plus, compania nu a reusit sa treaca pe profit in 2008, inregistrand pierderi de 4,87 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor. In 2008, Cadbury afisa vanzari in stagnare de 33 mil. euro, de cinci ori mai mici decat rezultatele Kraft Foods.

Totodata, Cadbury Romania a trecut si prin schimbari de top management, in ultimii doi ani compania schimbandu-si de trei ori conducerea. Astfel, dupa preluarea Kandia-Excelent, Sorin Alexandrescu, cel care a coordonat compania timp de opt ani, si-a anuntat retragerea. El a fost inlocuit de Jose Bonito, urmat la scurt timp de un nou director general, Martin Drane.

Afla din slide-ul urmator cum o afacere de familie a devenit tinta unei preluari din partea unui producator de branzeturi de top

Felia cea mai mare din Delaco merge la Bongrain

Felia cea mai mare din Delaco merge la BongrainGrupul francez Bongrain, unul dintre cei mai mari jucatori din piata mondiala a branzeturilor, a achizitionat in luna martie un pachet majoritar de actiuni ale Delaco, unul dintre cei mai importanti furnizori de produse lactate din Romania.

Inceputa ca o afacere de familie, in anul 1996, Delaco este in prezent unul din cei mai importanti jucatori pe piata locala a branzeturilor, iar in 2008 a inregistrat afaceri de 185 milioane de lei (50 de milioane de euro).

Planul de afacere pentru Delaco l-a constituit chiar lucrarea de licenta a lui Tudor Comaniciu. "Numele companiei este o prescurtare a sintagmei «de la Comaniciu»”, spunea Tudor Comaniciu intr-un interviu acordat Wall-Street.

Compania Delaco a fost la inceput specializata in productia de lactate proaspete. Incepand cu anul 2000, Delaco s-a concentrat pe distributia de branzeturi si alte produse lactate provenite din Germania, Austria, Franta si Olanda.

Anterior tranzactiei, actionarii Delaco erau Tudor Comaniciu cu 56,17%, fratele sau, Dragos Comaniciu cu 28% si inca doi actionari, Victor Vartolomei (14, 08%) si Romulus Dumitru (1,75%).

Bongrain a fost infiintata in Franta in 1956 si a devenit al doilea mare grup producator de branzeturi din Franta si al cincilea din lume, cu 17.700 de angajati la nivel mondial.

Cititi in slide-ul urmator din culisele unui joint venture supriza pe piata mezelurilor

Joint venture pentru primul loc pe piata mezelurilor

Joint venture pentru primul loc pe piata mezelurilorDupa aproape un an de la primele contacte, Caroli Foods Group si Campofrio Food Group au anuntat in luna martie semnarea acordurilor de fuziune a operatiunilor celor doua companii, in forma unui joint venture, in Romania.

Acest joint venture va crea cea mai mare companie de pe piata produselor din carne procesata din Romania, cu o cota de piata cumulata de peste 16% si o cifra de afaceri care depaseste 120 milioane de euro. In timp ce Romania va ramane principala piata de desfacere, noul joint venture intentioneaza sa isi dezvolte prezenta si in zona Europei de Sud-Est.

Actiunile noii companii vor fi detinute in proportie de 51% de catre Caroli Foods Group si de 49% de catre Campofrio Food Group, care a achizitionat un pachet de actiuni in numerar pentru a detine participatia de 49% in cadrul noului joint venture. In schimb, fiecare dintre cele doua companii pot achizitiona in timp pachetul integral de actiuni al noii entitati. Campofrio a platit 12,3 milioane de euro, pe langa cedarea actiunilor subsidiarei romanesti Tabco Campofrio, pentru a detine 49% din capitalul Caroli Foods Group.

Wella - de la P&G la Interbrands

Wella - de la P&G la InterbrandsInterbrands, cea mai mare companie de distributie din Romania, a preluat incepand cu luna martie furnizarea produselor diviziei Salon Professional pe plan local, detinuta de Procter&Gamble, achizitionand divizia profesionala Wella Romania.

Oferta de marci si servicii pentru saloanele de coafura va ramane neschimbata, respectiv toate marcile P&G pentru saloanele de coafura, inclusiv Wella Professionals, System Professional si Londa Professional.

Interbrands a intrat pe piata romaneasca in anul 1993, in acelasi timp cu P&G. Printre clientii companiei se numara Cadbury, Vodafone, Nestle si Henkel.