2001: Cel mai mare retailer european vine in Romania

2001: Cel mai mare retailer european vine in RomaniaIn 1996, grupul german Metro AG intra pe piata romaneasca, una in care comertul traditional, cu ale sale piete agroalimentare, magazine si buticuri de cartier, era predominant. Metro AG a adus atunci un nou format de retail modern: magazinele de tip cash & carry, cu vanzare en-gros, destinat clientilor revanzatori.

Trei ani mai tarziu, Hiproma (Hyparlo, francizata a Carrefour), isi stabilea primele birouri in Bucuresti. Deschiderea primului magazin, in zona Militari din Capitala, are loc abia in 2001, in urma unei investitii de 50 de milioane de euro. Era pentru prima data cand un operator international introducea pe piata locala acest format de magazin pe suprafata mare (10.500 de metri patrati).

Hipermarketul Carrefour, prima ancora a Parcului Comercial Militari, cu o suprafata de aproape 60.000 de metri patrati, deschidea drumul francezilor pe o piata romaneasca inca in convalescenta dupa crizele anilor '90.





2002: Bricostore si Praktiker intra in casele romanesti

2002: Bricostore si Praktiker intra in casele romanestiIn martie, compania Bresson, cu o traditie de 150 de ani pe piata franceza, aducea in Romania, tot in Parcul Comercial Militari, primul magazin Bricostore, cu articole de bricolaj. Alaturi de concurentii de la Praktiker (Germania), cei de la Bricostore erau primii care aduceau acest tip de magazin cu articole pentru casa si gradina in Romania.

Tot atunci romanii faceau cunostinta cu un concept nou, cel de "do-it-yourself", destinat celor care doresc sa-si amenajeze singuri locuintele. Bricostore si Praktiker au dominat singuri piata de profil in urmatorii cinci ani, axandu-se mai ales pe dezvoltarea in Bucuresti, in timp ce estul Romaniei era "teritoriul" Dedeman.

Originari din Bacau, fratii Dragos si Adrian Paval, fondatorii Dedeman, au inceput afacerile cu comertul in 1992, iar zece ani mai tarziu au pus pe picioare un business care desi inca nu era pe harta bucuresteana, cucerea tot mai mult teren in Moldova si in alte regiuni ale tarii. Anul 2007 a dat startul competitiei in bricolaj, harta jucatorilor aglomerandu-se apoi si cu alte nume precum Ambient, Arabesque, Hornbach, BauMax sau Obi.

In prezent, piata de bricolaj romaneasca este estimata la circa 2 miliarde de euro, cei mai mari jucatori fiind Praktiker (27 magazine), Dedeman (21 de unitati) si Bricostore (14 magazine).

.

2003: Un alt retailer francez intra pe segmentul hipermarketurilor

2003: Un alt retailer francez intra pe segmentul hipermarketurilorLa doi ani distanta de Carrefour, "deschizatorul" pietei de hipermarketuri din Romania, si francezii de la Cora au investit in prima lor unitate, in Bucuresti (cartierul Pantelimon). A urmat un alt hipermarket, tot in Bucuresti, in zona Militari, iar apoi o a treia unitate in provincie.

Desi in 2003 oficialii Cora anuntau un plan de investitii de 500 de milioane de euro pentru o retea de 14 magazine in Romania, expansiunea retailerului a fost una mai degraba "potolita" in raport cu competitorii sai care s-au dezvoltat agresiv. Astfel, intre 2007 si 2010, retailerul nu a mai inaugurat niciun magazin, reluarea expansiunii facandu-se de abia la inceputul anului acesta.

Cora Romania are in acest moment cinci magazine, trei la Bucuresti si doua in restul tarii, urmand sa deschida anul viitor alte trei hipermarketuri: cate unul la Constanta in Centrul Comercial City Park, la Drobeta Turnu Severin si Arad. In plus, retailerul, care face parte din grupul franco-belgian Louis Delhaize, a anuntat ca a demarat lucrarile la nou centru comercial in Constanta, investitie care se cifreaza la 100 milioane de euro.

2004: Prag psihologic de 2 mld. euro vanzari

2004: Prag psihologic de 2 mld. euro vanzariDesi un an sarac in privinta sosirii unor noi jucatori, 2004 a marcat atingerea unui prag psihologic. Prin retelele comertului de "tip nou" s-au derulat vanzari in valoare de circa 2 miliarde de euro, cu 500 de milioane de euro mai mult fata de anul precedent.

Saltul s-a produs pe fondul exploziei incasarilor marilor jucatori - Metro, Selgros si Carrefour, care au beneficiat din plin de trecerea pe plus a consumului de produse de larga folosinta. Astfel, la nivelul lui 2004, aproape o cincime din vanzarile de pe aceasta piata se derulau prin intermediul supermarketurilor, hipermarketurilor si magazinelor de tip cash & carry.

In asteptarea sosirii marilor retele de discount, 2004 a consemnat intrarea pe piata romaneasca a unui nou retailer. Este vorba despre lituanienii de la VP Market, proprietarii magazinelor Albinuta. Trei ani mai tarziu, in plin boom imobiliar, lituanienii au vandut lantul de noua magazine de discount Albinuta catre un alt operator de profil, Profi. Tranzactia s-a cifrat la circa 8 milioane de euro si a inlesnit astfel accesul Profi, franciza a grupului franco-belgian Louis Delhaize, la piata bucuresteana.

2005: Anul magazinelor de tip discount

2005: Anul magazinelor de tip discountAsteptate sa-si faca intrarea si in Romania inca din 2004, primele retele internationale de discount au aparut in 2005, prin inaugurarea magazinelor Plus Discount (parte a grupului Tengelmann, Germania), Penny Market (parte a grupului Rewe, Germania) si MiniMax Discount (fondata de omul de afaceri Dinu Patriciu, dar preluata apoi de grupul austriac Real4You).

Romanii faceau astfel cunostinta cu un format de retail modern mai putin cunoscut: magazine de proximitate sau la iesirea din oras, cu suprafete similare supermarketurilor, ce listau produse alimentare si nealimentare de stricta necesitate, la preturile cele mai mici.

Prin deschiderea simultana a 10 magazine, Plus Discount si-a asigurat inca de la inceput locul de fruntas pe segmentul discounterilor, fiind insa secondat de Penny Market. In perioada 2005-2008, cei doi competitori au mers umar la umar in expansiunea retelei, dar din 2009 concurenta a devenit cu adevarat acerba. Practic, in 2009 nu exista saptamana in care sa nu fie anuntata deschiderea unui nou magazin de tip discount.

Plus Discount, un lant de magazine care ajunsese la inceput de 2008 sa opereze in jur de 50 de magazine, a fost tinta de preluare perfecta pentru nemtii de la Rewe, dar si pentru cei de la Carrefour, care inca de pe atunci era interesata sa se extinda in Romania si printr-un format de magazin mai mic, de proximitate. Discutiile de preluare aveau sa se concretizeze pentru doi dintre cei trei jucatori abia doi ani mai tarziu.

Tot in 2005 si-a facut intrarea pe piata romaneasca un nou retailer, parte a grupului german Schwartz. Cu o politica de discount, magazinele pe suprafete extinse (similare hipermarketurilor) Kaufland au inceput sa rivalizeze puternic cu Carrefour, dar si cu Real Hypermarket, cei mai mari operatori de hipermarketuri din Romania.



2006: Primul esec rasunator din retail

2006: Primul esec rasunator din retailIntr-un an de plina explozie pentru piata de retail, cand cresterea nivelului de trai a generat un consum tot mai mare, lantul de 14 magazine Univers'All a dat faliment. Era pentru prima data cand un jucator de un asemenea calibru - care detinea inclusiv un magazin in "buricul" Bucurestiului, in Piata Unirii - ceda sub presiunea datoriilor acumulate.

Se vorbea, la momentul respectiv, despre datorii de 13 milioane de euro si o marfa nevanduta in valoare de sase milioane de euro. Motivul falimentului, intr-un moment de plin avant pentru retail? Univers'All ar fi sucombat pentru ca nu a reusit sa se adapeze noilor conditii de piata, impuse acum de retailerii internationali.

Lantul de magazine, fondat in 2002 de omul de afaceri roman Razvan Petrovici, intra in procedura de insolventa la sfarsit de 2006. Spatiul din centrul Capitalei a fost preluat de Carrefour, iar celelalte din tara, cumparate de alte companii. In urma falimentului Univers'All, Razvan Petrovici a renuntat la afacerile din domeniul imobiliar si al retailului.

Sursa foto: www.midal.ro.

2007: Miscari de concentrare pe piata de retail

2007: Miscari de concentrare pe piata de retailAnul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana a fost marcat de doua mari tranzactii in retailul cu dominanta alimentara. Este vorba despre preluarea supermarketurilor Artima de catre francezii de la Carrefour, care si-au facut astfel intrarea pe segmentul supermarketurilor, dar si despre vanzarea lantului Albinuta catre Profi.

Biletul catre piata supermarketurilor a costat 55 de milioane de euro pentru Carrefour. Florentin Banu (foto), alias "Domnul Joe", cel care a demarat afacerea cu productia de napolitane intr-un garaj, se afla si in spatele supermarketurilor Artima.

Lansata in 2001, acelasi an in care si Carrefour isi facea intrarea pe piata romaneasca, reteaua de 21 de magazine din vestul Romaniei a fost subiectul celei mai mari tranzactii din retail la momentul respectiv. Dupa preluarea lor de catre retailerul Carrefour, magazinele Artima au fost rebranduite si reamenaje sub numele de "Carrefour Express", nume care avea sa se schimbe in "Carrefour Market" trei ani mai tarziu.

Cea de-a doua tranzactie, dintre Profi si lituanienii de la Maxima LT, care detineau lantul de magazine Albinuta, s-a cifrat la circa 8 milioane de euro. Intentia lituanienilor de a ceda afacerea din Romania fusese vehiculata destul de des inainte de parafarea tranzactiei, Maxima LT invocand drept motiv faptul ca nu reusisera sa se dezvolte puternic in Romania.

Grupul lituanian mai vanduse, in 2005, distribuitorului de medicamente Montero reteaua de farmacii Eurofarmacia, acesta fiind primul pas de retragere de pe piata locala.


2008: Criza inca nu sperie. Retailerii apasa pedala de acceleratie

2008: Criza inca nu sperie. Retailerii apasa pedala de acceleratieIn ciuda vestilor nu tocmai bune despre starea economiei mondiale, piata romaneasca de retail a crescut in ritm alert si in 2008. Vedetele expansiunii au fost retelele de hipermarketuri, mai exact Carrefour, care a incheiat anul cu zece noi magazine pe suprafete extinse; competitorul sau direct, Real Hypermarket, a reusit sa inaugureze doar sase noi unitati.

Puternic extins in 2007, lantul de magazine Kaufland s-a "imbogatit" cu doar sase noi magazine, pe fondul intarzierilor din sectorul constructiilor. Segmentul unitatilor de tip cash & carry (en-gros) a raportat o cadenta mai domoala in materie de deschideri, iar discounterii au profitat de scaderea preturilor la terenuri si chirii pentru a se extinde in forta.

De altfel, expansiunea din retail, alimentata de explozia din domeniul real-estate-ului avea sa incetineasca odata cu restrangerea posibilitatilor de acces la finantare. Retailerii au inceput sa se confrunte tot mai des cu intarzieri in constructii, dar si cu proiecte de centre comerciale care nu s-au mai concretizat.

La capitolul tranzactii, anul 2008 a marcat preluarea celor 14 supermarketuri La Fourmi de catre Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, pentru mai bine de 18 milioane de euro. Lantul de magazine La Fourmi, fondata in 1992, o afacere romano-libaneza, era primul lant de supermarketuri din Capitala.


2009: Retailerii autohtoni ies din schema

2009: Retailerii autohtoni ies din schema2009 a fost un an negru pentru antreprenorii locali din domeniul retailului. Rand pe rand, lanturi autohtone precum Spar (fratii Floare si Adrian Cuc), Trident (Constantin si Alina Mateescu), Primavara (Ion Avram), Ethos (familia Soloman) sau PIC (fratii Ilie si Cornel Penescu) au cedat sub presiunea acumularii de datorii, dar si a concurentei tot mai acerbe venite dinspre jucatorii internationali.

Multe dintre retelele locale au avut, in anii de boom, oferte de preluare, pe care insa le-au refuzat in speranta ca se vor putea extinde si mai mult si, astfel, ca vor face un exit mai banos. De la explozia din anii 2006-2008 s-a ajuns rapid, in 2009, la o reconfigurare a jucatorilor. Cei fara finantare sau sprijinul unei companii-mama, care facusera compromisul de a fi prezenti in zone care nu erau neaparat vaduri comerciale, au platit scump pretul expansiunii.

Astfel, PIC a intrat in insolventa si a inchis, pana la finele anului, portile tuturor celor cinci hipermarketuri, in ciuda eforturilor de reorganizare a afacerii. Franciza de supermarketuri Spar nu a functionat pe piata romaneasca, iar magazinele au fost rapid inchise; la fel s-a intamplat si cu magazinele lui Ion Soloman, unele dintre spatiile aferente fiind preluate de un alt investitor. In prezent, din cei mai mari retaileri autohtoni, doar Ion Avram a reusit sa-si sustina business-ul, dar si acesta si-a anuntat deja intentia de a-l vinde.

Sfarsitul de an 2009 a adus parafarea celei mai mari tranzactii din retail la vremea respectiva: fondul de investitii polonez Enterprise Investors (EI) a cumparat, pentru 66 de milioane de euro, reteaua de supermarketuri Profi. Intre 2004 si 2007, fondul de private equity al EI, PEF V, a investit in Artima, cel mai mare lant independent de supermarketuri din Romania la momentul respectiv. Dupa trei ani de dezvoltare intensiva, compania si-a extins reteaua in intreaga tara si si-a triplat vanzarile nete. In urma vanzarii catre gigantul Carrefour, in urma cu trei ani, EI si-a multiplicat de peste trei ori investitia initiala.

2010: Patriciu vrea sa repuna in drepturi comertul traditional

2010: Patriciu vrea sa repuna in drepturi comertul traditionalIn ciuda scaderii vizibile a veniturilor populatiei, marii retaileri au apasat si anul acesta pedala de acceleratie si, profitand de preturile mai bune din imobiliare, au deschis noi magazine. Vedetele inaugurarilor din primul semestru au fost Kaufland, Cora (care si-a reluat anul acesta procesul de expansiune dupa trei ani de pauza), Metro Cash & Carry si Real Hypermarket.

Cea de-a doua jumatate a anului a stat sub semnul expansiunii multi-format, care a sustinut o efervescenta ridicata la capitolul inaugurari. Carrefour, al treilea mare retailer, a mizat pe cartea supermarketurilor, ajungand la o retea de 30 de astfel de magazine, pe cand numarul hipermarketurilor a crescut cu o unitate, pana la 23.

Magazine mai mici a deschis si Metro Cash & Carry, care in aprilie a inaugurat primul Metro Punct, la Satu Mare. Lantul Metro Punct este alcatuit, in prezent, din patru magazine cu o suprafata redusa, de circa 2.000 de metri patrati (de patru ori mai mica decat un magazin cash & carry), acesta fiind formatul prin care Metro Cash & Carry Romania se extinde si in orasele mai mici. Retailerul german a deschis si un nou hipermarket, in zona Policolor a Capitalei, reteaua ajungand astfel la 25 de unitati cash&carry.

Pe segmentul discounterilor (magazine cu cu preturi reduse), Plus Discount (retea preluata de nemtii de la Lidl) si Penny Market si-au continuat expansiunea, chiar daca intr-un ritm mai potolit fata de 2009, atunci cand practic nu trecea o saptamana fara ca un nou magazin sa fie deschis. In prezent, Plus Discount are 106 magazine la nivel national, iar Penny Market a anuntat ca va incheia anul cu 118 unitati.

Mega Image, cel mai extins lant de supermarketuri la nivel de Capitala, s-a adaptat conditiilor de piata si a investit in noi magazine Red Market, pozitionate ca discountere. Astazi, retailerul belgian are o retea de 67 de supermarketuri la nivel national, dintre care 52 se afla in Bucuresti (47 Mega Image si cinci Red Market). Retailerul belgian, care a anuntat ca va finaliza anul cu 72 de magazine, a lansat recent un nou concept de magazine - shop&go (de proximitate). Astfel, Mega Image intra pe segmentul magazinelor de cartier, nisa explorata in prezent de Mic.Ro.

Surpriza cea mai mare din retail a venit din partea unui jucator nou-intrat pe piata: Dinu Patriciu. Omul de afaceri, cunoscut pentru afacerile din domeniul petrolului, a declarat razboi retailului modern si si-a propus sa reinvie comertul traditional, printr-o retea de 3.000 de magazine Mic.Ro. Omul de afaceri ataca, in acelasi timp, si segmentul discounterilor, cu MiniMax Discount, retea achizitionata in august. Lantul, care va fi rebranduit in Mac.Ro, s-a "imbogatit" deja cu 13 noi unitati in ultimele patru luni, pana la 44 de magazine, planurile vizand un total de 150 de unitati la finele lui 2011.

Potrivit celor mai recente estimari ale Consiliului Concurentei, ponderea comertului modern din totalul pietei a ajuns la 50% la nivel national.