Vom avea sau nu crestere economica in 2011?

Vom avea sau nu crestere economica in 2011?Economia Romaniei urmeaza sa iasa din recesiune in 2011, sustin economistii. Ei mizeaza pe o crestere economica de aproximativ 1% in 2011, primul an in care o vom reveni pe plus, dupa doi ani de recesiune, prognoza de crestere economica a FMI si a Guvernului pentru 2011 fiind de 1,5% din PIB.

Intrebarea cea mai des intalnita in mediul de afaceri este: Ce va genera crestere economica in 2011? Redresarea economica se va observa la jumatatea anului acesta, considera Dan Bucsa, economistul sef al Bancpost. “Nu cred ca se poate relansa economia doar prin investitii si exporturi pentru ca trebuie sa existe si consum. Este foarte greu sa schimbam structura economiei romanesti, care s-a bazat in trecut doar pe consum”, a explicat Dan Bucsa.

Cresterea economica s-ar putea relua in a doua parte a lui 2011 ca urmare a cresterii veniturilor si a reducerii somajului, dar si pentru ca efectul de baza ne va ajuta in mod pozitiv. Cristian Ionescu, managerul Coface pentru Romania, sustine ca exporturile vor avea o contributie importanta la cresterea economica in 2011. “Ca si in 2010, un impact pozitiv asupra evolutiei economiei il va avea evolutia exporturilor, insa fara o relansare a consumului intern, iesirea cu adevarat din recesiune ramane o iluzie”, afirma Ionescu.

Economia urmeaza sa isi revina in 2011, potrivit estimarilor actuale, insa mediul economic si de afaceri va ramane dificil. Totusi, iesirea din recesiune va fi conditionata, pentru al treilea an consecutiv, de eventualele masuri de politica fiscala adoptate pe plan intern si de evolutia celorlalte state europene, apreciaza analistii economici.

La realizarea acestui articol au contribuit Laura Culita, Cristina Negraru, Ana Sabiescu, Sorina Negrila, Liviu Florea si Diana Cioltei.

Se va relua sau nu creditarea in 2011?

Se va relua sau nu creditarea in 2011?Bancherii din Romania spera ca activitatea de creditare se va relua in 2011 in mod sustenabil, in special datorita refinantarilor, dupa ce masurile de austeritate adoptate de Guvern anul trecut au afectat puternic capacitatea populatiei si companiilor de a se indatora.

In plus, bancherii nu mai au incredere sa dea credite oricui, dupa ce in 2009 si 2010 au simtit cum provizioanele pentru creditele neperformante le taie din profituri.

Toate bancile din Romania au suficienta lichiditate ca sa reia creditarea “azi, preste un minut”, dar nu au incredere, sustine consilierul guvernatorului BNR Adrian Vasilescu, mentionand ca niciodata in viitorul previzibil nu va mai exista creditare ca in perioada 2004 – 2008.

“Creditare fara incredere nu va exista. In momentul de fata, BNR a impins deliberat lichiditate in banci si toate bancile au banci. Toate bancile din Romania sunt in situatia de a relua creditarea, azi, peste un minut. Ce le lipseste? Nu este ecranul acela mare, pe care sa vada incredere”, a spus Adrian Vasilescu.

Masurile de austeritate au reprezentat o lovitura imensa pentru debitori, sustine Laszlo Diosi, seful OTP Bank Romania. El este de parere ca romanii vor avea cheltuieli mai mari in perioada sarbatorilor, iar capacitatea lor de a isi achita datoriile la banci se va deteriora.

"Nu sunt optimist pana in martie 2011 in ceea ce priveste evolutia creditelor neperformante. Creditele neperformante vor atinge maximul la sfarsitul primului trimestru de anul viitor", explica recent bancherul aflat la conducerea OTP Bank Romania.

Soldul creditului acordat populatiei si companiilor s-a redus in primele zece luni din 2010 cu 4,7%, in termeni reali, comparativ cu perioada similara din 2009.

Vom avea mai putini someri dupa inca 12 luni?

Vom avea mai putini someri dupa inca 12 luni?Rata somajului la nivel national a fost in noiembrie de 6,95%, fata de 7,08% in octombrie si 7,5% in aceeasi luna a anului 2009, in noiembrie fiind inregistrati peste 633.000 de someri la nivel national, arata cele mai recente date publicate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM).

La inceputul anului trecut, rata somajului se situa la 8,1%, echivalentul a 740.982 de someri inregistrati in evidentele Agentiei.

Dupa trei luni succesive de crestere, somajul a inceput sa scada succesiv, astfel ca de la o rata de 8,07% inregistrata la sfarsitul lui aprilie, somajul a ajuns la 6,95% la finele lui noiembrie.

Recent, Comisia Europeana avertiza ca reducerea somajului din Romania ar putea fi doar pe hartie, in conditiile in care cei care nu mai primesc ajutor de somaj nu par motivate sa reia lucrul prin forme legale.

De asemenea, un studiu recent realizat de Manpower, unul dintre jucatorii din top cinci de pe piata de recrutare arata ca angajatorii vor face noi restructurari de personal in primul trimestru din 2011.

Mai este loc de scadere pentru preturile locuintelor?

Mai este loc de scadere pentru preturile locuintelor?Preturile locuintelor noi si vechi din tara au scazut in luna noiembrie pana la 1.049 euro/mp util, nivelul minim al ultimilor doi ani si jumatate, cea mai accentuata rata de scadere, de 2,7%, fiind resimtita in Constanta, arata un studiu al portalului imobiliare.ro.

“Scaderile lunare de pret, de aproximativ 3%, par sa devina o regula. In prezent, nu exista niciun indiciu in piata care sa sugereze ca reducerile de pret s-ar opri aici. Totusi, un factor extern raportului direct dintre cerere si oferta, ca de exemplu o ridicare a plafonului de garantare a unui eventual program guvernamental Prima Casa 3 ar putea pune capat acestei tendinte”, spunea recent Adrian Erimescu, directorul general imobiliare.ro.

In ceea ce priveste segmentul apartamentelor noi, stocul existent la vanzare in Bucuresti se ridica la inceputul anului 2010 la 10.000 de unitati, din care pana in luna decembrie s-au vandut mai putin de un sfert, majoritatea cu preturi sub 90.000 de euro, pragul pentru incadrarea la TVA de 5%, potrivit unui studiu al companiei de consultanta imobiliara Real Time.

Va scadea dobanda de politica monetara in 2011?

Va scadea dobanda de politica monetara in 2011?Banca Nationala a Romaniei nu a mai redus dobanda de politica monetara in a doua jumatate a lui 2010 din cauza presiunilor inflationiste generate de majorarea TVA, nivelul actual al dobanzii cheie fiind de 6,25%.

Majoritatea analistilor sustin ca banca centrala va relua ciclul de relaxare a politicii monetare in 2011. Dobanda cheie ar putea scadea cu 0,5 puncte procentuale anul viitor, pana la 5,75%, afirma Lucian Anghel, economistul sef al BCR.


“Inflatia s-ar putea injumatati la finalul lui 2011, dupa ce socul generat de majorarea cotei TVA se va disipa treptat. Intr-un scenariu moderat care ia in calcul o productie agricola buna si implicit un efect favorabil din partea preturilor volatile, inflatia s-ar putea plasa la limita superioara a intervalului tintit de catre banca centrala”, sustine Lucian Anghel.

Exista, insa, si economisti ce sustin ca Banca Nationala va majora dobanda de politica monetara in prima parte a anului viitor.

Presiunile inflationiste la produsele alimentare ar putea sa forteze banca centrala sa majoreze dobanda cheie, de la minimul istoric de 6,25% din prezent, explica recent Nicolaie Chidesciuc, economistul sef al ING Bank Romania.

Rata anuala a inflatiei s-a plasat in noiembrie la 7,73%, in usoara scadere fata de nivelul de 7,77% inregistrat in octombrie 2010. Noiembrie a fost prima luna in care preturile s-au redus, dupa ce guvernul a decis majorarea cotei TVA de la 1 iulie 2010 cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%.

Vom vedea listarile de stat si revolutia bursiera?

Vom vedea listarile de stat si revolutia bursiera?Anul 2011 se anunta unul de cumpana pentru piata de capital romaneasca, idee acceptata si exprimata de toti actorii pietei. Dupa un an in care rulajele pe BVB au scazut drastic, lovind direct in principala sursa de venit a intermediarilor, toate sperantele merg acum catre listarea Fondului Proprietatea, asteptata sa anime piata.

Insa, pentru ca revolutia bursiera atat de asteptata sa se produca anul acesta, statul are un rol esential. Dupa ani de promisiuni si asteptari, dilemele pietei de capital se leaga de aceste repere. Va vinde statul roman toate pachetele promise, la Petrom, Transgaz, Transelectrica si Romgaz? Se va produce in 2011 revolutia bursiera?

Pe parcursul anului 2010, Guvernul Romaniei a aprobat o ordonanta pentru vinderea unor pachete de actiuni la Petrom, Transgaz, Transelectrica si Romgaz. Pana acum, singurele semnale concrete vin dinspre SNP, unde a fost ales consilierul juridic, urmand ca in prima parte a anului ce tocmai a inceput sa fie ales si intermediarul.

Pentru o evolutie mai buna a pietei, per ansamblu, traseul acestor proiecte de anvergura este foarte important, avand puterea sa insufle un nou avant pietei de capital. De asemenea, publicarea unor repere concrete din calendarul listarii BCR la Bursa de Valori Bucuresti ar putea fi o veste importanta pentru intreaga industrie.


Cati kilometri de drumuri noi se vor finaliza?

Cati kilometri de drumuri noi se vor finaliza?Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a avut in 2010 un buget de venituri si cheltuieli de 7,75 de miliarde de lei (1,8 mld. euro), bani cu care a reusit sa finalizeze mai putin de 100 de kilometri de drumuri, fie ca este vorba de autostrazi sau de variante ocolitoare.

Cateva dintre marile proiecte de infrastructura rutiera inaugurate in acest an de autoritati sunt sectiunile 1 si 2 din centura Sibiului, un total de 17,4 km la un cost de 58,6 milioane de euro (fara TV), care include si o reabilitare de 3,6 km a DJ 106 B, precum si varianta de ocolire a municipiului Lugoj, cu o lungime de 9,6 km si un cost de 24,3 milioane de euro, fara TVA.

In incercarea de a recupera in 2011 terenul pierdut anul trecut, autoritatile au accelerat procedurile de scoatere la licitatie a proiectelor rutiere. Astfel, CNADNR a scos la licitatie peste 180 de kilometri de autostrazi.

De asemenea, intr-o document al Ministerului Transporturilor intitulat “Prezentarea proiectelor prioritare cu finantare europeana” se arata ca Romania are 117,4 km de autostrazi in executie, care vor fi finalizate si date in exploatare in 2011. De asemenea, Transporturile apreciaza ca vor demara constuctia a 288,7 km de autostrada in 2011.

Vom asista la mai multe falimente imobiliare?

Vom asista la mai multe falimente imobiliare?In 2011 vor intra in procedura de insolventa si chiar in faliment proiecte imobiliare cu o valoare cumulata de aproximativ 500 de milioane de euro, estimeaza consultantii imobiliari ai companiei Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Estimarea nu include proprietatile detinute de persoane fizice, precum locuintele individuale, segment pe care vor aparea cateva mii de cazuri in 2011, potrivit unor estimari recente ale consultantilor Coldwell Banker, si nici activele imobiliare detinute de companii a caror activitate de baza nu este reprezentata de dezvoltarea imobiliara, de inchirierea si de vanzarea spatiilor de profil.

Aceasta tendinta a fost anticipata si de Alin Buftea, coordonatorul practicii de real estate in cadrul casei de avocatura DLA Piper, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street.ro: 2011 se anunta a fi un an cu mai multe falimente, in principal pentru jucatorii din sectoarele de retail si rezidential.

In 2010, compania Cefin Real Estate Alpha, dezvoltatorul proiectului Cortina Residence din zona Baneasa, a intrat in insolventa in luna februarie, iar in luna mai a anuntat intrarea in faliment. In luna decembrie, Tribunalul Bucuresti a respins planul de reorganizare a firmei Copper Beech Capital, astfel ca dezvoltatorul proiectului rezidential Blue Tower din cartierul Colentina din Bucuresti a intrat in faliment.

Care sunt categoriile de produse unde consumul isi va reveni mai repede in 2011?

Care sunt categoriile de produse unde consumul isi va reveni mai repede in 2011?Un “castigator” al ultimilor doi ani de criza economica l-a reprezentat conceptul de marca privata. Marcile proprii au inceput sa fie o alternativa la marcile nationale.

Desi ponderea valorii marcilor proprii in total FMCG este una dintre cele mai mici din Europa de Est (5%, fata de 18%), evolutia a fost accelerata in cursul anului 2010 de la 4% in luna ianuarie 2010 la aproape 7% in septembrie, arata un studiu GfK. Smantana, ketchup-ul si prosoapele de bucatarie sunt unele dintre categoriile cu cea mai mare crestere in cota marcilor proprii.

De asemenea, segmentul alimentelor din grupa de baza a fost cel mai putin afectat de scaderea cheltuielilor si s-a diminuat cu 3% in perioada ianuarie - septembrie 2010 fata de aceeasi perioada a anului 2009. Produsele pregatite acasa, care inseamna 22% din valoarea produselor alimentare de baza, reprezinta o buna alternativa pentru a face fata crizei si a sustine consumul.

Va depasi online-ul printul la publicitate in 2011?

Va depasi online-ul printul la publicitate in 2011?In ultimii doi ani piata de print a avut cel mai mult de suferit de pe urma contextului economic actual, fiind lovita din doua directii: pe de o parte, taierea bugetelor de publicitate, miscare coroborata cu migrarea acestora spre online, respectiv incasarile mai mici pe fondul vanzarilor in scadere.

Pe de alta parte, mediul online castiga teren, o tendinta care se aplica in toate tarile din Europa de Est. In prezent, Romania este tara in care online-ul acapareaza cel mai mic procent din bugetele de publicitate – de sub 5%, in 2010. In Polonia si Ungaria procentul creste pana la 15%, in Cehia 18%, iar in Letonia si Estonia e de peste 12%. Romania este insa o piata cu mult potential pentru cresterea online-ului, datorita penetrarii largi a broadband-ului, declara Anna Lubowska, CEO al MEC Central & Eastern Europe si MEC Polonia.

Semnale privind o inversare a clasamentului in favoarea online-ului exista, insa momentan doar in tari precum Marea Britanie sau SUA. Astfel, Arthur Sulzberger Jr., presedintele New York Times Company, a declarat anul trecut ca firma pe care o conduce va fi fortata ca la un moment dat, in viitor, sa renunte la versiunea tiparita a publicatiei The New York Times. In plus, in Marea Britanie online-ul a depasit deja TV-ul si printul in privinta veniturilor din publicitate.

In cazul Romaniei, jucatorii din online cred ca valoarea pietei de publicitate online o va depasi pe cea de presa scrisa abia in 2012.
“Imi place sa cred ca vom descoperi ca online-ul a depasit deja print-ul cand vor fi numarate cheltuielile pe reclama pentru 2010. Asta daca luam in calcul si investitiile in publicitatea pe Google, care nu sunt tocmai de neglijat. Dar imi place la fel sa cred ca print-ul va rezista si ca scaderea dramatica de pe piata locala se va opri in curand. Imi doresc ca presa tiparita sa creasca in 2011 si sa isi reafirme importanta intre celelalte media. Probabil online-ul va sustine print-ul. Ramane de vazut”, spune Cristian Manafu, partener Evensys.

Potrivit anuarului Media Fact Book, in Romania cea mai mare pondere in bugetele de publicitate ii revine in continuare televiziunii, care va absorbi 209 milioane euro, in scadere fata de 222 milioane euro, in 2009. Publicitatea in presa scrisa va scadea cu 27% fata de anul precedent, pana la 27 milioane euro. Anul 2010 ar putea puncta insa inceputul convergentei print-online in Romania, scenariu intarit si prin faptul ca singurul mediu care va resimti o usoara crestere in 2010 va fi Internetul. Cumulat cu cinema-ul vor rula bugete de 14 milioane euro, cu 1 milion de euro mai mult decat anul trecut.

Va mai continua febra retelelor sociale in 2011?

Va mai continua febra retelelor sociale in 2011?Dupa un 2010 in care febra retelelor sociale si-a spus cuvantul si in randul utilizatorilor romani, nici 2011 nu arata mai rau din acest punct de vedere, crede Mihai Seceleanu, CEO-ul InternetCorp. “Cred ca in 2011 se va atinge apogeul, urmand ulterior un usor declin (macar ca pondere in structura bugetelor, daca nu ca suma globala)”, afirma Seceleanu.

“In 2011, vom auzi tot mai mult expresia «Daca nu esti pe Facebook, nu existi!». Desigur, se poate trai si pe Facebook, insa anul viitor vom vedea cum tot mai mult activitatea noastra in mediul online va fi influentata de prezenta pe Facebook. Si nu e cazul doar pentru utilizatorul obisnuit, ci si pentru companii. Facebook si retelele sociale vor fi un mediu bun pentru a interactiona cu consumatorii. Estimez ca Facebook va deveni cel putin la fel de popular ca Yahoo Messenger in Romania si chiar intr-un timp mai scurt”, adauga Cristian Manafu.

In luna noiembrie, reteaua de socializare a depasit 2 milioane de utilizatori in Romania, site-ul crescand de peste patru ori anul acesta in privinta numarului de conturi, avand in vedere ca in ianuarie inregistra 500.000 de utilizatori.

Cel mai vizitat site de catre cei aproximativ 7,7 milioane de utilizatori romani de internet este Hi5, acesta inregistrand in jur de 4,25 de milioane de clienti unici in luna octombrie, arata datele Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI).

De asemenea, in Romania exista peste 36.500 de conturi de Twitter si aproape 59.000 de bloguri conform datelor Zelist.ro, instrument de monitorizare al social media.

O cifra interesanta vine si din domeniul recrutarii de personal. Astfel, aproximativ 55% dintre specialistii in resurse umane din Romania au angajat un candidat contactat pe retelele sociale, in timp ce 84,8% dintre recruiteri au intervievat pentru o slujba candidati gasiti prin intermediul Facebook, LinkedIn, sau Twitter, potrivit unui studiu gestionat de studentii programului de MBA din cadrul scolii de business ASEBUSS in parteneriat cu Kennesaw State University – Atlanta, Georgia.


Vom asista la cea mai mare tranzactie din retailul modern?

Vom asista la cea mai mare tranzactie din retailul modern?In ultimul deceniu, “fata” retailului modern romanesc s-a schimbat radical: daca in 2005 prin retelele de magazine de “tip nou” (magazine de tip cash & carry, de discount, hypermarketuri si supermarketuri) se derulau vanzari de 2 miliarde de euro, in cinci ani valoarea a ajuns la peste 8 miliarde de euro, pe fondul unei dezvoltari explozive alimentata de boom-ul pietei imobiliare si de cresterea consumului.

In ciuda declinului puterii de cumparare a consumatorilor, retailerii au continuat sa se dezvolte puternic si anul acesta, vedetele expansiunii fiind atat operatorii de hipermarketuri, de supermarketuri, cat si cei ai magazinelor de tip discount. Dupa intrarea unui nou jucator - Lidl, atentia este acum indreptata spre un alt operator-gigant la nivel european.

Este vorba despre Tesco, din Marea Britanie, despre care s-a zvonit recent ca ar putea prelua lantul de hipermarketuri Real din Romania. Nemtii de la Metro AG sunt prezenti pe piata locala prin doua divizii: Metro Cash & Carry (25 de magazine de tip cash & carry, plus alte trei unitati Metro Punct) si Real Hypermarket (25 de magazine).

Printr-un comunicat transmis la mijlocul lunii decembrie 2010, oficialii Metro au negat informatiile aparute in presa locala, subliniind ca nu exista niciun plan de cedare a diziviei Real din Romania si ca zvonurile sunt pure speculatii.

Daca tranzactia Real Hypermarket-Tesco s-ar realiza, asa cum sustin unele voci din piata, atunci aceasta ar fi cea mai valoroasa din istoria retailului romanesc. In cei cinci ani de prezenta pe piata romaneasca, Real Hypermarket a investit peste 500 milioane de euro in reteaua de 25 de magazine.

Piata romaneasca de retail va continua sa suscite interes in zona tranzactiilor de acest gen sau cel putin zvonuri, in conditiile in care sectorul nu este inca saturat. Este adevarat ca atractivitatea a scazut fata de anii de boom - piata este deja dominata de mari jucatori la nivel european, iar perspectivele pentru cresterea veniturilor populatiei nu sunt prea optimiste pentru urmatorii ani, mai ales pe fondul crizei. Pe de alta parte, daca un nou operator va dori sa intre pe piata romaneasca de profil, cel mai probabil o va face printr-o achizitie, asa cum s-a intamplat si in cazul tranzactiei Lidl-Plus Discount.

Cat va fi factura la energie?

Cat va fi factura la energie?Ne-am obisnuit ca debutul anului sa aduca noi scumpiri - la utilitati, carburanti si alimente, iar 2011 nu va face exceptie.

Proiectele de sute de milioane de euro in sectorul energiei eoliene au propulsat Romania in topul international al celor mai atractive tari pentru investitorii din domeniu, dar pe de alta parte energia din resurse regenerabile va duce la facturi mai mari pentru consumatori in anii ce vor urma.

In linie cu cerintele UE de dezvoltare a capacitatilor de productie de electricitate din surse regenerabile, Romania si-a fixat obiective ambitioase, un sprijin major in atingerea tintelor fiind sistemul certificatelor verzi (potrivit Legii 220/2010, actualizata prin Legea 139/2010, pentru fiecare MWh de “energie verde” produs se acorda un numar de certificate verzi, cu valori cuprinse intre 27 si 55 de euro, astfel incat producatorul are o sursa suplimentara de venit pe langa cea din vanzarea efectiva a energiei electrice). Sprijinirea productiei de energie regenerabila va insemna o factura mai mare, care va fi platita de noi toti.

Romania tinteste ca pana in anul 2020 consumul de energie din surse regenerabile sa insemne 24% din consumul total.

Punerea in functiune a mai multor parcuri eoliene incepand cu 2011 va insemna o majorare a pretului la energia electrica, in conditiile aplicarii legii de stimulare a energiilor regenerabile (Legea 139/2010). Potrivit ziarului Evenimentul Zilei, Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrie din Camera Deputatilor, a declarat in cadrul unei conferinte internationale din noiembrie 2010 ca pentru atingerea potentialului de consum energetic din resurse regenerabile pana in 2020, si anume de 20% din totalul consumului de energie (obiectiv la nivelul Uniunii Europene), ar trebui ca factura consumatorului final sa se majoreze cu 15%.

Alte voci din industrie sustin ca desi este dificil de cuantificat efectele intrarii in sistem a producatorilor de energie verde, facturile vor suferi cu siguranta majorari, pornind de la cateva procente si pana la 30% la nivelul anului 2017.

Cat ne va costa un plin de benzina?

Cat ne va costa un plin de benzina?Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale, a declarat, la inceputul lunii noiembrie, ca nu intelege logica “miscarii preturilor la combustibili” si ca variatiile sunt, oricum, pe fondul unor factori divergenti. “Au crescut preturile temporar si atunci cand leul s-a intarit semnificativ fata de dolar si preturile titeiului nu justificau aceste evolutii”, spunea Isarescu.

In ultimul an, preturile carburantilor au suferit zeci de majorari, chiar daca cererea a scazut cu 10% fata de 2009, iar barilul de petrol nu a inregistrat variatii dramatice, situandu-se in jurul valorii de 80 de dolari.

Nota de plata de la pompa mai este “umflata” de cererea si consumul la nivel mondial, de disponibilitatea productiei, in conditiile reducerii capacitatilor de rafinare, de evolutia monedei nationale in raport cu dolarul, dar mai ales de taxele si accizele aplicate carburantilor. Chiar daca avem venituri mult mai mici, pretul pe care-l platim acum pentru litrul de benzina in Romania, de circa 5 lei, este foarte aproape de media Uniunii Europene.

La nivelul Ministerului de Finante s-a vorbit deja despre majorarea accizelor pentru combustibili si tutun in 2011, ceea ce va duce si la un salt al preturilor in benzinarii. In plus, si la nivel international estimarile converg tot spre aceeasi idee: costurile mari de extractie si marjele mici de profit din rafinare, scaderea rezervelor de petrol si taxele mai mari vor urca pretul pentru consumatorii finali.

In conditiile acestea, majorarea preturilor la carburanti devine o certitudine; ramane de vazut insa cat de mare va fi saltul si daca un litru de benzina va ajunge la 6 lei, asa cum se estimeaza.

Mai scad preturile pentru serviciile telecom?

Mai scad preturile pentru serviciile telecom?Principala caracteristica a pietei de telecom in ultimii doi, trei ani a fost scaderea continua a preturilor, lucru care a dus la erodorea veniturilor si profiturilor operatorilor si chiar iesirea din piata a companiilor mai mici care nu au mai facut fata investitiilor.

Pe de alta parte, acest lucru a fost un lucru pozitiv pentru utilizatori pentru ca acestia au cheltuit mai putin pentru a vorbi mai mult la telefonul fix ori mobil, au avut parte de viteze mai mari de internet si totodata de mai multe canale ori servicii TV.

De exemplu, in primul semestru din anul trecut, fiecare utilizator de telefonie mobila a vorbit in medie 2 ore si 51 de minute, mai mult cu 12% fata de iunie-decembrie 2008, si a trimis 27 de mesaje scrise, in crestere cu 2% comparativ cu partea a doua a anului 2009.

Chiar daca totii operatorii se plang de micsorarea semnificativa a tarifelor pentru servicii si echipamente, acestia sunt aproape obligati sa continue acest proces pentru a nu isi pierde clientii.

“In 2011 vor creste internetul in banda larga si traficul de voce, dar va fi o stagnare a numarului de abonati. De asemenea, veniturile operatorilor vor continua sa scada”, afirma recent Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii Nationala pentru Administrare si Reglementare in Telecomunicatii.

Ba mai mult, acest razboi al preturilor nu se va termina cat timp Romania va continua sa aiba o economie in scadere, explica Severina Pascu, noul CEO al UPC Romania, al doilea jucator pe piata locala de servicii TV.

“In 2011 si o parte din 2012 majoritatea clientilor vor fi foarte axati pe pret, dar va creste procentul clientilor care vor aprecia continutul ca atare si interactivitatea cu compania”, adauga managerul.

De altfel, Liliana Solomon, directorul operational al Vodafone pe Europa si fost CEO al filialei locale a companiei, afirma in ultima sa conferinta de presa ca piata romaneasca si cea din Grecia sunt distruse de competitia tarifelor mai mici.