Ratarea sansei de a optimiza managementul companiilor de stat

Ratarea sansei de a optimiza managementul companiilor de statAdministratorii fondurilor de pensii sunt filiale locale ale marilor grupuri financiare, astfel ca expertiza acestora ar putea fi aplicata si la companiile din Romania daca administratorii decid sa investeasca in actiunile acestora, prin bursa, o parte din active. Scaderea contributiei inseamna practic o ingreunare dramatica a cresterii activelor fondurilor de pensii administrate privat, astfel ca administratorii vor avea tot mai putini bani de investit in actiunile companiilor listate la bursa.

Ca urmare, nu se vor mai putea manifesta ca actionari activi militanti in interiorul firmelor unde detin actiuni si nu vor mai avea dreptul de a participa la consiliile de administratie si nici nu vor mai avea drept de vot. Dar important este faptul ca prin aceasta implicare, care prin noua masura s-ar rata, este ca fondurile ar ajuta la obtinerea de performante manageriale, mai ales in companiile de stat.

“Experienta ne-a dovedit ca performantele manageriale ale companiilor de stat sunt inferioare celor din mediul privat. Fondurile pot ajuta la cresterea performantei si transparentei companiilor care concureaza pentru accesul la finantarea fondurilor de pensii”, explica Radu Craciun (foto), directorul de investitii al Eureko Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private.

Topul a fost realizat pe baza explicatiilor argumentate date de specialistii din industria pensiilor private de la aparitia propunerii Ministerului de Finante.

Semneaza petitia:
NU scaderii contributiilor la pilonul II!

Afectarea maturizarii pietelor financiare

Afectarea maturizarii pietelor financiareAtat timp cat fondurile de pensii administrate privat vor avea capitaluri mai mici pentru a investi si peisajul investitional se schimba, potrivit lui Radu Craciun, de la Eureko. “Un mare perdant este piata de capital, pentru ca o categorie importanta de investitori dispare printr-o astfel de decizie”, a detaliat managerul.

Aparitia fondurilor de pensii a dat nastere la o noua categorie de intermediari financiari, fapt ce a diminuat din monopolul detinut pana la startul sistemului de pensii private de banci. Competitia astfel rezultata conduce, in piete, spre preturi mai competitive si stimularea aparitiei de noi instrumente financiare.

Prin fondurile de pensii, firmele au o sursa alternativa de finantare, fapt ce obliga institutiile financiare sa aiba oferte mai competitive, micsorand costurile de finantare ale firmelor si ajuta la cresterea lichiditatii pietelor financiare, prin cresterea volumelor si a numarului de tranzactii.

“Fondurile, in calitate de investitori institutionali, pot face presiuni in directia imbunatatirii transparentei, a reglementarii si supravegeherii pietelor financiare si in acelasi timp stimuleaza brokerii si bursele sa ofere conditii de intermediere cat mai atractive pentru a beneficia de capitalurile mari de care dispun fondurile de pensii. Acest fapt conduce in timp la dezvoltarea si profesionalizarea sectorului serviciilor atat in beneficiul investitorilor, cat si al emitentilor”, a mai explicat Craciun.

Totodata, daca propunerea va fi aplicata, bugetul Romaniei finantat prin titlurile de stat va fi si el afectat in conditiile in care in cei doi ani de la startul pilonului II fondurile de pensii au investit o mare parte din active in aceste instrumente financiare cu risc scazut, iar consecinta directa a scaderii contributiei ar fi mult mai putini bani de investit in instrumentele financiare prin care statul se finanteaza.

Toate aceste lucruri, care ar conduce spre maturizarea pietelor financiare, ar fi posibile atat timp cat si activele administrate prin fonduri ar avea o pondere din ce in ce mai importanta in peisajul investitional, insa acest lucru nu va fi posibil, in viziunea specialistilor, atat timp cat capitalurile fondurilor vor fi alimentate de o contributie de doar 0,5% din salariul brut al participantilor.

Afectarea imaginii Romaniei ca posibila destinatie de afaceri

Afectarea imaginii Romaniei ca posibila destinatie de afaceriEfectele reducerii contributiei la pilonul II ar afecta foarte mult si imaginea Romaniei ca posibila destinatie de afaceri pentru investitorii straini.
O astfel de decizie afecteaza grav planul de afaceri si atingerea punctului de break-even (punctul in care veniturile sunt egale cu cheltuielile n.r.) de catre administratori care au investit, la nivel de piata, circa o jumatate de miliard de euro in vederea lansarii sistemului de pensii private din Romania.

Daca propunerea ministrului de Finanate se va aplica, administratorii vor fi in postura de a recupera investitia in mult mai mult timp decat se preconizase conform calendarului initial, respectiv circa 30 de ani pentru jucatorii de talie mare de pe piata locala sau deloc pentru cei din a doua parte a clasamentului, dupa cum a declarat presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Crinu Andanut (foto).

Concret, aceasta scadere a contributiei ar fi a doua decizie majora (prima a fost inghetarea nivelului contributiei in 2009 n.r.) in cei doi an de la lansarea pilonului II al pensiilor private obligatorii, hotarare care ar schimba, din mers, cadrul legislativ de fumctionare a industriei. Potrivit estimarilor specialistilor din industrie, aplicarea propunerii ar crea un cadru de instabilitate deloc propice mediului de afaceri supus vointei politice si afectat de aceste decizii.

“Aceasta decizie ar afecta clar imaginea Romaniei in lume. Afecteaza intr-un mod dramatic planurile de afaceri ale administratorilor pe baza carora au investit cateva sute de milioane de euro si indiferent de cati vor reusi sa supravietuiasca dintre ei sau nu, mesajul transmis de Romania in strainatate va fi acelasi”, a atras atentia Radu Craciun.

Negarea unui mod de a economisi

Negarea unui mod de a economisiPentru foarte multi romani, studiile institutiilor abilitate au aratat ca pilonul II al pensiilor private obligatorii reprezinta singura modalitate de a economisi in vederea asigurarii unui venit decent la varsta pensionarii.

Scaderea pana la 0,5% din salariul brut al contributiei ar conduce concret spre sume mult prea mici, din care, asa cum spun calculele specialistilor in domeniu nu s-ar putea ajunge la un nivel satisfacator al pensiei.

“Am esuat sa economisim la nivel global, asta ne arata situatia prezenta. Cu totii am imprumtat si am cheltuit mult mai mult decat ne permiteam, iar ceea ce ma dezamageste in Romania este ca sindicatele ar trebui sa militeze pentru o marire a contributiei in vederea economisirii, dar se pare ca acesta este singurul lucru pe care nu-l facem”, a explicat Adrian Allott, senior consultant pentru Milliman, in carul aceleiasi intalniri a industriei de profil.

El a adaugat ca singura cale pentru o pensie buna in perioada de retragere din activitatea profesionala este economisirea, care ar trebui sustinuta si incurajata de stat si in nicun caz sa se aplice astfel de masuri.

Falimentarea sistemului de pensii private

Falimentarea sistemului de pensii privateUna dintre cele mai grave repercusiuni ar fi, asa cum a declarat presedintele APARP, faptul ca prin aceasta masura s-ar nationaliza, falimenta atat sistemului de pensii private, cat si cei peste 5 milioane de participanti pe care fondurile ii au la aceasta data.

"Ce vrea guvernul este o nationalizare a sistemului de pensii private. Atunci cand statul intervine si afecteaza conturile private ale indivizilor, aceasta se numeste nationalizare. Asistam la o falimentare a sistemului de pensii private, atat a administratorilor, cat si a participantilor", a explicat presedintele Asociatiei de profil.

Aparitia fondurilor le-a adus la cunostinta romanilor ideea de proprietate asupra banilor. Conform modului de functionare a industriei pensiilor private, fiecare participant are contul lui individual, urmand sa primeasca o pensie in functie de contributiile platite in perioada de activitate profesionala.

Astfel, sistemul se deosebeste fundamental de pilonul I al pensiilor de stat. In cazul pilonului I, contributiile colectate, in prezent, de la angajati sunt platite actualilor pensionarilor (sistemul de stat se mai numeste in limbaj de specialitate si pay as you go).

In schimb, contributia prezenta de 2,5% directionata catre mediul privat se scade din banii care merg la bugetul de pensii al statului, astfel ca o diminuare a acesteia ar duce la reducerea deficitului bugetului de pensii, insa si in acest sens specialistii au atras atentia ca solutia este una pe termen scurt care ar ajuta la plata pensiilor doar pentru anii 2010-2011.

Mai mult, fenomenul demografic negativ (scaderea populatiei si cresterea numarului de pensionari in raport cu persoanele active profesional n.r.) va accentua situatia extrem de dificila in care sistemul de stat (pay as you go) se afla acum. Tendinta este observata la nivel mondial, astfel ca statele dezvoltate au decis implementarea sistemului de pensii multipilon similar celui romanesc. In tarile cu o traditie mai veche in pensii private startul in sine a fost dat cu un nivel al contributiei la pilonul II (obligatoriu) mult mai mare decat cel romanesc, care de altfel este chiar si la nivelul de 2,5%, cel mai mic din toate statele care au implementat modelul multipilon.


Diminuarea cu 30% a pensiilor pentru tinerii de astazi

Diminuarea cu 30% a pensiilor pentru tinerii de astaziDar poate ca cel mai grav efect este impactul direct al acestei masuri, reducerea pensiei finale a participantilor de azi la sistem cu circa 30%.

Un calcul efectuat de Eureko Pensii arata o reducere a sumelor pe care le-ar putea primi fondurile in administrare cu 2,4 miliarde de lei, si asta numai pana la sfarsitul anului viitor.

“Pensiile generatiei decreteilor, foarte numeroase si care tin in spate sistemul de asigurari sociale de astazi o sa beneficieze de o pensie cu 20-30% mai mica din cauza acestei masuri. Nu va mai veni nimeni, din urma, care sa le asigure pensiile de azi”, a explicat Radu Craciun.

De altfel, reducerea contributiei nu este altceva decat o "noua lovitura data celor peste 5 milioane de participanti" , dupa cum a comentat, la randul sau, Cornelia Coman, presedintele ING Pensii, administratorul celui mai mare fond de pensii private de pilon II. Masura s-ar adauga celei din februarie 2009, care, de asemenea, a adus pierderi participantilor prin inghetarea la 2% a nivelului contributiei, desi trebuia sa urce la 2,5%, potrivit calendarului initial prevazut de legea in vigoare a pensiilor private.

Citeste aici un articol despre cat ne-a costat decizia de inghetare a contributiei de anul trecut.