Lansarea internetului prin cablu- 2001

Lansarea internetului prin cablu- 2001RCS&RDS lanseaza in 2001 serviciul Cable Link (internet prin cablu TV) pentru persoane fizice, acest lucru fiind foarte important intrucat a facilitat accesul consumatorului in masa la serviciile online, cresterea afacerilor companiilor din toate domeniile si totodata la lansarea de business-uri care se bazeaza pe internet, astfel de exemple fiind magazinele online sau procesatorii de plati online.

In prezent, RCS&RDS este cel mai mare operator de internet pe piata locala, cu 1,1 milioane de abonati in decembrie 2009, conform celor mai recente date oferite de companie. Principalii concurenti, Romtelecom si UPC, aveau in septembrie anul acesta in jur de 950.000 de abonati, respectiv 250.000 de utilizatori.

La finalul lui iunie erau circa 2,93 milioane de conexiuni fixe de internet in banda larga, in crestere cu 4% fata de sfarsitul lui 2009.

Romania este ultimul stat din cele 27 de tari UE in privinta accesului la internet, rata de penetrare a liniilor fixe de internet de mare viteza fiind de 13,7% la 100 de locuitori in tara noastra in luna iulie a acestui an, conform unui raport al Comisiei Europene.

Pe de alta parte, Romania este tara europeana cu printre cele mai mari viteze la internet, aproximativ 10% dintre liniile de acces la internet oferind viteze de peste 100 de Mbps.

La nivel global, Romania este pe locul al patrulea in ceea ce priveste viteza medie de conectare la internet, cu 6,8 Mbps in al doilea trimestru din anul acesta, cu 7,4% in crestere fata de primul trimestru din an, arata un studiu realizat in 198 de tari de catre compania americana Akamai Technologies.

Topul a fost realizat cu sprijinul Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), IDC Romania, A.T. Kearney, Digital Cable Systems si a consultantului in social media Dan Dragomir.

Citeste si Cine a desenat harta retailului modern in ultimii 10 ani, Cele mai mari 10 tranzactii din ULTIMUL DECENIU si Cele mai importante 10 momente ale pietei de media, in ultimul deceniu.

Rebrandingul Dialogul si Alo in Orange- 2002

Rebrandingul Dialogul si Alo in Orange- 2002Unul dintre momentele importante pe piata locala a fost in aprilie 2002 prin trecerea de la brandurile Dialog si Alo, lansate in iunie 1997, la Orange Romania, compania care acum este liderul pietei de telecom.

Acest rebranding a fost determinat de achizitia in mai 2000 a compania Orange din Marea Britanie de catre grupul France Telecom, actionarul MobilRom, compania care detinea brandul Dialog in Romania. In urma acestei achizitii, France Telecom a decis ca Orange va fi numele grupului sub care sunt reunite activitatile de comunicatii mobile.

Odata cu trecerea la Orange s-a lansat in premiera pe piata locala bonusul pentru apelurile primite, pentru utilizatorii prepay, iar cateva luni mai tarziu compania a devenit primul operator care a lansat serviciul de mesaje multimedia in Romania.

La finalul lui septembrie anul acesta Orange Romania avea 10,4 milioane de utilizatori iar afacerile companiei in primele noua luni din an erau de 730 de milioane de euro.


Liberalizarea pietei de telecomunicatii 2003

Liberalizarea pietei locale de telecomunicatii si finalul perioadei de monopol a Romtelecom a permis cresterea competitivitatii si scaderea tarifelor la servicii odata cu accesul pe piata a din ce in mai multi operatori de telefonie fixa, televiziune si internet.

"Oferte diverse, tarife scazute, calitate ridicata", spune pe scurt despre acest moment Nicolae Oaca, consilierul presedintelului Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), Catalin Marinescu.

"Acesta a fost probabil cel mai important eveniment al ultimului deceniu pentru telecomunicatiile romanesti. Dezvoltarea rapida a furnizorilor alternativi si imbogatirea portofoliilor de servicii ale operatorilor mari (in special cei mobili) au dus la inasprirea competitiei si imbunatatirea serviciilor pentru consumatori", a explicat pentru Wall-Street, Madalin Lazarescu, research manager in cadrul companiei de cercetare IDC Romania.

Piata romaneasca de comunicatii si tehnologia informatiei este estimata pentru anul 2003 la aproximativ 4,4 miliarde de euro, in timp ce anul trecut era evaluata la 4,42 miliarde de euro, in scadere cu 12,5% fata de 2008.

"Segmentul convorbirilor internationale s-a dovedit a fi, pana acum, cel mai atractiv pentru noii operatori. Competitia pe aceasta categorie a permis reducerea tarifelor cu aproximativ 40% la numai cateva luni de concurenta. Este relativ simplu sa oferi servicii telecom printr-o retea de televiziune prin cablu, iar marii jucatori de TV prin cablu au anuntat deja oferte de pachete de servicii, care includ, pe langa programele de televiziune, transmisii de date, adica acces la internet si servicii de telecomunicatii. Si-au facut simtita prezenta si primele firme care ofera servicii de telefonie fixa”, afirma la cateva luni de la liberalizarea pietei, Dan Nica, Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei intre 2000 si 2004.

Si Dan Dragomir (www.dandragomir.biz), consulant in proiecte online si social media remarca importanta liberalizarii pietei de telecom evidentiind cresterea competitiei.

“E drept ca existau operatori mobili si inainte, dar competitia a devenit cu adevarat puternica dupa liberalizare si lansarea operatorilor alternativi a dus la servicii si oferte fara precedent pe piata locala. Chiar si pentru Romtelecom schimbarea a fost benefica, operatorul si-a regasit dinamismul si acum este din nou in top. Evolutia pozitiva a pietei a dus apoi la venirea jucatorilor straini, Vodafone a venit direct, UPC a preluat Astral, apoi grupul OTE a preluat Romtelecom si Cosmorom, devenit acum Cosmote si integrand ulterior si Zapp. Si probabil ca efervescenta din industria telecom nu se va opri aici. Urmeaza 4G in zona de mobile, oferte tot mai integrate in zona de comunicatii fixe. Nu este deloc exclusa intrarea pe piata a unor jucatori noi. Sa treaca criza...”, explica specialistul.




OTE devine actionar majoritar al Romtelecom 2003

Anul 2003 a fost important pentru Romtelecom nu doar datorita liberalizarii pietei de telecom si cresterii concurentei, ci si pentru ca in acelasi an, grupul grec OTE a devenit actionarul majoritar al companiei, sporindu-si participatia la 54,01% din capital printr-o tranzactie de 273 milioane de dolari.

OTE a devenit actionar la Romtelecom in 1998, cand a preluat 35% capitalul social al companiei si a primit dreptul de uzufruct pentru inca 16% din actiuni pentru 675 milioane de dolari.

Odata cu schimbarea de actionariat, compania a devenit din ce in mai competitiva, iar din ianuarie 2007 de cand la conducerea Romtelecom a venit Yorgos Ioannidis, operatorul a lansat tot mai des servicii noi, a redus semnificativ numarul de angajati si a taiat preturile pentru a rezista in competitia cu RCS&RDS si UPC Romania.

Astfel, diversificarea serviciilor oferite de operatorul fost monopolist este considerata ca fiind unul dintre principalele fenomene care s-au intamplat in telecom in ultimii zece ani de catre specialistul in domeniu Nicolae Oaca.

De curand, Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale a anuntat ca asteapta pana la finalul anului o oferta de achizitia din partea OTE pentru restul de 46% dintre actiuni detinute de stat, iar in cazul in care pretul nu va fi cel dorit de autoritati se ia in calcul si listarea pe Bursa de Valori Bucuresti sau o bursa straina.

"Pachetul de actiuni detinut de stat la Romtelecom este evaluat la un miliard de euro, suma pe care Ministerul Comunicatiilor se astepta sa o incaseze din vanzarea acestuia catre OTE sau pe piata de capital”, declara recent pentru Mediafax, Valerian Vreme, seful MCSI.

Introducerea televiziunii digitale prin satelit - 2004

Introducerea televiziunii digitale prin satelit - 2004In noiembrie 2004, compania Focus Sat a fost primul operator care a lansat servicii de televiziune digitala prin satelit (DTH - Direct To Home), compania fiind achizitionata de operatorul de cablu UPC Romania, in iunie 2005.

Facilitatea se adreseaza in special locuitorilor din zonele neacoperite de reteaua de cablu tv.

„Lansarea serviciilor DTH a contribuit semnificativ la dezvoltarea industriei de distributie video in zonele rurale”, explica managerul Digital Cable Systems, compania care detine platforma Max TV, disponibila in special in zona rurala si in orasele mici.

RCS&RDS a lansat serviciul DigiTV in decembrie 2004, Digital Cable System a introdus platforma Max TV in iunie 2005, DTH Television Group a lansat serviciul Boom TV in aprilie 2006, iar Romtelecom a lansat Dolce la finalul lui noiembrie 2006.

La sfarsitul lui iunie anul acesta in Romania erau 2,26 milioane abonati ai serviciilor de televiziune digitala prin satelit.


Orange lanseaza primul smartphone- 2004

Orange lanseaza primul smartphone- 2004Orange, cel mai mare operator telecom pe piata locala, lansa in decembrie 2004 impreuna cu producatorul de software Microsoft Romania, primul telefon inteligent: Windows Mobile Smartphone - Orange SPV C500.

Telefonul care permitea accesul de diferite aplicatii, MMS, jocuri, filme sau internet la mare viteza costa 344 de dolari, cu TVA (11,2 milioane lei vechi).

Lansarea acestui dispozitiv si apoi intrarea pe piata a modelelor BlackBerry, iPhone si recent a celor bazate pe sistemul Android, dezvoltat de Google, a creat piata telefoanelor smartphone, adica a telefoanelor inteligente care permit acces rapid la internet, la mii de aplicatii, care au incorporate camere foto ori video.

In prezent pretul mediu al unui astfel de model este de aproximativ 100 de euro, iar majoritatea jucatorilor telecom estimeaza ca smartphone-urile reprezinta circa 10% dintre cele 4-5 milioane de telefoane vandute in acest an.

Recent, Julien Ducarroz, director comercial business to consumer al Orange Romania, declara pentru Wall-Street ca anul viitor pretul mediu al unui smarphone se va injumatati, devenind un dispozitiv accesibil pentru foarte multi utilizatori.

Sursa foto: Orange


Vodafone cumpara Connex 2005

Cea mai importanta tranzactie din telecom in ultimul deceniu a fost cea prin care grupul britanic Vodafone, cel mai mare operator mondial de telecom, cumpara in 2005 pentru 3,5 miliarde de dolari actiunile detinute de Telesystem International Wireless (Canada) la operatorii de telefonie mobila MobiFon (furnizorul serviciului de telefonie mobila Connex) si Oskar Mobil (Cehia).

Vodafone detinea deja 20% din actiunile Connex, iar in urma tranzactiei in valoare de circa 2,5 miliarde de dolari prelua inca 79% din actiunile companiei.

Intrarea Vodafone pe piata locala a insemnat o crestere foarte mare a competitiei, lucru care s-a simtit imediat mai ales ca la doar cateva luni de la aceasta tranzactie s-a lansat si Cosmote, cel mai agresiv operator de telefonie mobila in ceea ce priveste preturile.

"Odata cu intrarea pe piata din Romania, jucatorii internationali au adus cu ei si un set de "best practices" atat din punct de vedere al business-ului, cat si al tehnologiilor. De transferul acesta de best practices au beneficiat in buna masura consumatorii romani, fie ei rezidentiali sau corporate, dar indirect si companiile locale din industria telecomunicatiilor", explica Iulian Circiumaru, senior business analyst la compania de consultanta A.T. Kearney.

Totodata, in noiembrie 2005 la conducerea Connex a fost numita Liliana Solomon, prima femeie care a condus un operator de telecom pe piata locala. Mandatul acesteia s-a incheiat la 30 noiembrie, in prezent fiind director operational al Vodafone pe Europa.

La finalul lui 2004, Mobifon controla 48% din piata locala de telefonie mobila, cu 4.91 milioane de clienti, in timp ce la finalul lui septembrie anul acesta Vodafone avea 9,84 milioane de utilizatori.

Rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania era de 47% in 2004, iar la sfarsitul lui iunie 2010 rata era 113,5%.

Lansarea Cosmote- 2005

Lansarea Cosmote- 2005Cosmote a lansat primele servicii pe piata locala in decembrie 2005 dupa ce in acelasi an divizia de telefonie mobila a grupului grec OTE preluase pentru 120 de milioane de euro 70% din actiunile Cosmorom de la operatorul Romtelecom. Romtelecom si Cosmote sunt detinute de grecii de la OTE, iar Romtelecom controleaza 30% din Cosmote Romania.

In urma cu cinci ani Cosmote avea 50.000 de utilizatori preluati de la Cosmorom, iar la sfarsitul lui septembrie anul acesta inregistra 6,7 milioane de clienţi.

Unul dintre cele mai importante motive care au dus la aceasta evolutie au fost preturile mici si investitiile continue in marketing, Cosmote fiind constant printre cei mai mari advertiseri.

Cea mai cunoscuta oferta comerciala a companiei a fost cea prin care in martie 2006 utilizatorii de cartele preplatite primeau 2.000 de minute in retea pentru 3 euro. O alta oferta la fel de competitiva a fost lansata in urma cu doua saptamani, compania introducand 5.000 de minute si mesaje in retea pentru 6 euro, cu TVA.

„Prin intrarea Cosmote, competitia s-a intensificat, iar efectul s-a vazut in tarifele serviciilor, acestea fiind in continua scadere. La aceasta tendinta o contributie esentiala a avut strategia low-cost pe care Cosmote a ales-o la momentul aparitiei pe piata locala. Implicatiile au fost, printre altele, o serie de realinieri ale pachetelor de servicii si tarife ale tuturor jucatorilor din piata”, a explicat Iulian Circiumaru, senior business analyst la compania de consultanta A.T. Kearney

Pe de alta parte, daca in 2005 Cosmorom acopera 40% din teritoriu si 60% din populatie, in prezent, Cosmote ofera acoperire pentru 99% din populatie si 90% din teritoriu.

Cu ajutorul retelei CDMA si 3G care a apartinut Zapp, operator cumparat de Cosmote in 2009, compania a introdus din primavara acestui an serviciile de internet mobil 3G.

Achizitia Astral Telecom de catre UPC- 2005

Achizitia Astral Telecom de catre UPC- 2005Un alt eveniment important a fost tranzactia prin care Liberty Global, actionarul majoritar al UPC, a achizitionat in 2005 cu 404,5 milioane de dolari compania Astral Telecom.

In timp ce la acel moment, UPC avea 360.000 clienti in Romania si destul de putini utilizatori in Capitala, Astral venea cu 890.000 de clienti de cablu TV, voce si date si o pozitie buna in Bucuresti. Prin aceasta tranzactie, UPC avansa de pe locul al treilea pe primul pe piata serviciilor de cablu de televiziune, principalul concurent ramand RCS&RDS.

“Patrunderea UPC (Liberty) in Romania a accelerat concentrarea pe pietele de cablu TV”, afirma Nicolae Oaca, consilierul lui Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).



Lansarea serviciilor 3G- 2005

Lansarea serviciilor 3G- 2005Connex (in prezent Vodafone Romania) lansa in aprilie 2005 serviciile 3G in Romania, acestea fiind disponibile pentru inceput in opt orase (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Brasov, Iasi, Constanta, Craiova, Ploiesti) si pe DN1, intre Bucuresti si Brasov.

Momentul a fost unul foarte important pentru ca a facilitat accesul la internet mobil, explica Dinu Malacopol, seful Digital Cable Systems.

Orange Romania a lansat aceste servicii in iunie 2006, RCS&RDS in octombrie 2007, iar Zapp (Telemobil) in iunie 2008.

Ca urmare a achizitiei Zapp in vara anului trecut, operatorul Cosmote a inceput sa ofere servicii 3G in aprilie anul acesta.

Pe segmentul de internet mobil numarul de conexiuni a ajuns in primul semestru al acestui an la 5,77 milioane de conexiuni comparativ cu 4,58 in decembrie anul trecut, segmentul de internet mobil fiind singurul care a inregistrat o crestere importanta in acest an in industria de telecom. Dintre acestea, aproximativ 3,32 milioane de conexiuni sunt prin tehnologii EDGE, CDMA, EV-DO si 3G.





Astral a lansat televiziunea digitala prin cablu- 2005

Astral a lansat televiziunea digitala prin cablu- 2005Astral Telecom a lansat in aprilie 2005 televiziunea digitala prin cablu, noul serviciu adresandu-se initial doar clientilor de cablu analogic ai companiei din Bucuresti, acesta urmand sa fie implementat pana la sfarsitului lui iulie 2005 in alte 12 orase.

„Lansarea televiziunii digitale pe cablu a fost un eveniment important pentru ca marea dramatic numarul si calitatea distributiei programelor video si pentru ca lasă mult loc de dezvoltare”, a explicat Dinu Malacopol, directorul general al Digital Cable Systems.

Cele patru pachete optionale aveau tarife cuprinse intre 72.000 lei (2 euro la cursul din 2005) si 280.000 lei (7,7 euro).

Prin achizitia Astral in acelasi an, UPC Romania a devenit cel mai mare jucator pe piata de cablu si pentru o perioada a fost singurul furnizori de cablu TV digital.

RCS&RDS a lansat serviciul de televiziune digitala prin cablu (Digi Cablu) in 2006.

Pe de alta parte, Digital Cable Systems (DCS) a inceput sa comercializeze acest serviciu din primavara acestui an compania avand ca target in special clientii din orasele mici si zona rurala, iar Romtelecom a introdus aceasta facilitate din septembrie, prin compania NextGen.

La finalul lui iunie anul acesta erau in jur de 350.000 de abonati de televiziune digitala prin cablu, conform datelor ANCOM.

Nokia a deschis fabrica in comuna clujeana Jucu- 2008

Nokia a deschis fabrica in comuna clujeana Jucu- 2008In 2007, finlandezii de la Nokia, cel mai mare producator mondial de telefoane mobile, au anuntat ca vor investi 200 de milioane de euro pentru a deschida o fabrica la Jucu, o comuna aflata la 18 kilometri de orasul Cluj-Napoca.

Nokia alegea Romania pentru a deschide cea de a zecea fabrica la nivel mondial pentru relocarea activitatii de la unitatea din Bochum, Germania. Fabrica germana a fost inchisa ca urmare a costurilor mai mari comparativ cu cele oferite de tara noastra.

Fabrica de la Jucu a fost inaugurata in februarie 2008, iar primul telefon produs in Romania a fost Nokia 1200.

Anul trecut compania avea in Romania un numar mediu de 1670 de angajati si o cifra de afaceri de peste 1 miliarde de euro. Avansul afacerilor a fost dublu fata de 2008 (456 mil. euro) si de aproape 160 de ori mai mare fata de 2007.


Lansarea servicilui de portabilitate a numerelor 2008

Prin serviciul introdus in octombrie 2008 se pot porta numerele de telefonie fixa, mobila si numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900, dar portarea se face doar in cadrul aceleasi categorii (fix-fix, mobil-mobil).

Aceasta facilitate a crescut si mai mult competitia pe piata de telecomunicatii intrucat mii de clienti au preferat sa-si pastreze numarul de telefon, insa platind serviciile altui operator decat cel initial.

Din octombrie 2008 si pana in iunie anul acesta au fost portate 193.700 de numere de telefon mobil si 103.000 de telefon fix, comform arbitrului telecom.

Achizitia Zapp de catre Cosmote- 2009

Achizitia Zapp de catre Cosmote- 2009In vara anului trecut grupul Cosmote a anuntat achizitia companiei Telemobil, care administra reteaua de telefonie mobila Zapp, tranzactia fiind finalizata in noiembrie 2009.

Principalul scop al tranzactiei a fost obtinerea accesului la infrastructura si licenta 3G, Cosmote introducand primele servicii broadband la inceputul acestui an.

Achizitia a fost in valoare de 207 de milioane de euro, dintre care 61 milioane euro pentru achizitia actiunilor Zapp, iar timp ce datoriile si obligatiile Zapp au fost estimate la aproximativ 146 milioane euro.


Lansarea internetului 3G in banda de 900 MHz- 2010

Lansarea internetului 3G in banda de 900 MHz- 2010Vodafone, al doilea operator de telefonie mobila pe piata, a lansat in aprilie serviciile 3G in frecventa de 900 MHz, la nivel national, acest lucru fiind unul semnificativ intrucat oferea posibilitatea extinderii suprafetei de acoperire cu internet mobil in zonele rurale. Inainte de aceeasta lansare, serviciile 3G acopereau in jur de 45-50% din Romania, in special zona urbana.

Prin aceasta lansare compania a ajuns la o penetrare a internetului mobil la 90% din populatia Romaniei

Decizia Vodafone venea dupa ce in februarie Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a decis ca Orange, Vodafone si Cosmote sa poata furniza servicii 3G in benzile de frecventa de 900 si 1800 de Mhz.

Hotararea ANCOM a exclus insa RCS&RDS ceea ce a dus la nemultumiri pentru managerii companiei controlate de Zoltan Teszari.

Orange a anuntat saptamana trecuta ca va dezvolta in 2011 o retea capabila sa ofere astfel de servicii.