1. Crearea de malware
"In 2010 am inregistrat o crestere semnificativa a volumului de malware, o tendinta constanta a ultimilor ani", explica Luis Corrons, director tehnic al Panda Security.In acest an au fost create peste 20 de milioane de noi tulpini, cu mult peste volumul din 2009. In prezent, baza de semnaturi Panda, numita Collective Intelligence, stocheaza peste 60 de milioane de amenintari deja clasificate. Totusi, rata actuala de crestere de la un an la altul s-a diminuat: daca in urma cu cativa ani era de peste 100%, in 2010 a fost de 50%.
2. Razboi cibernetic
Cazul “Stuxnet” si articolele WikiLeaks insinuand implicarea guvernului chinez in atacurile informatice impotriva Google sau a altor tinte, au marcat un punct de cotitura in istoria acestor conflicte. In razboaiele cibernetice, ca si in conflictele actuale din viata reala, nu mai exista uniforme si grade care ne-ar permite sa distingem intre inamic sau aliat. Este ca si in cazul razboaielor de guerrilla, in care este dificil sa identifici cine lanseaza atacul si de unde. Singurul lucru posibil a fi stabilit este obiectivul atacului.In cazul Stuxnet, s-a observat in mod clar o incercare de interventie in activitatile centralelor nucleare, in special a celor care proceseaza uraniul prin centrifugare. Astfel de atacuri, mai mult sau mai putin sofisticate, vor fi in crestere in 2011, chiar daca multe din ele vor trece neobservate de publicul larg.
3. Protestele cibernetice
Protestele cibernetice sau “hacktivism”-ul sunt ultimul racnet. Aceasta noua miscare a fost initiata de gruparea “Anonymous”, care a lansat operatiunea “Payback” (rom. “Revansa”), tintind in special organizatii care incearca sa impiedice pirateria pe Internet, si ulterior pentru a isi arata suportul pentru Julian Assange (foto), fondatorul WikiLeaks. Chiar si utilizatori cu cunostiinte tehnice limitate se pot alatura acestor proteste cibernetice, care se manifesta prin atacuri DDoS (atacuri prin Internet, provenind din mai multe surse, impotriva unei anumite tinte si destinate blocarii activitatii acesteia) sau campanii de lansare spam.In ciuda incercarilor pripite ale multor tari de a bloca aceste tipuri de activitati sau de incriminare a protestatarilor, cei de la Panda considera ca in 2011 vor fi si alte proteste cibernetice, organizate de acest grup sau de altele noi. "Internetul ocupa un loc din ce in ce mai important in vietile noastre si este un canal prin care ne putem manifesta in mod anonim si liber, cel putin pentru moment, prin urmare, vom inregistra tot mai multe exemple ale acestor tipuri de proteste civile", adauga reprezentantii companiei de securitate IT.
4. Ingineria sociala
Pe parcursul anului 2010, am asistat la diverse atacuri care au folosit ca punct de lansare doua din cele mai populare retele sociale, Facebook si Twitter. In 2011, oficialii Panda estimeaza ca hackerii nu numai ca vor continua sa foloseasca aceste medii, dar, mai mult decat atat, retelele sociale vor fi rampe de lansare pentru atacuri targetate.In plus, atacuri de tip “BlackHat SEO” (care indexeaza si pozitioneaza site-uri web false in topul afisarilor motoarelor de cautare) vor fi preferate in continuare in 2011, ca de obicei, profitand de subiecte de actualitate pentru a ajunge la cat mai multi utilizatori posibil.
Pe masura cresterii exponentiale a continutului multimedia pe Internet (video, audio, poze etc), un volum semnificativ de malware va fi deghizat ca playere media, plugin-uri, codecuri sau alte aplicatii similare. Aceste tendinte vor inlocui unele metode disparute (cum ar fi prezentarile PowerPoint trimise de la un prieten la altul) in urma cresterii educatiei in domeniul securitatii IT sau al campaniilor de educare, care au obisnuit utilizatorii sa fie atenti la aceste tipuri de aplicatii.
Cum ingeniozitatea creste de obicei in vremuri de criza si cum expertiza tehnica este din ce in ce mai putin necesara pentru infractorii cibernetici, vom asista la valuri de metode noi si convingatoare destinate pacalirii utilizatorilor neglijenti: oferte romantice online, oferte de munca false, inselatorii tot mai sofisticate, atacuri de phishing care tintesc nu numai banci, dar si magazine online, institutii guvernamentale, sisteme de tranzactionare etc.
Pe scurt, acum mai mult ca oricand, simtul realitatii este una din cele mai importante metode de protejare a vietii online.