Afaceri ca de obicei

Afaceri ca de obiceiIn timp ce multe companii incep sa iasa dintr-o criza a incertitudinii financiare si sa planifice din nou pentru viitor, ele recunosc, de asemenea, ca functioneaza acum intr-un mediu de afaceri foarte diferit.

A existat un consens ca pot fi si trebuie sa fie invatate multe lectii din experienta ultimelor optsprezece luni. Acum un an indicii pietei de capital s-au prabusit cu 10% intr-o singura dimineata; intre timp ei s-au restabilit si, cu toate ca multe companii nu mai sunt pe marginea prapastiei, putine dintre ele cred ca vor face de acum inainte „afaceri ca de obicei” (business as usual).

"La prima vedere, este o perspectiva destul de sumbra pentru mediul de afaceri, in aceasta lume noua, cea post-recesiune. Ca o tendinta generala, cererea va fi scazuta in orizontul de timp previzionabil, iar somajul va ramane in continuare la un nivel ridicat. Acelasi lucru se va intampla si cu cotele de impozitare, pentru ca este necesara finantarea programelor guvernamentale de facilitati acordate companiilor in diverse tari pentru iesirea din criza. Prin urmare, va mai dura ceva timp pana ce se va recastiga increderea consumatorilor. Nu exista nici o indoiala ca vom vedea, de asemenea, reglementari mai profunde si mai agresive, care, prin cerinta de implementare, vor aduce un cost suplimentar pentru afaceri ", explica Steve Almássy, vicepresedinte al Ernst & Young.

Mediu de afaceri diferit, prioritati diferite

Mediu de afaceri diferit, prioritati diferiteCand au fost rugati sa evalueze strategiile clientilor lor pentru abordarea acestui nou mediu de afaceri, executivii au subliniat modul in care s-a modificat gandirea managerilor fata de perioada de inceput a anului.

Dupa cum explica Steve Almássy, "cu sase luni in urma, clientii ne spuneau ca a fost vorba de supravietuire si de obtinerea de suficient numerar pentru a isi putea plati personalul si furnizorii. Acum, corporatiile sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri si de flexibilizarea operatiunilor. Cash-ul este inca important, dar la fel de importanta este planificarea pentru viitor si pentru cresterea cotei de piata, fie prin extindere geografica, fie prin produse si servicii noi."

Va reevaluati modelul de afaceri?

Va reevaluati modelul de afaceri?Dupa cele intamplate in ultimele douasprezece luni, nu ne-a mirat faptul ca aproape 90% dintre clientii cu care Ernst&Young a discutat au adoptat sau au luat in considerare adoptarea unei strategii de re-concentrare asupra activitatii lor de baza. Acest lucru s-a datorat ori faptului ca activele non-core au fost vandute, ori pentru ca aplicarea unei strategii de agregare a activitatilor ar fi fost atat high-cost, cat si high-risk.

O mare parte din companii si-au reevaluat, de asemenea, strategia lor fata de clientii-cheie (84%) si si-au revizuit tintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienti (85%).

Imbunatatirea eficientei

Imbunatatirea eficienteiIn afara de analizarea modelului de afaceri si adaptarea strategiei la o lume noua, companiile au cautat permanent modalitati de reducere a costurilor si de adaptare mai rapida si mai eficienta la o piata in continua schimbare. Peste 90% din companii au accelerat programe de reducere a costurilor in intreaga organizatie (74%) sau au luat in considerare in mod activ acest aspect (18%).

Numarul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii in comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile cu care am discutat au afirmat ca intentioneaza sa introduca un program de eficienta pentru functiile de suport in afaceri. In aceasta perioada, companiile au fost preocupate in mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.

De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionari si analize mai bune (80%) si de a continua sa caute noi modalitati de a avea un program de lucru flexibil, ca si contrapondere la optiunea reducerii numarului de angajati (71%).

Lectii din diverse sectoare industriale

Lectii din diverse sectoare industrialeStudiul Ernst & Young a analizat diferentele dintre diversele sectoare industriale si modul in care recesiunea a afectat diferite industrii in moduri distincte. Sectorul bancar si cel auto, de exemplu, au suferit o schimbare masiva in ultimii doi ani, in timp ce alte industrii - industria de petrol, cea de tehnologie, de exemplu - cu toate ca au simtit in mod clar „piscatura” crizei, nu au fost ravasite de aceasta.

"In pofida diferentelor dintre sectoare in ceea ce priveste modul in care acestea au fost afectate de recesiune, exista unele principii comune pe care toate le-au invatat in ultimii doi ani. Nu exista companie, indiferent de sector de activitate, care sa isi poata permite sa creada ca va realiza o revenire la normalitate intr-un termen scurt si mai mult fiecare industrie are jucatori care nu vor supravietui pe termen lung", spune Steve Almássy.



Diversificare pe noi piete

Diversificare pe noi pietePoate una dintre cele mai surprinzatoare concluzii ale discutiilor companiei Ernst & Young cu clientii (si cea mai bine-venita dintre ele) a fost aceea ca, in loc sa se ascunda in spatele protectionismului national, asa cum multi s-au temut ca se va intampla ca o consecinta a recesiunii, multe corporatii au trecut in mod activ la diversificare pe noi piete geografice.

La aceasta intrebare 85% din companii au raspuns ca au facut deja acest lucru (59%), sau au in vedere un astfel de plan (26%).

"Este cel mai probabil ca pietele emergente isi vor reveni in cea mai mare parte a lor ceva mai rapid din recesiune; clientii nostri vad ca acum 15% din companiile Fortune 100 isi au sediul principal in tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), aceasta insemnand ca oportunitatile de crestere economica si potentialul de a se extinde sunt cu adevarat globale. Chiar daca in prezent companiile pun accent pe activitatile lor de baza, asta nu le impiedica sa caute clientii si piete noi", spun oficialii Ernst & Young.