Niciun director de marketing nu si-a riscat scaunul pentru a merge pe un drum nou

Anul 2009 a adus scaderi de pana la 40% a bugetelor de media. Un an dificil, mai ales in conditiile in care incertitudinea din primele luni nu a fost gestionata de toti jucatorii din piata.

“Este vorba de o noua perioada, de o schimbare mult mai profunda. Nu cred ca vom mai asista la o revenire la tipul de consum irational. Clientii erau surzi, erau speriati, niciun director de marketing nu si-a riscat scaunul pentru a merge pe un drum nou. Au mizat pe promotii, au rulat spoturi vechi, au taiat bugete”, spune Claudia Chirilescu (foto), director general Spoon Advertising.

Potrivit acesteia, bugetele de marketing nu au scazut, cele afectate de declin fiind bugetele de media, care s-au orientat catre zona de trade. “Noi am pierdut aceste investitii pentru ca nu am fost pregatiti sa livram ceea ce isi doreau clientii. Este stupid sa nu invatam din aceasta situatie”, considera Chirilescu.

Intrebarea numarul 1 pentru anul viitor, in viziunea oficialului Spoon Advertising? “Ce vom face noi ca si industrie, vom stabili niste reguli generale intre noi? Intrucat competitivitatea acuta va duce la niveluri de pret pe care ne va fi greu sa le normalizam dupa stabilizarea situatiei economice. Daca nu setam niste politici generale de lucru s-ar putea sa avem tot noi de suferit”, sustine Claudia Chirilescu.

Lista sa de dorinte pentru 2010 este scurta si se rezuma la proiecte mai interesante si clienti mai deschisi spre inovatie.

Gresim mai putin pentru ca nu avem timp sa gresim

Jucatorii din piata de media si publicitate si-au resetat anul acesta complet gandirea, clientii fiind mai mult decat oricand dornici de calitate.

“Piata a experimentat o scadere a bugetelor cuprinsa intre 20% si 50%, scaderi pe care nu le-am prevazut la sfarsitul anului trecut. Suntem in fata unei scaderi de -30% la nivel de industrie, in conditiile in care ne asteptam la o crestere moderata de 7-10% pentru acest an”, declara Bogdan Prajisteanu (foto), managing director Mediaedge:cia, prezent la evenimentul Zilele Biz.

In aceste conditii, agentia pe care o conduce s-a axat in special pe zona de new business, acesta reprezentand “singurul motor care ne poate aduce zambetul pe fata”. “New business inseamna orice client, nu conteaza ca are un buget de 50.000 de euro sau 5 mil. euro, conteaza sa putem lucra si sa trecem peste aceasta perioada dificila”, spune Prajisteanu.

Managerul nu se arata optimist nici in ceea ce priveste evolutia pietei in 2010, un an “la fel de negru” fara stabilitate politica. “Daca nu vor exista masuri economice prevad o scadere a industriei de 10% in 2010, sper sa nu se ajunga la aceeasi scadere de anul acesta, ar fi un cosmar”, opineaza Bogdan Prajisteanu.

Am intrat intr-un cerc vicios in care ne incredem in zvonistica

2009 a reprezentat anul conservarii afacerilor, crede Nicoleta Padure (foto), managing director Media Direction. “Orice agentie, client, furnizor a trebuit sa isi redimensioneze business-ul”, spune Padure.

Potrivit acesteia, atat clientii, cat si furnizorii au intrat intr-un “cerc vicios”.

“Toti se incred in zvonistica. Ar trebui sa luam decizii in functie de care sunt obiectivele personale ale companiei, nu in functie de zvonurile din piata”, sustine Nicoleta Padure.

Ne obisnuisem mult cu binele. Am vazut cum e si cu bugete mai mici

Dan Balotescu (foto), managing partner Media Investment, spune ca actualul context economic reprezinta o chestiune de adaptare, fiecare jucator reactionand cum crede de cuviinta.

“Fiecare din noi va sti anul viitor cat sa lase sau nu din pret. “Cine mai are suflu va trebui sa duca pana la capat lupta din 2010”, afirma Balotescu.

In 2010 vom asista la o contractie a numarului de jucatori din piata, sustine oficialul Media Investment. “Temerea mea este ca, in afara de cei care au obiective clare de business, alti jucatori nu vor rezista”, completeaza Dan Balotescu.

Clientii si-au dorit solutii sigure, de respiratie scurta

Potrivit lui Teddy Dumitrescu, presedinte si CEO Publicis Romania, piata de media si publicitate s-a intors la nivelul raportat in anul 2006, experimentand o scadere de pana la 40%. Clientii au optat pentru solutii masurabile si cu efect imediat, televiziunea fiind canalul media cel mai sigur pentru acestia.

“Insa planurile pe termen scurt duc la erodarea brandurilor si nu la o constructie pentru urmatorii 5 ani. Brandurile trebuie sa ramana si dupa criza”, afirma Dumitrescu (foto).

Semne de imbunatatire a situatiei vor aparea in ultimul trimestru al anului viitor, afirma oficialul Publicis Romania.