1. Crearea unei definitii la nivel european a IMM-urilor listate in Europa

1. Crearea unei definitii la nivel european a IMM-urilor listate in EuropaConform directivei privind prospectul a Comisiei Europene, pentru ca o societate sa fie o intreprindere mica si/sau mijlocie trebuie sa indeplineasca doua dintre urmatoarele criterii: sa aiba un numar mediu de angajati intr-un an, de pana in 250, sa aiba un bilant contabil de pana in 43 milioane euro si o cifra de afaceri care sa nu depaseasca 50 milioane euro/an.

Fabrice Demarigny, director de grup al diviziei piete de capital la Mazars, considera ca o definitie a societatilor mici si mijlocii listate pe bursele din Europa ar trebui inclusa in Directiva Transparentei pietei de capital la nivelul UE.

Astfel, IMM-urile listate pe piata de capital sunt societatile care in oferta publica initiala au o valoare de tranzactionare sub 75 milioane euro. “Statele membre pot hotari un prag mai redus pentru companiile din tara lor”, explica Demarigny.

De asemenea, definitia trebuie sa contina si criteriul ca dupa admiterea la tranzactionare aceste societati sa aiba o capitalizare de sub 35% din capitalizarea totala a pietei.

Raportul a fost elaborat de Fabrice Demarigny, directorul de grup al diviziei piete de capital din cadrul Mazars, la cererea ministrului economiei, industriei si dezvoltarii din Franta, Cristine Lagarde. Studiul a fost trimis deja catre Comisia Europeana.

2. Implementarea principiului Think Small First in legislatia si supravegherea zilnica a burselor

Comisia Europeana ar trebui sa implementeze principiul “Think Small First” (Masuri de sprijin incepand cu intreprinderile mici, n.r.) cand ia in calcul propunerea de noi reglementari pentru segmentul de servicii financiare, piete de capital si al titlurilor de valoare.

“Noile propuneri legislative pentru companiile listate trebuie sa includa o analiza cost-beneficiu si sa demonstreze daca un regim proportional pentru societatile mici si mijlocii listate este relevant sau nu”, considera directorul Mazars.

3. Determinarea unor criterii de informare in prospectul de listare

3. Determinarea unor criterii de informare in prospectul de listareRezultatele financiare anterioare auditate si alte informatii privind compania trebuie sa acopere o perioada de doi ani, nu trei, cum este solicitat in prezent la nivel european.

Demarigny sustine ca nu trebuie sa fie publicate alte documente inafara de cele mai recente situatii financiare.

4. Mai multa flexibilitate pentru majorarea capitalului

4. Mai multa flexibilitate pentru majorarea capitaluluiDirectivele europene actuale precizeaza faptul ca o companie nu trebuie sa realizeze un prospect de emisiune pentru o majorare de capital cu mai putin de 10% din numarul total de actiuni.

Demarigny propune ca IMM-urile listate sa fie scutite de aceasta obligatie pentru actiuni ce reprezinta sub 15% din numarul total de titluri.

5. Dezvoltarea unui format unic pentru rapoartele anuale

5. Dezvoltarea unui format unic pentru rapoartele anualeIn prezent, informatiile si structura lor in rapoartele anuale ale emitentilor difera de la o tara la tara, iar unele societati sunt obligate sa faca publice rezultatele in diferite formate. Aceste standarde diferite creeaza o povara inutila si noi costuri pentru publicarea unor informatii identice, insa in alte formate.

Reprezentantul Mazars afirma ca armonizarea perfecta a cererilor privind rapoartele anuale va duce la simplificarea divulgarii acestor informatii si la reducerea costurilor pentru IMM-uri.

6. Termen limita de 3 luni pentru publicarea rezultatelor semestriale

6. Termen limita de 3 luni pentru publicarea rezultatelor semestrialeIn prezent, in Directiva Transparentei se prevede un termen limita de doua luni pentru publicarea rezultatelor financiare semestriale de la incheierea celor sase luni ale anului. De asemenea, nu se precizeaza expres ca aceste rezultate trebuie revizuite sau auditate.

“Limita de doua luni pentru publicarea rezultatelor semestriale este perceputa, in general, ca fiind prea scurta, in conditiile in care unii operatori bursieri prevad ca situatiile trebuie sa fie auditate”, este de parere Demarigny.

El sustine ca aceste plangeri sunt exprimate de catre IMM-uri, care sunt mai putin echipate si au mai putine resurse pentru realizarea rezultatelor financiare.

Specialistul Mazars recomanda ca aceasta perioada in care companiile sunt obligate sa publice acest tip de rezultate sa fie majorat la trei luni.

7. Utilizarea standardelor IFRS intr-un mod proportional pentru publicarea rezultatelor financiare

7. Utilizarea standardelor IFRS intr-un mod proportional pentru publicarea rezultatelor financiareDemarigny afirma ca IMM-urile listate prefera sa ofere informatiile financiare dupa standardele de contabilitate locale si nu dupa modelul IFRS (standarde internationale de raportare financiara), deoarece considera ca ultimele evolueaza continuu, iar adaugarile ulterioare reprezinta pentru companiile mici si mijlocii costuri aditionale.

“Unele simplificari ale raportarilor in IFRS care nu sunt relevante pentru companiile mici si mijlocii listate s-ar putea dovedi utile si va duce la armonizarea formatelor de raportari financiare”, sustine directorul Mazars.

8. Permiterea unei raportari proportionale la Codul de Guvernanta Corporativa

8. Permiterea unei raportari proportionale la Codul de Guvernanta CorporativaIn multe tari membre ale UE, companiile listate au elaborat Coduri de Guvernanta Corporativa, insa doar cateva state iau in calcul si caracteristicile IMM-urilor.

Fabrice Demarigny crede ca IMM-urile listate ar trebuie sa fie autorizate sa divulge sub Directiva privind prospectul modul in care acestea se conformeaza regulilor de Guvernanta Corporativa.

9. Revizuirea standardelor pentru controalele interne

9. Revizuirea standardelor pentru controalele interneConform reglementarilor europene, o companie de interes public trebuie sa aiba un departament de audit care sa monitorizeze eficacitatea controalelor interne, auditului intern si al sistemelor de management al riscurilor.

Tinand cont de marimea si complexitatea IMM-urilor, statele membre ar trebui sa isi revizuiasca standardele si regulile privind controalele interne pentru a putea fi aplicate si in cadrul societatilor mici si mijlocii listate.

10. Renuntarea la obligatia de a afisa lista de insideri

10. Renuntarea la obligatia de a afisa lista de insideriDirectorul Mazars considera ca obligatia de a mentine si actualiza lista de persoane care au informatii interne despre companie este o povara pentru emitentii mici si mijlocii, deoarece numarul insiderilor se reduce la cativa maganeri care pot fi cu usurinta identificati.

Drept urmare, el propune renuntarea la aceasta obligatie pentru IMM-urile listate, dar subliniaza necesitatea ca persoanele din interiorul companiei sa fie instruite privind sarcinile pe care trebuie sa le respecte conform legislatiei privind informatiile detinute de insideri.

11. Informatii mai relevante in urma tranzactiilor realizate de managerii IMM-urilor

11. Informatii mai relevante in urma tranzactiilor realizate de managerii IMM-urilorObligativitatea ca managerii IMM-urilor listate sa dezvaluie tranzactiile pe care le realizeaza, care reflecta investitiile pe care acestia le fac in companie, trebuie sa fie o informatie mult mai utila, in conditiile in care vor fi afisate procentele din capitalul social care fac obiectul schimburilor si nu valoarea acestora.

12. Crearea de market-makeri pe actiunile de pe pietele europene reglementate

12. Crearea de market-makeri pe actiunile de pe pietele europene reglementateCrearea de lichiditate prin intermediul unui market-maker este considerata o “practica de piata acceptata” sub prevederile europene, insa este vazuta ca fiind o operatiune manipulativa de unii reglementatori din tarile membre.

O armonizare si o acceptare la nivel european a acestei practici va favoriza aparitia de market-makeri pe societatile mici si mijlocii si va majora lichiditatea.

13. Crearea unui fond care sa investeasca in IMM-uri

13. Crearea unui fond care sa investeasca in IMM-uriIn raport se indica faptul ca trebuie studiata posibilitatea crearii de catre Comisia Europeana a unei directive privind o noua categorie de fondurile inchise ale caror investitii sa se indrepte, in principal, catre societatile mici si mijloci listate.

14. Mentinerea flexibilitatii burselor

14. Mentinerea flexibilitatii burselorIMM-urile listate pe piete de capital reglementate ar trebui sa beneficieze de toate modificarile Directivei privind prospectul si, in particular, sa aiba posibilitatea de a publica un prospect proportional.

De asemenea, tot in sensul acestei recomandari, Demarigny considera ca armonizarea regulilor de raportari si ale activitatilor transfrontaliere realizate de bursele reglementate nu ar trebui sa fie efectuata de catre o lege europeana, ci trebuie sa fie adoptata de catre operatorii de piata.

15. Infiintarea unei platforme europene de tranzactionare pentru IMM-uri

15. Infiintarea unei platforme europene de tranzactionare pentru IMM-uriUltima si poate cea mai importanta recomandare pe care Fabrice Demarigny o are pentru Comisia Europeana este infiintarea unei platforme multilaterale de tranzactionare pentru toate IMM-urile listate pe piete reglementate.

Aceasta platforma va fi stabilita sub auspiciile Bancii Europene de Investitii (BEI), operatorilor bursieri reglementati din UE, intermediari/brokeri activi si investitori institutionali cu un orizont de plasament pe termen lung.

Supravegherea si obligatiile pe care societatile trebuie sa le respecte vor ramane la nivelul autoritatilor locale competente in concordanta cu Directivele europene.