Iesirea aparenta din criza a crescut afacerile

Iesirea aparenta din criza a crescut afacerileColliers a redevenit anul trecut liderul pietei de consultanta imobiliara, iar in 2011 si-a consolidat pozitia, mizand pe recuperarea cotei de piata pe unul dintre cele mai active sectoare, cel al inchirierilor spatiilor de birouri. In 2010, cifra de afaceri a companiei a crescut cu peste 30% fata de 2009, pana la 3,7 milioane de euro, iar pentru acest an estimarile Ilincai Paun (foto), managing director al Colliers, indica o crestere de 20%, ceea ce inseamna o cifra de afaceri de aproape 4,5 milioane de euro. Insa chiar si in contextul unei cresteri de 20%, evolutia pietei de real estate nu a fost una usoara.

“Principalul obstacol al tuturor este confuzia de pe piata, motiv pentru care multi dezvoltatori aleg sa astepte. Norocul a fost ca au existat si segmente decise, precum birourile si retailul, unde jucatorii au profitat de chiriile mici si de preturile terenurilor”, afirma Paun.

Astfel, in 2011, volumul proprietarilor reprezentati de Colliers a crescut cu 50% fata de anul trecut. Asteptarile financiare pentru 2012 sunt insa mai temperate fata de acest an, pe fondul situatiei economice din tara si din Europa, astfel incat sefa Colliers crede ca afacerile companiei ar putea creste in 2012 cu cel mult 10% fata de 2011, ajungand la aproape 5 milioane de euro.

"Cresterea de 20% din acest an a venit pe fondul efervescentei din primavara, cand Europa si Romania pareau ca au iesit din criza. In prezent insa, suntem mult mai precauti. Trebuie sa se consume efectele defaultului Greciei inainte ca cineva sa investeasca din nou masiv in real estate", spune ea.

Piata de birouri, de la Cenusareasa la nr. 1

Printre departamentele care au crescut in 2011 se numara si cel al inchirierii spatiilor de birouri, unde Colliers a consiliat doua dintre cele mai mari tranzactii ale anului: mutarea ING Bank in Crystal Tower (13.800 mp) si Premia Med in North Point (27.000 mp), la care se adauga relocarea eMag si Flanco in Swan Office & Technology Park (3.500 mp).

“O crestere spectaculoasa de cota de piata a inregistrat departamentul de birouri, care dintr-un departament «usor Cenusareasa», cum ajunsese in 2009, in 2010 am pus o caramida, iar in 2011 avem un «mic castelas». Ca si metri patrat semnati, am redevenit numarul unu, iar saltul de la pozitia 5-6 anul trecut la numarul unu arata ca ne-am dezvoltat foarte bine pe acest segment”, spune Ilinca Paun.

O alta sursa dinamica de venit a fost reprezentata de sectorul de retail, unde 60% din venituri au fost aduse de clientul Mercadia, care opereaza magazinele Mic.ro, Colliers fiind agent exclusiv pentru dezvoltarea retelei de magazine.

“Am alocat o echipa de 15 oameni pentru Mic.ro, care a lucrat exclusiv in gasirea de spatii in Bucuresti si tara, ocupandu-se cu negocierea si managementul procesului de expansiune pentru 850 de locatii, dintre care peste 300 sunt in Capitala”, rezuma directorul Colliers.

Tot pe acest segment, Colliers a creat o divizie de retail parks, care a lucrat cu operatorii de big box pentru gasirea de locatii, o divizie cu potential in contextul in care 2011 a fost anul extinderilor in tara, dupa cum spune Paun, in special pentru jucatorii din fashion, food, mobila si DIY (Do-It-Yourself).

Foto: Swan Office & Technology Park



Noi tranzactii imobiliare la orizont

Noi tranzactii imobiliare la orizontPe langa departamentele de birouri si retail, un sector care a inregistrat cresteri in acest an a fost cel al investitiilor. Pe acest segment, Colliers a intermediat doua tranzactii anuntate deja si este implicata in negociarea a inca trei deal-uri.

“2011 a fost un an foarte bun pentru investitii, am incheiat doua tranzactii: Floreasca Business Park, in Bucuresti, si Praktiker, la Craiova. Apoi, toata primavara si vara am lucrat la alte patru tranzactii principale, dintre care una a fost finalizata de curand si are o valoare mai mica fata de Floreasca (n.r. de 100 de milioane de euro). Este un joint venture pe segmentul de retail”, afirma Ilinca Paun.

Pe langa aceasta tranzactie , Colliers mai negociaza alte doua deal-uri “aproximativ de acelasi calibru ca si Floreasca”, pentru care se realizeaza due dilligence (n.r: audit financiar).

O sursa importanta de venituri, care a completat presiunea pe comisioane des intalnita in piata imobiliara actuala, a fost adusa de departamentul de evaluari. “Ce ne-a diferentiat si ne-a adus circa 20% din veniturile de la evaluari a fost divizia de banking. Avem o echipa de trei oameni, care lucreaza pentru evaluarea de portofolii mari de garantii pentru principalele banci din Romania”, spune Paun.

In ceea ce priveste produsele nou create in acest an, compania a lansat serviciul de property management, consultanta in certificarile verzi si un serviciu de property marketing. In cadrul diviziei de building surveying a creat serviciul de fit-out project management, care consta in coordonarea procesului de amenajare si mutare a unei firme intr-un nou sediu, serviciu care a fost oferit companiei Pfizer, la relocarea in Platinum Business & Convention Center.

In prezent, echipa de angajati si colaboratori ai Colliers numara 72 de persoane, dintre care 35 sunt consultanti. Cu aceasta echipa, compania si-a crescut in ultimii doi ani afacerile cu 30%, respectiv 20%, iar perspectivele pentru 2012, desi indica o crestere mai usoara, confirma faptul ca piata de consultanta imobiliara a revenit pe un trend ascendent.

Nota: Initial, informatia despre joint venture a fost pentru segemntul de birouri.