Violeta Moraru - Perla Covasnei si Azuga Waters

Violeta Moraru - Perla Covasnei si Azuga Waters1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Sa aiba curaj, rabdare pentru ca succesul nu vine imediat si sa isi poata asuma riscuri.

2. Principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Sa fie corecta intotdeauna.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

Nu cred ca sunt anumite diferente. E adevarat ca intalnim mai multi barbati in business, atat in antreprenoriat cat si in multinationale, dar nu cred ca sunt diferente sau avantaje pentru vreunul dintre ei.


Violeta Moraru (foto), actionarul principal al producatorului de ape minerale Perla Covasnei, a intrat in afaceri la inceputul anilor 90 in Basarabia si Rusia alaturi de sotul sau Valerii Moraru. Din 2001, familia Moraru a cumparat actiuni si in businessul producatorului Bere Azuga, in care din 2006 a devenit actionar majoritar.

Business pe care sotii Moraru l-au si vandut la inceputul anului trecut, cele 70,7% din actiunile Bere Azuga fiind preluate de catre Ursus Breweries pentru 7,15 mil. euro.

Insa la inceputul acestui an, Violeta Moraru a anuntat lansarea unei noi companii pe piata apelor minerale estimata la 300 de milioane de euro, primul brand fiind Azuga Apa de Izvor pentru care antreprenoarea tinteste pana la finalul acestui an o cota de piata de 3%.

Continua sa navighezi pe acest slideshow pentru a citi si despre alte afaceri lansate de femei.

Raluca Milin - Sensio si EIB

Raluca Milin - Sensio si EIB1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Sa aiba un capital din care sa-si poata finanta afacerea macar sase luni, si de asemenea sa fie sigure ca se pot sustine pe ele si eventual familia in acelasi timpm dar cel putin 12 luni...pentru ca un business nou nu produce venituri peste noapte.

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Regulile de business sunt aceleasi si pentru o femeie si pentru un barbat! Singura diferente este legata de familie, si anume, noi femeile vrem sa avem timp si penttu familie si trebuie sa ne organizam businessul astfel incat sa nu ne sacrificam copii.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

Cred ca determinarea de a reusi este mult mai mare. Femeile sunt mai organizate, mai tenace si chiar mai serioase....si nu zic eu asta, ci am citit un studiu facut de o asociatie a expatilor din tarile Europei de Rst, si mentionau ca in Romania, angajatorii straini prefera femeile pentru motivele de mai sus.


Dupa aproape 15 ani in care a lucrat pentru Connex (in prezent Vodafone Romania) si UPC Romania, doi dintre principalii jucatori pe piata locala de telecom, Raluca Milin(foto) a lansat anul trecut Sensio, o companie de mobilier pentru HoReCA (hoteluri, restaurante, cafenele) si EIB, franciza unei firme de consultanta in educatie lansata in urma cu 30 de ani in Germania.

Chiar daca Milin este managerul Sensio, compania a fost fondata alaturi de sotul ei Serban Ciusca, proprietarul agentiei de comunicare Tabasco si Ciusca si fostul presedinte al ARBOmedia, una dintre cele mai importante regii de vanzare de publicitate pe piata locala.

Pe de alta parte, EIB este o companie care ofera consultanta parintilor care doresc sa isi trimita copiii la studii in strainatate inca de la liceu, despre aceasta Milin spunand ca este mai degraba o afacere de suflet si nu cu “mari business planuri”, dar care ar trebui sa fie pe profit din 2011.


Olivia Nechitoaia - Olivo Organic

Olivia Nechitoaia - Olivo Organic1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Intrebarea pe care o primesc cel mai des de cand sunt pe cont propriu, in egala masura de la romani si straini, este "Cum reusesti sa te impui ca manager si antreprenor in Romania, unde exista o mentalitate diferentiata - ca sa nu zic misogina - fata de femei?". Raspunsul e simplu: nu mi-am pus niciodata problema asa. Nu fac diferenta intre femeile si barbatii antreprenor, ma comport in consecinta, iar ceilalti se "molipsesc" si se comporta ca atare. Asadar, primul meu sfat este sa nu se pozitioneze ca femeie antreprenor, ci pur si simplu ca antreprenor, si sa nu aiba nici un complex pentru sa sunt femei antreprenor.

Apoi, al doilea sfat este legat de obiectul de activitate. Barbatii au nevoie de competitie si confirmare, femeile au nevoie sa faca ce le place. Sfatul este sa isi aleaga un obiect de activitate care le place (daca e vorba de comert, sa-si aleaga ceva de care sunt pasionate, daca e vorba de servicii sa-si aleaga ceva ce le face sa se simta bine).

Al treilea sfat este legat de modul de a manageria afacerea. Modul emotional de a gandi si actiona al femeilor poate fi utilizat in folosul business-ului, prin aplicarea unui sistem managerial "prietenos", in care antreprenorul sa fie team leader, nu manager. Aplicat bine, sistemul va evita situatiile de contestare a managementului feminin si va motiva angajatii (eu am incercat-o si functioneaza).

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Aceleasi ca si un barbat antreprenor: piata, concurenta si cash-flow-ul. In afara de acestea, o femeie trebuie sa fie constienta ca intr-o afacere nu-ti permiti sa cedezi, sa renunti, sa ai zile proaste. O afacere inseamna independenta, iar independenta are si conotatia negativa de a nu te putea baza pe altcineva decat tine insati. Un alt lucru foarte important de care o femeie trebuie sa tina cont este gandirea subiectiva. Implicarea emotionala trebuie mentinuta in limitele utile pentru afacere, altfel va deveni nociva.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

Un atu ar fi acela ca femeile lucreaza mult mai bine cu angajatii din punct de vedere uman, pot avea cu acestia o relatie bazata pe comunicare si dezvoltare personala. O femeie poate mai usor sa formeze o echipa careia sa-i fie team leader, nu manager, si-si va motiva astfel mai bine angajatii. Un alt atu este rabdarea. Femeile au mai multa rabdare sa isi creasca afacerea decat barbatii, care vor rezultate imediate, isi asuma mai putine riscuri, sunt mai putin dispuse sa intre in competitii de dragul competitiei. De aceea, o afacere condusa de o femeie s-ar putea sa nu dea lovitura si sa devina un nou Google, sa zicem, insa are mai multe sanse de reusita sa creasca constant si sa ajunga stabila si puternica.

Olivia Nechitoaia (foto) a lansat, in ianuarie 2009, Olivo Organic, o firma specializata in comercializarea de produse cosmetice bio. In prezent, portofoliul de produse cuprinde doar marcile Bioselect si Olivellenic (ambele certificate organic de catre AIAB-ICEA), produse in Grecia, si Naturafrica (unt de shea pur nerafinat si unt de cacao), produs in Africa de Vest si ambalat in Germania.

Anca Podoleanu - The Choice Consulting

Anca Podoleanu - The Choice Consulting1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?
Sa aiba in primul rand un plan clar, o directie clara si mai ales sa aiba niste bani pusi deoparte. Inceputul este intotdeauna dificil si deci trebuie sa ai rabdare. Su nu cedeze chiar daca ii este greu.

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Daca are familie, sa nu uite de ea! Este usor sa te « scufunzi » in afacere. Ca angajat, poti da vina pe sef, pe companie. Ca antreprenor nu ai pe cine da vina! In rest, lucruri care pot fi citite in carti de specialitate.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?


Eu nu as face difernte majore. Daca este sa luam la nuante, aici ar putea fi cateva, cum ar fi : o femeie cladeste o relatie de afacere pe termen lung , in timp ce un barbat mai degraba se concentreaza pe termen scurt.


Anca Podoleanu (foto), managerul care a fost timp de doi ani si jumatate directorul de resurse umane al Vodafone Romania, al doilea operator pe piata locala de telefonie mobila, cu afaceri de 1,2 miliarde de euro in 2008, a parasit in februarie anul trecut compania pentru a infiinta firma consultanta manageriala Choice Consulting cu care spera ca in acest an sa ajunga la afaceri intre 0,3-0,5 mil euro.

Compania care are cinci angajati a lucrat in 2009 pentru in jur de 15 clienti acestia provenind din domeniul bunurilor de larg consum, petrochimic, IT si telecomunicatii. Choice Consulting a fost pe profit inca din 2009, marjele de profit in domeniul resurselor umane fiind cuprinse intre 10 si 15% din cifra de afaceri.

Podoleanu a absolvit Facultatea de Cibernetica, din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) Bucuresti, si, inainte de toamna 2006, a coordonat pentru sapte ani activitatea de resurse umane ale Quadrant-Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul local al produselor PepsiCo, actualul Pepsi Americas Romania.




Nadia Tataru - Itsy Bitsy

Nadia Tataru - Itsy Bitsy1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Nu as putea oferi niste sfaturi, dar pe mine m-a ajutat foarte mult familia pentru ca iti ofera stabilitate emotionala. Si cand am avut aceasta afacere mi-am ales si mi-am inteles mai bine personalul. Am inteles care este importanta familiei pentru ei, mai ales ca cei de acasa te ajuta sa treci pentru anumite lucruri.

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Trebuie sa tina cont de ideea din spatele afacerii. De exemplu, eu mi-am dorit sa creez un mediu sanatos pentru familie. Sa tina cont de nevoile publicului, de cele ale angajatilor si de necesitatile comerciale.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

Nu cred ca exista diferente importante intre femeile antreprenor si barbati, dar sunt unele momente, de exemplu la anumite intalniri, in care mi-as dori sa fiu barbat.


Fost reporter si producator la Pro TV intre 1996 si 2001, Nadia Tataru (foto) a lansat in 2005 Itsy Bitsy, primul radio pentru copii care acum emite Bucuresti, Bacau, Satu Mare, Focsani, Targoviste si Navodari, dar care in acest an isi va extinde acoperirea in alte noua orase mari.

“In 2004 lucram, iar fetita de trei ani si baietul de un an si jumatate ramaneau cu bona. Insa aceasta ii lasa mereu la televizor, iar eu nu eram de acord. Si am vrut o alternativa care sa fie de ajutor pentru parintii cu copii mai mici de 12 ani. Iar un post de radio era o varianta la indemana si mai ieftina”, a afirmat Nadia Tataru, directorul general al Itsy Bitsy despre ceea ce a determinat-o sa isi lanseze o afacere proprie.

Postul de radio s-a tranformat anul trecut intr-o platforma de comunicare care cuprinde si postul de radio pentru bebelusi Itsy Bitsy Bebe site-ul www.itsybitsy.ro si o serie de evenimente pentru copii si parinti. Toate acestea vin in contact zilnic cu in jur de 100.000 de persoane, dintre care jumatate sunt adulti si jumatate copii, dupa cum declara Nadia Tataru.

Luana Ungureanu, PR si organizator de evenimente

Luana Ungureanu, PR si organizator de evenimente1. Ce sfaturi le-ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

In primul rand, este foarte important sa ai o idee clara a afacerii pe care vrei sa o demarezi, o idee bine ancorata in realitatea cotidiana, dat fiind faptul ca noi, femeile, avem o inclinatie nativa spre idealism. Este absolut necesar, apoi, sa ai un business plan bine conturat, pe care sa-l urmezi indeaproape si sa incerci sa aplici notiunea de manager si in sensul derogarii responsabilitatilor, astfel incat sa nu ajungi sa fii coplesita de volumul mare de munca (lucru care implica o selectie atenta a colaboratorilor pe criterii de performanta, experienta si seriozitate). Un alt lucru important este “sa nu te imbeti cu apa rece” si sa crezi ca ai cucerit lumea dupa primul succes, dar nici sa capitulezi in fata primului eventual esec.

De asemenea, este necesar sa iti pregatesti cu atentie fiecare intalnire cu potentialii parteneri de afaceri, lucru care implica atat afisarea unei imagini impecabile, dar si o buna documentare asupra temei de discutie, exprimarea concisa a argumentelor si cerintelor, precum si concretizarea acestor discutii in forme legale (sunt adepta contractelor scrise).

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Cel mai important lucru este sa-si stabileasca in mod clar target-ul si sa-l urmeze indeaproape, pentru ca, din dorinta de a face cat mai multe intr-un timp cat mai scurt, femeile au tendinta de a deveni haotice.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atuurile unei femei care isi conduce afacerea?

Cred ca femeile sunt mai luptatoare decat barbatii, mai incapatanate, in sensul bun al cuvantului, au o adaptabilitate foarte mare si o rezistenta sporita atunci cand vine vorba de munca. De asemenea, in timp, femeile isi dezvolta un spirit competitional mai mare decat cel al barbatilor si pot deveni extrem de exigente din dorinta de a atinge performanta. Lucru care nu stiu daca trebuie considerat neaparat un atu.

Capacitatea de manevrabilitate, sensibilitatea, atat in sens pozitiv, cat si negativ, precum si o buna intuitie, reprezinta alte atu-uri ale femeii de afaceri. Tot femeile mai au si avantajul ca de multe ori, in discutiile purtate cu partenerii barbati, pot fi considerate de la bun inceput un partener de discutie mai slab, din cauza mentalitatilor.

Luana Ungureanu (foto) este jurnalist, PR si organizator de evenimente si are o experienta de peste 11 ani. Din 1999 lucreaza si pentru Catalin Botezatu, iar in portofoliul sau de evenimente si PR regasim si alte date: Bamboo Club Bucuresti (2007 - 2009), Quelle (lansare catalog 2007 -2009), Bucharest Fashion Week (2006, 2007), Caravana Cool Model (gala finala 2008), Sover (eveniment lansare colectii 2007, 2008), First Fashion Night (2009, 2010), Riviera Casino (eveniment lansare 2009), Telenews Mobile TV (campanie PR 2010), Mondo (2007 - 2008), Glamour ( 2007-2009) , Gala Premiilor VIP (2007-2010), Caffe Frappe – Bucuresti , Morgana Club, Bonsai Club, Azzara by Zina Dumitrescu (lansare showroom 2008), Bellagio Club (eveniment lansare 2008), Expo Ideal Mariaj (eveniment caritabil 2008), Benvenuti (lansare colectii 2007 - 2008), Corona Fashion Weekend (Brasov – 2007,2008, 2009), Restaurant Triumf – Casa T`r`neasc` (1999-2008).

Anca Biris - Gradinita Ioanid si Oggy

Anca Biris - Gradinita Ioanid si Oggy1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Nu cred ca putem vorbi de o reteta a antreprenoriatului feminim aplicata de fiecare femeie la un moment dat cand aceasta vrea sa inceapa propriul business. Acest drum al antreprenoriatului il urmezi in momentul in care crezi ca ai gasit resursele materiale si umane pentru a-l incepe, dar mai ales pui in practica o motivatie si o experienta acumulata in timp. La fel a fost si in cazul meu, am o pregatire psihopedagogica la baza, iar visul de a avea o gradinita il am de mult timp. Important este ca in momentul in care incepi un business sa nu il vezi doar ca pe o oportunitatea de a castiga bani, ci si sa iubesti ceea ce vei face. Bineinteles ca orice start-up este supus atat succesului, dar si esecului, alegerea celor mai sanatoase strategii de business vor face diferenta in timp. De asemenea, pentru o femeie care isi deschide propriul business, important este sa aiba rabdare si sa urmareasca intocmai metodologia propusa.

2. Principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Antreprenoriatul permite femeilor sa devina independente economic, premisa esentiala pentru schimbari in mentalitate, atitudini si comportament. Independenta economica si succesul in afaceri vor conferi femeilor vizibilitatea si credibilitatea de care au nevoie pentru cariere de succes in organele de decizie si politica. Femeile care doresc sa isi deschida propria afacere trebuie sa aiba clara motivatia alegerii acestui drum. Sa nu se gandeasca la castiguri fabuloase peste noapte. O afacere durabila se construieste in cativa ani. Domeniul de activitate ales trebuie sa se bazeze si pe pregatirea sau calificarea pe care femeia intreprinzator o are. Sa nu lucreze la inspiratie, ci sa apeleze la sprijinul organizatiilor suport sau a consultantilor de specialitate pentru fiecare pas nou pe care il face.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

Nu putem vorbi de o lista a elementelor care diferentiaza femeia de barbatul antreprenor. Cel mai important in ambele cazuri este afacerea propriu-zisa pe care o dezvolti. Pentru a reusi in afaceri, antreprenorul trebuie sa aiba viziunea globala a afacerii si sa inteleaga unde doreste sa pozitioneze compania pe termen mediu si lung. La fel de bine trebuie sa stie carei piete i se adreseaza si ce fel de oferta poate aduce in piata cu rezultate optime. Cand esti antreprenor, esti 24 de ore conectat la business-ul tau, oriunde te-ai afla

Femeile antreprenor isi dezvolta un stil propriu de a conduce. Acest stil nou de management nu are nimic din notiunile predefinite de competitie dura, agresivitate si leadership. Pentru femeia antreprenor, organizarea, empatia si managementul relational reprezinta atuuri in conducerea unei companii. Abilitatile femeii antreprenor, cum ar fi intuitia, abilitatea de a empatiza, de a conduce in loc de a comanda si a indeplini mai multe sarcini fara a se pierde in detalii sunt chiar valorile care le conduc afacerea.

Anca Biris detine 50% din actiunile IOANID - gradinita, scoala si afterschool - un proiect ce a necesitat o investitie totala de 350.000 euro si 50% din actiunile Oggy, un boutique online de haine, accesorii si jucarii de lux pentru copii.

Geta Voinea - Geta Voinea, Hair and Beauty Salon

Geta Voinea - Geta Voinea, Hair and Beauty Salon1. Ce sfaturi ati da femeilor care vor sa inceapa un business?

Sa-si urmeze instinctul, sa se apuce de un bussines intr-un domeniu pe care il stapanesc si sa accepte sfaturi de la un barbat bine intentionat.

2. Care sunt principalele lucruri de care o femeie antreprenor trebuie sa tina cont in afacerea sa?

Sa nu confunde conturile firmei cu buzunarul propriu.

3. Cu ce se diferentiaza o femeie antreprenor fata de un barbat care are propriul business? Care sunt atu-urile unei femei care isi conduce afacerea?

O femeie are intuitie, comunica mai bine, este mai concilianta si mai diplomata. De asemenea, o femeie antreprenor este mai deschisa la negocieri si accepta mult mai usor solutiile de compromis. In plus, femeia are sarm, este meticuloasa, serioasa si are ca ambitie dorinta de a reusi.

Geta Voinea( foto) este specializata in coafura si, prin pasiune, a reusit sa-si transforme numele intr-un brand cunoscut pe piata din Romania, avand in portofoliu clienti de renume din randul agentiilor de publicitate, al televiziunilor si revistelor, precum Coca Cola, L`Oreal, Pantene sau Vodafone. Totodata, ea s-a ocupat de imaginea oamenilor de televiziune de la Pro TV, Realitatea si Antena 1.