#1 Cei mai buni ambasadori ai unui business, angajatii si clientii

#1 Cei mai buni ambasadori ai unui business, angajatii si clientiiCand ai o afacere, in primul rand, trebuie sa stii exact ce anume oferi si cui. Si sa faci in asa fel incat sa nu te abati de la aceasta regula.

"Ascultam, in toamna, pe cineva de la Heineken, al doilea mare jucator de pe piata locala a berii, prezent la un forum de marketing. Evident, in perioada respectiva (si chiar si acum), lumea era isterizata de fenomenul criza economica. Dar reprezentantul Heineken nu. Spunea ca ei nu si-au schimbat strategia ci ca au ales sa continue sa faca lucrurile la fel ca pana atunci, in ciuda mediului economic nefavorabil", povesteste Andreea Ionescu (foto), Brand Maker si managing partener la ConsultWare.

In opinia ei, recesiunea a fost buna dintr-un anumit punct de vedere, pentru ca i-a silit pe oameni sa-si reinventeze afacerea.

"Chiar daca a inceput sa se investeasca mai putin in media traditionala si mai mult in retelele sociale de comunicare, in final, ceea ce ramane cel mai important, iar asta am observat in ultimii 20 de ani, este ca cei mai buni ambasadori ai unei afaceri sunt angajatii si clientii."

Daca ai niste angajati carora le place brandul tau de angajator si niste clienti pe care ai stiut sa-i multumesti deoarece ai fost atent la cererile lor, brandul tau nu are cum sa moara, adauga fostul director de marketing in cadrul Sensiblu, cel mai extins lant de farmacii la nivel national.

#2 Inventeaza piata in care sa fii primul

#2 Inventeaza piata in care sa fii primulSeful Catedrei de Marketing de la London Business School spunea ca toti suntem obsedati de diferentiere si de comunicare si ca uitam sa ne concentram pe lucrurile esentiale.

"Trebuie sa ne concentram atentia pe rolurile principale mai intai si sa ne asiguram ca facem excelent ceea ce ne-am propus", este de parere Ionescu.

De asemenea, este esential sa stii foarte clar care ti-e misiunea. In acest sens, specialista in consultanta si branding crede ca e important pentru un antreprenor sa stie de ce se afla pe o piata.

"Una din strategiile clasice de business se refera la ideea ca daca reusesti sa fii primul intr-o piata, e perfect. Dar daca nu esti primul, e important sa incerci sa inventezi piata in care sa fii deschizatorul de drumuri."

#3 Comunica dupa cum vrea clientul tau sa comunici cu el

#3 Comunica dupa cum vrea clientul tau sa comunici cu elPentru un brand puternic, clientii au un cuvant important de spus. De aceea, ei dicteaza, practic, ceea ce trebuie sa faca un antreprenor fata de publicul sau tinta.

"Important este sa te uiti la felul in care prefera clientul tau sa comunice. Daca nu stii sa faci acest lucru, sa pastrezi relatia cu clientul tau, poti sa te duci acasa", sustine cea care, in 2003, in urma unei discutii avuta intr-o noapte cu un bun prieten s-a decis sa demareze firma ConsultWare.

"Imi este foarte greu sa spun ce job din cele avute de-a lungul timpului mi-a fost mai drag, deoarece niciodata nu mi-am luat slujbe care sa nu-mi placa. Fiecare mi-a placut pentru un alt motiv, dar cel mai mult imi place job-ul de acum, cand sunt propriul meu stapan si cand ma uit dimineata in oglinda si imi spun: OK, acum e timpul sa treci la treaba."

Tocmai de aceea, Andreea Ionescu recomanda oamenilor de afaceri sa fie atenti la ce anume le place - lor si clientilor, carora trebuie sa le ofere ce vor si sa le creeze momentele de comunicare potrivite.

#4 Poti sa ai grija de clienti cu un Excel

#4 Poti sa ai grija de clienti cu un Excel"S-a vorbit foarte mult despre managementul relatiilor cu clientii. Asta nu inseamna ca trebuie sa beneficiezi de un soft foarte sofisticat (decat in cazul in care ai 2 milioane de clienti)", arata sefa agentiei de consultanta.

Ea spune ca a vazut oameni care mentin baza de date de clienti de mana, cu un Excel. Lucrul principal este ca acestia sa se uite catre lucrurile simple - care le sunt clientii, de unde vin, ce au cumparat, cat au cheltuit.

In prezent, ConsultWare nu are multi clienti. Insa sefa companiei sustine ca ii plac cei pe care ii are si nu ar schimba nimic legat de modul in care stau lucrurile in momentul actual.

"Daca ar fi sa schimb ceva in cariera mea, cred ca as alege sa deschid mai devreme propria firma. Probabil ca lucrurile ar fi stat astazi altfel daca m-as fi dinamizat putin."


#5 Propunerea corecta, prin canalul corect, la momentul corect

#5 Propunerea corecta, prin canalul corect, la momentul corect"Da-le oamenilor intotdeauna propunerea corecta, prin canalul corect, la momentul corect", spune Andreea Ionescu.

"M-a intrebat cineva la un moment dat cum am reusit sa am o campanie de marketing cu rata de raspuns de 70%. Pur si simplu. M-am uitat cine este clientul avizat sa-mi urmareasca propunerea si care este momentul cel mai bun sa o primeasca. Am un prieten care vinde softuri de comunicare prin SMS. A facut o cercetare si a constatat care sunt momentele optime in care femeile sunt dispuse sa primeasca SMS-uri si a folosit rezultatele studiului sau in campaniile sale. Concluzia: pana la urma, ca sa-ti comunici brandul, nu trebuie sa ai un banner pe Casa Poporului sau sa ai pagini de reclame si sa dai milioane pe reclame la TV. Daca reusesti sa provoci noutatea, vei primi inapoi clienti si awarness."

In rest, ea crede ca incrancenarea, corectitudinea si micile cronici de business - "cat am vandut, cat am produs" - contribuie la crearea unui brand puternic, care nu are sanse sa moara nici macar rapus de o criza economica.