Dan Sucu, Mobexpert: Sa crezi ca poti fi bun la orice

Dan Sucu, Mobexpert: Sa crezi ca poti fi bun la oriceOmul de afaceri a infiintat in 1993, grupul Mobexpert, cel mai mare retailer local de mobila, cu afaceri de 115 milioane de euro in 2009.

"Greseala principala pe care o poti face la inceput este sa crezi ca poti fi bun la orice. Trebuie sa eviti sa incerci sa fii excelent in toate, dar trebuie sa iti clarifici exact prin ce se diferentiaza produsele tale. Pentru ca nu poti avea si fata de masa, si preturi de McDonald’s", spune Dan Sucu.

Comenteaza aici: daca esti antreprenor, ce greseli ai facut in primul an de viata al propriului start-up? Care sunt cele mai frecvente erori pe care le fac antreprenorii la inceput de drum?

Florentin Banu, proprietar Banuinvest: Sa nu tina costurile ridicate

Florentin Banu, proprietar Banuinvest: Sa nu tina costurile ridicate"Ar trebui sa nu fie prea optimisti, sa nu se imbete cu apa rece si sa nu fuga de adevar. Sa nu se increada in oameni cu ochii inchisi. Sunt oameni care sunt bine intentionati, care au o atitudine pozitiva, dar care nu au capacitatea profesionala pentru a face fata anumitor lucruri. Este o greseala de care eu m-am lovit brutal", spune antreprenorul care a lansat napolitanele Joe si reteaua de magazine Artima.

Florentin Banu este omul de afaceri timisorean care a lansat in 1994 brandul de napolitane Joe, vandut in 2000 grupului elvetian Nestlé. Cu banii din aceasta tranzactie a fondat reteaua de supermarketuri Artima, preluata in 2005 de fondul de investitii Enterprise Investors si ulterior de Carrefour.

In prezent, antreprenorul controleaza alaturi de fratele sau, Daniel Banu, grupul Banuinvest, din care fac parte Banuconstruct (dezvoltarea si construirea de imobiliare in Timisoara), Banusport (un complex sportiv dezvoltat in Timisoara) si Interpart Production (afacerea cu mase plastice si matrite).

"Sa nu tina costurile ridicate pana nu se mai pot reduce. Este o greseala pe care eu am facut-o ani de zile pentru ca am tinut costurile sus si ne-am dus jos".

"Sa nu crezi intr-un contract pana nu iti intra banii. Sunt clienti care promit contracte si dureaza si un an pana cand acestea se finalizeaza si uneori nu se mai incheie. Si antreprenorul isi ia credite, risca si apoi vine deceptia".

"Sa nu faca afaceri cu sufletul pentru ca nu au nicio legatura".

"Sa nu dea salarii mari pentru ca este mai bine sa dea salarii mici mai mult timp decat sa inchida si sa nu mai dea deloc."

Top 10 sfaturi de la Domnul Joe pentru viitorii antreprenori




Mihaela Nicola, The Group: Cuvenismul

Mihaela Nicola, The Group: CuvenismulIn 2005, Mihaela Nicola si sotul ei, Zoltan Szigeti, fondau The Group, cel mai mare grup de comunicare pe piata locala, cu afaceri de 107,4 milioane de euro in 2008. Anterior, acestia au condus operatiunile locale ale Ogilvy, unul dintre principalii jucatori pe piata de marketing.

"Credem ca este important sa incepi in pasi mici, sa cresti organic, sa faci lucruri sanatoase, in mod etic si responsabil.


Cea mai mare greseala este <<cuvenismul>>, sentimentul ca ceva pe lume ti se cuvine: pentru ca ai fi mai bun, mai valoros sau mai destept decat ceilalti. Nimic nu <<ti se cuvine>>, totul se dobandeste... cu rabdare, cu multa rigoare, cu multa, foarte multa munca (fara week-end-uri, fara vacante, fara zile scurte si evadari de relaxare - timp de multe luni, poate ani) si cu multa atentie la detalii.

Desi acesta este "secretul" pe care il impartasesc toti antreprenorii de succes, pentru cei aflati la inceput de drum pare mereu... o platitudine, o generalitate seaca. Doar rigoarea minutioasa si munca asidua fac diferenta intre cei ce reusesc si cei ce nu reusesc. Restul detaliilor difera de la caz la caz".

Stefan Iordache, Leo Burnett: Greselile pe care le-am facut atunci au fost nenumarate

Stefan Iordache, Leo Burnett: Greselile pe care le-am facut atunci au fost nenumarateActualul manager al Leo Burnett, unul dintre primele zece grupuri de comunicare pe piata locala, a fondat in 1994 alaturi de sora lui, Ioana Iordache, compania de publicitate Target Advertising, care in 1996 s-a afiliat la reteaua Leo Burnett. Compania, care a devenit astfel grupul de comunicare Leo Burnett, a avut in 2008 afaceri de 62,7 milioane de euro.

"Nu cred ca experienta unui start-up de la inceputul anilor '90 mai este relevanta in 2010. Greselile pe care le-am facut atunci au fost nenumarate, intr-un context de haos general si zero know-how", spune Iordache.

"Desi eu cred ca gresesti doar atunci cand stii ce ai de facut si nu actionezi in consecinta".

"Noi stiam doar ca vrem sa reusim, fara sa avem habar exact cum vom face asta si fara sa stim mare lucru despre business, in general. Nu cred ca asa ceva mai functioneaza astazi. Cred ca orice antreprenor care isi lanseaza un business acum trebuie sa stie unde vrea sa ajunga, cum si cu cine".

Octavian Radu, RTC: Greselile fac parte din business

Octavian Radu, RTC: Greselile fac parte din businessOctavian Radu a fondat in 1990 RTC Holding, unul dintre cele mai mari grupuri de retail, distributie si servicii de pe piata locala din care fac parte opt divizii cu afaceri de circa 200 de milioane de euro in 2008 si in care in toamna anului trecut lucrau aproximativ 5.000 de angajati.

Grupul RTC este format din opt companii: Diverta (lant de librarii), Rafar (fashion si hospitality), Proffice (distributie birotica si papetarie), TCE (transport si logistica), Sistec (IT), Flaro (productie articole pentru industria auto, electronica si electrotehnica, articole de birou si articole scolare), Rimobi (imobiliare si constructii) si Q Power (energie).

“Sa-si pastreze tot timpul o <<rezerva> de resurse (financiare, umane, etc.) pentru situatii <<neprevazute>>, pentru ca aceste situatii neprevazute apar intotdeauna!

"Sunt greu de separat deciziile bune de cele proaste, greselile fac parte din business!!! In particular, teoretic, toate planurile care nu au dus in final la profit si sustenabilitate au fost greseli.

Dar, in realitate, aceleasi decizii, in functie de contextul economic general, se pot dovedi ca fiind decizii geniale sau megagreseli!

Puteam, de exemplu, sa prevedem criza? Imposibil! Dar in contextul crizei, multe din investitiile facute in 2008 si inceputul lui 2009 par astazi sa fi fost greseli. Cum in dragoste nu spui “Imi pare rau”, nici in business nu ma uit dupa presupuse greseli din trecut."


Carmen Pavel - proprietar al agentiei de turism JInfo Tours

In mai 1990, sotii Carmen si Aurel Pavel au fondat J'Info Tours, una dintre primele firme private de turism in Romania. In 2008, compania a avut afaceri de 14,1 milioane de euro, conform Ministerului de Finante.

"Am incercat sa nu prea fac greseli in cei 20 de ani de cand am lansat J’Info Tours. La inceput trebuie sa fie hotarati in ceea ce fac, sa acumuleze cunostinte, sa se straduiasca foarte mult si sa se gandeasca serios de ce resurse dispun."

La acest articol a contribuit Alexandra Teodorescu.