Salon de infrumusetare

Salon de infrumusetareInceputul de drum este greu si orice sustinere este binevenita, astfel incat acest program poate fi aplicat oricarui doritor cu spirit de antreprenor, inclusiv celui care doreste sa-si deschida o afacere in domeniul infrumusetarii. "Initiativa statului roman este buna si chiar obligatorie, intr-o lume in care 90% din PIB-ul unei tari este generat de IMM-uri. Daca vrem ca Romania sa nu mai creasca prin consum, ci prin export, noi fiind in competitie cu o planeta intreaga, trebuie sa facem mari salturi calitative, care nu pot fi facute decat sustinut, banii fiind o conditie necesara, chiar daca nu si una suficienta", sustine Lucian Miess (foto), manager general al lantului de saloane de infrumusetare Gett`s.

Deschiderea unui salon de infrumusetare poate constitui o idee de afacere pentru tinerii care vor sa participe la programul initiat de stat.

Fiind un business de relationare, pentru o astfel de afacere este necesara, inainte de toate, o locatie amenajata si dotata cu mobilier si aparatura specifica profesionala. Bugetele de investitie cresc odata cu achizitionarea pachetelor de produse profesionale si marketingului aferent deschiderii locatiei. Totusi, sumele difera foarte mult pentru ca, asa cum este in industria hoteliera, asa este si in cea de infrumusetare. Dupa cum arata Miess, in functie de locatie, saloanele se impart in cele de clasa A (de 5 stele), B si C (cele de apartament, mici si ieftine).

"Bugetele sunt in general mai mari pentru pornirea unui astfel de business, dar daca se are in vedere un spatiu in cadrul unui apartament, atunci si preturile sunt mai mici, clientela mai slab pozitionata, dar si riscul mai scazut", explica el.

Cu cat este mai mic un salon de infrumusetare, cu atat este mai mica echipa. O crestere a acesteia inseamna posturi si mobilier de lucru in plus, spatiu mai mare. Un minim de personal presupune macar o persoana pe fiecare departament (coafor, manichiura si pedichiura, cosmetica), plus o persoana care poate indeplini mai multe functii - sa ajute la receptie, la curatenie, sa poata acomoda clientii si sa ajute cu primul serviciu, respectiv spalatul parului.

Desi se poate judeca superficial un astfel de business, Lucian Miess crede ca, de fapt, este unul dintre cele mai complexe si dinamice. "Profitul este influentat de atatia factori incat nu se poate raspunde exact in cate luni poate fi obtinut pentru o astfel de afacere. Este nevoie de analize despre zona amplasarii locatiei, populatia disponibila, profilul clientului (pozitionarea si categoria salonului), numarul maxim de clienti, gradul de ocupare, bonul mediu pentru servicii si bonul mediu pentru produse, frecventa clientilor, analiza veniturilor ca intreg si apoi analiza costurilor", afirma acesta.

In plus, potrivit managerului Gett`s, clientela creste in timp (65% din clienti se aduc unii pe altii), dar, in cazul unui salon de infrumusetare, nu se poate atinge break-even mai devreme de 6 luni. Tocmai de aceea, este important de stiut ca exista si un sprijin real pentru intreprinzatori la inceput.

Productia de miere

Productia de miereDaca doriti sa va deschideti o afacere in domeniul apiculturii, cei 10.000 de euro de la Guvern va pot ajunge, dar pe langa acestia mai aveti nevoie de spatiu, de o masina si bani pentru cheltuielile curente pentru minimum jumatate de an.

Cei 10.000 de euro sunt investiti in 100 de lazi de stupi si 100 de familii de albine, fiecare lada si familie costand 200 de lei.

Intr-o astfel de afacere, cele mai importante lucruri sunt experienta si rabdarea, de aceea este important ca antreprenorul sa gaseasca "un apicultor cu experienta de minim zece ani, pentru a avea de unde sa invete, presupunand ca are cunostintele de baza", dupa cum spune Victor Mates, fondatorul si directorul general al Apidava, unul dintre cei mai mari producatori locali de miere.

El spune ca profitul poate fi obtinut dupa 6-18 luni de la infiintarea afacerii.

Apidava are 38 de angajati si a avut afaceri de 4 milioane de euro anul trecut. Compania a fost infiintata in 1992 si a pornit ca o afacere de familie, cu doi angajati si 50 de stupi.

Un roman consuma anual, in medie, 100-150 de grame de miere, in timp ce un german consuma intre 1.500 si 1.700 de grame pe an, de aceea mare parte din productie este destinata exportului, conform datelor Apidava.

Lansarea unui magazin online

Lansarea unui magazin onlineIn cazul in care va place mediul online si va pricepeti la lucruri tehnice, puteti incerca sa deschideti un magazin in spatiul virtual, vanzarile pe piata locala de Internet crescand anual cu circa 20-30%.

Insa este bine sa evitati sa lansati un magazin de electronice si IT, deoarece piata este aproape saturata si veti avea de infruntat jucatori foarte mari precum eMag, al carui business era estimat sa ajunga, anul trecut, la 100 milioane de euro, sau grupul Fit Distribution, cu afaceri de 28,5 milioane de euro in 2010.

"Este de preferat sa deschida un magazin de haine, pentru ca aceasta este o zona care creste foarte mult sau unul de carti, in special carti in format electronic", afirma Mihai Patrascu (foto), un tanar de 28 de ani care a lansat in 2005 magazinul de IT si electronice Evomag. Antreprenorul estimeaza vanzari de 10 milioane de euro pentru acest an.

Astfel, daca doriti sa deschideti un astfel de magazin, prima investitie va fi facuta intr-o solutie specifica, care poate costa de la 500 la 10.000 de euro, multi antreprenori alegand varianta cea mai ieftina.

Pe lista de investitii se mai numara costurile pentru achizitia de servicii de hosting (aproximativ 50 de euro pe luna), pentru chirie (in jur de 200-300 euro pe luna) si cele pentru promovare.

Seful Evomag ii sfatuieste pe antreprenori sa cheltuiasca cei mai multi bani pentru promovare, poate chiar 10.000 de euro pentru prima jumatate de an.

Patrascu adauga ca, la inceput, nu sunt necesare investitii in stocuri pentru ca in primele luni sau chiar in primul an magazinul primeste 5-10 comenzi pe zi. De exemplu, in cazul Evomag primele investitii in stocuri au fost facut dupa doi ani de la deschiderea magazinului.

De asemenea, este bine sa incepeti afacerea cu inca un angajat, care sa se ocupe de aprovizionare si livrari, in timp ce dumneavoastra veti administra site-ul si veti prelua comenzile.

In ceea ce priveste durata perioadei necesare pentru obtinerea profitului, Patrascu afirma ca aceasta depinde de profilul magazinului.

"In IT, marja de profit este foarte mica si afacerea poate ajunge pe break-even (moment in care cheltuielile sunt la acelasi nivel cu veniturile) in 18-24 de luni. Noi, de exemplu, am fost pe profit dupa trei ani. In haine s-ar putea ca perioada sa fie mai scurta, pentru ca marginea de profit este mai mare", explica antreprenorul.

De obicei, cea mai mare problema intampinata de proprietarii de magazine online era pana in ultimii doi ani reticenta oamenilor de a achizitiona de pe Internet, insa, odata cu criza, din ce in ce mai multi romani au preferat sa cumpere de pe diferite site-uri, datorita preturilor mai mici.

Deschiderea unei croitorii

Deschiderea unei croitoriiPentru a deschide o croitorie este suficient, practic, sa investiti 10.000 euro. "Totul depinde de cat de mare va fi croitoria respectiva - de cati angajati va avea si, implicit, cate echipamente", arata Cristian Darius Mitrea, manager al proiectului POSDRU/97/6.3/S/60838, cu titlul Femina – cresterea abilitatilor si calificarilor femeilor, cofinantat din Fondul Social European, care urmareste sa imbunatateasca calitatea resurselor umane si sa creeze femeilor din Romania conditii de acces pe piata muncii egale cu barbatii, prin formarea acestora in utilizarea masinilor de cusut casnice si industriale.

Potrivit lui Mitrea, o croitorie cu 2-3 angajati presupune o investitie totala de 10.000 euro.

Referitor la profitabilitatea acestui business, el adauga ca estimari se pot face dupa un plan de afaceri bine stabilit.

Grupul tinta al proiectului Femina – cresterea abilitatilor si calificarilor femeilor este format din 696 de femei, din mediul rural si urban, cu varste cuprinse intre 18 si 60 de ani. In cadrul grupului tinta vor fi incluse femei care din punct de vedere socio-economic sunt somere, inactive si sunt ocupate cu agricultura de subzistenta.

Proiectul se desfasoara pe o perioada de 24 de luni in mediul rural si urban, la nivel national.

Sursa foto: Gazeta cu anunturi

Productia de ambalaje de lux

Productia de ambalaje de luxDaca sunteti o persoana cu simt artistic, puteti incerca sa confectionati ambalaje de lux, niste produse foarte cautate in special de agentiile de publicitate.

"Estimez ca este nevoie de o investitie de maximum 5.000 de euro intr-un astfel de business. O investitie minima ar consta in achizitia unei masini de taiat manuala (papser), care costa in jur de 3.000 de euro, in cumpararea unei mese normale (de sufragerie) si de materii prime (carton de legatorie, material, aracet etc.) care costa in jur de 500 de euro", afirma Elena Corlan (foto), fondatoarea producatorului de ambalaje Artlux.

Sefa Artlux a pornit afacerea, in 2003, cu o investitie de un milion de lei vechi (100 de lei) si un cutter, dar cu o experienta de aproximativ 25 de ani in domeniu.

Antreprenoarea adauga ca o persoana care vrea sa deschida un astfel de business mai are nevoie de spatiu (de exemplu, o camera) si cunostinte minime de legatorie.

Dupa ce ati investit cei 5.000 de euro, mai puteti cumpara o masina de poleit la cald (folio si timbru sec) pentru personalizarea produselor, care costa in jur de 2.000 de euro.

In general, productia unui ambalaj poate dura de la 30 de minute la cateva ore, in functie de complexitate.

"In ceea ce priveste costurile, intreb intotdeauna clientul daca are un buget pentru lucrare si incerc sa ma incadrez cu pretul. In constructia pretului trebuie atentie la includerea costurilor de regie si la calcularea consumului de materiale pentru fiecare produs. Pentru inceput se pot achizitiona materiile prime comune tuturor ambalajelor (carton, aracet etc.). Apoi, in functie de lucrari, se cumpara materialele dorite de client. Astfel, costurile sunt mentinute la minim. Costurile lunare depind puternic de volumul de productie", mai spune Corlan.

Managerul Artlux mai spune ca, de obicei, furnizorii se gasesc relativ usor, iar clientii pot fi abordati direct. In general, publicul care achizitioneaza astfel de produse sunt companiile, mai ales firmele de gravura sau agentiile de publicitate.

"Profitabilitatea depinde de foarte multi factori, printre care calitatea produselor si capacitatea de a raspunde nevoilor clientilor (care doresc, de cele mai multe ori, produse personalizate, uneori unicate) sau de nivelul de promovare. Marja de profit poate fi oriunde intre 15 – 75%, in functie de lucrare. Eu am obtinut profit in primele sase luni de activitate, atunci fiind singurul angajat", explica antreprenoarea.

Chiar daca investitia nu este foarte mare si profitul apare relativ repede, exista si dificultati care pot aparea la o astfel de afacere, printre acestea numarandu-se satisfacerea cerintelor clientilor ori gasirea angajatilor. De altfel, Corlan spune ca exista foarte putini oameni pregatiti in domeniul legatoriei si ca, de cele mai multe ori, cei angajati sunt persoane necalificate, dar formate in cadrul firmei.

"Singurul meu sfat pentru cei care vor sa deschida o astfel de afacere este sa gaseasca o persoana care sa aiba experienta in productia de astfel de ambalaje. Pentru acest tip de afacere este in mod cert nevoie de experienta, pe langa pasiune, si un pic de simt artistic", declara Elena Corlan.

Servicii de administrare a proprietatilor

Servicii de administrare a proprietatilorCa in orice domeniu, si pe piata de property management trebuie sa se creeze in cel mai mic detaliu un plan de afaceri, care trebuie sa cuprinda previzionari cat mai reale si sustenabile, considera Ortansa Dumitru (foto), fondatoarea Towers Grup, o companie care ofera servicii de administrare pentru asigurarea unei gestiuni adecvate a proprietatilor clientilor.

Conditionarea programului 10.000 euro pentru tinerii de pana in 35 de ani care vor sa inceapa o afacere la doar 4 angajati, pe durata nederminanta, poate fi considerat la o prima vedere o limitare. Per ansamblu, pentru infiinarea unui bussnes de curatenie, o parte dintre angajati pot fi angajati pe perioade de timp determinate; in plus, se pot semna contracte de parteneriat cu unii furnizori de servicii.

"Idei sunt in piata si cu siguranta vor aparea altele noi, odata cu cererea pietei. care este intr-o continua transformare si care se pliaza de cele mai multe ori cu dorinta consumatorului. Depinde doar de abilitatile si de pregatirea tinerilor antreprenori, de cat de usor se lasa sau nu descurajati de unele impasuri care apar pe parcursul dezvoltarii proiectului. Unele idei pot fi puse in practica destul de usor atunci cand Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii Comert, Turism si Profesii Liberale (AIPPIMM) se implica cu masuri de intrajutorare", afirma Ortansa Dumitru.

Potrivit acesteia, pentru infiintarea unui start-up pe piata de property management ar fi nevoie de:

1. Infiintarea unei societati tip SRL, varsarea capitalului social, deschiderea unui cont bancar, cheltuieli la Registrul Comertului, avocat
2. Crearea unui site de prezentare al serviciilor oferite, detaliat pe specializarea firmei (rezindential, office, industrial, comercial – retail)
3. Achizitionarea utilajelor (aspiratoare cu diverse capacitati - minim 5 bucati)
4. Monodiscuri (perii, discuri cu pasla pentru pardoseli dure, etc.), detergenti si solutii chimice pentru diverse tipuri de suprafete
6. Raclete, saci gunoi si manusi, precum si diverse tipuri de carpe
7. Scari pentru spatii inalte
8. Asigurare
9. Masina transport
10. Promovare
11. Baza de date
12. Carti de vizita
13. Sediu firma + depozit materiale /echipamente

De asemenea, pentru ca firma sa fie functionala, este nevoie de un contabil, un sofer, un sef de echipa si muncitori necalificati.

In functie de tipul de cladire se poate suplimenta echipamentul si capacitatea de lucru cu extra angajati; in functie de contracte, se poate achizitiona o masina de dezapezit, se pot semna contracte cu alpinisti utilitari etc. "Depinde de profilul cladirii si de volumul de lucrari obtinute", mentioneaza Dumitru.

Suma necesara lansarii unui business in acest domeniu poate sa ajunga, per total, la 20.000- 22.000 euro.