Ce probleme au intreprinderile?

Ce probleme au intreprinderile?Sectorul IMM, cel care in trecut era numit motorul economiei romanesti, este lasat acum sa se chinuiasca in lupta cu criza economica, prabusirea consumului si accesul dificil la finantare. Mai mult, in 2009, introducerea impozitului minim a condus la diminuarea semnificativa a numarului de intreprinderi din Romania, aproape 200.000 de firme intrand in faliment sau fiind radiate.

Principalele dificultati de care se lovesc intreprinderile mici si mijlocii sunt: cerintele mari de declarare/raportare, accesul anevoios la finantare sau dubla impozitare (impozit pe profit si impozit pe dividend”, explica Miruna Enache (foto), tax senior manager in cadrul Ernst & Young Romania.

Discutiile privind acordarea unor facilitati fiscale intreprinderilor mici si mijlocii au fost urmarite cu atentie in ultima perioada, dar autoritatile sustin ca nu au cum sa mai ajute firmele care in trecut au dus economia pe crestere. Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, sustinea recent ca nu are cum sa mai ajute intreprinderile, altfel decat prin nemajorarea impozitelor din cauza restrictiilor bugetare.

„Este adevarat insa ca in conditiile dificile din economia romaneasca si nu numai este cu atat mai greu pentru sectorul IMM sa supravietuiasca si sa se dezvolte. Ca urmare, se discuta din ce in ce mai mult despre posibilitatea acordarii de facilitati acestor societati comerciale, fara a produce distorsiuni aditionale economiei deja supusa unui puternic stres sau bugetului de stat aflat deja la grea incercare”, sustine Miruna Enache.

De la inceputul lui 2009 si pana la finalul primului trimestru din 2010, aproape 260.000 de intreprinderi au fost nevoite sa-si inchida portile, in conditiile in care economia s-a aflat intr-o recesiune puternica.

Neimpozitarea profitului reinvestit

Neimpozitarea profitului reinvestitAcum cand investitiile sunt tot mai rare, intreprinderiile mici si mijlocii ar fi ajutate de o cota redusa de impozit sau chiar 0% pentru profitul reinvestit, dar cu o clarificare clara a investitiilor scutite.

O cota redusa de impozit sau 0% aferenta profitului reinvestit, cu stabilirea foarte clara a ce inseamna reinvestirea profitului (ex: noi linii de productie, dezvoltarea celor existente sau crearea de noi locuri de munca) ar ajuta foarte mult”, explica Daniel Petre (foto), tax manager in cadrul Deloitte Tax.

De asemenea, Daniel Petre este de parere ca si posibilitatea obtinerii de deduceri suplimentare din profitul impozabil pentru achizitia de mijloace de productie ce contibuie la cresterea productiei, productivitatii sau reducerea costurilor ar stimula sectorul IMM in contextul actual dificil.

Intreprinderile isi finantau in trecut investiile prin imprumuturi contractate de la banci, insa accesul tot mai dificil de acum la credite plaseaza firmele in starea de incapacitate de a se mai dezvolta.

Reducerea sau eliminarea CAS platit de angajator

Reducerea sau eliminarea CAS platit de angajatorPovara contributiilor la asigurarile sociale ii face pe angajatorii din sectorul IMM sa nu mai poata recruta persoane noi sau chiar sa continue lantul de disponibilizari inceput in 2009. “Contributiile sociale ale angajatorului ar putea fi reduse sau chiar eliminate pentru pentru persoanele nou angajate, daca se creste numarul locurilor de munca fata de o perioada anterioara”, sugereaza Daniel Petre.

In plus, sectorul IMM ar beneficia si de pe urma unor deduceri suplimentare pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, care pe de o parte ar incuraja noile angajari in astfel de activitati, si pe de alta parte ar diminua exodul de “inteligenta” peste hotare, sustine reprezentantul Deloitte Tax.

Primul semestru din 2009 a adus numeroase schimbari legislative pentru intreprinderi in ceea ce priveste cheltuielile cu forta de munca. Astfel, comparativ cu primele sase luni din 2008, contributia angajatorului la asigurarile sociale a crescut cu 1,3%, in timp ce nivelul contributiei la asigurarile de sanatate din partea angajatorului s-a redus la 5,2%. Totodata, contributia angajatorului la fondul de somaj a scazut cu 0,5%, pana la 0,5%, iar cea a angajatului cu 0,5%, fata de 1%.

Rezolvarea intarzierilor la plata TVA

Rezolvarea intarzierilor la plata TVACompaniile au avut si inca au probleme legate de fluxurile financiare si din cauza intarzierilor pe care statul le are la rambursarea TVA. Astfel, intr-un moment in care bancile dadeau credite tot mai greu si veniturile scadeau, companiile au avut probleme si in a-si recupera sumele achitate pentru TVA.

“O solutie ar fi posibilitatea platii TVA la incasarea facturilor pentru societatile mici, pentru a se evita problemele legate de fluxurile de trezorerie”, explica Daniel Petre.

Specialistul din cadrul Deloitte mai sustine ca guvernul ar trebui sa determine anumite domenii strategice de activitate pentru stat pe care sa le incurajeze (spre exemplu, turismul) si, de asemenea, sa elimine anumite impozite in aceste cazuri (ex: impozitul pe cladiri, pe teren).

Simplificarea procesului declarativ si reducerea obligatiilor declarative

Simplificarea procesului declarativ si reducerea obligatiilor declarativeSimplificarea procesului administrativ si informatizarea acestuia sunt unele dintre masurile necesare sectorului IMM in opinia specialistilor Ernst&Young, implementarea acestora putand conduce la reducerea costurilor contribuabililor.

“Este vorba de un principiu simplu: reducerea cheltuielilor legate de tinerea contabilitatii (baza calcului de impozit) si reducerea obligatiilor declarative. S-au facut deja cativa pasi timizi in sensul acesta (exista un sistem de declarare trimestriala pentru TVA), dar se poate continua in sensul implementarii unor sisteme de impozitare alternative, in sensul reducerii obligatiilor declarative. In contextul acesta, se discuta beneficiile si costurile impozitarii presumptive sau utilizarea unei contabilitati in partida simpla (de incasari si plati) ca baza pentru calculul unor impozite”, a declarat Miruna Enache.

De asemenea, potrivit Ernst&Young, pentru reducerea costurilor contribuabililor, mai ales in cazul firmelor, se impune trecerea de la dialogul permanent (dificil si formalist) dintre contribuabil si administratie la unul electronic eficient.

„Principiile sunt simple: ceea ce trebuie sa circule este informatia, nu contribuabilii, reglementarile trebuie simplificate, declararea trebuie sa aiba loc o data si doar o data (ex: Slovenia). Din declaratiile autoritatilor, intelegem ca strategia eRomania a fost demarata si continua, dar se poate usor constata in practica nevoia de a face eforturi mari in directia eficientizarii cu adevarat a platilor electronice (care sa fie mai usor de administrat si sa nu comporte, ca acum, comisioane care le scad eficienta)”, a adaugat Enache.

Facilitati fiscale personale pentru actionari

Facilitati fiscale personale pentru actionariIntreprinderile de talie mica sau mijlocie au o capacitate mai redusa de a atrage finantare de la banci sau investitori straini, mai ales in faza de dezvoltare a afacerii, cand garantiile lipsesc, iar indicatorii financiar-economici nu sunt inca pozitivi.

„In acesta situatie, facilitati fiscale ar putea fi folosite pentru a atrage investitorii privati (inclusiv fondurile de investitie) in directia intreprinderilor mici si mijlocii. Din experienta altor tari, aceste facilitati ar putea include: facilitati fiscale personale acordate actionarilor la momentul realizarii investitiei (deducerea partiala sau totala a sumei investite din impozitele personale), facilitati fiscale personale acordate actionarilor ulterior (credit fiscal la impozitul pe dividend), sau facilitati fiscale prin care sa se permita utilizarea pierderilor fiscale ale unui IMM de catre actionarul sau (folositor mai ales atunci cand se asteapta ca IMM-ul sa nu fie profitabil un numar de ani)”, explica specialistul pe taxe din cadrul Ernst&Young, Miruna Enache.

Alte facilitati fiscale despre care se discuta in ultima perioada vizeaza crearea unor metode efective de recuperare sau executare a arieratelor statului sau restructurarea sistemului de impozitare al individului (prin plafonarea contributiilor sociale, cumulata cu o extindere a baze de impozitare pentru a se combate evaziunea).