Unul din cinci romani nu citeste deloc, arata un studiu al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) dat publicitatii chiar in prima zi a targului de carte Bookfest. O statistica ce nu descurajeaza marile edituri, gata sa investeasca mii de euro in standurile de prezentare, prilej pentru a face vanzari, dar si pentru a intra in contact direct cu cititorii. Ce aduce "festivalul cartii" in conturile editurilor aflati din reportajul urmator.
"Ce masina merge la Romexpo?" - intreaba o batranica in statia RATB din Piata Charles de Gaulle. Tocmai a facut piata - duce o plasa din care se itesc cateva legaturi de patrunjel -, iar acum se indreapta spre targul de carte Bookfest. A auzit de la o vecina ca acolo gaseste si carti mai ieftine, ba chiar cu un leu bucata, iar pentru pensia ei de 700 de lei e mare lucru sa-si poata innoi biblioteca.

Am intrebat-o cati bani are sa cheltuie pe carti si ce titluri o intereseaza. Mi-a raspuns, distrasa de marfurile expuse de comerciantii sezonieri de pe aleile spre domul Romexpo, ca mai mult de 30 de lei nu ar vrea sa dea, caci "mai este mult pana la pensie". Spune, scurt, ca va lua o carte de colorat pentru nepotel, iar pentru sine - o carte despre sanatate, daca gaseste."Ceva cu leacuri si plante, ca medicamentele sunt tare scumpe", imi surade pensionara.

Ca interlocutoarea mea sunt multi altii; de fapt, vineri dimineata, in a treia zi a targului Bookfest, pavilioanele din jurul domului sunt populate mai ales de pensionari - singurii mai liberi la acea ora. Unii au cumparat deja una-doua carti, dar altii inca scruteaza cu atentie fiecare raft, fiecare titlu ori intra in vorba cu librarii sa intrebe pretul.

In spatele rafturilor colorate intr-un rosu aprins l-am gasit pe Mario Demezzo, un tanar roman cu radacini italienesti care de trei luni ocupa functia de vicepresedinte al grupului editorial All. Spune cu zambetul pe buze ca primele doua zile ale targului au fost cu 20% peste aceeasi perioada a editiei anterioare a targului, atat ca trafic de vizitatori, cat si ca vanzari. "Miercuri au fost foarte putini cumparatori, asta si pentru ca evenimentul nu a fost suficient popularizat. Oamenii nu au stiut ca targul e deschis pana la 10 seara, iar dupa ora 8 fluxul scade considerabil", spune Demezzo. La standul All sunt expuse in jur de 800 de titluri, de la beletristica pana la carti de afaceri, iar promotiile aduc taieri de pana la 50% din pretul de raft.

Oamenii si-au alocat un buget mediu de 50-70 de lei pentru cumparaturile de la targ, afirma Mario Demezzo, care mizeaza si pe promotii atunci cand estimeaza ca in cele 5 zile de targ incasarile obtinute le vor egala pe cele realizate in trei luni de cele 250 de librarii (inclusiv cele din marile magazine) cu care editura colaboreaza. Dincolo de bani, participarea la Bookfest este si o ocazie de a primi feedback imediat de la cititori, dar si de a te pozitiona in raport cu concurenta. "Venim la targ si pentru ca sa ne aratam prezenta. Daca nu esti la targ, se duce apoi zvonul ca editura are probleme. Este o ocazie de marcare a teritoriului", explica vicepresedintele All, grup cu afaceri de peste 1,5 milioane de euro in 2010.

"Teritoriul" inseamna piata de carte, cea care a fost afectata de criza intr-o masura pe care librarii o simt in incasari, dar care nu poate fi stabilita cu exactitate in lipsa unor statistici oficiale. Demezzo plaseaza valoarea pietei locale de carte undeva in jurul a 120 milioane de euro, dar o compara imediat cu cea din Ungaria, de 350 de milioane de euro, ca mai apoi sa mentioneze si liderul. "Vanzarile de carte din Germania, adica de 9 miliarde de euro, inseamna jumatate din totalul celor din intreaga Europa", arata oficialul All. Cu toate ca cifrele pentru Romania arata, in contextul european, destul de descurajant, Demezzo aminteste ca pasiunea cititorilor este un pilon de baza pentru un astfel de business. "Avem multi clienti de nisa care sunt foarte fideli. Totodata, ei sunt si cei mai exigenti - se uita la calitatea hartiei, la despartirile in silabe si, mai ales, nu vor sa cumpere carti la metru", remarca vicepresedintele All.

Cu toate acestea, exista si cititori care vaneaza promotiile si vin la targ tocmai pentru reducerile de pret. "Sunt doua categorii de cititori: cei pasionati, care vin clar pentru noutati, si cititorii care au bugete mai mici si merg tintiti catre cartile cu preturi reduse", imi spune Teodora Ivan, coordonator de marketing in cadrul editurii Nemira. Vanzarile din primele doua zile au fost cam la fel ca cele din aceeasi perioada a targului in 2010, dar sfarsitul de saptamana va face diferenta, crede Ivan. Imi arata pachetele promotionale "2+1", adica la doua carti cumparate a treia este gratis, precum si reducerile care merg pana la 50% din pretul initial.

"Speram la vanzari cu cel putin 10% mai mari decat cele realizate la editia anterioara", estimeaza coordonatoarea de marketing. Vanzarile obtinute in zilele de targ ar trebui sa justifice investitia de "cateva mii de euro" in prezenta la targ, mai ales ca preturile au urcat din cauza cresterii costurilor de productie. Teodora Ivan spune ca inca nu se poate vorbi despre o revenire a pietei de carte in cele aproape 5 luni scurse, chiar daca bugetul clientilor este destul de variat - de la 50 de lei, pana la 300-400 de lei.

Intr-o nota similara, Vlad Vinatoru, director de vanzari in cadrul editurii Polirom, spune ca "piata de carte inca treneaza". Editura a venit la targ cu peste 1.000 de titluri, iar primele doua zile au adus incasari cu 15-20% mai mari fata de perioada similara din 2010. Vinatoru remarca tendinta clientilor de a plati cu cardul in loc de cash, sumele cheltuite fiind de 100-150 de lei. "Avem reduceri de 15-20% fata de preturile din librarii. Avem si oferte de carti cu 9,99 lei, dar si pachete promotionale, caz in care preturile scad cu 30-35%", indica directorul de vanzari. Indiferent de pret, clientii Polirom s-au repartizat printre rafturi dupa preferinte - carti de specialitate, de arta ori beletristica. Bugetul mediu cheltuit de client este aproximat de Vinatoru la 100-150 de lei, dar chiar si pensionarii ii pot surprinde pe librari.

"A venit miercuri o pensionara care a cumparat cel putin 10 carti. Cand am intrebat-o de ce a luat atatea, mi-a raspuns ca lectura este o boala de familie", imi spune Alice Ene, PR executive in cadrul Humanitas. Editura expune la targ in jur de 1.000 de titluri in cadrul unui stand amenajat aproape ca o librarie, pregatita sa-si primeasca autorii ce urmau sa-si lanseze cartile dupa-amiaza. "Foarte multi spun ca lumea nu mai citeste, dar nu este adevarat. Sunt cititori inraiti care vin special la astfel de targuri ca sa-i intalneasca pe scriitori, sa discute cu ei si sa primeasca autografe", argumenteaza Ene. In plus, pentru cei pasionati de multimedia, editura urmeaza sa lanseze duminica (29 mai) varianta pentru iPad a volumului "Enciclopedia zmeilor" de Mircea Cartarescu. Cartile clasice pot fi cumparata la reduceri, cu 10-15 lei daca este vorba despre titluri din anii anteriori, iar noutatile pot fi achizitionate la preturi cu 10% mai mici fata de cele din librarii.

Discounturile la standul Curtea Veche merg pana la 50%, spune Maria Desmirean, PR in cadrul editurii, care spera ca zilele de sambata si duminica sa fie si cele mai banoase. "A fost cam acelasi trafic ca in 2010", remarca Desmirean, plimbandu-se printre rafturile intens luminate. Este deja aproape ora pranzului, iar numarul vizitatorilor incepe sa fie mai mare. Nu acelasi lucru se poate spune si despre bugetul lor, cei mai multi dintre ei cheltuind pana intr-o jumatate de suta de lei pentru carti. Mai cu dare de mana sunt cititorii cartilor de specialitate, cei care ofera si cel mai constant feedback redactiei editurii. "Primim foarte multe mesaje de la cititorii de carti despre dezvoltare personala care cer anumite titluri. Suntem la curent atat cu parerile lor, cat si cu seminariile si conferintele care se organizeaza pentru a vedea catre ce se indreapta interesul publicului", adauga Maria Desmirean.

Pe publicul specializat mizeaza si editura C.H. Beck, specializata pe cartile din domeniul juridic. "Vanzarile au fost foarte slabe in primele doua zile. Cauzele sunt atat lipsa banilor, dar si faptul ca cititorii nostri vin mai ales la sfarsit de saptamana, atunci cand sunt liberi", declara Radu Dimitriu, directorul general al editurii. Cartile expuse - adica 300 de titluri - sunt, in marea lor majoritate, carti "tinere", publicate in urma cu maximum un an, iar cele mai vandute sunt cele din domeniul legislatiei. In general insa, vanzarile inregistreaza "varfuri" in perioadele sesiunilor universitare, pe cand "vara este un sezon mort".

Dimitriu spune ca prezenta la targ este o miscare de marketing mai mult, si nu un prilej pentru mari incasari. "Nu prea facem vanzari la un astfel de targ. Noi oricum vindem destul de bine la toti profesionistii, la facultati", explica directorul general al C.H. Beck. Acesti clienti sunt printre cei care genereaza si cele mai mari venituri, in conditiile in care unii dintre ei lasa la casa si cate 1.000 de lei. Nici nu este de mirare - un tratat in domeniul juridic costa peste 100 de lei.

Radu Dimitriu este de parere ca piata de carte romaneasca face in total vanzari cat realizeaza editurile de carte juridica din Polonia. Acolo, doua edituri specializate pe domeniul juridic au afaceri de 60 de milioane de euro impreuna, adica jumatate din intreaga valoare a pietei totale din Romania, potrivit estimarilor directorului general. De ce o piata atat de restransa in conditiile in care Polonia are o populatie doar de doua ori mai mare decat cea a noastra? "E o problema de bani si de lene de informare", crede Radu Dimitriu.

Nici Catalin Muraru, publisher in cadrul editurii Publica, nu este mai optimist, el apreciind ca targul nu este o ocazie pentru a face vanzari, ci mai ales pentru interactiunea cu publicul si pentru intalnirile cu agentii literari. "Primele doua zile de targ au fost linistite", spune el, argumentand ca cei mai multi clienti provin din mediul corporatist si academic. Muraru explica totodata ca in ultimii doi ani cartea nu a mai fost un instrument complementar programelor de training, ci chiar le-a inlocuit, pe fondul restrangerii bugetelor. "Au fost multe companii care au redus sau chiar eliminat bugetele de training, astfel incat ele au preferat sa investeasca in carti care sa le suplineasca", observa el. Pe de alta parte, publisherul crede ca reducerile de 20% ar putea impulsiona incasarile, dar se fereste sa faca estimari pentru intreg anul.

De altfel, niciun librar - fie el mare sau mic - nu se avanta in declaratii pentru 2011, in conditiile in care intaiul dintre ei - Diverta - inca se afla in reorganizare judiciara. Cele cateva sute de mii de euro pe care marile edituri le vor obtine in urma targului, asa cum reiese din calculele wall-street.ro, nu vor fi suficiente pentru a acoperi "golul" unei deprecieri a pietei de peste 30% din 2010. Vesti mai bune ar putea veni in perioada de toamna-iarna, atunci cand are loc un alt mare targ de carte - Gaudeamus - si cand sarbatorile de iarna ii fac pe cititori sa deschida mai larg punga.

Cele mai vandute carti de business in primele zile ale targului Bookfest

Editura All
"Cele 12 elemente ale managementului performant" - Rodd Wagner & James K. Harter
"A 8-a treapta a intelepciunii" - Stephen R. Covey
"Persuasiunea" - James Borg

Editura Curtea Veche
"Un IQ financiar mai bun. Cum sa-ti folosesti banii mai cu cap" - Robert T. Kiyosaki
"Nu renunta niciodata" - Donald Trump
"Femeie bogata" - Kim Kiyosaki
Nemira
"Love Leadership" - John Hope Bryant
Publica
"Afacerile, dezbracate" - Richard Branson
"In cadere libera" - Joseph E. Stiglitz
"Economia crizelor" - Nouriel Roubini, Stephen Mihm

Citeste aici detalii despre studiul "Obiceiurile de lectura ale romanilor" - IRES.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri