La nivel european, Franta este tara cu cel mai mare efectiv de pasari crescute in sistem rustic, nu mai putin de jumatate din crescatorii francezi de pasari lucreaza in sector, dupa cum sustine Eric Cachan, presedinte Synalaf (Syndicat National des Labels Avicoles de France).

Productia provenita din fermele rurale reprezinta circa 15% din productia de carne de pasare din Franta, acoperind un sfert din consum. Un pui din patru consumati in Franta poarta eticheta Label Rouge sau bio, dupa cum sustine Cachan.

‘’In Franta, productia Label Rouge si bio se dezvolta intr-un ritm de 2-3% pe an, credem ca este o crestere rezonabila avand in vedere nevoile consumatorilor, in conditiile in care o parte dintre acestia nu au mijloacele necesare sa cumpere aceste pasari care sunt vandute mai scump decat pasarile standard, din cauza crizei‘’, a precizat Cachan.

Circa 5% din productie este exportata in tari precum Elvetia, Belgia, Germania si Olanda, ‘’ambitia fiind ca acest concept sa fie promovat in toata Europa’’.

Presedintele Synalaf mai spune ca o frana in dezvoltarea sectorului este orientarea consumatorilor catre produsele semipreparate, in cazul carora este din ce in ce mai greu sa fie identificata materia prima sau mai simplu spus, practic calitatea acesteia. ‘’In cazul pasarilor intregi, consumatorul repereaza ca este vorba de o calitate mai buna a produselor (Label Rouge), dar cand carnea este taiata, fiind folosita in sandvisuri, consumatorul cumpara mai mult un serviciu decat produsul in sine’’, a precizat Cachan.

In Franta, exista doua tipuri de exploatatii in sistem rustic. Pe de o parte, s-au dezvoltat exploatatii cu o suprafata de pana la 2.000 mp, in care se cresc pasari cu cereale produse local, iar pe de alta, se practica o agricultura mai intensiva cu crescatori care au pana la 3.000 mp. Pentru cei care lucreaza in sector, venitul merge pana la doua salarii minime in Franta.

“Vorbim pe de o parte de exploatatii care se intind pe 60-70 de hectare in medie. Pasarile sunt legate de sol, iar in hrana lor se folosesc cereale. De asemenea, exista crescatori din ferme specializate care au pamant, dar nu intotdeauna din cazuri, si care se sprijina pe exploatarile vecine, carora le transmit gunoiul de la pasari. Sunt doua tipuri de exploatatii, o productie extensiva cu legaturi cu solul si una intensiva, legata mai putin de sol“, a precizat Cachan.

Romania si cresterea puilor in sistem rustic

Spre deosebire de Franta, Romania este la inceput de drum. Agroland a lansat in 2014 un astfel de program pentru fermierii locali, preluand modelul Label Rouge din Hexagon. Un an mai tarziu, erau livrati primii pui in retail. “Consumatorul roman evolueaza, iar cererea pentru produse de calitate superioara este tot mai mare. In Romania, care nu este una din tarile bogate din Europa, cererea de produse superioare este de 10% din total”, a declarat Horia Cardos.

Acesta spune ca reteaua Agroland aprovizioneaza prin cele 250 de magazine din Romania sute de mii de familii care traiesc in mediul rural, pe care le sprijina sa continue aceasta activitate intr-un mod cat mai aproape de ceea ce a insemnat odata traditia cresterii pasarilor in Romania. “Suntem optimisti si cred ca mai degraba sectorul industrial va trebui sa incerce sa schimbe ritmul si sa aduca productia de pasare catre ceea ce facem noi, decat in directia in care a mers industria in ultimii 10-15 ani”, a precizat Cardos.

Avicultura locala este reprezentata de ferme foarte mari, cu efective de milioane de capete, organizate in sistem industrial, dar si de ferme familiale, a caror productie merge in general catre autoconsum. Pentru acestea din urma, sacrificarea pasarilor este inca o problema in conditiile in care abatoarele din Romania sunt de dimensiuni industriale, iar crescatorii locali au efective de doar 4.000-5.000 de pasari.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri