Studii demografice recente realizate la nivel rural in Uniunea Europeana, Japonia si SUA releva faptul ca agricultura este practicata in special de o categorie imbatranita de fermieri. Mai mult, in UE o treime din acestia au peste 65 de ani, in timp ce doar 5% dintre agricultori sunt mai tineri de 35 de ani, arata datele International Food and Agribusiness Management Association (IFAMA).

Datele IFAMA arata ca varsta medie a fermierilor din SUA este de 58 de ani, respectiv 67 in Japonia. In Uniunea Europeana o treime din fermieri au peste 65 de ani, in timp ce mai putin de 5% dintre agricultori sunt mai tineri de 35 de ani. Intrebarea care apare natural: cine va creste hrana pe care o vom consuma pe viitor? A pastra tineri talentati in comunitatile rurale pare un pariu pierdut. Acesta este un fenomen care a continuat de-a lungul ultimelor decenii. Tendinta este similara si in tarile in curs de dezvoltare – Brazilia si India raporteaza un deficit de forta de munca in agricultura in ciuda cresterilor salariale din domeniu.

"Agricultura tine de business, nu de romantism, si trebuie sa devina o profesie atractiva atat pentru tinerii fermieri, cat si pentru micii proprietari si marii producatori. In majoritatea tarilor in curs de dezvoltare, sute de milioane de mici fermieri nu beneficiaza de cursuri de pregatire si educare in domeniu sau nu detin cunostintele necesare pentru a-si conduce afacerile. A lucra pamantul nu reprezinta pentru ei o alegere”, se arata in raportul IFAMA.

Sursa foto: Shutterstock

O problema ridicata de IFAMA se refera la faptul ca acesti fermieri vor trebui sa asigure necesarul de hrana pentru 8,2 miliarde de oameni pana in 2030. Daca acest lucru nu se va intampla vom ajunge intr-o situatie similara cu cea a Japoniei, care asteapta ca inca 40% dintre fermierii sai sa renunte la agricultura in urmatorii zece ani. Autoritatile lucreaza acum la un program prin care sa ii atraga pe indivizii cu varsta sub 45 de ani spre agricultura.

In Romania, tinerii de pana in 40 de ani care au infiintat de curand sau intentioneaza sa deschida o ferma pot primi fonduri europene nerambursabile de pana la 50.000 de euro prin intermediul SubMasurii 6.1 din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020.

In schimb, pe plan local exista circa 3,6 milioane de fermieri, mai putini cu 20% fata de acum zece ani, cei mai multi practicand o agricultura de subzistenta.

Parteneriat cu marile corporatii, o solutie viabila?

PepsiCo este unul dintre gigantii internationali care a mizat pe parteneriate cu fermierii romani pentru a-si asigura necesarul de materie prima folosit in productie. Astfel, compania, care produce in fabrica din Popesti-Leordeni, chips-urile Lay’s a inceput sa lucreze cu agricultori locali din anul 2004. In acel moment colabora cu 49 de fermieri romani.

”In acea perioada, chips-ul era o noutate pentru Romania, la fel si cerintele noastre privind bunele practici agricole si standardele de calitate. Initial, au fost multi fermieri dornici sa incerce colaborarea cu noi, alocand suprafete de 2,5 – maxim 10 ha culturii de cartof pentru chips. Treptat, multi dintre ei au realizat ca nu sunt pregatiti pentru exigentele acestei culturi si astfel s-a produs o selectie naturala. Numarul de ferme s-a redus, dar a crescut foarte mult suprafata cultivata pentru chips la fiecare ferma. Acum avem deja ferme partenere care cultiva peste 100 ha fiecare si care pot produce si livra la standarde industriale. Colaboram cu 21 de ferme situate in zonele cu traditie in cultura cartofului: Covasna, Harghita, Brasov, Neamt, Suceava si Dambovita. Avem in prezent cateva ferme strategice de inalta performanta cantitativa si calitativa, iar in top (desi diferentele cantitative nu sunt unele esentiale) se afla o ferma din regiunea Covasna”, a declarat pentru wall-street.ro Alexandra Lupascu (foto), agro specialist in cadrul PepsiCo.

Cea mai mare ferma colaboratoare ajunge sa livreze anual chiar si 5.000 de tone de cartofi.

Drumul culturii de chips in Romania nu a fost deloc usor, provocarile au fost multiple

Suportul oferit de companie consta in sustinerea investitiilor pentru achizitiile de instalatii pentru irigare, tractoare, masini de plantat si combine de recoltat, masini moderne pentru aplicarea tratamentelor fitosanitare, buncare de receptie si benzi de sortare cartofi, construirea de depozite sau modernizarea lor.

Standardele de calitate ale cartofilor pe care le solicitam erau considerate exigente intr-o piata care functiona pe principiul <<merge si asa>>. Dotarile tehnice din toate fermele erau unele foarte vechi, expirate din punct de vedere tehnic, iar acest lucru afecta mult recolta de cartofi, facand-o improprie procesarii. Fermierii livrau cartofi de consum in toata tara si erau vestiti pentru asta. La inceput le-a fost dificil sa accepte specificatia tehnica PepsiCo, sa accepte faptul ca productia de cartofi nu corespundea specificatiei de lucru a fabricii. Au urmat multe vizite, sedinte de lucru unde am identificat defectele cartofilor si cauzele care produceau aceste defecte. Permanent, le-am prezentat fermierilor noile tehnologii, drumul spre performanta calitativa, solutii pe care le doream implementate si la noi. As vrea sa mai stiti ca <<noul>> pe care-l doream implementat in ferme nu era intotdeauna imbratisat, acceptat. Ne-am implicat inclusiv in organizarea de vizite cu fermierii romani la ferme agricole si companii de masini agricole din Europa. Asta ne-a ajutat”, mai spune Alexandra Lupascu.

Peste 20.000 de tone de cartofi colectate

In prezent, 80% din cartofii folositi pentru chips-urile Lay’s provine de la fermierii romani, planurile vizand procesarea integral din culturi locale de cartofi. Pentru acest an compania estimeaza ca va colecta peste 20.000 de tone de cartofi.

In fabrica de snack-uri PepsiCo sunt produse, zilnic, aproximativ un milion de pungi din toate produsele: chipsuri, snackuri, pelete si popcorn. Spre exemplu, un kilogram de chips-uri este realizat din 3,5 kilograme de cartofi.

PepsiCo detine in apropiere de fabrica si doua depozite cu o capacitate totala de stocare de 14.000 de tone de cartofi.

Afacerile PepsiCo pe zona de snackuri, piata in care americanii activeaza cu branduri precum Lay’s, Star sau Krax, au crescut anul trecut cu 15%, pana la 408 mil. lei, potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finante. Mai mult, profitul net inregistrat anul trecut a crescut si el de peste trei ori, pana la 23 mil. lei. PepsiCo detine o fabrica in localitatea Popesti-Leordeni (judetul Ilfov), in care lucrau in 2015 peste 800 de angajati.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri