„În următorii trei-cinci ani, piața bio va ieși din spectrul de nișă deoarece consumatorii caută să cumpere produse ecologice. Peste 70% dintre românii care merg la supermarket cumpără măcar un produs bio, fie că vorbim de legume, fructe sau lactate”, spune Vlad Popescu, CEO Norofert, producător românesc de îngrăşăminte organice.

Știm cu toții că principalul motiv pentru care consumatorii aleg produse bio în detrimentul celor tradiționale este calitatea și prospețimea lor. În ultimul timp, nici prețul la acestea nu este la fel de piperat cum era acum câțiva ani. Potrivit antreprenorului Vlad Popescu, consumul de produse bio a crescut și datorită faptului că alimentele au devenit mai accesibile, atrăgând o plajă mai largă de clienți.

În același timp, Nicoleta Cioca, co-fondator Biofresh Banat, este de părere că tocmai motivul pentru care supermarketurile și hypermarketurile au micșorat prețul la produsele bio este pentru că sunt mai puțin cumpărate față de cele convenționale.

„Prețurile produselor în magazine nu le discutăm noi, sunt strâns legate de cum găsesc cumpărătorii nostri marfă în străinătate. Dacă vă uitați la rafturi, produsele ecologice au de mult ori prețuri mai mici ca cele convenționale. Retailerii încearcă să împingă produsele ecologice la niște preturi foarte mici ceea ce ne afectează pe noi foarte tare pentru că vindem sub prețul nostru de producție”, adaugă Nicoleta Cioca.

Sursa foto: Uniunea Europeană

Cum stă România la exportul de produse bio?

Vlad Popescu spune că România exportă circa 95% din ce produce, ceea ce nu este neapărat un lucru bun. România duce o mare lipsă de procesare. Potrivit acestuia, fermierul sau cooperativa de fermieri care produc grâu, floarea soarelui sau porumb, ar trebui să se înscrie pentru fonduri europene sau împrumuturi la bănci pentru a-și construi propriul echipament de procesare a făinii, cerealelor sau uleiului.

„Doar în acel moment adaugi plus valoare produsului. Una este să vinzi o tonă de floarea soarelui, alta este să vinzi o tonă de ulei. Profitul pe hectar este clar mult mai mare. În general, fermierii care vând produse bio pot să aibă un profit cu 30-40% mai mare ca în agricultura convențională, ceea ce la o fermă de 500 - 1.000 de hectare se simte clar diferența”, a adăugat Vlad Popescu.

Contrat părerilor că este în beneficiul fermierilor să cultive și să vândă produse bio, Nicoleta Cioca, co-fondator Biofresh Banat, spune că pentru ca un fermier să exporte produse atestate ecologic, costurile diferă față de cele din convențional.

„Noi lucrăm doar cu produse ecologice, iar cantitatea produselor comercializate sunt mult mai mici decât în cazul celor convenționale. Pentru ca planta să producă aceleași cantități cu cele din convențional, apar diverse boli sau dăunători pe care nu reușim să ii tratăm și atunci scade si producția”, spune Nicoleta Cioca.

„În România avem mentalitatea de a cumpăra mult și ieftin. Până nu ne schimbăm această mentalitate, nu cred ca noi cei care producem legume bio nu o să avem șanse de a ne dezvolta. Noi doar supraviețuim”, adaugă Nicoleta Cioca.

Sursa foto: Uniunea Europeană

Uniunea Europeană: 25% din terenurile agricole din statele UE să devină bio până în 2030

Agricultura ecologică este o practică favorabilă mediului, care trebuie dezvoltată în continuare. Astfel că, Uniunea Europeană vrea ca până în 2030, acest sector să ocupe 25% din terenurile agricole pentru fiecare stat din Uniune.

„Agricultura ecologică va fi un aliat cheie în tranziția pe care o conducem către un sistem alimentar mai durabil și o mai bună protecție a biodiversității noastre. Comisia va sprijini sectorul ecologic în vederea atingerii obiectivului de 25% a terenurilor agricole în cadrul agriculturii ecologice până în 2030, cu cadrul și politica juridică corespunzătoare”, a declarat Janusz Wojciechowski, comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală.

Sursa foto: Uniunea Europeană

Deși UE dorește o schimbare în mai bine, Vlad Popescu spune că obiectivul de 25% este unul foarte mare având în vedere că România are în prezent puțin peste 1% terenuri agricole ecologice.

„Nu cred că în România UE va reuși să își atingă obiectivul, cel puțin în statele din vest să transformi până la 25% suprafața culturilor într-unele bio este una foarte mare. Este un proiect ambițios, chiar și jumătate din procentul inițial tot ar fi un procent mare”, spune Vlad Popescu.

Piața produselor bio s-a extins în ultimii ani în România, ajungând la 20 de milioane de euro în 2018. Un studiu realizat de Getbio.ro, unul dintre magazinele de nișă de pe piața produselor bio, arată o creștere de 30% a vânzărilor de produse bio în România în anul 2018. În țara noastră, sunt în jur de 364.000 de hectare în agricultura ecologică și aproximativ 10.000 de beneficiari înregistrați în acest sistem.

Sursa foto: Shutterstock