Polonezii au cumparat doar 51.500 autovehicule noi, in trimestrul patru din 2005, cu 17,5 procente mai putin decat in perioada similara a anului 2004, in timp ce numarul autovehiculelor noi achizitionate in Romania s-a majorat, Polonia riscand sa piarda, in curand, primul loc pe aceasta piata, in favoarea Romaniei, informeaza Financial Times.

Conform unui raport statistic al JATO Dynamics, numarul autovehicole noi cumparate de polonezi in decursul anului 2005 s-a redus cu un sfert, comparativ cu anul 2004, ajungand la 235.700 unitati achizitionate, numar cu care deocamdata, Polonia se mentine pe primul loc dintre tarile Europei Centrale si de Est, pe aceasta piata.

Cresterea de 40% a numarului de autovehicule noi cumparate de romani, in anul 2005, face ca pozitia de lider in Comunitatea Economica Europeana a Poloniei sa fie amenintata de cresterea de pe piata romana, chiar daca Romania are o populatie de 22 milioane de locuitori, iar Polonia aproape dubla. O crestere a numarului de autovehicole noi cumparate s-a produs si in Ungaria, mai adauga FT.

Cinci ani de crestere spectaculoasa a segmentului auto

In anul 2005, piata auto a crescut cu peste 40%, fiind al cincilea an consecutiv de crestere spectaculoasa pe acest segment. De fapt, anul 2005 valoarea pietei a fost de 3-3,5 miliarde de euro. Mai mult, Constantin Stroe, membru al Consiliului de Administratie al APIA prevede pentru pentru anul 2006 o cifra de afaceri a industriei de autoturisme autohtone de circa 6 miliarde de euro.

Comparativ cu anul 2000, care a fost un an de regres, vanzarile totale de autovehicule noi au fost de trei ori mai mari, in timp ce vanzarile pentru autoturisme s-au majorat de 3,3 ori. Statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA) arata ca s-a vandut circa un autoturism la 100 de romani, ceea ce ne plaseaza mai aproape de nivelele din celelalte tari din regiune; astfel, in Ungaria a fost achizitionat un autoturism nou la fiecare 54 de persoane, in Cehia unul la fiecare 78 de locuitori, iar in Polonia unul la 153. Mai mult, productia nationala a inregistrat o crestere de 60%, in timp ce exportul s-a majorat cu 200%.

In paralel cu dezvoltarea pietei de productie a autovehiculelor se dezvolta in Romania si piata de productie a pieselor auto, a carei valoare de piata s-a cifrat in 2005 la valoarea de 2 miliarde de euro. In acest sens, se prevede ca anul acesta se va dezvolta piata de piese si componente auto, cu o crestere a numarului de jucatori.
Piata auto este, in continuare, dominata de autoturismele din productia nationala, dar cresterea vanzarilor la aceasta categorie a fost de aproape 30%, in comparatie cu cresterea de 75% inregistrata la autoturismele din import. Astfel, ponderea autoturismelor romanesti a scazut la 52%, fata de 60% in 2004.

Dacia, cea mai bine vanduta marca romaneasca de autoturisme

Dupa cum era de asteptat, o data cu lansarea noului model Dacia Logan, cea mai vanduta marca de autoturisme din Romania ramane Dacia, cu 93.000 de unitati vandute in 2005. Cea de-a doua pozitie in clasament a reprezentat o schimbare importanta, ea revenind in acest an, pentru prima data, unei marci din import, Renault, care a depasit pe Daewoo, ocupantul traditional al acestui loc. In continuare, cel mai bine vandut model de autoturism a fost, in 2005, Dacia Logan, cu peste 80.000 de unitati. Pe locul secund se situeaza Daewoo Matiz, urmat indeaproape de Renault Clio.

Factorii care au alimentat cresterea exceptionala a pietei in 2005, dintre care reprezentantii APIA amintesc cresterea monedei nationale, care a determinat o ieftinire efectiva a automobilelor, precum si sistemele de creditare cu dobanzi reduse promovate de banci, isi vor pierde din efect in 2006. In plus, este de asteptat sa isi produca efectul si fenomenul de saturatie, indeosebi in ceea ce priveste creditarea. Drept consecinta, APIA prognozeaza o crestere moderata a pietei in 2006, de aproximativ 5-10%. Prin contrast, productia nationala si exportul vor continua sa creasca accentuat, desi ele vor fi dominate de un sigur model de autoturism, Dacia Logan.

Piata second hand este amenintatoare

Cel mai de temut sector al pietei auto, care se pare ca se va dezvolta dupa aderarea la Uniunea Europeana este, potrivit reprezentantilor APIA, cel al automobilelor second hand. In acest sens, autoritatile romane au in vedere masuri care sa limiteze cresterea importurilor de masini second hand dupa aderare, invocand necesitatea protectiei mediului si siguranta in trafic.

Cu ocazia unei intrevederi pe care Ministrul Finantelor a avut-o cu reprezentantii APIA si in care s-a discutat despre iminenta explozie a pietei auto second hand, Vladescu a afirmat ca se ia in calcul posibilitatea luarii unor masuri privind protectia mediului si siguranta conducatorilor auto, masuri similare celor aplicate in celelalte state foste comuniste si care sunt acum membre ale Uniunii Europene.

Promotiile fac diferenta

Un factor important care a determinat cresterea spectaculoasa a pietei auto a fost reprezentat de numeroasele promotii oferite in special de importatori, promotii ce s-au concretizat in reduceri de preturi sau in echipari mai bogate ale autoturismelor.

In acest moment, aproape ca nu exista model de autoturism care sa nu beneficieze de o oferta promotionala. De exemplu, ocupantul locului doi in topul automobilelor din 2005, Renault, isi atrage clientii cu reduceri efective de preturi, acestea fiind proportionale cu valoarea masinii. Clio Symbol are pretul mai mic cu 450 de euro, dar reducerea poate creste pana la 950 de euro in functie de versiune, in timp ce Mgane Sedan coboara cu 1.200 de euro, Laguna cu 1.000-2.000 de euro, iar Scenic cu 400-800 de euro.

Pentru cei ce raman fideli modelelor franceze, Peugeot are reduceri pentru aproape toate modelele vandute in Romania. Modelele 206 se vand, sub numele promotional One line, cu un discount de 1.200 de euro, aplicat la pretul cu taxe. Pe de alta parte, Audi are o strategie complet diferita, oferind clientilor sai modele cu pachete de dotari gratuite, pretul acestora ridicandu-se, in unele cazuri, la peste 2.000 de euro. Oferta marcii Volkswagen cuprinde gama Polo, cu Attractive, ce are o serie extinsa de dotari standard, printre care se numara aerul conditionat, caroseria in 4 usi si sistemul ABS.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri