Piata auto din Romania a scazut pana la 80.000 de unitati, cu circa 25% fata de 2010, iar pentru anul viitor se estimeaza un volum in urcare la 100.000 de unitati, pe baza prognozelor care anunta o crestere a economiei, fiind singura sansa ca industria auto sa isi revina, a declarat Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si director general al importatorului de autoturisme Porsche Romania.
La ce volum va ajunge piata auto si care sunt estimarile pentru anul viitor?

Noi previzionam piata auto din Romania la 100.000 de unitati, insa probabil ca nu va depasi o valoare de 80.000 de unitati anul acesta.
Trebuie sa ne reasezam planurile de dezvoltare, mergem in continuare pe o valoare de 100.000 de unitati in 2012.

Pe ce se bazeaza estimarile de crestere a pietei auto in 2012? Ce masuri se pot lua pentru sprijinirea pietei auto?

Datele oficiale spun ca o sa avem anul viitor o crestere economica intre 1,5 si 2,3%. Pentru intreaga industrie este mai mult decat necesara o crestere. Puterea de cumparare este jos, companiile sunt supraindatorate. Nu se poate lua nicio masura pentru a ajuta industria auto, daca economia va creste si vanzarile de masini noi vor urca.

Singurul proiect rezonabil pentru industria auto este cel cu Rabla, iar al doilea proiect este mentinerea in forma actuala a taxei de poluare.

Anul viitor se va schimba din nou taxa de inmatriculare?


Nu am cunostiinte despre o schimbare a taxei de inmatriculare. Este o chestiune care va fi facuta cu siguranta, sa transformam taxa de inmatriculare intr-un impozit anual insa trebuie facut un proiect pe termen lung prin care sa anunte cu cativa ani inainte, sa existe o perioada de gratie.

Trebuie sa ne protejam interesele nationale mai tare si sa blocam importurile de masini second-hand, pentru ca nu facem altceva decat sa lasam masini foarte vechi sa vina in tara care pe urma sunt bagate in Programul Rabla, primesc o subventie de la stat si la sfarsitul zilei nu reusim sa terminam niciodata cu ele.

Dacia nu mai reuseste sa vanda precum anul trecut, Ford-ul are un proiect pe care trebuie sa il lanseze, toti si-au aparat industriile si pietele proprii.

Cum au fost vanzarile Porsche Romania anul acesta si ce asteptari aveti pentru 2012?

Fata de anul trecut suntem in crestere cu 10 procente, la circa 22.500 de unitati. Tinand cont ca piata totala este in scadere cu 16% fata de anul trecut, performanta marcilor noastre a fost mai buna.

Incercam sa sprijinim din ce in ce mai mult distribuitorii nostrii autorizati pentru a trece de etapa asta dificila (finantam stocuri, acordam prelungire de termene de plata, etc). Am crezut ca eforturile care trebuie facute sunt mai scurte ca si intindere in timp, dar criza cel putin in zona industriei auto la noi s-a prelungit peste masura si este greu de sustinut activitatea tuturor distribuitorilor. Pana acum am reusit sa ii sustinem pe toti si nu ne-am confruntat cu inchideri de locatii.

Anul viitor ne asteptam la vanzari similare cu cele de anul acesta, circa 22.500 de masini, inclusiv autoturisme comerciale.

Ce s-a intamplat cu investitiile in retea?

Cardinal Motors Constanta are in curs de finalizare un showroom pentru marcile Audi, VW autoturisme si vehicule comerciale. Sper ca cel putin investitia de VW va fi pornita anul viitor.

Nu avem foarte multe investitii care sa fie in stare de conservare. Am conservat investitia noastra proprie din Pipera, unde am investit deja circa 10 milioane de euro si pe care o tinem in “standby” in dorinta de a vedea o piata mai normala. Toata dezvoltarea noastra a fost oprita.

Cum decurg finantarile?

Nu cred ca in perioada urmatoare ne vom bucura de o liberalizare a creditarii si a finantarii, dimpotriva sunt convins ca toate conditiile de calificare la obtinerea unei finantari vor fi inasprite.

Cum a mers Programul Rabla anul acesta?


Nici Programul Rabla nu a mai fost asa de cautat anul acesta. Programul Rabla nu a facut altceva decat sa ieftineasca masinile deja foarte ieftine. Cel mai pozitiv aspect al programului a fost faptul ca s-au retras masini vechi din piata, insa vanzarea de masini noi nu a mai fost sprijinita la fel de tare ca in trecut.

Cand ar trebui sa se renunte si la noi la Programul Rabla?

Masurile ar trebui corelate intre ele si ar trebui eliminate de la acest program importurile de masini vechi, evitand discriminarile.

Programul Rabla odata cu reluarea cresterii economice va disparea, dar nu ar fi util anul viitor in nici un caz.

Volkswagen a continuat si in acest an proiectul “O masina noua, un copac plantat”. Astfel Padurea Volkswagen din comuna Borcea, judetul Calarasi, s-a marit cu inca 22.000 de copacei. Parteneriatul demarat in 2010 cu autoritatile locale din comuna Borcea pentru o perioada de 5 ani consta in realizarea Padurii Volkswagen prin impadurirea a peste 25 ha de teren in zona dig-mal a Bratului Borcea, zona care a fost de mai multe ori puternic afectata de inundatii.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri