Consiliul Concurentei va sesiza Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorului cu privire la abuzurile dealerilor auto, care impun cumparatorilor sa-si repare masina doar la reprezentante sau ii anunta ca vor pierde garantia daca apeleaza la alti reparatori decat cei din reteaua constructorului.
"Consiliul Concurentei va sesiza ANPC cu privire la abuzul de garantii al dealerilor auto, aceasta fiiind singura institutie in masura sa descopere si sa sanctioneze astfel de abuzuri ale vanzatorilor de automobile", arata autoritatea de reglementare in domeniul concurentei.
Institutia noteaza ca potrivit unei ordonante de urgenta din 1992, privind protectia consumatorilor, "libertatea de a lua decizii la achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune in contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte in vanzare, de natura a influenta optiunea acestora reprezinta un drept al consumatorilor, la incheierea contractelor".

Consiliul Concurentei a finalizat investigatia pentru cunoasterea pietei pieselor de schimb pentru automobile, care a avut ca obiectiv identificarea mecanismelor de functionare a pietei, cu scopul de a descoperi si corecta eventualele disfunctionalitati de natura concurentiala.

A fost efectuata astfel o cercetare de piata, la nivel national, in randul companiilor din domeniu - constructori de automobile, producatori de piese, comercianti de piese, dealeri auto, unitati de service si asiguratori. De asemenea, in cadrul investigatiei a fost analizata legislatia specifica si a fost realizat un sondaj de opinie in randul consumatorilor.

"In urma sondajului de opinie a rezultat ca sunt dealeri auto care impun cumparatorului, prin contractul de achizitie a automobilului, sa-si efectueze reparatiile doar la reprezentante auto sau care sugereaza, inca de la cumparare, ca se pierde garantia daca merg la alti reparatori decat cei din reteaua constructorului auto. Mai mult, aproape trei sferturi din participantii la sondaj au afirmat ca au fost obligati sa accepte folosirea marcii constructorului auto in operatiunile de service care nu fac obiectul garantiei", arata Consiliul.

Piata pieselor de schimb pentru automobile a fost in 2010 de 5,9 miliarde lei, in crestere cu 2% fata de anul precedent, dupa ce in 2009 a suferit o diminuare de 11%.

"Comerciantii de piese detin circa trei sferturi din valoarea vanzarilor de piese de schimb estimata pentru anii 2008-2010 (ponderea detinuta de comercianti, in crestere de la un an la altul). Un numar de 11 comercianti detineau in 2010 aproape o treime din cifra de afaceri estimata pentru intreaga piata (in crestere, de la un sfert in 2008). Marii importatorii (majoritar, din segmentul independent) au obtinut cele mai bune rezultate, spre deosebire de reprezentantele auto ale caror venituri din vanzarea de piese de schimb au fost in scadere in toata perioada", se mentioneaza in comunicatul Consiliului.

Analiza a aratat ca exista situatii de monopol al constructorilor auto pe segmentul reprezentat de piesele de schimb de origine vizibile (caroserie, unitati iluminare, geamuri auto), pentru care exista protectie juridica acordata in baza legii privind protectia modelelor si desenelor. In vederea deschiderii la concurenta a pietei pieselor de schimb vizibile Consiliul Concurentei propune modificarea legislatiei nationale privind protectia desenelor, prin introducerea "clauzei de reparatii".
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri