Producatorul de acumulatori auto Rombat Bistrita a fost preluat in martie de grupul sud-african Metair Investments pentru 42,8 milioane euro, cea mai mare tranzactie din 2012. Africanii nu vor sa intervina in activitatea firmei din Bistrita si prefera sa urmeze strategia romanilor, care prevede ca la finalul anului sa produca primele baterii microhibride Start-Stop, in urma unei investitii de 16 milioane de euro, a declarat pentru wall-street.ro Ioan Repede, presedinte si director general Rombat.
Wall-Street.ro: Ce s-a schimbat in ultimele luni in cadrul firmei Rombat?

Ioan Repede: La mijlocul lunii martie a avut loc o tranzactie prin care s-a schimbat radical actionariatul Rombat. Noul nostru actionar este grupul Metair din Africa de Sud care detine 99,16% din actiunile Rombat.

In activitatea firmei nu au aparut schimbari datorate noului actionar, doar in Consiliul de Administratie. La inceputul lunii mai au intrat trei membri de la Metair si am ramas eu ca presedinte si un alt coleg de la Rombat.

Wall-Street.ro: Ce urmeaza pentru Rombat dupa tranzactie?

Ioan Repede: Din punct de vedere strategic nu vor aparea schimbari pe termen scurt. Rombat se va concetra in continuare pe productia de baterii, pe comercializarea lor si pe cealalta activitate de colectare si reciclare baterii deseu.

Noi eram implicati in noile baterii Start/Stop, aveam proiectul gata cand s-a facut tranzactia, noul actionar sustine acest proiect si ne vom implica sa il ducem la capat pana la sfarsitul anului.

Wall-Street.ro: Ce a insemnat aceasta tranzactie pentru dumneavoastra?

Ioan Repede: Pentru mine a insemnat un succes din trei motive: in primul rand am dobandit un actionar strategic care vine sa dezvolte firma Rombat, vine pe termen lung, nu precum investitorii financiari care vin pentru 3 maxim 5 ani dupa care ei trebuie sa iasa cu un profit, nu le pasa ce lasa in urma. Metair este un investitor strategic, este un grup care detine alte zece firme de componente auto in Africa de Sud, printre care o fabrica de baterii auto si din acest punct de vedere intrevad sinergii intre cele doua fabrici de baterii.

Un al doilea lucru este faptul ca au reusit sa isi vanda actiunile aproape toti actionarii. Noi eram in jur de 200 de actionari, rezultati din privatizarea Mebo. Jumatate si-au vandut actiunile in anul 2008 si acum au avut ocazia sa isi marcheze toti investitia la Rombat, care este un lucru foarte bun avand in vedere perioada de criza prin care trecem si vedem ca nu se vand foarte multe firme.

Al treilea motiv este ca am luat un pret bun pe Rombat.

Wall-Street.ro: Unde veti investi banii obtinuti din tranzactie? Vreti sa creati sau sa cumparati o alta firma?


Ioan Repede: Sunt in banca banii, nu am o directie de investitie. Deocamdata eu trebuie sa ma ocup de investitiile de la Rombat.

Wall-Street.ro: Sunteti intersat de investitii pe bursa, in proprietati?

Ioan Repede: Nu. Nu sunt interesat de bursa sau proprietati. Poate daca identificam un business profitabil, unul care promite pentru viitor, sigur nu sunt nici de ideea de a tine banii in banca.

Wall-Street.ro: Care este strategia Rombat, cat de implicat sunteti acum?

Ioan Repede: Sunt implicat in sensul in care, sigur cu unele exceptii, functionam pe aceeasi strategie pe care am avut-o si pana acuma.

Exceptiile sunt actionarul actual, Metair nu a fost interesat de alte activitati in afara de productia de baterii si reciclare a bateriilor deseu, prin urmare celelalte activitati au fost divizate de firma mama. Dar in ce priveste fabricatia de baterii si reciclarea de baterii deseu deocamdata functionam pe strategia pe care am avut-o si care este sustinuta de noul actionar.

Wall-Street.ro: Ce sfaturi ati da unui antreprenor care urmeaza sa fie implicat intr-o tranzactie?


Ioan Repede: In general nu imi place sa dau sfaturi, dar cred ca este de dorit un investitor strategic fata de un investitor financiar, in acelasi timp cred ca este de preferat sa se vanda toata firma, nu modelul 51% si dupa aceea majorari de capital si cei 49% sa ajunga sub 1%. Este de dorit o asemenea tranzactie si sigur la negocieri trebuie multa rabdare, sa nu te arunci din prima, sa nu crezi ca s-a terminat businessul, dupa o intrerupere este posibila revenirea partilor la masa, dupa un timp mai scurt sau mai lung.

Wall-Street.ro: Cum vedeti economia romaneasca dupa primul trimestru?


Ioan Repede: Avem recesiune, doua trimestre cu scadere. Nu este un semnal bun. Nici noi nu suntem imuni la recesiune sau la criza. In 2009, anul de varf al crizei, Rombat a avut cea mai mare crestere, de aproape 30% la volume. Si in recesiune se poate castiga, se poate dezvolta, poate exista progres.

Wall-Street.ro: Ce parere aveti despre mediul de business si piata auto?

Ioan Repede: Piata de automobile in Romania a scazut dramatic din 2008 incoace, insa la nivelul primului trimestru a fost o crestere substantiala, suntem printre primele tari europene ca si crestere.

Suntem afectati de recesiune dar exista varianta de a cauta alte piete, alti clienti, de a incera sa ii dezvoltam pe cei care ii avem pentru a ne continua trendul.

Wall-Street.ro: Cum au fost vanzarile Rombat in primele luni?

Ioan Repede: Vanzarile au fost putin mai mari decat anul trecut, cu circa 1%. As putea sa spun ca anul trecut in primele 4 luni.

Wall-Street.ro: Ce investitii sunt in plan la Rombat? La cat se ridica investitia pentru dezvoltarea capacitatii pentru baterii microhibride Start-Stop?

Ioan Repede: Investitia pentru baterii microhibride se ridica la 16 milioane de euro. Este principala noastra investitie anul acesta. Suntem la faza constructiei metalice, pana la sfarsitul lunii iulie trebuie sa terminam hala, avem contractate utilajele, platite avansurile, incepand cu august asteptam utilajele si pana la sfarsitul anului am vrea sa o terminam.

Aceasta noua capacitate este flexibila, putem produce aici si baterii clasice, pentru ca bateriile Start/Stop vor creste an de an.

Wall-Street.ro: Ce capacitate de productie aveti in prezent?

Ioan Repede: Avem o capacitate de productie de 2,6 milioane baterii pe an, iar cu cea noua de 700.000 de unitati vom ajunge la 3,3 milioane baterii anual.

Wall-Street.ro: Cati angajati are Rombat? Se mai fac angajari?

Ioan Repede: In prezent avem 530 de angajati in Bistrita si 90 la Copsa Mica, in total 620 de salariati. Vom mai angaja 70 de persoane la noua capacitate la sfarsitul trimestrului doi.

Wall-Street.ro: Ati discutat cu Ford Craiova pentru furnizarea de baterii?

Ioan Repede: Cu Ford suntem in discutii pentru a deveni furnizor Ford, insa un proces de validare dureaza un an, un an jumate.

Wall-Street.ro: La ce cifra de afaceri va asteptati anul acesta?


Ioan Repede: Peste 80 de milioane de euro.

Wall-Street.ro: Ce masina aveti? Care este masina pe care v-ati fi dorit-o?


Ioan Repede: Masina fabricii este un VW Phaeton, pentru ca Rombat a fost pana anul acesta actionar cu peste 90% la un dealer VW din judetul Bistrita-Nasaud, Rombat Automobile, care a fost divizat si vandut.

Nu sunt pasionat de masini. Apreciez o masina dupa comfort, siguranta, prefer masinile europene.

Wall-Street.ro: Ce parere aveti de masinile hibride sau electrice?

Ioan Repede: Masinile hibride sau electrice se vand pentru ca sunt sustinute prin programe guvernamentale pe motive ecologice. Aceste masini sunt necompetitive la ora actuala. De abia dupa anii 2050, aceste masini vor avea peste 50% din piata.

Nu sunt competitive pentru ca petrolul este ieftin, bateriile masinilor electrice nu au atins nivelul de performanta care se cere, nu exista infrastructura.

Metair considera ca directia viitoare a industriei auto sunt sistemele de reducere a consumului de carburant pentru motoarele diesel in combinatie cu tehnologia Start/Stop.

Potrivit estimarilor companiei, 53% din masinile noi produse in 2016 vor fi echipate cu tehnologia Start/Stop, fata de 8% in 2010. Cea mai mare piata pentru bateriile care suporta sistemul Start/Stop va fi Europa, cu o cerere de peste 35 milioane de baterii anual.

Rombat este acreditata in calitate de furnizor regional in panelul Renault, ca furnizor unic Dacia din 1996, furnizor PSA Peugeot din Slovacia din 2008, iar din 2011 furnizor pentru fabrica Nissan Sankt Petersburg din Rusia.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri