Afacerile grupului german Bosch in Romania vor scadea anul acesta cu circa 10 milioane euro fata de anul trecut, la 176 milioane euro, ca urmare a mutarii unor operatiuni Renault in Maroc si Rusia. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri mai mare cu 17% fata de anul anterior, la 188 milioane euro.
"Productia unei parti componente este stabilita cu un constructor auto pe o perioada de minim 5 ani. Pentru Bosch este indiferent unde va fi livrata acea cantitate de componente stabilita prin contract, in Romania sau Maroc. Noi oricum nu produceam doar pentru Romania ci pentru grupul Renault in sine. Ne-a fost de la bun inceput clar ca productia Renault se va muta si ca piesele respective vor fi necesare ulterior in Maroc sau Rusia. Afacerile Bosch vor scadea in Romania, dar vor creste in tarile respective", a declarat Brigitte Eble, directorul general al Robert Bosch si reprezentant al grupului pentru Romania.

Industria auto reprezinta circa 60% din afacerile Bosch in Romania si in celelalte tari unde este prezenta compania.

Investitiile Bosch in industria auto din Romania vor ajunge la 120 de milioane de euro pana in 2018. Bosch va primi pentru investitii ajutor de la stat de 375 euro/mp, in conditiile in care firma va cheltui 1.200 euro/mp. Spre deosebire de alte tari, in Romania investitorii nu sunt scutiti de taxe in primii 3-4 ani.

Bosch isi extinde activitatea din Blaj. Pana la finalul anului 2013, Bosch va investi 43 de milioane de euro in lucrari de executie si pentru achizitia unor noi mijloace de productie. Din primavara anului 2013, aici vor fi produsi senzori de turatie a rotilor si senzori de turatie a arborelui cotit destinati industriei auto. Rolul acestor senzori este de a transmite informatii catre sistemele electronice existente la bord, de exemplu, despre viteza de rotire a rotii, fiind astfel componente esentiale pentru sisteme precum ABS si ESP. Pana la sfarsitul anului 2013, pe o suprafata noua de 21.000 de metri patrati vor fi create aproximativ 300 de noi locuri de munca. La Blaj, divizia de tehnologie Drive & Control (Bosch Rexroth) a produs pana acum tehnica liniara utilizata in ingineria mecanica. La inceputul anului 2012, in cadrul acestei divizii activau circa 570 de angajati, ceea ce reprezinta o crestere cu 100 de persoane, respectiv 21 de procente, fata de anul precedent.

Bosch investeste la Cluj
77 mil. euro in prima faza de dezvoltare a unei fabrici de componente auto. Cladirile construite vor acoperi o suprafata totala de circa 38.000 de metri patrati. Se estimeaza ca productia va incepe la mijlocul anului 2013. Pana la finalul anului urmator, in Cluj-Napoca vor fi angajate aproximativ 340 de persoane atat in productie, cat si in domeniul dezvoltarii. De-a lungul urmatorilor ani, locatia urmeaza sa fie extinsa.

Prin extinderea activitatilor locale de productie, numarul angajatilor va creste pana la sfarsitul anului 2013 cu aproximativ 50 de procente, atingand 2.000 de persoane. La inceputul anului 2012, grupul Bosch, lider de piata pe segmentul tehnologiei si serviciilor, a avut un numar de aproximativ 1.300 de angajati in Romania. Aceasta cifra reprezinta cu 14 procente, respectiv 160 de persoane, mai mult fata de anul precedent.

Divizia automotive aftermarket din Romania a cunoscut in 2011 o evolutie mult mai buna decat piata de profil. Oferta Bosch automotive aftermarket include produse si servicii destinate autovehiculelor, de la componente auto si accesorii (68% din afaceri), la echipamente de diagnoza (9% din afaceri) si concepte de service destinate organizatiei Bosch Car Service. Vanzarile de baterii aduc 23% din cifra de afaceri a diviziei. In 2011, reteaua Bosch Car Service a castigat zece noi parteneri. In prezent, insumeaza 65 de service-uri in 51 de orase din Romania. La sfarsitul anului 2012, Bosch planifica sa aiba 78 de service-uri Bosch Car Service. La nivel mondial sunt realizate peste 450.000 de piese.

Divizia de scule electrice Bosch a avut o evolutie pozitiva in 2011, desi sectorul de constructii a inregistrat si in acest an un regres. Bosch a reusit sa isi consolideze pozitia de lider de piata in Romania, in special pe segmentul sculelor electrice cu acumulator litiu-ion si a aparatelor de masura destinate pasionatilor de bricolaj. In cazul sculelor marca ’’Bosch Albastru”, care se adreseaza profesionistilor din domeniile mesteritului si constructiilor, s-a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 23 de procente.

Divizia de termotehnica de la Bosch a castigat cote de piata in 2011. Grupul Bosch este prezent in Romania, in domeniul termotehnicii, cu doua marci: Bosch si Buderus. Peste o treime din totalul vanzarilor diviziei de termotehnica Bosch s-a realizat prin comercializarea de sisteme de incalzire si preparare a apei calde menajere care utilizeaza energii regenerabile. Aceasta tendinta va continua si in 2012. Un rol important in evolutia pozitiva a diviziei revine departamentului de service, care a efectuat frecvent lucrari de intretinere cu caracter preventiv, de mentenanta, pentru a se evita aparitia defectiunilor si a necesitatii reparatiilor. Aceasta activitate a generat o crestere importanta, de doua cifre, a contributiei lucrarilor de service la totalul cifrei de afaceri.

In intervalul ianuarie 2011 - ianuarie 2012, Bosch Communication Center Timisoara a inregistrat aproximativ 7,2 milioane de interactiuni cu clientii prin diverse canale de comunicare si a numarat aproximativ 580 de angajati. Comparativ cu anul trecut, numarul angajatilor a crescut cu peste 70 de persoane. Bosch Communication Center Timisoara si-a extins anul trecut suprafata operationala de la 2.400 la peste 3.400 de metri patrati. Bosch Communication Center este furnizor international de servicii de Business Process Outsourcing (BPO).

Grupul Bosch este prezent in Romania din 1994. Acesta dispune de patru filiale in trei orase: Robert Bosch S.R.L. (din 1994) si BSH Electrocasnice S.R.L. (din 1999) in Bucuresti, Bosch Rexroth S.R.L. (din 2005) in Blaj si Bosch Communication Center S.R.L. (din 2008) in Timisoara. In 2013 in Cluj se va realiza o noua locatie de productie pentru fabricarea si dezvoltarea de unitati de comanda electronice pentru autovehicule.

Anul trecut, concernul Bosch a inregistrat la nivel global vanzari in crestere cu 9 procente, atingand 51,5 miliarde de euro. Tehnologia auto a obtinut 30,4 miliarde de euro, reprezentand o crestere cu 8,2 procente fata de anul precedent. In 2012, grupul Bosch se asteapta la o crestere a volumului de vanzari intre 3 - 5 procente.

Numarul angajatilor Bosch la nivel global a crescut anul trecut cu 19.000, ajungand la 302.500 de persoane.

Investitiile Bosch anul trecut au depasit trei miliarde de euro pentru mijloace fixe. „In 2012 vom investi aproximativ 4,6 miliarde de euro pentru dezvoltare si cercetare, cu peste 400 de milioane de euro mai mult decat in 2011”, a declarat dr. Volkmar Denner, membru in conducerea companiei, responsabil de activitatile de cercetare si dezvoltare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri