Bogdan Militaru, brand managerul Seat, vorbeste intr-un interviu acordat wall-street.ro despre situatia economica, piata auto, vanzari si hobby-uri. In drum spre birou, Militaru conduce o masina de familie Seat Alhambra, desi este pasionat de motorsport, iar de doua ori pe an isi foloseste certificatul de navigator si inchiriaza o barca cu motor pentru a merge in Delta Dunarii cu prietenii.
Wall-Street: Cum vedeti piata auto in 2013? Cand va asteptati la o crestere, anul viitor?

Bogdan Militaru: Cresterea trebuie sa se bazeze pe niste premize si deocamdata nu le vad nici pentru 2014. Persoanele fizice care in trecut reprezentau un grup mare din piata, 65-70% in cazul Seat, acum reprezinta 20%, in conditiile in care programul Remat isi va produce si el niste efecte cat de cat rezonabile.

Wall-Street: Cum vedeti situatia economica actuala?

Bogdan Militaru: Situatia economica si trendurile din piata sunt greu predictibile, ne lipsesc premizele pentru a ne planifica business-ul pe o perioada mai lunga de 1, 2, 3 ani de zile. E dificil sa-ti previzionezi activitatea de la o luna la alta, dar pe un termen de un an, doi, trei. In momentul de fata, companiile isi restrang de la luna la luna costurile si le urmaresc cu mare atentie, iar clientii persoane fizice sunt foarte precauti in cheltuieli si in ceea ce isi planifica.

Wall-Street: Cum au fost vanzarile Seat in primele 5 luni? Ce cota de piata aveti?

Bogdan Militaru: Vanzarile au fost oarecum in target cu ce ne-am planificat. Primele luni au fost teribile. Aveam o asteptare asupra unui volum si pe parcursul lunii tot vedeam ca realitatea va fi mai jos fata de ce ne asteptam. Cota noastra de piata a crescut anul acesta la 1,2% de la 1% in 2012.

Piata se restrange din ce in ce mai mult si numarul mic de clienti sunt atacati acum de toate marcile. Avem si reactii de la clienti, acestia deja se simt agasati. Este un moment greu si pentru clienti, dar si pentru vanzatorii din prima linie.

Wall-Street: La ce vanzari va asteptati anul acesta prin Rabla?


Bogdan Militaru: De obicei, 20% din vanzarile totale ale marcii au fost prin Rabla, dar sunt rezervat anul acesta. Cele 20.000 de tichete care se vor pune in circulatie, chiar sunt curios daca vor fi utilizate toate pana la sfarsitul anului. Masini se vor casa, dar cei care vor veni sa cumpere o masina noua sper sa fie 20.000. Fiind exclusiv persoane fizice, pe de o parte cei care isi doresc o masina noua probabil se vor incadra destul de greu in criteriile de acordare a unui leasing sau credit auto din cauza veniturilor pe care le au.

Tendinta persoanelor fizice este sa isi reduca gradul de expunere. Creditele pe care le au isi doresc sa le inchida daca se poate maine si sa scape cat mai repede de ele, nu din dorinta de a recontracta alt credit, ci din dorinta de a fi cat mai putin expusi unor rate si asta duce si la o amanare a unei decizii de cumparare a unor bunuri de folosinta indelungata, printre care si masinile. Succesul programului Remat depinde foarte mult de acest lucru.

Wall-Street: Cum merg vanzarile prin Seat Webshop?

Bogdan Militaru: Intr-un an de zile, Webshop face comenzile unui dealer mediu.

Traficul de showroom este in prezent cu clienti care sunt foarte bine informati si intr-o masura foarte mare canalizati pe unu, doua, trei modele. Clientii cauta oferte speciale pe Webshop.

Wall-Street: Cati dealeri are Seat in Romania? Cati ati avut in 2008?

Bogdan Militaru: Avem 13 dealeri, am redus reteau si in 2012, constransi de situatia financiara a dealerilor respectivi, de piata. In 2008, aveam 22 de dealeri in Romania.

Anul trecut am inchis dealership-ul din Craiova, iar anul acesta avem o solicitare din partea unui partener de acolo de a deschide showroom si service.

Wall-Street: Dupa Bucuresti, in ce orase aveti vanzari mai bune?

Bogdan Militaru: Cluj si Brasov.

Wall-Street: Cum arata cel mai vandut Seat in 2013?

Bogdan Militaru: Cu siguranta cel mai vandut model anul acesta va fi noul Leon. Am lansat la inceputul lui martie noua generatie Leon, care este un salt extraordinar si din punct de vedere al tehnologiei si al designului.

Cand am pregatit lansarea am configurat un stoc in ton cu ce cerea clasa in asa fel incat sa fim in linia pietei. Clientii au cerut in proportie de 80-90% faruri si stopuri cu LED, optionale de confort, navigatie, echipari FR. Probabil cel mai bine vandut va fi motorul de 1,4 TSI 140 CP. Majoritatea comenzilor au fost pentru culori alb si rosu.

Wall-Street: Ce mai apare nou de la Seat anul acesta?

Bogdan Militaru: Pe Leon vom avea motorul nou de 1,4 TSI 140 CP, iar in iunie-iulie vom lansa Leon SC. Anul viitor in februarie-martie va aparea si Leon ST.

Wall-Street: Un model nou lansat, in ce masura salta vanzarile?

Bogdan Militaru: In principiu ne asteptam la 10-15% peste vanzarile modelului anterior, posibil sa il si depaseasca noul Leon.

Wall-Street: Ce masina conduceti?

Bogdan Militaru: Conduc un Seat Alhambra cu motor de 2 litri TDI, tractiune integrala, o masina de familie ideala. Culoarea este albastru metalizat.

Wall-Street: Ce alte modele de masini va mai plac?

Bogdan Militaru: Ma atrag masinile clasice, Porsche 912, Volkswagen Karmann Ghia.

Wall-Street: Ce pasiuni aveti?

Bogdan Militaru: Am mai multe, dar de care ma tin cu consecventa sunt raliuri, barci si fotografie.

Wall-Street: Aveti o ambarcatiune? Unde va place sa navigati?

Bogdan Militaru: Nu, dar o inchiriez. Am facut o scoala de navigatie in 2007 la Yacht Club Regal Roman pentru a obtine certificatul de navigator. Pot sa conduc barca cu motor sau vele pana in 12 metri in limita a 6-9 mile marine, ape interioare dar si exterioare, in zona costiera.

O data, de doua ori pe an merg in Delta cu barca cu motor, plec din Tulcea spre Mila 23, Sfantu Gheorge, Sulina. Cel mai mult imi place spre Sfantu Gheorghe, bratul este foarte frumos si nu asa de circulat.

Wall-Street: Care este destinatia preferata de vacanta?


Bogdan Militaru: Imi place sa merg vara in Grecia, in Halkidiki, incerc sa stau 9 -10 zile, o saptamana este prea putin.

Iarna merg la schi in Poiana Brasov, in weekend. Anul viitor vreau sa merg la schi in Austria la Zell am See, Kaprun, cu fiica mea cea mare care are 7 ani si a invatat sa schieze anul acesta.

Wall-Street: Cum arata o zi de lucru?

Bogdan Militaru: O zi de lucru incepe de seara cand ma pun in pat si incerc sa adorm dar deja am gandurile care mi le fac pentru ziua urmatoare si spre dimineata cand imi pun agenda in minte, sa fie clar. Deci ziua de lucru incepe cu o zi inainte. Ziua de lucru incepe la 9 iar seara e nelimitat.

Wall-Street: Cat de des calatoriti?

Bogdan Militaru: Cel mai des zbor la fabrica, la Barcelona, de 5-6 ori pe an. Mai avem una, doua, trei deplasari pe la sediul central, la Salzburg, deci o medie de o calatorie pe luna. In tara vizitez dealerii, sa simt mai bine piata locala.

Seat a mutat in luna mai showroom-ul din intersectia Soseaua Pipera - Bd. Barbu Vacarescu la Porsche Bucuresti Nord.

Importatorul Seat pe plan local este compania Porsche Romania, care a vandut in primele cinci luni 304 unitati. Anul trecut, vanzarile Seat au fost de 650 de masini.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri