Romania are in plan sa ajunga la 1.426 de km de autostrazi, insa se misca incet si in prezent are gata doar 548 de km daca adunam segmentele, cu mult sub cea mai noua tara intrata in Uniunea Europeana, Croatia, care are 1.258 de km de autostrazi si in plan inca 300 de km.
"Am fost in Croatia si am ramas impresionat de faptul ca s-au miscat atat de repede si au reusit sa ajunga la un asemenea nivel al infrastructurii pornind de la nivelul probabil comparatie cu noi acum 20 de ani. La o prima privire, Croatia cred ca se situeaza foarte bine in Europa. Fata de Romania nici nu putem sa mai comparam pentru ca noi ne chinuim de 20 de ani si avem 200 sute de km de autostrada, iar ei au reusit intr-o perioada mai scurta sa faca mult mai mult", considera analistul economic Aurelian Dochia.

Croatia are de trei ori mai multe autostrazi decat Romania, desi are o suprafata mult mai mica de 56.594 km patrati comparativ cu 238.391 km patrati tara noastra.

Autostrazile sunt numerotate de la A1 pana la A12. Cea mai lunga autostrada croata este A1 (Autocesta A1) cu 465 de km, se intinde de la Nord la Sud si face legatura intre capitala Zagreb si Split, al doilea mare oras croat.

Autostrada are doua benzi de circulatie si o banda de urgenta in fiecare directie. Autocesta A1 traverseaza muntii si trece prin cele mai lungi doua tuneluri din Croatia, in total sunt 361 de poduri, viaducte, tuneluri. In prezent, exista 33 de iesiri si 26 de zone de odihna, iar la fiecare iesire exista o statie de taxare.

O autostrada care sa lege Zagreb de Split a fost initial conceputa la inceputul anilor 1970, insa din cauza rasturnari politice in Croatia si Iugoslavia, construirea autostrazii a fost etichetata ca un "proiect nationalist" si anulata in 1971. Dupa declararea independentei Croatiei si incheierea Razboiului Croat de Independenta planul a fost reluat si constructia a inceput in anul 2000. Costurile au fost de circa 3 miliarde de euro.

Autocesta A1 este o parte din doua mari rute europene: E65 Praga-Bratislava-Zagreb-Rijeka-Split-Dubrovnik si E71 Budapesta-Zagreb-Karlovac-Biha-Knin-Split. Autostrada este de o importanta majora pentru Croatia in ceea ce priveste dezvoltarea economiei, in special in domeniul turismului.

Romania are doar 4 autostrazi (A1 - A4), iar singura finalizata este A2 (Bucuresti– Fetesti – Cernavoda – Constanta) cu o lungime de 206 km.

Cea mai lunga autostrada din Romania va fi A3 (Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Sighisoara – Targu Mures – Cluj-Napoca – Zalau – Oradea – Bors) si va avea 584 de km, in prezent sunt gata doar 107 km.

A doua autostrada din Romania ca lungime va fi A1, care ar trebui sa faca legatura intre Bucuresti si Nadlac, insa din cei 576 km sunt gata doar 213 km, Bucuresti – Pitesti (96 km), Pitesti (13.6 km), Sibiu (17.5 km), Orastie – Deva (32.5 km) si Timisoara - Arad (54 km).

Cea de-a patra autostrada va fi A4 (Ovidiu – Agigea – Mangalia – Vama Veche - Bulgaria) si va avea 60 de km, in prezent sunt gata 22 de km.

Croatia este primul stat care se alatura UE dupa aderarea, pe 1 ianuarie 2007, a Romaniei si Bulgariei.

Croatia a sarbatorit intrarea in Uniunea Europeana (UE) pe 1 iulie, fiind al 28-lea stat membru. Aceasta fosta republica iugoslava si-a proclamat independenta in 1991.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri