Pretul mediu la carburanti cu o zi inainte de scumpire se ridica la valoarea de 5,9 lei pentru un litru de benzina si de 6 lei pentru un litru de motorina, insa incepand de marti, 1 aprilie, ar putea creste cu pana la 40 de bani (7 eurocenti plus TVA) pe litru, la 6,3 lei pentru un litru de benzina si 6,4 pentru un litru de motorina. wall-street.ro va prezinta situatia de la pompa.

Media preturilor din reteaua Rompetrol pe 1 aprilie este de 6,27 lei pe litru pentru benzina Efix si de 6,34 lei pe litru pentru motorina Efix, au declarat, pentru WALL-STRET.RO, reprezentantii Rompetrol.

“Aceasta crestere de pret cu siguranta va determina o scadere a consumului. E greu de anticipat cu cat, depinde si de vreme, de alti factori,va fi o perioada de reasezare a pietei. Probabil se va diminua consumul total cu 1%-2% apoi, suntem convinsi ca se va reveni la un consum normal, atat la benzina, cat si la motorina", declarau oficialii Rompetrol in cadrul unei conferinte organizate in februarie anul acesta.

In cazul unei benzinarii Petrom, spre exemplu, pretul benzinei standard a crescut de la 5,83 lei la 6,23 lei pe litru. Pretul motorinei a crescut de la 5,99 lei pe litru, la 6,29 lei pe litru.

Unii romani s-au grabit sa ajunga in benzinarii pe 31 martie: unele statii au avut cele mai bune vanzari din ultimii 4 ani

Cozi imense s-au format, luni dupa-amiaza, la mai multe benzinarii din Iasi, dar si in Suceava benzinariile au fost mult mai aglomerate cu o zi inaintea introducerii accizei suplimentare la carburant, soferii sustinand ca incearca astfel sa faca economii, transmite corespondentul Mediafax.

Cozile la statiile peco din Iasi au inceput sa se formeze de luni inca din jurul pranzului. La majoritatea benzinariilor, timpul de asteptare al soferilor a crescut semnificativ, formandu-se cozi care au ajuns chiar si la cateva sute de metri.

Una din cele mai aglomerate benzinarii din Iasi a fost cea situata in zona industriala a municipiului, unde au venit sa alimenteze in special soferii de TIR-uri. In aceste benzinarii asteptau la rand zeci de masini.

Angajat benzinarie: Lucrez de zece ani aici, dar n-am mai vazut asa ceva

"Nu am mai avut un flux atat de mare niciodata. N-am apucat nici sa mananc azi. Lucrez de zece ani aici, dar n-am mai vazut asa ceva", a spus reprezentantul benzinariei respective.

Si in Suceava mai multe statii de carburant au fost aglomerate, luni.

Potrivit unui administrator al unei statii de carburant din Suceava, la toate pompele au existat, pe parcursul zilei, cate trei-patru masini la alimentare, timpul de asteptare nefiind mai mare de zece minute, insa spre seara s-a inregistrat un numar mai mare de clienti.

Acesta a spus ca vanzarile inregistrate in cursul acestei zile au fost cele mai mari din ultimii patru ani.

Un alt administrator al unei statii de carburant a precizat ca vanzarile de luni au fost mai mult decat dublu fata de o zi obisnuita, adaugand ca este un record de vanzari pentru o singura zi.

Ei au mentionat ca, in medie, castigul la un plin de rezervor facut inaintea scumpirii carburantilor este de 20 de lei.

Acciza suplimentara de 7 eurocenti va propulsa Romania in topul preturilor UE la benzina si motorina, in prezent ne aflam pe ultimul loc in clasamentul european al preturilor la benzina si pe 23 din 28 la motorina. De la 1 aprilie, pretul motorinei ne va plasa in top 10.

Potrivit calculelor anuntate anterior, acciza pe carburanti va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.

Un studiu realizat de compania Daedalus Millward Brown ne arata ca scumpirea carburantilor va reduce numarul de kilometri parcursi anual cu 1100 km daca romanii isi mentin acelasi buget. Cu bugetul actual, la fiecare plin in valoare de 300 lei soferii vor alimenta cu circa 3,5 litri mai putin, acest lucru insemnand ca un roman cu o masina din clasa compacta va circula cu circa 50 de km mai putin.

Scumpirea carburantilor nu va avea un efect negativ doar asupra buzunarelor populatiei, ci si ale firmelor. Pentru a-i proteja pe agentii economici cinstiti Guvernul a anuntat ca transportatorii cu masini de peste 7,5 tone vor beneficia de o compensare a accizei de 4 centi.

Disputa politica a acelerat cu o zi inainte de introducerea accizei pe carburanti

Presedintele Traian Basescu i-a trimis o noua scrisoare premierului Victor Ponta, in care il "roaga" sa renunte la introducerea de la 1 aprilie a accizei de 7 eurocenti la combustibil, deoarece este "o masura cu multiple efecte negative la nivelul populatiei". "Constat ca va mentineti punctul de vedere si doriti cu orice pret sa introduceti o noua povara fiscala asupra populatiei Romaniei. Fac un nou apel, in vederea renuntarii la introducerea, incepand cu 1 aprilie 2014, a cresterii accizei la carburant, avand in vedere efectele negative majore pe care o astfel de masura le poate avea asupra mediului economic, dar si asupra romanilor", scrie presedintele Traian Basescu in scrisoarea deschisa transmisa premierului Victor Ponta.

Pe de alta parte Ponta spune ca banii din acciza suplimentara vor fi folositi pentru finantarea autostrazilor.

Romania avea cel mai mic pret la benzina dintre tarile UE si ocupa locul 23 la pretul pe motorina, inaintea introducerii accizei la carburant, dar prin aceasta masura se doreste o finantare pe termen lung pentru cofinantarea proiectelor de autostrazi, a declarat premierul Victor Ponta.

In opinia premierului, investitia in proiectele de autostrazi, finantate si din surse atrase din acciza la carburant, vor avea efecte in reducerea duratei de deplasare si a consumului de carburant la transportul de marfuri si pentru persoane fizice, va scadea costul de intretinere a autovehiculului si va diminua numarul accidentelor rutiere.

"I-am explicat si domniei sale (Traian Basescu-n.r.) ca este adevarat ca, pana acum, Romania avea cel mai mic pret la benzina din cele 28 de tari ale Uniunii Europene si ocupa locul 23 in ceea ce priveste pretul la motorina si ca, prin masura pe care am luat-o, cautam trei obiective fundamentale: in primul rand, asigurarea unei finantari pe termen lung, nu doar pentru un an - anul electoral trece, restul finantarilor raman - in ceea ce priveste cofinantarea pentru proiectele de infrastructura de autostrazi finantate din fonduri europene sau cele construite in concesiune, in parteneriat public-privat, ca, prin aceste investitii pe termen mediu si lung, durata si consumul atat pentru transportatorii de marfuri, cat si pentru persoanele private vor scadea, la fel pretul pe care il plateste orice utilizator pentru intretinerea autovehiculului sau a camionului si, mai ales, numarul de accidente rutiere produse de lipsa infrastructurii de transport de marfa in Romania", a spus Ponta.

Disputa politica presedinte-premier ne dauneaza, este de parere omul de afaceri Ion Tiriac, care si-ar dori ceva mai multa flexibilitate din partea celor care conduc Romania. In privinta supraccizei la carburanti, omul de afaceri se declara in favoarea noii taxe, dar cu o conditie, sa fie construiti 500 de kilometri de autostrada.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri