In Norvegia se fac presiuni pentru a fi reduse avantajele si facilitatile fiscale acordate masinilor electrice intrucat numarul acestora a crescut spectaculos in ultimul timp, iar dreptul lor de a folosi banda speciala pentru transportul in comun gatuie traficul si supara foarte multi cetateni, scrie Business Insider.

“Masinile electrice au devenit o problema, sunt din ce in ce mai multe si gatuie linia speciala pentru autobuze. Vreau sa transport pasagerii cat de repede pot, as vrea ca autoturismele eco sa nu mai circule pe banda speciala. Aceste intarzieri de deplasare costa societatea. Timpul pe care il pierd mii de pasageri in trafic este mai mare decat cel pe care il castiga cateva zeci de soferi de masini electrice”, spune Erik Haugstad, un sofer de autobuz din Oslo.

Cum a reusit Norvegia sa aiba 32.000 de masini ecologice pe sosele?
Masinile electrice in Norvegia pe langa faptul ca pot circula pe linia speciala de autobuz sunt scutite de taxe de drum, pot parca gratuit in spatii publice, unde pot reincarca bateriile fara costuri. Pe langa toate acestea, sunt si scutite de TVA. Norvegia a introdus stimulentele pentru a taia din emisiile poluante ale masinilor, care sunt circa 10 procente din emisiile totale ale tarii.
Politica adoptata de Norvegia pentru masinile ecologice a fost un succes, pe sosele sunt 32.000 de autoturisme electrice si hibride, de departe cel mai mare procent pe cap de locuitor pe glob, intr-o tara cu o populatie de 5,1 milioane locuitori.

Masinile electrice reprezinta 85% din traficul inregsitrat pe liniile speciale destinate autobuzelor in orele de varf, reiese dintr-un studiu al Administratiei de Drumuri Publice Norvegiene. "Este un subiect pe care il discut foarte des cu colegii in pauza de pranz. Nici o decizie nu a fost facuta pana acum, dar este din ce in ce mai probabil ca autoritatile vor lua masuri pentru a desfunda zonele aglomerate, in special in timpul orelor de varf”, a spus Haugstad.

Pe strazile din Norvegia putem vedea toate modelele de masini ecologice la vanzare pe glob, de la Nissan Leaf, la Tesla S, care a reprezentat 13% din vanzarile de automobile noi la inceputul anului. In luna martie, Tesla a devenit cea mai vanduta masina intr-o singura luna din istoria Norvegiei, in ciuda pretului sau relativ ridicat. Desi modelul de baza costa aproximativ 60.000 de euro, tot suna ca o afacere avand in vedere ca un pret cu toate taxele ar fi aproape dublu.

Popularitatea masinilor electrice a prins autoritatile cu garda jos, pentru ca initial si-au propus sa tina stimulentele pana in 2017 sau pana vor fi in circulatie 50.000 de masini. La cum merg vanzarile in prezent, numarul de unitati va fi atins mult mai repede, in prima jumatate a anului viitor, fortand guvernul sa regandeasca politica de costuri.

Norvegia a pierdut 0,5 MLD. euro prin stimulente
Pana acum, Norvegia a pierdut jumatate de miliard de euro prin stimulentele acordate celor care isi cumpara masini electrice. Prim-ministrul Erna Solberg a declarat recent ca ar putea scadea din facilitati, dar soferii vor avea in continuare avantaje fiscale daca vor conduce o masina electrica. Angajamentul este important, deoarece 48% din proprietarii de masini electrice spun ca motivul principal pentru cumpararea ei a fost de a economisi bani. Potrivit unui studiu realizat de o asocaitie norvegiana, doar 27% au spus ca s-au gandit la mediu si 12% pentru a castiga timp in trafic.

"Este prea devreme pentru a elimina stimulentele fiscale. Piata nu este inca suficient de competitiva", in comparatie cu cea pentru autoturisme pe combustibil fosil, a declarat Christina Bu, secretar general al Asociatiei pentru Vehicule Electrice. Potrivit lui Christina Bu, in cazul in care guvernul nu va mai scuti cumparatorii de masini electrice de taxe si TVA, piata s-ar putea prabusi, iar Norvegia nu isi va atinge obiectivele de clima.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri